Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te-toimiston päätöksessä voi lukea, ettei päätöksestä voi valittaa, vaikka te-toimistojen päätökset voivat olla mielivaltaisia.

Vierailija
23.09.2016 |

Täytyykö aina soittaa lehdistölle saadakseen oikeutta koska "päätöksestä ei voi valittaa"?
Meillä on demokraattinen maa.
Toivottavasti ylläpito antaa tämän keskutelun olla palstalla sillä aihe on tärkeä jos ihinen pudotetaan nollatulolle maassamme.
Aivan älytön tapaus jälleen (lue alta)
http://www.hs.fi/mielipide/a1474514399832?jako=a19428d3bef1b2b1dfd350ea…

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukijat avautuvat: "TE-toimisto pamautti mitään kyselemättä kolmen kuukauden karenssin"

"Työttömyystuen hakeminen koetaan usein vaikeaksi, virastojen ohjeet epäselviksi ja karenssipäätökset mielivaltaisiksi. Moni Ylen lukija kertoo jääneensä tukimottiin, jossa rahaa ei tule mistään, luottotiedot menevät ja pahimmassa tapauksessa kotikin lähtee alta".

http://yle.fi/uutiset/3-8251755

Vierailija
2/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä tämä voi olla mahdollista?

TE-toimiston virkailijoiden tehtävä on tukea työnhakijaa ja auttaa työllistymään.

Alla kokemuksia, joita ei tulisi edes esiintyä (alla lähde)

-Koti alta ja luottotietoihin merkintä

-Asunto meni alta, luottotietoihin tuli merkintä ja asuin kavereiden nurkissa kolme kuukautta – koska seurasin eri laitosten antamia yhteneväisiä mutta vääriä ohjeita.

-Yhteydenotot työkkäristä koskevat aina sitä, etten vaan ole tehnyt mitään, kuten opiskellut, minkä perusteella voitaisiin evätä tuet.

– TE-toimisto pamautti mitään kyselemättä kolmen kuukauden karenssin. Olivat sitä mieltä, että irtisanominen oli työntekijästä johtuva asia. Omat yhteydenotot ja lisäselvitykset TE-toimistoon olivat hyödyttömiä. Liiton juristin toimittaessa samat paperit tehosi. Tuli muutospäätös.

– Työkkäristä emme ole saaneet mitään apua, pelkkää karenssilla uhkaamista ja haukkumista. Itse en ole ollut päivääkään työtön, mutta TE-toimiston kanssa asioidessa silti on aina sellainen olo, että olisi kuin joku rikollinen.

Lähde http://yle.fi/uutiset/3-8251755

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valitusoikeus pitäisi olla jos päätös tehdään tulkinnanvaraisesti eikä se perustu mihinkään tiettyyn sääntöön.

Esim. jos jätät saapumatta johonkin sovittuun tapaamiseen ilman syytä/ilmoitusta ja saat karenssin, se mitä luultavammin on täysin oikea päätös. Jos taas on sovittu tapaaminen ja on vaikka kipeänä ja siitä hyvissä ajoin ilmoittaa tapaamisen siirtämiseksi, sitten siitä huolimatta saat karenssin, on kyseessä epäreilu päätös. Koska ainakin sairastapauksissa peruminen on oikeutettua jos sairastumisesta ilmoittaa ennen sovittua tapaamisaikaa.

Vierailija
4/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ellei päätöksistä voi valittaa , niin tarkoittaako se sitä ettei virheitä päätksiä tehtäessä tapahdu?Absurdia.

"Osa TE-toimiston työnhakija-asiakkaiden työttömyysetuuden maksajia on saanut  virheellisiä lausuntoja TE-toimiston asiakkaista. Virheelliset lausunnot koskevat työnhakijoita, joiden työnhaun uusimispäivä on ollut 23.10.2013.

Virheellisessä lausunnossa sanotaan, että työnhakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska hänen työnhakunsa ei ole ollut voimassa 24.10.2013 lähtien.

