Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No mitä Jeesus tarkoitti tällä?

Vierailija
29.06.2017 |

Kun Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan."?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiintyy liikaa maalliseen omaisuuteen, joka menee taivaan valtakunnan edelle.

Vierailija
2/23 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitti kaiketi sitä, että koko maallinen omaisuus on annettava kirkolle (kuten eräs sukulainen teki ja maksaa nyt entisestä omistusasunnostaan eräälle kristilliselle liikkeelle vuokraa...)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun mukaan tässä opetuksenkohdassa, johon ap. viittasi, Jeesus puhui materiaalisesta rikkaudesta. Jeesuksen opetuksella rikkaudesta ja sillä, miksi Hän varoitti tuolla tavoin, on mielestäni useampi ulottuvuus. Tässä pari:

- Ihmisen täytyy olla valmis luopumaan ja uhraamaan toisten hyväksi; rikas, joka ei ole luopunut ja antanut tarvitseville, saattaa olla niin kiinni omaisuudessaan, että hän valitsee enemmin sen (ja sen mahdollistamat maalliset nautinnot, yhteiskunnallisen statuksen jne.) kuin Jumalan tahdon noudattamisen. Jeesus muistutti: se joka luopuu, saa Jumalalta moninkertaisesti kaikkea (ja tässä ei enää tarkoiteta materiaalista saamista).

- Vauraus on siunaus, myös terveys, perheellisyys jne. ovat ajallisia siunauksia. Siunaus sinänsä on hyvää. Kaikki hyvä on viimekädessä lähtöisin Jumalalta.

Vertauksessaan suurista pidoista (Luuk. 14) Jeesus kuitenkin varoitti siunauksiin liittyvästä vaarasta: ne voivat täyttää ihmisen elämän niin, ettei hänellä ole aikaa eikä edes tarvetta Jumalalle.

Vertauksessahan oli se rikas isäntä (joka symboloi Jumalaa), joka päätti järjestää suuret pidot. Isäntä lähetti palvelijansa kutsumaan vieraita pitoihin, mutta monet heistä antoivat kieltävän vastauksen kutsuun vedoten siunauksiinsa: yksi oli ostanut palan maata ja halusi mennä katsastamaan sitä, toinen oli juuri mennyt naimisiin ja halusi olla vaimonsa kanssa jne.!

Yksi vastaus ap:n kysymykseen mielestäni on, että Jeesus varoitti tästä, kun Hän sanoi, että rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.

Vierailija
4/23 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muuten aiempi ketju aiheesta poistettiin? Ehdin kirjoittaa siihen pitkän vastauksen.

Vierailija
5/23 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten aiempi ketju aiheesta poistettiin? Ehdin kirjoittaa siihen pitkän vastauksen.

No juuri sen takia. Keskustelupalsta ei ole kenenkään yksittäisen käyttäjän blogialusta eikä ilmainen mainostila. :)

Vierailija
6/23 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitti kaiketi sitä, että koko maallinen omaisuus on annettava kirkolle (kuten eräs sukulainen teki ja maksaa nyt entisestä omistusasunnostaan eräälle kristilliselle liikkeelle vuokraa...)?

Käsky rikkaalle nuorukaiselle oli mielestäni persoonakohtainen, joten ei voida vesittää.  Kykyjensä mukaan vain nämä avustukset, ja omaiset edelle.  Kymmenykset veisivät köyhän perikatoon.

Maallinen omaisuus ei ole ihmisen mitta, köyhä kerskatkoon rikkaudestaan, rikas köyhyydestään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuvatkohan Bill Gates ja Warren Buffett taivaspaikkojen hankinnassa, kun ovat luvanneet jättää suurimman osan omaisuudestaan hyväntekeväisyyteen? Lapsistaan tietenkin tekevät perinnöillä monimiljonäärejä, mutta pikkurahojahan ne...

Vierailija
8/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuudesta tulee rikkaalle helposti epäjumala.

Taivaaseen pääsee niin rikas, tavis, kuin köyhäkin Jeesusta seuraamalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taivaspaikkaa ei voi ostaa.

