Millainen lisämyynti ei ärsytä?
Aloitin vasta työt pienessä liikkeessä, jossa lisämyyntiin tulisi pyrkiä mielellään jokaisen asiakkaan kohdalla. En halua tyrkyttää turhaan ja asiakasta vaivaannuttavasti, vaikka paikan omistaja näin toisinaan toimiikin. Millaisen lisämyynnin siis koette olevan ok?
Kommentit (26)
Sellainen, joka oikeasti liittyy siihen ostokseen, jota on alun perinkin tekemässä, tai joka tulee muuten tarpeeseen. Eli ostokseen liittyvä tai asiakasta henkilökohtaisesti kuunnellen.
Sellainen "hei olit ostamassa pöytää mutta meillä olis tässä näitä verhojakin" on tosi kökköä. Olen tosi allerginen kaikelle tyrkytykselle.
Hyvä esimerkki tarpeellisesta on kenkäkaupassa se suojasprayn myynti tai oikeanvärisen kenkälankin myynti uusien kenkien kanssa.
En kyllä yhtään minkään. Korkeintaan jos on hyvä tuote, jota olisin muutenkin ostamassa, niin saatan langeta ostamaan 2 kpl jos saan alennusta. Ja kun olen hakenut apteekista kissan lääkkeitä, niin siellä on tarjottu erilaisia apuvälineitä lääkkeen antamiseen, mutta sinä et varmaan myy mitään tällaista?
Tyrkkymyynti on mulla kyllä sellainen turn off, että saatan jopa seuraavalla ostokerralla kiertää no kaupan kokonaan.
Sellaset on ihan ok, jos myydään jotain tuotteeseen liittyvää tarviketta.
Kiva kun mietit asiaa asiakkaan näkökulmasta, ap. Mielestäni se riippuu myytävistä tuotteista. Jos olen korukaupassa ostamassa lahjaa, niin sieltä tuskin tarttuu mukaani korua itsellekin. Jos taas olen ruokakaupassa, niin leivän ja maidon lisäksi saatan ostaa suositellun suklaapatukan, joka on tarjouksessa. Tai jos ostan tiskirättejä, niin en kovin pahastu, jos yrität lisämyydä jotain niihin liittyvää.
Se tuntuu hirveän päälleliimatulta, jos tiskirättien lisäksi yrität myydä esim. muistivihkoja.
Vielä kysyisin, että saatko ap itse jotain bonusta, jos lisämyynti onnistuu?
Seuraa ja kyttää asiakkaan joka liikettä. Kerro, että hän tarvitsee kaikki tuotteenne ja pälpätä niistä tauotta. Kehu häntä teennäisesti ja lirkuttele kovaan ääneen. Jos hän murtuu paineen alla ja suostuu ostamaan jotain, laita hänet ostamaan lisää. Tärkeää ei ole se, mitä hän haluaa ostaa, vaan se, mitä Sinä haluat hänelle myydä.
Jos myyt jotain isompia artikkeleita niin minusta lisäostosten tekoon kannustaa parhaiten se, että joko jätetään kokonaan rauhaan tai myyjä tarjoutuu ottamaan sen varmasti ostamani tuotteen odottamaan kassalle, jotta sitä ei tarvitse kantaa kädessä. Sitten on vapaa kiertelemään ja katsomaan itse ja se ostettava tuote odottaa kassalla. Se on kätevää.
Mä olen itsekin myyjä kodintekstiililiikkeessä ja se riippuu tosi paljon asiakkaasta, että millaista lisämyyntiä teen/teenkö ollenkaan. Tilanteen lukutaitoa ja pelisilmää vaatii paljon ja se kehittyy vaan ajan kuluessa, mutta aloitat vaikka ihan niin kuin toivoisit itsellesikin lisämyyntiä tarjottavan esim. ihan vaan kysymällä, jostain toisesta vähän asiaan liittyvästä tuotteesta, no että kuinkas olisiko tälle sitten tarvetta siihen kaveriksi, varsinkin, jos on joku tarjous :) Ja nimenomaan tärkeää, että lisämyyntituote on joku asiakkaan varsinaiseen ostokseen liittyvä juttu ja sitten vielä halvempi, kuin se asiakkaan itse valitsema tuote.
