HS:"Koulu lannisti lahjakkaan mutta villin lapseni – syrjäytyminen alkoi jo tarhaiässä"
Onko täällä jo puitu tätä Hesarin mielipidekirjoitusta:
http://www.hs.fi/mielipide/art-2000005064981.html
Ai, että tälläisen vanhemmat ärsyttävät Tarkkailuluokalle tämmöiset häiriköt, pois terrorisoimasta muita.
Kommentit (198)
Erikoista, että huomio kiinnitettiin opettajien sukupuoleen: naisopettaja, opettajatar. Ilmeisesti vika onkin naiseudessa.
Kaikilla pitäisi olla oikeus opiskella rauhassa.
On se nyt s-tana, että valitetaan kun oman pojan lahjakkuutta ei ymmärretä. Miten ne muut 29 oppilasta, jota tämä tenava terrorisoi tempauksillaan. Vai muka "opettajatteren" vika kun ei osaa käsitellä oikein. Raivostuttavia tällaiset vanhemmat.
Tuollaiset häiriköt voi laittaa kotikouluun.
Mun luovuus ei kadonnut mihinkään vaikka kävin peruskoulun.
Niin kun ne lapset pitää kasvattaa päiväkotia, koulua ja työelämää varten! "Ole hiljaa ja kunnollinen, tunnollinen.... (niin kaikki on helpompaa)"
Haistakaa jo ...
Minä ja lapseni olemme olleet villejä mutta älykkäitä lapsina.
Olimme hankaluuksissa koulussa, jälki-istunnoissa ym, vaikka hyvät todistukset.
Koulu ei tarjonnut meille tarpeeksi haasteita. Turhauduimme.
Koulu ihailee hiljaisia nynnyjä, koska heitä on helppo hallita. Mutta koulu ei kasvata elämässä selviytyjiä.
Oma lapsihan on aina kaikessa lahjakas, eikä koskaan tee mitään väärää..
Myös lahjakkaan lapsen tulisi osata käyttäytyä. Helpottaa nimittäin elämää kummasti.
Ei siis onnistunut lannistamaan meitä. :)
Kasi
Jännä ajatus vanhemmilla: uusi ops painottaa lasta yksilönä = lapsen ei tarvitse noudattaa koulun aikuisten ohjeita, lapsi voi häiritä muiden oppimista. Kyseisen äidin kannattaisi lukea se ops, ihan tuosta ei ole kyse.
Mutta eipä ole ensimmäinen äiti, joka yrittää kuitata lapsensa rahattomuuden ja huonon käytöksen lahjakkuudella ja yksilöllisyydellä - silloin voi kivasti unohtaa sellaisen pikkujutun kun kasvatus.
Vierailija kirjoitti:
Myös lahjakkaan lapsen tulisi osata käyttäytyä. Helpottaa nimittäin elämää kummasti.
Valitettavasti käyttäytyminen on tarkoittanut Suomen kouluissa aina vain mykkyyttä ja alistumista.
Vierailija kirjoitti:
Jännä ajatus vanhemmilla: uusi ops painottaa lasta yksilönä = lapsen ei tarvitse noudattaa koulun aikuisten ohjeita, lapsi voi häiritä muiden oppimista. Kyseisen äidin kannattaisi lukea se ops, ihan tuosta ei ole kyse.
Mutta eipä ole ensimmäinen äiti, joka yrittää kuitata lapsensa rahattomuuden ja huonon käytöksen lahjakkuudella ja yksilöllisyydellä - silloin voi kivasti unohtaa sellaisen pikkujutun kun kasvatus.[/quote
Siis rauhattomuuden!
Miksi vanhemmat eivät ymmärrä, että uudessa opetussuunnitelmassa nimenomaan tuetaan näitä poikia oppimaan sitä, mikä ei ole heille luontaista! Jos taitoaineissa ollaan lahjakkaita, niin niiden rinnalla opetellaan sitä, missä ei olla eli huomioimaan muut, odottamaan omaa vuoroa, jopa pitkästymään. Olemaan juoksentelematta ympäriinsä!
Kyse ei ole lannistamisesta vaan muiden huomioimisesta. Mitä me teemme bussikuskilla, joka kyllästyttyään omaan reittiinsä päättää ryhtyä ajelemaan aivan muihin päämääriin vain siksi, että sattuu oleman temperamenttinen?
Ne omat arviot kannattaisi käydä lapsen kanssa kotona läpi etukäteen. Ainakin meillä pohdittiin 9v:n kanssa aika pitkään sitä, missä hän on hyvä ja mitä pitää kehittää. Koulu ei lannista lahjakasta poikaani, koulu antaa hyvät eväät elämään. Koti opetti, että ei meluta, ei riehuta, ei kiusata. Meillä pojalla myös tietoaineissa menee hyvin, vaikka hän ei juokse tämän tästä ympyrää eikä Wilma täyty viesteistä.
Vierailija kirjoitti:
Haistakaa jo ...
Minä ja lapseni olemme olleet villejä mutta älykkäitä lapsina.
Olimme hankaluuksissa koulussa, jälki-istunnoissa ym, vaikka hyvät todistukset.
Koulu ei tarjonnut meille tarpeeksi haasteita. Turhauduimme.
Koulu ihailee hiljaisia nynnyjä, koska heitä on helppo hallita. Mutta koulu ei kasvata elämässä selviytyjiä.
Sitten oitää vanhempien hommata sitä haastetta. Laittaa kielikouluun, painotukseen, ottaa enemmän kieliä, puytää ylöspäin eriyttämistä tai siirtämistä ylemmälle luokalle. Ei se ns lahjakkuus ole mikään syy terrorisoida muita.
Suomen kouluissa on suuria ongelmia työrauhan ylläpidossa. Suurin syy kotikasvatus, seuraavaksi suurin syy miesopettajien puute. Huom! En kirjoittanut että vika on naisopettajissa vaan siinä että on liian vähän miesopettajia. Kolmas syy löytyy opetushallituksen kukkahattupedagogiikasta.
Vilkkaus on eri asia kuin huono käytös. Olen aina käyttäytynyt hyvin, vaikka olen vilkas. Arvostan muita ihmisiä ja tuon sen positiivisesti ilmi. Minulla on normaalit käytöstavat hallussa, olen hiljaa, kun muut puhuvat ja vastaan kun kysytään. Mutta silti tiedän ihmisiä, jotka inhoavat vilkkauttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haistakaa jo ...
Minä ja lapseni olemme olleet villejä mutta älykkäitä lapsina.
Olimme hankaluuksissa koulussa, jälki-istunnoissa ym, vaikka hyvät todistukset.
Koulu ei tarjonnut meille tarpeeksi haasteita. Turhauduimme.
Koulu ihailee hiljaisia nynnyjä, koska heitä on helppo hallita. Mutta koulu ei kasvata elämässä selviytyjiä.
Sitten oitää vanhempien hommata sitä haastetta. Laittaa kielikouluun, painotukseen, ottaa enemmän kieliä, puytää ylöspäin eriyttämistä tai siirtämistä ylemmälle luokalle. Ei se ns lahjakkuus ole mikään syy terrorisoida muita.
Eipä olisi tullut mieleenkään vanhemmilleni maalla. Mutta kolmannen luokan opettajani oli viisas, hän luetutti minulla isot kasat ylimääräisiä kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Ei siis onnistunut lannistamaan meitä. :)
Kasi
Eli koulu onnistui hyvin: jos mokailitte, saitte ansaitustirangaistuksen, mutta tästä huolimatta teidät hyväksyttiin sellaisina kuin olette. Hyvä itsetuntonne kertoo tästä.
Perheneuvola.