Vierailija
10/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana kirjoitti:

Raamatun mukaan tässä opetuksenkohdassa, johon ap. viittasi, Jeesus puhui materiaalisesta rikkaudesta. Jeesuksen opetuksella rikkaudesta ja sillä, miksi Hän varoitti tuolla tavoin, on mielestäni useampi ulottuvuus. Tässä pari:

- Ihmisen täytyy olla valmis luopumaan ja uhraamaan toisten hyväksi; rikas, joka ei ole luopunut ja antanut tarvitseville, saattaa olla niin kiinni omaisuudessaan, että hän valitsee enemmin sen (ja sen mahdollistamat maalliset nautinnot, yhteiskunnallisen statuksen jne.) kuin Jumalan tahdon noudattamisen. Jeesus muistutti: se joka luopuu, saa Jumalalta moninkertaisesti kaikkea (ja tässä ei enää tarkoiteta materiaalista saamista).

- Vauraus on siunaus, myös terveys, perheellisyys jne. ovat ajallisia siunauksia. Siunaus sinänsä on hyvää. Kaikki hyvä on viimekädessä lähtöisin Jumalalta.

Vertauksessaan suurista pidoista (Luuk. 14) Jeesus kuitenkin varoitti siunauksiin liittyvästä vaarasta: ne voivat täyttää ihmisen elämän niin, ettei hänellä ole aikaa eikä edes tarvetta Jumalalle.

Vertauksessahan oli se rikas isäntä (joka symboloi Jumalaa), joka päätti järjestää suuret pidot. Isäntä lähetti palvelijansa kutsumaan vieraita pitoihin, mutta monet heistä antoivat kieltävän vastauksen kutsuun vedoten siunauksiinsa: yksi oli ostanut palan maata ja halusi mennä katsastamaan sitä, toinen oli juuri mennyt naimisiin ja halusi olla vaimonsa kanssa jne.!

Yksi vastaus ap:n kysymykseen mielestäni on, että Jeesus varoitti tästä, kun Hän sanoi, että rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.

"Jeesus muistutti: se joka luopuu, saa Jumalalta moninkertaisesti kaikkea (ja tässä ei enää tarkoiteta materiaalista saamista)." Minusta tämä on ristiriidassa sen ajatuksen kanssa, että vain uskolla on merkitystä. Teoilla ei voida ansaita mitään. Tämän mukaan hyvät teot palkittaisiin taivaassa, ymmärsinkö oikein?

Miten muuten pitää ymmärtää suuret vastoinkäymiset elämässä, ovatko ne myös "siunaus" Jumalalta vai taistelevatko hyvä ja paha maailmassa tasavertaisina, kunnes hyvä voittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas keskittyy omaisuuden haalimiseen ja hallitsemiseen ja se ei ole Jumalasta.

Vierailija
12/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuudesta tulee rikkaalle helposti epäjumala.

Taivaaseen pääsee niin rikas, tavis, kuin köyhäkin Jeesusta seuraamalla.

Mitään taivasta ei vaan ole olemassa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taivasten valtakunta" voi viitata johonkin henkiseen olotilaan jossa materialisitiset asiat eivät ole ensisijaisia, ei välttämättä mihinkään kuoleman jälkeiseen. Erilaisia tulkintoja lienee paljon. En kyllä ymmärrä miten köyhyys ja kurjuuskaan olisi hyvä asia, elämme materiaalisessa maailmassa ja olemme riippuvaisia materiaalisista asioista.

Vierailija
14/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus sanoi myös että tee niin toisille kuin tahtoisit itsellesi tehtävän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus tarkoittaa luopumisella sitä, että ihmisen tulee seurata häntä. Samasta hän puhuu monessa Raamatun kohdassa hankkiessaan opetuslapsia, mm. "antaa kuolleiden haudata kuolleensa".

Vierailija
16/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnistuvatkohan Bill Gates ja Warren Buffett taivaspaikkojen hankinnassa, kun ovat luvanneet jättää suurimman osan omaisuudestaan hyväntekeväisyyteen? Lapsistaan tietenkin tekevät perinnöillä monimiljonäärejä, mutta pikkurahojahan ne...

Tuskin yllättävät yhtä dramaattisesti kuin aikansa rikkain mies, Andrew Garnegie.

