Autosta akkulaturi rikki. Kuin kauan akku kestää?
Niin, autosta meni hajoamaan akkulaturi, eli ei lataa akkua kun auto on käynnissä. Tulisi töineen uusi maksamaan 500€, nyt ei oo kahteen kuukauteen vara korjauttaa..
Eli kuin kauan akku kestää diesel autossani?kun akku on ladattu täyteen, akku on uusittu alkutalvesta ja on 80ah.
En käytä webastoa.
Kommentit (40)
Elä käytä muitakaan sähkölaitteita. Jos vanha auto niin akku kestää muutamia päiviä. Uudessa ei kestä pitkään kun on sähköinen polttoainepumppu ja muita sähköä tarvitsevia komponentteja kun mootori on käynnissä. Huoltoon ja heti....säästät rahaa kuitenkin kun nyt korjaat. Muuten pitäis akkua ladata aina kun mahdollista.
Ad korjaamolta muistaakseen saa osamaksulla rempan
Minulta oli katkennut laturin hihna ja kun vein auton sitten huoltoon noin 10 km päähän, niin vähän ennen liikettä oli akku tyhjä. Oli hieno ajella ilman ohjaustehostinta ja muita herkkuja.
Vanhemmissa autoissa pääsee pidemmälle, mutta uudemmissa on niin paljon kaikkia laitteita, että pitkälle ei akulla pötki.
Jos laturi rikki niin ei kannata ajaa metriäkään. Korkeintaan sinne korjaamolle. Älä huolla missään merkkiliikkeessä. Osta uusi laturi motonetistä tms. ja vaihdata jossain pienemmällä pajalla.
Se "akkulaturi" on generaattori joka syöttää ihan kaikkea sähkönkulutusta moottorin käydessä ja lataa tietysti akkua lisäksi.
Vaikka kytket kaiken poiskytkettävissä olevan pois niin et pakkasella aja varmaan kuin maksimissaan tunnin kunnes akku on tyhjentynyt, jos autosi on suhteellisen uusi ja sisältää paljon elektroniikkaa ja sähköisiä laitteita. Jos sinulla on kaikki istuinlämmittimet, valot, ilmastoinnin puhallin ym. päällä niin ajoaika lyhenee dramaattisesti. Tosin jos autosi on uudehko, niin tuskin se edes antaa kytkeä esim. takalasin lämmitintä päälle jos generaattori ei lataa.
Kaikki laitteet päällä voi sähkönkulutus olla lähellä sataa ampeeria, sitä ei pakkasella mikään akku kovin pitkään jaksa syöttää. Todennäköisesti jo kymmenessä-viidessätoista minuutissa jännite on tippunut niin alas että varoitusvaloja alkaa syttyä mittaristoon ja järjestelmät putoilee pois päältä.
Joudut ostamaan uuden akunkin jos et korjaa autoa nyt nopeasti, se menee pilalle jos ajat sen vähän väliä lähes tyhjäksi ja etenkin jos se jää pakkaseen tyhjänä seisomaan. Ja mikään pieni akkulaturi ei kerkeä välttämättä esim. työpäivän aikana lataamaan sitä akkua takaisin täyteen jos olet ajanut sen lähes tyhjäksi.
Luultavasti siellä on nyt vaan laturin hiilet kuluneet loppuun. Youtubesta löytyy ohjeet miten saat tinattua melkein mihin vaan laturiin uudet hiilet. Laturin hiilet ovat hyvin pitkälti standardi kamaa ja saat laturiin sopivat hiilet otettua vaikka jostain lasten sähkölelusta tai vanhasta monitoimisekoittimesta. Kaikissa sähkömottoreissa on melkeimpä hiiliin perustuva tekniikka. Aivan uusimmissa harjattomissa moottoreissa ei näitä perinteisiä hiilijä ole.
Ite juotin hiilet pois vanhasta rälläkästä ja juotin autoni kuluneiden laturin hiilten tilalle kun laturi viimeksi lakkasi toimimasta.
Meillä just toissaviikolla oli sama homma. Dieselauto, alle 10v vanha. Ladattiin ulkoisella akkulaturilla yön yli akku melkein täyteen. Jonkun 10 km sillä olisi varmaan päässyt, meiltä korjaamolle oli n. 2 km ja ohjaustehostin kytkeytyi pois jo kilsan kohdalla.
Kato esim. Motonetin sivuilta minkä hintainen laturi autoosi sopii. Siellä on merkki- ja mallikohtainen haku. Saat vähän osviittaa rempan hinnadta. Meidän(kään) autoon ei käynyt halvin ja bulkein laturi, maksoi melkein 600.
Vierailija kirjoitti:
Meillä just toissaviikolla oli sama homma. Dieselauto, alle 10v vanha. Ladattiin ulkoisella akkulaturilla yön yli akku melkein täyteen. Jonkun 10 km sillä olisi varmaan päässyt, meiltä korjaamolle oli n. 2 km ja ohjaustehostin kytkeytyi pois jo kilsan kohdalla.
Kato esim. Motonetin sivuilta minkä hintainen laturi autoosi sopii. Siellä on merkki- ja mallikohtainen haku. Saat vähän osviittaa rempan hinnadta. Meidän(kään) autoon ei käynyt halvin ja bulkein laturi, maksoi melkein 600.
Siis koko remppa töineen 600, ei pelkkä akku.
Jos on 80 luvun diesel ni kestää ajella aika hyvin.
Modernilla autolla et pääse kuin ehkä kymmenen kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 80 luvun diesel ni kestää ajella aika hyvin.
Modernilla autolla et pääse kuin ehkä kymmenen kilometriä.
Jos on esim. vanha mersu jossa sammutus alipaineella niin kunhan on käynnissä niin voi purkaa vaikka kaikki sähköt pois ja voi ajaa ihan normaalisti. Parkkeeraa vaan jyrkkään mäkeen että saa mäkistartilla käyntiin, tosin jos akku menee ihan tyhjäksi niin hehkuttaminen ei onnistu ja ei välttämättä lähde ihan lyhyessä mäessä käymään etenkään jos kovempi pakkanen.
Vaikka et käytä webastoa, niin tämän vuosituhannen dieselautot tarvitsevat sen apua, että kabiinissa löytyy lämpöä.
Olen ap, keskustelun aloittaja.
Tämä akkulaturin toimimattomuus todettiin maanantaina ja latasin kun sen jälkeen täyteen ja olen sen jälkeen ajanut 60km, monessa pienessä erässä.
Enkä ole huomannut mitään poikkeavaa, mm. Ohjaustehostin toimii ihan normaalisti.
Voisiko siis olla että ei olisikaan rikki?
Kyseinen homma tuli siis ilmi normaalissa auto huollossa.
Mitään merkkivaloja ei kutenkaan pala.
Nii ja auton ford mondeo vm 2007 uudempi versio.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap, keskustelun aloittaja.
Tämä akkulaturin toimimattomuus todettiin maanantaina ja latasin kun sen jälkeen täyteen ja olen sen jälkeen ajanut 60km, monessa pienessä erässä.
Enkä ole huomannut mitään poikkeavaa, mm. Ohjaustehostin toimii ihan normaalisti.Voisiko siis olla että ei olisikaan rikki?
Kyseinen homma tuli siis ilmi normaalissa auto huollossa.
Mitään merkkivaloja ei kutenkaan pala.
No eiköhän se sitten toimi, jos merkkivaloja ei pala, kaikki sähkölaitteet toimii ja auto lähtee käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Nii ja auton ford mondeo vm 2007 uudempi versio.
Sitten siellä on joku muu kuin latausvika. En usko, että kulkisi 60 km, jos laturi on täysin sökö, eikä siis laitaisi yhtään.
Voihan olla, että laturissa on vaikka laakerivika tms. Mitä se korjaamo sanoi siitä laturista huollon jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Niin, autosta meni hajoamaan akkulaturi, eli ei lataa akkua kun auto on käynnissä. Tulisi töineen uusi maksamaan 500€, nyt ei oo kahteen kuukauteen vara korjauttaa..
Eli kuin kauan akku kestää diesel autossani?kun akku on ladattu täyteen, akku on uusittu alkutalvesta ja on 80ah.
En käytä webastoa.
Akku ei kestä juuri mihinkään ilman latausta.Älä aja.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap, keskustelun aloittaja.
Tämä akkulaturin toimimattomuus todettiin maanantaina ja latasin kun sen jälkeen täyteen ja olen sen jälkeen ajanut 60km, monessa pienessä erässä.
Enkä ole huomannut mitään poikkeavaa, mm. Ohjaustehostin toimii ihan normaalisti.Voisiko siis olla että ei olisikaan rikki?
Kyseinen homma tuli siis ilmi normaalissa auto huollossa.
Mitään merkkivaloja ei kutenkaan pala.
Laturin toimimattomuus on helppo mitata, jos ei nyt ole aivan tumpelo.
Ap kun käynnistät auton ja katsot tarkkaan esim. valoja niin kirkastuvatko ne heti kohta kun moottori käynnistyy? Ja kun sammutat niin himmeneekö vähän (tietysti ajovalot sammuu samalla muutenkin mutta esim. jarruvalot jos painat jarrua ja auto on seinää vasten niin että näet valojen kajastuksen)?
Tai jos sinulla on yleismittari niin voit mitata latausjännitteen moottorin käydessä, pitäisi olla n. 13,8-15v.
Jos ei lainkaan lataa niin et sä sillä aja ees viikkoa. Osta biltemasta akkulaturi kotio ja lataa akku himassa. Toi vaan ei toimi muuten.
Ja kysy muuten tarjous muualtakin kuin merkkiliikkeestä. Kai ees kilpailutit Autojerryn kautta?