Ekaluokkalaisen läksytaistelut - hyviä neuvoja vailla (tai edes huonoja)
Mitä ihmettä pitäisi tehdä ekaluokkalaisen läksytaistelujen kanssa? Koulussa menee kivasti ja siellä ja sekä iltapäiväkerhossa tehtävien teko sujuu mukavasti, mutta silloin kun kotiin jää tehtäviä suraa hirveä taistelu kotona. Lasta ei tarvitse patistella tekemään läksyjä, mutta siitä eteenpäin on aina hirveä tuska ja taistelu.
10 minuutin tehtäviin, jotka osaa tehdä hyvin, saattaa itkeä ja tuskailla tunnin. Sotkee kirjoittaessaan puoli sivua, heittelee kynät, kumittaessaan pyyhkii jo tehdynkin tehtävän tai sivu repeää. Saattaa saada tehtyä yhden tai kaksi kirjainta ja sitten taas iskee hirveä tuska ja pitää kontata lattian kautta ja parkua kun on kamalan vaikeaa.
Mitä tuon kanssa tekisi? On testattu vaikka mitä, kannustettu, istuttu vieressä, annettu tehdä rauhassa istumatta vieressä, tehty heti koulun jälkeen, tehty vasta vähän myöhemmin, lahjottu, puhuttu järkeä, pidetty nopeuskilpailuita ja vaikka mitä. Joskus joku kikka auttaa kerran pari, mutta hetken kuluttua taas sama tappelu. Mä en enää jaksa tätä. Nyt kielsin tekemästä enää enempää läksyjä ja käskin sanomaan koulussa, että äiti kielsi tekemästä enempää.
Kommentit (61)
Kaikki kiva pois (känny, pelit/leikit, kaverit, tv, jne) ennen kuin on läksyt tehty! Älä luista, takuulla rupeaa läksyt valmistumaan,
Mulla on ADD ja tein nuorempana noin, olin aika usein välkät sisällä laiskanläksyjä tekemässä. Lääkityksen saatuani oli helpompaa taas.
No kun ei valmistu. Lapsi ei siis edes yritä paeta minkään kivemman ääreen läksyjä vaan voi tuskailla vaikka kuinka pitkään läksykirjan äärellä (tai lattialla tai pöydän alla). Joskus olen jopa ehdottanut, että tekisi jotain muuta välissä, mutta sekään ei meinaa onnistua, kun itsekin haluaisi tehdä läksynsä, mutta kaikki aika lapsella menee tuohon tuskailuun ei itse tekemiseen.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
No kun ei valmistu. Lapsi ei siis edes yritä paeta minkään kivemman ääreen läksyjä vaan voi tuskailla vaikka kuinka pitkään läksykirjan äärellä (tai lattialla tai pöydän alla). Joskus olen jopa ehdottanut, että tekisi jotain muuta välissä, mutta sekään ei meinaa onnistua, kun itsekin haluaisi tehdä läksynsä, mutta kaikki aika lapsella menee tuohon tuskailuun ei itse tekemiseen.
t. ap
Sitten kotioloissanne on jokin pielessä, jos iltapäivätoiminnassa tekee läksyt mukisematta...?!
Ei ainakaan autisti ole, ADHD-tyyppisiä oireita on ollut jonkin verran, mutten varsinaisesti ADHD:nä pitäisi. Koulussa ei siis mitään ongelmaa tehdä, vain kotona. Eikä tämä ole vain minusta kiinni, sama taistelu isänsä ja esim. isovanhempien kanssa, kun ovat joskus olleet iltapäivällä lapsen kanssa koulun jälkeen.
Nytkin lapsi tuli tuohon viereen tuskailemaan tekemättömiä läksyjään sen sijaan, että olisi vaikka pelannut, jota olisi saanut tehdä. Eli ei ole siitä kyse, että lapsi vain yrittäisi päästä tekemään jotain kivempaa.
t. ap
Joltain lapsilta ei vaan suju tehtävien tekeminen kotona. Oletteko koittanut jakaa pienempiin osiin, ottanut tavoitteeksi että edes jotain saisi tehtyä ja antanut myönteistä palautetta pienimmistäkin onnistumisista? Onko lapsi sanonut mikä läksyjen teossa tuntuu niin inhottavalta?
Vaikea tilanne kyllä, mutta ei missään nimessä kannata käyttää mitään kiristystä tai uhkailua. Tekee läksyjentekotilanteesta lapselle entistä negatiivisemman ja ei varmasti nosta motivaatiota. Kyselkää koululta jos vaikka erityisopettajalla olis vinkkejä tilanteeseen.
Meillä ekaluokkalaisen kanssa sama juttu, ip:ssä läksyt tekee hyvin ja koulussa menee hyvin. Mutta kotona joka kerta yhtä taistelua ja kiukuttelua läksyjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kiva pois (känny, pelit/leikit, kaverit, tv, jne) ennen kuin on läksyt tehty! Älä luista, takuulla rupeaa läksyt valmistumaan,
Ei toimi erkoille.
Olisiko lukihäiriö tai joku vastaava?
Jääkö kotiin tietyntyyppiset tehtävät? Voiko olla, että juuri tämä tehtävätyyppi onkin lapselle vaikea? Löytisikö siihen jokin syy?
Esim. minulla koulu sujui loistavasti, mutta ainekirjoitus oli minusta kauhean vaikeaa. Ja se oli vain siksi, että kukaan ei ollut koskaan kertonut minulle, että aineen ei tarvinnut perustua tositapahtumiin. Kun aineen aiheena oli esim. "Silloin minua pelotti", yritin tuskaisesti keksiä jonkin tositapahtuman, josta olisin voinut kertoa. Jos joku olisi kerrankin sanonut, että saan keksiä koko jutun itse, olisi ainekirjoitus ollut minusta hauskaa ja olisin kirjoittanut paljon parempia aineita.
Ollaan välillä kokeilut, että tehdään kerralla vaikka vain yksi sana. Tai jopa kirjain. Yrittänyt antaa positiivista palautetta (tai jopa lahjonut) ja todennut, että se vähän sotkuisemmin tehty kirjain on aivan riittävä. (Mutta lapselle itselleen ei kelpaa). Välillä nämä ovat toimineet, mutta sitten ei taas enää.
Kiristämistä ja varsinkaan uhkailua ei olla käytetty koskaan.
t. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kiva pois (känny, pelit/leikit, kaverit, tv, jne) ennen kuin on läksyt tehty! Älä luista, takuulla rupeaa läksyt valmistumaan,
Ei toimi erkoille.
Oliko ap:n lapsi erkka?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko lukihäiriö tai joku vastaava?
Lukihäiriö oireilee myös ilttiksessä :D
Meillä on samanlaista kuopuksen kanssa (eikä johdu minusta tai kodista, kaksi vanhempaa lasta eivät ole tätä tehneet). Kaikkea on kanssa kokeiltu meillä.
Mä olen itse sitä mieltä, että lapsessa on asperger-piirteitä, mutta päiväkodissa eikä koulussa ole toistaiseksi oltu tätä mieltä (oon itse erkkaope, etten ihan tuulesta tätä ajatusta tempase). Mutta katsellaan mihin suuntaan tuosta kehittyy kun vähän kasvaa.
Tuo että lapsi saa läksyt tehtyä hyvin ip:ssä saattaa myös johtua siitä että kopioi kavereiltaan.
Ihan tavallinen lapsi, jota läksyjen tekeminen ei vain huvita. Sitkeyttä vai sinulle, äiti! Ei sitä ikuisuuksia kestä. Jossakin vaiheessa lapsi ymmärtää, että nopeammin pääsee mukavien asioiden pariin, jos tekee hommansa reippaasti.
Muista aina kehua, kun läksyt on tehty. Pitäkää listaa siitä, miten monta kertaa läksyt on tulleet tehdyksi ilman mielenosoituksia. Ja sitten kun on listalla on kymmenen kertaa, saa lapsi esim. jäätelön tai pääsee uimahallin.
Yhteenveto luetuista ap:n viesteistä: Löysä ja lepsu kotikasvatus. On annettu periksi liian paljon, ja EI-sanaa käytetty liian vähän= lapsi pompottaa kotona vanhempia.
väsynyt? jos läksyt tekisi aamulla
Jopas tipahti nopeasti, kuin äiti työpäivän jälkeen. Uusi yritys.