Sellainen mitä oikeasti tarvitsen ja se liittyy ostokseeni.
Esim. kenkäkaupassa tarjotaan joskus juuri sille ostamani kengän materiaalille tarkoitettua puhdistusainetta, olen todella usein ostanutkin koska itse on hankala lähteä jälkeenpäin tutkimaan että mikä sopii mokalle ja mikä vaalealle nahalle jne.
Sitten kodinkoneliikkeissä tiskikoneen yhteydessä tarjottiin sitä alle tulevaa kaukaloa, no tarvitsen sen. Kännykkä ja kännykänkuoret+suojatarra.
Sitten huonot on näitä: Ostin alushousut ja "tässä olisi näitä ponnareita". Niin? Miksi ihmeessä ajattelit että tarvitsen ponnareita jos ostan alushousuja? Pesupussin alusvaatteille olisin voinutkin ostaa.
Saatko ideasta kiinni? Tarve pitää olla siellä taustalla, vaikka asiakas ei sitä itse tajuaisi sen pitää siellä olla kuitenkin.
Ap, kerro vähän lisää että minkälaisessa liikkeessä olet, siis mitä myyt ja mikä ala?
Annetaan sulle suoria vinkkejä lisämyyntiin.
Mun mielestä on ihan huippua että sä et sorru tyrkyttämiseen vaan teet mieluummin hiukan asiakastutkimusta. :)
Tyrkyttävä myynti saa minut ainakin lähinnä suuttumaan.
Ja menemään seuraavalla kerralla toiseen kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itsekin myyjä kodintekstiililiikkeessä ja se riippuu tosi paljon asiakkaasta, että millaista lisämyyntiä teen/teenkö ollenkaan. Tilanteen lukutaitoa ja pelisilmää vaatii paljon ja se kehittyy vaan ajan kuluessa, mutta aloitat vaikka ihan niin kuin toivoisit itsellesikin lisämyyntiä tarjottavan esim. ihan vaan kysymällä, jostain toisesta vähän asiaan liittyvästä tuotteesta, no että kuinkas olisiko tälle sitten tarvetta siihen kaveriksi, varsinkin, jos on joku tarjous :) Ja nimenomaan tärkeää, että lisämyyntituote on joku asiakkaan varsinaiseen ostokseen liittyvä juttu ja sitten vielä halvempi, kuin se asiakkaan itse valitsema tuote.
Niin, kuten totesitkin, vaatii asiakkaan lukutaitoa - minua inhottaa tuo lisämyyntityrkytgs - jos ostan kengät niin enköhän osaa itse päättää tarvitsenko vielä lisää hoitoainetta. Mutta myönnän olevani niuho täsmäostaja.
Toinen mikä saa minut jättämään tuotteen kauppaan on jos vaatekaupassa otan esim paidan katsoakseni niin joku ylipirteä peipponen sieltä tankojen välistä riemastuneena kertoi minulle, että juuri tuo paita on ollut tosi tosi suosittu - joo ei sitten kiitos mulle enää, Mä ostan mielummin sen ei niin suositun (joita tuosta kaupasta ja tuolta myyjältä ei taida löytyä )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itsekin myyjä kodintekstiililiikkeessä ja se riippuu tosi paljon asiakkaasta, että millaista lisämyyntiä teen/teenkö ollenkaan. Tilanteen lukutaitoa ja pelisilmää vaatii paljon ja se kehittyy vaan ajan kuluessa, mutta aloitat vaikka ihan niin kuin toivoisit itsellesikin lisämyyntiä tarjottavan esim. ihan vaan kysymällä, jostain toisesta vähän asiaan liittyvästä tuotteesta, no että kuinkas olisiko tälle sitten tarvetta siihen kaveriksi, varsinkin, jos on joku tarjous :) Ja nimenomaan tärkeää, että lisämyyntituote on joku asiakkaan varsinaiseen ostokseen liittyvä juttu ja sitten vielä halvempi, kuin se asiakkaan itse valitsema tuote.
Niin, kuten totesitkin, vaatii asiakkaan lukutaitoa - minua inhottaa tuo lisämyyntityrkytgs - jos ostan kengät niin enköhän osaa itse päättää tarvitsenko vielä lisää hoitoainetta. Mutta myönnän olevani niuho täsmäostaja.