Vierailija
17/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana kirjoitti:

Raamatun mukaan tässä opetuksenkohdassa, johon ap. viittasi, Jeesus puhui materiaalisesta rikkaudesta. Jeesuksen opetuksella rikkaudesta ja sillä, miksi Hän varoitti tuolla tavoin, on mielestäni useampi ulottuvuus. Tässä pari:

- Ihmisen täytyy olla valmis luopumaan ja uhraamaan toisten hyväksi; rikas, joka ei ole luopunut ja antanut tarvitseville, saattaa olla niin kiinni omaisuudessaan, että hän valitsee enemmin sen (ja sen mahdollistamat maalliset nautinnot, yhteiskunnallisen statuksen jne.) kuin Jumalan tahdon noudattamisen. Jeesus muistutti: se joka luopuu, saa Jumalalta moninkertaisesti kaikkea (ja tässä ei enää tarkoiteta materiaalista saamista).

- Vauraus on siunaus, myös terveys, perheellisyys jne. ovat ajallisia siunauksia. Siunaus sinänsä on hyvää. Kaikki hyvä on viimekädessä lähtöisin Jumalalta.

Vertauksessaan suurista pidoista (Luuk. 14) Jeesus kuitenkin varoitti siunauksiin liittyvästä vaarasta: ne voivat täyttää ihmisen elämän niin, ettei hänellä ole aikaa eikä edes tarvetta Jumalalle.

Vertauksessahan oli se rikas isäntä (joka symboloi Jumalaa), joka päätti järjestää suuret pidot. Isäntä lähetti palvelijansa kutsumaan vieraita pitoihin, mutta monet heistä antoivat kieltävän vastauksen kutsuun vedoten siunauksiinsa: yksi oli ostanut palan maata ja halusi mennä katsastamaan sitä, toinen oli juuri mennyt naimisiin ja halusi olla vaimonsa kanssa jne.!

Yksi vastaus ap:n kysymykseen mielestäni on, että Jeesus varoitti tästä, kun Hän sanoi, että rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.

"Jeesus muistutti: se joka luopuu, saa Jumalalta moninkertaisesti kaikkea (ja tässä ei enää tarkoiteta materiaalista saamista)." Minusta tämä on ristiriidassa sen ajatuksen kanssa, että vain uskolla on merkitystä. Teoilla ei voida ansaita mitään. Tämän mukaan hyvät teot palkittaisiin taivaassa, ymmärsinkö oikein?

Miten muuten pitää ymmärtää suuret vastoinkäymiset elämässä, ovatko ne myös "siunaus" Jumalalta vai taistelevatko hyvä ja paha maailmassa tasavertaisina, kunnes hyvä voittaa?

Ymmärsit kommenttini väärin siltä osin, että ihminen pelastuisi tekojensa ansiosta.

Ihminen pelastuu ainoastaan sen takia, että Jeesus, Jumalan Poika, on sovittanut ihmisen synnit ristillä ja noussut kuolleista. Ihminen pelastuu Jumalan armosta, ei tekojensa kautta.

Uskovainen ihminen tekee Jumalan tahdon mukaisia tekoja (jotka nekin alun perin on lähtöisin Jumalasta) siksi, että hän on uskossa Jeesukseen, joka hänet pelastaa. Näin olen ymmärtänyt Raamatun äärellä. Esim. varas ei pelastu siten, että lopettaa varastamisen, vaan hän lopettaa varastamisen siksi, että on pelastettu, näin rautalangasta vääntäen. Parannus lähtee uskovaisen sydämestä.

Lisäksi Jeesus puhui myös tästä ajasta, kun Hän puhui "saamisesta", johon viittasin. 

"Jeesus vastasi: 'Totisesti: kuka ikinä minun tähteni ja evankeliumin tähden on luopunut talostaan, veljistään tai sisaristaan, äidistään, isästään tai lapsistaan tai pelloistaan, 30 hän saa satakertaisesti: nyt, tässä maailmanajassa, taloja, veljiä ja sisaria, äitejä ja lapsia ja peltoja -- tosin myös vainoa -- ja tulevassa ajassa hän saa iankaikkisen elämän.'" (Mark. 10:29-30)

Tämä ns. ajallisista asioista luopuminen Jeesuksen tähden on siis uskosta lähtevä teko. Ja "moninkertaisesti Jumalalta saaminen" koskee jo tätä aikaa, mutta on jotain muuta kuin tässä ajassa muuten voisi saada...

