Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koulussa vain ekstrovertit voivat (nykyään) saada käytöksestä kympin, "kiltti introvertti" voi saada korkeintaan ysin?

Vierailija
17.10.2016 |

Onko joku yleispätevä totuus että ekstroverttinen käytös on parempaa? Liittyykö kaikki siihen että opettajat ovat itse pääasiassa ekstroverttejä ja arvostavat itsensä kaltaisia enemmän?

Kommentit (110)

Vierailija
1/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue arviointiperusteet. Joskus vuonna kuokka ja kirves kympin sai, kun istui koko lukuvuoden hiirenhiljaa pulpetissaan. Nykyisin vaaditaan enemmän, mm luokan yhteishengen nostattamista. 

Vierailija
2/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö jotain käytösarvoja annetaan? Tuollaiset arvosanat pitäisi poistaa kokonaan, koska ne eivät perustu mihinkään sovittuun kaavaan, jolla arvosanat annetaan, vaan siihen kuka nyt sattuu opettajaa miellyttämään ja kuka ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue arviointiperusteet. Joskus vuonna kuokka ja kirves kympin sai, kun istui koko lukuvuoden hiirenhiljaa pulpetissaan. Nykyisin vaaditaan enemmän, mm luokan yhteishengen nostattamista. 

Joo,  käytännössä opettajan nuoleskelua... Kuinka moni kympin saajista on käytökseltään kympin arvoista myös silloin kun opettaja ei ole näkemässä ja kuulemassa? Ei kovin moni.

Vierailija
4/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, mun lapsen luokalla ainoa kympin saaja oli luokan pahin kiusaaja, mutta ei ope sitä nähnyt koska se kiusaaminen tapahtui välitunneilla ja vapaa-ajalla. Samainen tyttö sai toki myös kiva kaveri -stipendin... Hohhoijaa.

Vierailija
5/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusattu ei voi saada siis ikinä kymppiä käytöksestä...

Vierailija
6/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue arviointiperusteet. Joskus vuonna kuokka ja kirves kympin sai, kun istui koko lukuvuoden hiirenhiljaa pulpetissaan. Nykyisin vaaditaan enemmän, mm luokan yhteishengen nostattamista. 

Joo,  käytännössä opettajan nuoleskelua... Kuinka moni kympin saajista on käytökseltään kympin arvoista myös silloin kun opettaja ei ole näkemässä ja kuulemassa? Ei kovin moni.

Noinkin voi tietysti käydä. Oma lapseni oli hiljainen ja arka. Yhtenä vuonna käytösnumero laski ja kun tiedustelin asiaa opettajalta, niin hän kertoi, ettei lapseni käytöksessä mikään ollut muuttunut, mutta arviointiperusteet olivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin totta. Minulla on yksi oikein kiltti ja ujo poika. Sai kasin käytöksestä ja opettaja perusteli näin, että kaikki muut opettajat olivat sitä mieltä, että totta kai ysi, kun on kiltti, ahkera ja avulias, mutta hän päätti, että kun on niin hiljainen, niin kasi riittää.

Ja kyllä stipendejä annettiin kiusaajille sillä perusteella, kun olivat olleet vähän aikaa hiljaa jossakin vaiheessa. Siis kannustukseksi ja porkkanaksi, jos riehuit ja kiusasit melkein vuoden, mutta kiinni jäädessä oli pyytänyt anteeksi (vaikka heti seuraavana päivänä jatkoi)

No, sinänsä tuo käytösnumero ja stipendien saamattomuus ei ole mitään haitannut, kun menestyy lukiossa todella hyvin ja jatko-opintoihin pääsee varmasti. Stipendin saajat ja kympin käytöksen saaneet polttelee jo pilveä ja osa keskeyttänyt amiksen.