Toinen mikä saa minut jättämään tuotteen kauppaan on jos vaatekaupassa otan esim paidan katsoakseni niin joku ylipirteä peipponen sieltä tankojen välistä riemastuneena kertoi minulle, että juuri tuo paita on ollut tosi tosi suosittu - joo ei sitten kiitos mulle enää, Mä ostan mielummin sen ei niin suositun (joita tuosta kaupasta ja tuolta myyjältä ei taida löytyä )
No kieltämättä sä kyllä kuulostat hiukan sellaiselta mielensäpahoittajalta että sun kanssa ei voi kukaan myyjä voittaa, teki sitten minkälaisia sirkustemppuja tahansa. Mutta se tekeekin siitä myyjän työstä haastavaa, vaikka tekisin kaiken oppikirjan mukaisesti niin on yksilöitä joiden kanssa ei vaan voi onnistua.
Myy niin ettei asiakkaan tarvitse tulla uudestaan kauppaan tai mennä kilpailijalta mitään ostamaan.
Kaasugrilliin kaasupullo ja peite ja muuta sälää, paristokäyttöiseen tuotteeseen paristot, kasveille oikeanlainen multa istutukseen ja lannoitteet kesän ajaksi.
En hyväksy mitään tyrkytystä. Menen ostamaan mitä tarvitsen ja poistun. En halua ylimääräisiä ostoksia.
Paikka on erikoiselintarvikeliike, ei siis kovin kalliita tuotteita kuten elektroniikkaa. Kiitos vinkeistä! AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itsekin myyjä kodintekstiililiikkeessä ja se riippuu tosi paljon asiakkaasta, että millaista lisämyyntiä teen/teenkö ollenkaan. Tilanteen lukutaitoa ja pelisilmää vaatii paljon ja se kehittyy vaan ajan kuluessa, mutta aloitat vaikka ihan niin kuin toivoisit itsellesikin lisämyyntiä tarjottavan esim. ihan vaan kysymällä, jostain toisesta vähän asiaan liittyvästä tuotteesta, no että kuinkas olisiko tälle sitten tarvetta siihen kaveriksi, varsinkin, jos on joku tarjous :) Ja nimenomaan tärkeää, että lisämyyntituote on joku asiakkaan varsinaiseen ostokseen liittyvä juttu ja sitten vielä halvempi, kuin se asiakkaan itse valitsema tuote.
Niin, kuten totesitkin, vaatii asiakkaan lukutaitoa - minua inhottaa tuo lisämyyntityrkytgs - jos ostan kengät niin enköhän osaa itse päättää tarvitsenko vielä lisää hoitoainetta. Mutta myönnän olevani niuho täsmäostaja.
Toinen mikä saa minut jättämään tuotteen kauppaan on jos vaatekaupassa otan esim paidan katsoakseni niin joku ylipirteä peipponen sieltä tankojen välistä riemastuneena kertoi minulle, että juuri tuo paita on ollut tosi tosi suosittu - joo ei sitten kiitos mulle enää, Mä ostan mielummin sen ei niin suositun (joita tuosta kaupasta ja tuolta myyjältä ei taida löytyä )
No kieltämättä sä kyllä kuulostat hiukan sellaiselta mielensäpahoittajalta että sun kanssa ei voi kukaan myyjä voittaa, teki sitten minkälaisia sirkustemppuja tahansa. Mutta se tekeekin siitä myyjän työstä haastavaa, vaikka tekisin kaiken oppikirjan mukaisesti niin on yksilöitä joiden kanssa ei vaan voi onnistua.
Juu, Mä tiedän että Mä olen varsinainen myyjän nightmare :)
Lisämyynti on loukkaavaa ja arvostan sitä myyjää, joka ei sitä yritä. Täytyy osata lopettaa siihen, että kysyy olisitko tarvinnut vielä jotain muuta. Jos ei siihen lopeta, on loukkaava.
Mielellään lyhyt ja ytimekäs, jonka voi mainita samalla, kun on myymässä jotain toista tuotetta. Tykkään Glitterin tavasta "Meillä olisi tällainen uutuus joka blaablaa." Sitten vaan nopeasti miettii haluaako vai ei.