Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kyllästynyt opettamaan lastani kotona!

Vierailija
18.09.2017 |

Opettaja ei kuulemma opeta asioita 4. Luokkalaiselle tunnillavaan olettaa että lapsi osaa heti. Kotona sitten yritän pähkäillä mitä opettaja on hakenut takaa jkotitehtävillä ja istun tuntitolkulla yrittäen opettaa lastani.Olen itsekin opettaja, nyt äitiyslomalla. Miten tämän oikein pitäisi mennä? Eikö opettajan tehtävä ole opettaa niin että kotona oppilas selviää itsenäisesti/lähes itseäisesti kotitehtävistään?!

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse kyllä ihmettelin juuri samaa mutta ekaluokkalaisen kohdalla. Kaikkia kirjaimia ei ole käyty läpi, tehtäväkirjan mukaan näemmä na ja an-äänteitä menty. Sitten lykätään läksyksi sivullinen luettavaa. Lapsella ei ollu mitään hajua mistä edes lähteä yrittämään.  Minä sitten opetin lasta lukemaan ja mies jatkoi illalla kun olin töissä.  Oppihan tuo, ainakin ulkoa ne lauseet :) Ymmärtäisin jos olisi läksynä tosiaan ollut jotain tunnilla opeteltuun viittavaa.

Vierailija
42/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverini lapsen opettaja ei opeta vaan toimintamalli on seuraava: luetaan kappale itsekseen, tehdään tehtävät itsekseen ja tarkistetaan opettajan kirjasta itsekseen. Kukaan ei varmista että luettu on ymmärretty ja sanojen merkitys sisäistetty. Opettajien taso on laskenut Suomen peruskouluissa kuin lehmän häntä, kaverin lapsen opettaja somettaa sillä aikaa kun lapset "oppivat itseohjautuvasti". Tapauksen johdosta omakin luottamus on aika vähissä ja kyttään lapseni edistymistä ja kyselen tuntien kulkua, läksyjä ym. ja varmistan että tärkeimmät käsitteet on opittu esim. matematiikassa. Aikaahan siinä menee ja ketuttaa tehdä omien töiden lisäksi illalla opettajan työt.

Onkohan mulla ollut sama opettaja ala-asteella viime vuosikymmenen puolivälissä. Käytännössä oli ihan sama olinko koulussa vai kotona. Kaikki tehtiin itsenäisesti ja tarkastettiin lopuksi vastaukset kirjasta open pöydällä, se mitä ei ehtinyt tuli läksyksi ja seuraavan tunnin aluksi näytti dokumenttikamerasta oikeat vastaukset. Matikkaa en osaa tänäkään pävänä, koska en ymmärtänyt niitä asioita ja lopulta luovutin, kun apua pyytäessäni ope totesi minun olevan vissiin vähän tyhmä.

Liikunnassa hän puolestaan "auttoi", kun en päässyt mulle liian korkean kieppitangon päälle (olin noin 130cm pitkä ja tanko oli asetettu niiden keskimittaisten mukaan) ope nosti mut ilmaan ja pudotti siihen niin, että multa lähti ilmat pihalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kolmen lapsen äiti ja ilmeisesti tyhmennyin uuden opsin myötä. Kolmas lapseni on nyt neljännellä, ja todella vaikeaa on välillä ymmärtää mitä lapsen pitäisi kotitehtävinä tehdä. Kaksi vanhempaa lasta hoitivat alakoulun tosi helposti ja aina kuin heillä oli kysyttävää, osasin jotenkin auttaa tehtävien kanssa vaikka sitten sieltä kirjasta yhdessä lukemalla. Mutta nyt kun on ilmiöoppimista ja ties mitä muuta, kirjoja ei enää ole jne. ei auttaminen ole kovin helppoa. Pitäisi oikeasti ymmärtää mitä se opettaja haluaa nyt opettaa ja mistä näkökulmasta, ainoa tietolähde on se oma lapsi, joka ei alunperinkään ole ymmärtänyt tehtävää. Eikä suuri luokkakoko häirikköoppilaineen auta asiaa, omani on kovin hiljainen ja ujo, eikä oikein saa tunnilla kysyttyä opeltakaan apua.

Vierailija
44/44 |
18.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa olemme miehen kanssa ihmetelleet uuden opsin jälkeen.

Ope vetää nyt mutkat suoriksi laittaen lapset tekemään kaiken itse. Nyt ei todellakaan meinaa välillä ymmärtää, mitä kotitehtävillä haetaan. Kirjoja ei käytetä, joten sieltä ei heru vihjeitä, eikä tuntiopetusta enää pahemmin ole, vaan lapset tekevät itsenäisesti harjoituksia. Tämä ei ole pelkästään oman lapseni suusta, vaan olen jutellut muidenkin saman luokan vanhempien kanssa asiasta.

Vanhempainiltaa odotamme nyt kiivaasti.