T. yhden junttikoulun oppilaan äiti

Vierailija
8/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aineesta. Esimerkiksi matematiikassa kymppiin riittänee, että tekee tunnilla tehtäviä, hoitaa läksyt, vastaa kysyttäessä ja saa kympin kokeesta. Sen sijaan esimerkiksi kielissä oppiaineiden arviointiperusteissa on mukana vuorovaikutustaidot ja suullinen osaaminen. Kielissä tehdään paljon pari- ja ryhmätöitä sekä pidetään esitelmiä. Näissä menestyminen on ihan samalla lailla osaamisen osoittamista kuin kirjallinen osaaminen ja koemenestys. Kovin vaikea on antaa kymppiä opiskelijalle, jolla ei ole näyttöä näistä arvioinnin osa-alueista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun kympin tyttö on introvertti ja käytös oli koko peruskoulun ajan tasan 10. Pääsi peruskoulusta kaksi vuotta sitten. Koska arviointiperusteet ovat muuttuneet?

Vierailija
10/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu aineesta. Esimerkiksi matematiikassa kymppiin riittänee, että tekee tunnilla tehtäviä, hoitaa läksyt, vastaa kysyttäessä ja saa kympin kokeesta. Sen sijaan esimerkiksi kielissä oppiaineiden arviointiperusteissa on mukana vuorovaikutustaidot ja suullinen osaaminen. Kielissä tehdään paljon pari- ja ryhmätöitä sekä pidetään esitelmiä. Näissä menestyminen on ihan samalla lailla osaamisen osoittamista kuin kirjallinen osaaminen ja koemenestys. Kovin vaikea on antaa kymppiä opiskelijalle, jolla ei ole näyttöä näistä arvioinnin osa-alueista.

Nyt puhuttiin kuitenkin käytösnumerosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Introvertti ei kyllä ole hyvien tapojen mukaista käytöstä.

Vierailija
12/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo arvioinnin kriteerit nykyään erilaisia. Kympin käytösnumero vaatii tosiaan aktiivista myönteistä roolia luokassa, kuten luokkahengen nostatusta, kiusattua puolustavaa käytöstä, vastuunkantoa esim luokkaretkikassan rahankeruusta jne. Sinänsä ymmärrän kyllä uusia arviointikriteerejä. Jos on hiljainen, kiltti mutta passiivinen möllöttäjä, ei sen pitäisi vielä riittää kymppiin asti. Kympin käytös saakin pitää sisällään aktiivista hyvää toimintaa ja käytöstä. Esim tyyppi, joka ottaa toiset kivasti huomioon ryhmätöissä, puolustaa heikompaa, tuomitsee kiusaamisen, auttaa muita jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käyttäytymisen arvioinnissa erityisen tärkeä on huolehtia, että arviointi ei kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin eikä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. "

Sinänsä huvittavaa että ohjeissa on tuo kun se arviointi nimenomaan perustuu noihin ominaisuuksiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo arvioinnin kriteerit nykyään erilaisia. Kympin käytösnumero vaatii tosiaan aktiivista myönteistä roolia luokassa, kuten luokkahengen nostatusta, kiusattua puolustavaa käytöstä, vastuunkantoa esim luokkaretkikassan rahankeruusta jne. Sinänsä ymmärrän kyllä uusia arviointikriteerejä. Jos on hiljainen, kiltti mutta passiivinen möllöttäjä, ei sen pitäisi vielä riittää kymppiin asti. Kympin käytös saakin pitää sisällään aktiivista hyvää toimintaa ja käytöstä. Esim tyyppi, joka ottaa toiset kivasti huomioon ryhmätöissä, puolustaa heikompaa, tuomitsee kiusaamisen, auttaa muita jne.

Mutta edelleen, tuollainen luokassa suunapäänä oleva ei välttämättä ole ollenkaan kiva kaveri muuten, ja taas se luokkatilanteessa ujompi voikin olla se luokan empaattisin kiusattujen puolustaja. Ei tuo ryhmätilanteissa näkyvä temperamenttiero kerro mitään siitä kumpi on oikeasti parempikäytöksinen.

Vierailija
16/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytösnumeron pitäisi lähteä siitä, että kaikki lähtevät kympistä. Sitä mukaa kuin käyttäytyy huonosto numero alkaa laskea. Ei niin, että oletus on, että olet jotenkin vääränlainen ja sitä numeroa sitten parantamaan erityyppisillä käytöksillä.

Kolme käytösnumeron laskua eli 7 todistuksessa ja jäät automaattisesti luokalle. Johan saataisiin luokassa häiriköivät kuriin. Jokaisesta vakavasta virheestä numero laskee. Pienemmistä puolikas numero.