Näin olen ymmärtänyt Raamatun äärellä.

Vierailija
18/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Jeesus sanoi: "Totisesti minä sanon teille: rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan."?

Varmaan Sipilän tyylisiä ihmisiä.

Vierailija
19/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana kirjoitti:

Raamatun mukaan tässä opetuksenkohdassa, johon ap. viittasi, Jeesus puhui materiaalisesta rikkaudesta. Jeesuksen opetuksella rikkaudesta ja sillä, miksi Hän varoitti tuolla tavoin, on mielestäni useampi ulottuvuus. Tässä pari:

- Ihmisen täytyy olla valmis luopumaan ja uhraamaan toisten hyväksi; rikas, joka ei ole luopunut ja antanut tarvitseville, saattaa olla niin kiinni omaisuudessaan, että hän valitsee enemmin sen (ja sen mahdollistamat maalliset nautinnot, yhteiskunnallisen statuksen jne.) kuin Jumalan tahdon noudattamisen. Jeesus muistutti: se joka luopuu, saa Jumalalta moninkertaisesti kaikkea (ja tässä ei enää tarkoiteta materiaalista saamista).

- Vauraus on siunaus, myös terveys, perheellisyys jne. ovat ajallisia siunauksia. Siunaus sinänsä on hyvää. Kaikki hyvä on viimekädessä lähtöisin Jumalalta.

Vertauksessaan suurista pidoista (Luuk. 14) Jeesus kuitenkin varoitti siunauksiin liittyvästä vaarasta: ne voivat täyttää ihmisen elämän niin, ettei hänellä ole aikaa eikä edes tarvetta Jumalalle.

Vertauksessahan oli se rikas isäntä (joka symboloi Jumalaa), joka päätti järjestää suuret pidot. Isäntä lähetti palvelijansa kutsumaan vieraita pitoihin, mutta monet heistä antoivat kieltävän vastauksen kutsuun vedoten siunauksiinsa: yksi oli ostanut palan maata ja halusi mennä katsastamaan sitä, toinen oli juuri mennyt naimisiin ja halusi olla vaimonsa kanssa jne.!

Yksi vastaus ap:n kysymykseen mielestäni on, että Jeesus varoitti tästä, kun Hän sanoi, että rikkaan on vaikea päästä taivasten valtakuntaan.

"Jeesus muistutti: se joka luopuu, saa Jumalalta moninkertaisesti kaikkea (ja tässä ei enää tarkoiteta materiaalista saamista)." Minusta tämä on ristiriidassa sen ajatuksen kanssa, että vain uskolla on merkitystä. Teoilla ei voida ansaita mitään. Tämän mukaan hyvät teot palkittaisiin taivaassa, ymmärsinkö oikein?

Te ette voi palvella sekä Jumalaa että mammonaa. Mammonanpalvoja uskoo, että hänen turvansa on omaisuudessa, eikä hän siksi uskalla jakaa siitä köyhille lähimmäisilleen. Hän ei siis turvaudu Jumalaan vaan varakkuuteensa.

Hyviä tekoja ei palkita taivaassa, vaan ensin tulee taivas, josta hyvät teot kumpuavat. Sillä, joka ottaa kaiken Jumalan kädestä, on varaa jakaa edelleen muille kaikkea saamaansa hyvää, myös aineellista. Jos sitä rupeaa pihistelemään itselleen, ei myönnä, että pohjimmiltaan se on Jumalalta peräisin. Eli ei usko Jumalaan. Kaikki tekosynnit kumpuavat tästä epäuskosta.

Taivasta on se että luotat Jumalaan, jolloin olet vapaa myös mammonan kahleista. 

Vierailija
20/23 |
04.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paavalihan sen yleisen armeliaisuuden keksi kun huomasi ettei kykene ilemaan hyvä.

Jeesuksen mukaan taivaassa on hiljaista ja sinne pääsee harva.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan