Sähköautot ovat täysin ylivoimaisia käyttökustannuksiltaan ja todellisilta päästöiltään
Sähköautot ovat täysin ylivoimaisia käyttökustannuksiltaan ja todellisilta päästöiltään jopa USA:ssa:
Kun hiiren vie palluran päälle, niin näkee kyseisen auton. Data on MIT:n yliopiston tuottamaa.
Kommentit (2294)
Tuosta datasta puuttuu ainakin Hyundai IONIQ EV joka on hyötysuhteeltaan nykyautoista paras. Ja näyttääkin ihan hyvältä.
Eikö niiden rakentaminen tuota päästöjä?
Riittää että olisi kestäviä autoja eikä näitä nyky kapitalismin ihmeitä.
Onko huomioitu litiumakuston valmistuksessa syntyvät päästöt? Mikä akuston elinikä kylmässä suomessa suolatuilla teillä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö niiden rakentaminen tuota päästöjä?
Se on otettu huomioon tuossa.
Ongelma on vain se jonkunlaisen käyntiäänen puuttuminen siitä. Jonkunlainen ääni olisi siihen autoon siis turvallisuussyistä lisättävä.
Onko tuleva tiellä nopeasti liikkuva sähköauto 'äänettömästi lähestyvä kuolema' jalankulkijoille ?
M kirjoitti:
Onko huomioitu litiumakuston valmistuksessa syntyvät päästöt? Mikä akuston elinikä kylmässä suomessa suolatuilla teillä?
En tiedä onko otettu tuossa huomioon, mutta onko bensa-autojen päästöissä otettu huomioon öljyn tuotannon päästöt ja ympäristökatastrofit?
Enkä kyllä tiedä miten suola vaikuttaa akuston elinikään..
Silent Death kirjoitti:
Ongelma on vain se jonkunlaisen käyntiäänen puuttuminen siitä. Jonkunlainen ääni olisi siihen autoon siis turvallisuussyistä lisättävä.
Onko tuleva tiellä nopeasti liikkuva sähköauto 'äänettömästi lähestyvä kuolema' jalankulkijoille ?
1) Myös äänettömällä autolla ajavan on väistettävä jalankulkijoita
2) Rengasäänet ovat sähköautoissakin yhtä kovat
3) Tuollaisia varoitusääniä on jo
Ja muistakaa, että auto lämmitetään sitä akusta joka vanhenee ja menee rikki. Verratkaa nyt kokemuksianne oman kännykkänne akkuun ja ihmetelkää akkupaketin hintaa. Uutena toimii, mutta annas olla vuoden-parin päästä.
-
Autoliikkeillä on nyt myyntibuumi päällä välittämättä todellisuudesta. Myyntibulvaaneja piisaa.
-
Älkää ostako sähköautoa vaan vuokratkaa se syksyllä tai talvella viikoksi niinm näette toimiiko se teidän tapauksessanne.
-
Meikällä on päivittäiskäytössä vastaava sähköinen sovellus ja akut on vaihdettu 4 vuoden aikaan 3 kertaa. Se on todella tuskastuttavaa pelata akuilla joissa täyteen ladattunakin on neljäsosa energiaa tallella.
gu kirjoitti:
Ja muistakaa, että auto lämmitetään sitä akusta joka vanhenee ja menee rikki. Verratkaa nyt kokemuksianne oman kännykkänne akkuun ja ihmetelkää akkupaketin hintaa. Uutena toimii, mutta annas olla vuoden-parin päästä.
Höpö höpö. Esim. Teslassa on akuille 8 vuoden takuu rajoittamattomilla kilometreillä ja nyt näyttää siltä, että akustot kestävät jopa miljoona mailia helposti. Tämän lisäksi tekniikka kehittyy koko ajan. Mille kännykälle saa 8 vuoden akkutakuun?
Ja mitenkähän akut toimii esim pohjois-suomessa? Jos puhelimet akkuineen pimahtaa jo nollan alapuolella, niin entäs noissa? Ennen akkujen kesto-ongelmien ratkaisua en sähköautoihin koske.
gu kirjoitti:
Ja muistakaa, että auto lämmitetään sitä akusta joka vanhenee ja menee rikki. Verratkaa nyt kokemuksianne oman kännykkänne akkuun ja ihmetelkää akkupaketin hintaa. Uutena toimii, mutta annas olla vuoden-parin päästä.
-
Autoliikkeillä on nyt myyntibuumi päällä välittämättä todellisuudesta. Myyntibulvaaneja piisaa.
-
Älkää ostako sähköautoa vaan vuokratkaa se syksyllä tai talvella viikoksi niinm näette toimiiko se teidän tapauksessanne.
-
Meikällä on päivittäiskäytössä vastaava sähköinen sovellus ja akut on vaihdettu 4 vuoden aikaan 3 kertaa. Se on todella tuskastuttavaa pelata akuilla joissa täyteen ladattunakin on neljäsosa energiaa tallella.
Paljonko vaihto tulee maksamaan? Lienee mennyt ainakin osa noista vaihdoista takuun piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenkähän akut toimii esim pohjois-suomessa? Jos puhelimet akkuineen pimahtaa jo nollan alapuolella, niin entäs noissa? Ennen akkujen kesto-ongelmien ratkaisua en sähköautoihin koske.
Mistä teitä sikiää jotka luulette että Suomi on ainoa maa, jossa on kylmää? Hyvin näyttävät sähköautot toimivan Norjassa ja Kanadassa.
Joo ehkä mutta ei ole varaa sadan tonnin teslaan. Palataan sitten asiaan kun saan käytetyn sähkömicran muutamalla tonnilla.
Näin meitä kustaan silmään niin että lorina kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenkähän akut toimii esim pohjois-suomessa? Jos puhelimet akkuineen pimahtaa jo nollan alapuolella, niin entäs noissa? Ennen akkujen kesto-ongelmien ratkaisua en sähköautoihin koske.
No joku diesel-auto ei edes lähde niissä superpakkasissa käyntiin. Ja sitten pitää liimailla jotain ihmeen pahveja etusäleikköön ettei hyytyisi tienposkeen..
https://yle.fi/uutiset/3-5080145
"Kova pakkanen on pitänyt autojen hinauspalvelut poikkeuksellisen kiireisinä. Hinattavat menopelit ovat lähes järjestäen uudehkoja, sillä niissä moottori ei lämpene samalla tavalla kuin vanhoissa autoissa."
Sähköauto toimii pakkasessa siis jopa paremmin kuin polttomoottoriauto. Sähköauto lähtee aina liikkelle.
gu kirjoitti:
Ja muistakaa, että auto lämmitetään sitä akusta joka vanhenee ja menee rikki. Verratkaa nyt kokemuksianne oman kännykkänne akkuun ja ihmetelkää akkupaketin hintaa. Uutena toimii, mutta annas olla vuoden-parin päästä.
Sähköautoissa on erilaiset akut kuin puhelimissa, jos et sattunut tietämään. Esim. Tesloissa on LiNiCoAlO2 -akkuja, Leafissa LiMn2O4 ja puhelimissa yleisesti LiCoO2. Teslan akun kapasiteetista katoaa alle 15 % 250 000 km jälkeen ja Tesla arvioi akun kestävän 20 vuotta. Takuutakin on 8 vuotta.
Älkää ostako sähköautoa vaan vuokratkaa se syksyllä tai talvella viikoksi niinm näette toimiiko se teidän tapauksessanne.
Miksi maksaa, kun voi ilmaiseksi katsoa netistä sähköautojen käyttäjäkokemuksia Norjasta ja Kanadasta ja muista kylmistä maista? Jopa Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niiden rakentaminen tuota päästöjä?
Se on otettu huomioon tuossa.
Miksi valehtelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitenkähän akut toimii esim pohjois-suomessa? Jos puhelimet akkuineen pimahtaa jo nollan alapuolella, niin entäs noissa? Ennen akkujen kesto-ongelmien ratkaisua en sähköautoihin koske.
No joku diesel-auto ei edes lähde niissä superpakkasissa käyntiin. Ja sitten pitää liimailla jotain ihmeen pahveja etusäleikköön ettei hyytyisi tienposkeen..
https://yle.fi/uutiset/3-5080145
"Kova pakkanen on pitänyt autojen hinauspalvelut poikkeuksellisen kiireisinä. Hinattavat menopelit ovat lähes järjestäen uudehkoja, sillä niissä moottori ei lämpene samalla tavalla kuin vanhoissa autoissa."
Sähköauto toimii pakkasessa siis jopa paremmin kuin polttomoottoriauto. Sähköauto lähtee aina liikkelle.
Joo mutta pakkasajossa akun antama ajomatka putoaa jyrkästi. Lämmitin alkaa lämmittää akustoa eikä akku ota vastaan regeneratiivista jarrutustehoa ennenkuin se on lämmennyt
Olisi kyllä hienoa, jos pääsisi eroon vaihteiden vatkaamisesta ja turhista huolloista. Seuraava autoni on sähköauto.