Valta kuuluu antaa takaisin opettajille niin, että oikeasti tuolla törkellä käytöksellä on seurauksia. Eikä mitään mahdollisuuksia kesällä suorittaa ehtoja käytösnumerosta. Muutaman kerran kun porukka alkaa jäämään käytöksen takia luokalle, niin eiköhän opita käyttäytymään. Hiljaisuus ei taas ole huonoa käytöstä, joten sen ei kuulu vaikuttaa käytösnumeroon. Korkeintaan ainenumeroon, jos osallistuminen tunnille jää heikoksi.

Vierailija
17/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähipiirissä tapaus, jossa muita häiritsevä ja ympäri luokkaa mellastava erityislapsi (joka rauhoittuu vain jos opettaja istuu koko tunnin vieressä) saa arvioinneissa pelkkiä positiivisia merkintöjä käytöksen osalta.

Samalla luokalla olevat hiljaisemmat lapset saa arviointeihin merkintöjä, kun pitäisi osallistua tunneilla enemmän ja olla aktiivisempia...

Niinpä tämä mellastava lapsi on nyt itse sitä mieltä, että käyttäytyy hyvin ja ihan normaalisti.

Vierailija
18/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue arviointiperusteet. Joskus vuonna kuokka ja kirves kympin sai, kun istui koko lukuvuoden hiirenhiljaa pulpetissaan. Nykyisin vaaditaan enemmän, mm luokan yhteishengen nostattamista. 

Äh, arvointiperusteissahan se nimenomaan on että ektroverttiyttä arvostetaan. Mutta kysymys olikin siitä että miksi? Onko se joku jumalan sana että ekstrovertti on parempikäytöksinen kuin introvertti? Kuitenkin monet tutkimukset osoittavat että introverteillä on mm. paremmat taidot ihmistuntemuksessa ja ovat usein empaattisempia kuin ekstrovertit.

Ekstovertti tykkää olle esillä ja äänessä, tuo on varmasti hyvä ominaisuus monessa ammatissa mutta miksi se on oppilaan kohdalla palkittavampaa käytöstä?

Vierailija
19/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue arviointiperusteet. Joskus vuonna kuokka ja kirves kympin sai, kun istui koko lukuvuoden hiirenhiljaa pulpetissaan. Nykyisin vaaditaan enemmän, mm luokan yhteishengen nostattamista. 

Äh, arvointiperusteissahan se nimenomaan on että ektroverttiyttä arvostetaan. Mutta kysymys olikin siitä että miksi? Onko se joku jumalan sana että ekstrovertti on parempikäytöksinen kuin introvertti? Kuitenkin monet tutkimukset osoittavat että introverteillä on mm. paremmat taidot ihmistuntemuksessa ja ovat usein empaattisempia kuin ekstrovertit.

Ekstovertti tykkää olle esillä ja äänessä, tuo on varmasti hyvä ominaisuus monessa ammatissa mutta miksi se on oppilaan kohdalla palkittavampaa käytöstä?

No en minä tiedä :D Kysy opetushallitukselta.

Vierailija
20/110 |
17.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo arvioinnin kriteerit nykyään erilaisia. Kympin käytösnumero vaatii tosiaan aktiivista myönteistä roolia luokassa, kuten luokkahengen nostatusta, kiusattua puolustavaa käytöstä, vastuunkantoa esim luokkaretkikassan rahankeruusta jne. Sinänsä ymmärrän kyllä uusia arviointikriteerejä. Jos on hiljainen, kiltti mutta passiivinen möllöttäjä, ei sen pitäisi vielä riittää kymppiin asti. Kympin käytös saakin pitää sisällään aktiivista hyvää toimintaa ja käytöstä. Esim tyyppi, joka ottaa toiset kivasti huomioon ryhmätöissä, puolustaa heikompaa, tuomitsee kiusaamisen, auttaa muita jne.

Juuri näin ei todellakaan riitä kymppiin että ei kiusaa muita eikä ole häiriöksi. Introvertti ei lähtökohtaisesti osaa käyttäytyä.Ennen kaikesta aktiivisuudesta rangaistiin, olin vaihdossa Amerikassa ja siellä asiat oli päinvasstoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi