Asiakaspalvelutyö on todella perseestä
Ihan omalla kokemuksella.
Ihme valittajia, mielensäpahoittajia ja muita.
Kommentit (43)
Mitäs jos vaihtaisit ammattia, vaikka johonkin tehtaaseen jossa teet suht samaa hommaa päivästä toiseen omalla työpisteelläsi itseksesi, ei tarvitse välittää asiakkaista eikä edes montaa sanaa tarvitse työkavereiden kanssa vaihtaa? Joku ehkä fyysisesti rankka työ, niin ei jaksa edes illalla miettiä mitään kummempia.
Riippuu työpaikasta. Jossain on, jossain ei.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos vaihtaisit ammattia, vaikka johonkin tehtaaseen jossa teet suht samaa hommaa päivästä toiseen omalla työpisteelläsi itseksesi, ei tarvitse välittää asiakkaista eikä edes montaa sanaa tarvitse työkavereiden kanssa vaihtaa? Joku ehkä fyysisesti rankka työ, niin ei jaksa edes illalla miettiä mitään kummempia.
Sellaista juuri en halua. Haluan työn, missä voi tehdä muutakin kuin samaa päivästä toiseen hirveässä kiireessä, työvoimapulassa, itse nälissään ja kuumissaan ja saada paskaa palautetta kaikesta. Siis esimerkiksi työn, missä voi ihan ajatellakin.
Lääkäriksi opiskelenkin.
Lisäksi joku ruokalistan ulkoa muistaminen ei kuulu mielenkiinnonkohteisiin, siinä kun ei ole mitään mielenkiintoista.
Ei ole kun ei anna asiakkaiden hyppiä silmille. On tietyt lait ja asetukset joita noudatetaan. Jos ei kelpaa, voi tehdä valituksen. Pari on erehtynyt tekemään ja hävinnyt :)
Kun antaa asiakkaan luulla olevansa oikeassa, niin homma on varsin hauskaa...
Kyllä suurin osa on onneksi ihania, mutta sitten löytyy näitä jotka luulee olevansa jotain kuninkaita/kuningattaria.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kun ei anna asiakkaiden hyppiä silmille. On tietyt lait ja asetukset joita noudatetaan. Jos ei kelpaa, voi tehdä valituksen. Pari on erehtynyt tekemään ja hävinnyt :)
Olet väärällä alalla ja ansaitset potkut
Olen ollut liki 30 vuotta asiakaspalvelussa, ollut hyvä työssäni ja tykännyt asiakkaista ja halunnut auttaa. Nyt en enää oikein jaksaisi. Alkaa vihdoin mennä hermot. Onneksi alan vaihtaminen on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kun ei anna asiakkaiden hyppiä silmille. On tietyt lait ja asetukset joita noudatetaan. Jos ei kelpaa, voi tehdä valituksen. Pari on erehtynyt tekemään ja hävinnyt :)
Olet väärällä alalla ja ansaitset potkut
Ei, olen prikulleen oikealla alalla ja saanut useita palkankorotuksia.
Riippuu paikasta että kuinka paskaa, mutta paskaa kyllä jollakin tasolla kaikkialla. Vertaa esim. taksikeskus ja pankki. Taksikeskuksessa varmaan enemmän räyhääjiä kuin pankissa. Pankki on auktoriteetti ja ihmiset kunnioittaa pankkilaisia ;)
Noin 5-10 % asiakkaista on mulkkuja. Ja se ei todellakaan ole aspasta kiinni eikä alastakaan. Se vaan on se vakiomäärä. Ja ei tosiaan ole kiinni siitä miten aspana itse käyttäytyy, tietyt mulkut säilyy vaikka mitä tekisit. Ja yhtä hankalia asiakkaita on, mitä ylemmäs jaksavat valittaa. Suurin osa räyhää viattomalle ruohonjuuritasolle, mutta sinnikkäimmät sitten ihan niin " ylös" kuin voivat, vaikka olisivat itse toimineet väärin. Kokemusta eri aloita ja monentasoisista asemista vuosien varrella. Suurin osa ihmisistä on todella typeriä ja juntteja, sen tajuaa kun on aspan hommaa eri tasoilla tehnyt. Ja suurin osa näistä ei ikinä sitä itse tajua. Tyhjät tynnyrit kalisee usein eniten.....
Riippuu kuule ihan ihmisestä. Itse olen asiakaspalvelussa ja niin perus hommassa kun kaupan kassalla. Voin sanoa liioittelematta, että rakastan työtäni. Tulee niin hyvä mieli heti aamusta kun voi iloisesti ja hymyillen toivottaa huomenta ja samalla ystävällisyydellä palvelen läpi päivän. Se että päivään mahtuu joskus kiukuttelujoita, varkaita tai asiattomasti käyttäytyviä juoppoja, on asia jolle ei voi mitään ja se on osa työtä kohdata myös heidät. Minun päivääni ei ole yksikään asiakas onnistunut vielä pilaamaan. Tympeät esimiehet kylläkin ;)
En vaihtaisi toiseen työhön.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuule ihan ihmisestä. Itse olen asiakaspalvelussa ja niin perus hommassa kun kaupan kassalla. Voin sanoa liioittelematta, että rakastan työtäni. Tulee niin hyvä mieli heti aamusta kun voi iloisesti ja hymyillen toivottaa huomenta ja samalla ystävällisyydellä palvelen läpi päivän. Se että päivään mahtuu joskus kiukuttelujoita, varkaita tai asiattomasti käyttäytyviä juoppoja, on asia jolle ei voi mitään ja se on osa työtä kohdata myös heidät. Minun päivääni ei ole yksikään asiakas onnistunut vielä pilaamaan. Tympeät esimiehet kylläkin ;)
En vaihtaisi toiseen työhön.
Taidat olla meidän lähikaupan kassa. Aina iloinen hymy ja tervehdys. Nopea rahastus. Vaarien ja mummojen ja lasten kanssa toimeen tuleva, avulias. Ongelmatilanteetkit näytät hoitavan hyvin. Mukava olla asiakkaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kun ei anna asiakkaiden hyppiä silmille. On tietyt lait ja asetukset joita noudatetaan. Jos ei kelpaa, voi tehdä valituksen. Pari on erehtynyt tekemään ja hävinnyt :)
Olet väärällä alalla ja ansaitset potkut
Ei, olen prikulleen oikealla alalla ja saanut useita palkankorotuksia.
Minulla on yli 40 vuoden kokemus asiakaspalvelusta ja siinä olen noudattanut samaa linjaa kuin sinä. Homma sujuu ja korotuksia ropisee. Ja asiakkaat kiittävät hyvästä palvelusta, nekin jotka ovat yrittäneet hyppiä silmille.
Ammattitaito on tärkeää, ja se ei tarkoita asiakkaan pe*seennuolemista.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi, ihan tiedoksi. En ole mikään palvelija, vaikka joku niin kuvitteleekin.
Mitä tuo edes tarkoittaa? Jos olet esim tarjoilija hyvässä ravintolassa niin kyllähän sinä olet silloin asiakkaan palvelija. Tuot ruoat, juomat, otat vastaan kehut ja kritiikit ja välität nämä keittiöön/ravintoloitsijalle. Pyyhit asiakkaan pöydän, järjestelet kattauksen.
Tai jos olet hotellin concierge, niin silloin vasta palvelija oletkin.
Asiakaspalvelijat ovat myös perseestä. Eivät osaa mitään, eivät tiedä mitään, eivätkä saa päättää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kun ei anna asiakkaiden hyppiä silmille. On tietyt lait ja asetukset joita noudatetaan. Jos ei kelpaa, voi tehdä valituksen. Pari on erehtynyt tekemään ja hävinnyt :)
Onko valituksen tekeminen joku kilpailu jossa voi hävitä?
Jännä että joillekkin kaikki toiminta on kilpailemista, ihan sama ovatko liikenteessä vai työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kuule ihan ihmisestä. Itse olen asiakaspalvelussa ja niin perus hommassa kun kaupan kassalla. Voin sanoa liioittelematta, että rakastan työtäni. Tulee niin hyvä mieli heti aamusta kun voi iloisesti ja hymyillen toivottaa huomenta ja samalla ystävällisyydellä palvelen läpi päivän. Se että päivään mahtuu joskus kiukuttelujoita, varkaita tai asiattomasti käyttäytyviä juoppoja, on asia jolle ei voi mitään ja se on osa työtä kohdata myös heidät. Minun päivääni ei ole yksikään asiakas onnistunut vielä pilaamaan. Tympeät esimiehet kylläkin ;)
En vaihtaisi toiseen työhön.
Sama täällä, ihmiset on ihania ja hauskoja. Minä kun olen nuorempana ollut ihan introverttien introvertti, nyt keski-ikäisenä ihan halajan ihmisten pariin. Saa nauraa, jutella, kuunnella ihmisten kokemuksia (joista oppii joka päivä uutta), haastaa itsensä, ihastua, ihastella, ihmetellä miksi joku käyttäytyy kuten käyttäytyy jne. Esimieskin on ihan jees mies. Työpäivän pilaa vain kiire ja oma fyysinen väsymys.
Lisäksi, ihan tiedoksi. En ole mikään palvelija, vaikka joku niin kuvitteleekin.