TE-toimisto antaa työttömyysetuuden maksajalle uuden lausunnon siitä, että työnhaku jatkuu katkeamatta ja että työttömyysetuuden maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä 24.10.2013 alkaen, mikäli asiakas on uusinut työnhakunsa sovitusti 23.10.2013 mennessä. Asiakkaiden ei tarvitse tässä tilanteessa tehdä itse mitään.

Uusi lausunto annetaan mahdollisimman pian, mikäli esteitä sen antamiseen ei ole.

Virheelliset lausunnot johtuvat 25.-28.10. tehdystä valtakunnallisesta TE-toimiston asiakaspalvelujärjestelmän huoltotyöstä.

TE-toimisto pahoittelee tapahtunutta."

http://toimistot.te-palvelut.fi/-/virheellisia-lausuntoja-tyottomyysetu…

Vierailija
5/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moitteet TE-toimistolle – työttömälle vihjailtiin työttömyysturvan menetyksestä

Pirkanmaan TE-toimisto sai moitteet lähettämästään kirjeestä, jossa työvalmennuksesta kieltäytymisen vihjattiin virheellisesti johtavan etuisuuksien menettämiseen.

http://yle.fi/uutiset/3-8513805

Vierailija
6/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kainuun TE-toimiston tekemät 280 virheellistä päätöstä tapahtuivat vuosina 2004–2012. Pohjois-Pohjanmaan ely-keskus huomasi virheen ja perii takaisin 46 tuensaajalta yhteensä yli 200 000 euroa.

Palkkatukea saaneet yhdistykset ja yritykset ovat hankalan paikan edessä: päätöstä hallinto-oikeuteen viime syksynä jätetystä valituksesta ei ole saatu, ja takaisinperintä on käynnissä.

"Tuki oli tarkoitettu lähinnä vamman tai sairauden takia vaikeasti työllistettävien työllistämiseen. Kun tuet peritään taannehtivasti pois, se vaikeuttaa entisestään työllistämistä. Jos viranomainen tekee ja myöntää virheensä, miksi tukea saanut joutuu siitä maksamaan?", Kainuun Nuotan toiminnanjohtaja Veli-Matti Karppinen sanoo Ylelle.

Takaisinperittävät summat vaihtelevat tuhannesta eurosta 28 000 euroon. Suurimmille takaisinperinnöille on myönnetty maksuohjelma.

lähde http://www.talouselama.fi/uutiset/jos-viranomainen-myontaa-virheensa-mi…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan virheelliset vastaukset työttömyysturvaa hakevalle

"Tämä on varoitus kaikille jotka joutuvat Kelan kanssa asioimaan.

Älkää ikinä missään asiassa luottako siihen mitä Kelan virkailijat teille sanoo, vaan seuratkaa ja tarkkailkaa omia asioitanne.

Kela ei ota sanomisistaan jäljestäpäinkään mitään vastuuta.

On varmaan ainakin 20. kerta kun asiat ei menekään loppujen lopuksi niin, mitä Kela ensin neuvoi, kun vartavasten puhelimitse kysyin."

linkki https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=33&t=6895

Vierailija
8/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä aina ensisijaisesti verkkopalvelujamme

Automaattinen vastaanottokuittaus ei toimi Uudenmaan TE-toimiston kirjaamon sähköpostiosoitteessa

"Automaattinen vastaanottokuittaus ei toimi Uudenmaan TE-toimiston kirjaamon sähköpostiosoitteessa kirjaamo.uusimaa(a)te-toimisto.fi.

​Automaattisesti lähetetyssä viestissä sanotaan, ettei sähköposti ole mennyt perille täyden sähköpostilaatikon vuoksi. Tieto on virheellinen. Kaikki viestit tulevat perille.

Ongelmaa selvitellään parasta aikaa. Vika pyritään korjaamaan mahdollisimman pian."

29.4.2016  http://toimistot.te-palvelut.fi/-/automaattinen-vastaanottokuittaus-ei-…

29.4.2016

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimaneuvojat eivät opastaneet eivätkä vastanneet kysymyksiini. Minulle asiasta seurasi 3 kk karenssi. Liiton kautta tein valituksen. Vastaus oli, että karenssi pysyy ja sillä ei ole mitään merkitystä , onko minulle vastattu etukäteen tekemiini kyselyihin. Eli työkkärin tehtävä ei ole neuvoa eikä opastaa, vaan työttömäksi jäävän tulee itse etsiä tieto lakipykälistä. Jos et jotain lakipykälää huomaa etsiä, niin voi voi..

Vierailija
10/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa hallintolaki ja huomatkaa, että kyseessä ei ole mikään te-toimiston oma tulkinta vaan yksinkertainen hallintolakiin kirjattu asia.

Viranomaiset tekevät erilaisia päätöksiä. Osasta voi valittaa, osasta voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Ennen päätöstä te-toimiston asiakasta kuullaan eli hän saa antaa oman selvityksensä.

Mutta kun asiakas päättää, että enpä selvitä mitään ja itkee sitten sitä, että te-toimisto on ilkeä ja vie rahat. Miksi kansalainen ei käytä oikeuttaan pitää puoliaan vaan ottaa yhteyttä mediaan koettuaan, että häntä kiusataan?

Jos esim. Kainuussa on tehty 9 vuoden aikana vain 280 virheellistä päätöstä (eli noin 30 vuodessa), niin se on prosenteissa alle 0.5% luokkaa. Esimerkiksi lääkärit tekevät oikean diagnoosin noin70% tapauksista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytä aina ensisijaisesti verkkopalvelujamme

Automaattinen vastaanottokuittaus ei toimi Uudenmaan TE-toimiston kirjaamon sähköpostiosoitteessa

"Automaattinen vastaanottokuittaus ei toimi Uudenmaan TE-toimiston kirjaamon sähköpostiosoitteessa kirjaamo.uusimaa(a)te-toimisto.fi.

​Automaattisesti lähetetyssä viestissä sanotaan, ettei sähköposti ole mennyt perille täyden sähköpostilaatikon vuoksi. Tieto on virheellinen. Kaikki viestit tulevat perille.

Ongelmaa selvitellään parasta aikaa. Vika pyritään korjaamaan mahdollisimman pian."

29.4.2016  http://toimistot.te-palvelut.fi/-/automaattinen-vastaanottokuittaus-ei-…

29.4.2016

TE-toimisto ei voi sille mitään, että ostopalveluna hankittu sähköpostijärjestelmä ei toimi. Kansalaisethan haluavat, että valtiolla ei ole töissä ketään ja kun järjestelmät ulkoistetaan, voi kestää hyvinkin kauan ennen kuin ne saadaan kuntoon.

Vierailija
12/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, kuusihenkinen perhe, mies jäi juhannuksen alla työttömäksi. Te-toimiston työvoimapoliittista lausuntoa odotettiin kolme kk. Eli liitto ei myöskään voinut pvrahapäätöstä tehdä. Miten veessä pystyvät kolmen kuukauden välein kuulustelut järjestämään jos yksi kirjallinen lausunto kestää sen verran.

Oli viittä vaille etten itekkin lehdistöön ottanut yhteyttä. Oli aika köyhä kesä kun tuloina mun peruspvraha ja lapsilisät. Jouduttiin veronmaksajien rahoja toimeentulotukeen tuhlaamaan. Tosin sitä tukea tietty pienensi ettei lainanlyhennystä hyväksytä, mikä kyllä ihan oikein. Mutta ei olisi tarvinnut hakea jos päätös olisi tehty ajallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimisto ei tee päätöksiä, vaan antaa lausuntoja. Lausuntoon ei voi valittaa, vaan etuuden maksajan (kela tai kassa) lausunnon perusteella antamaan päätökseen. Faktat kuntoon ja valitus vireille. Miksi tuollaista mutusontaa edes julkaistaan? Miksi hakija ei ole käyttänyt valitusoikeuttaan hyväkseen. Valitusohjeet ovat mukana etuuden maksajan päätöksessä. Mikä oli kirjoittajan syy valituksen tekemättä jättämiselle?

Vierailija
14/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimatoimiston virkailija lusmuilee

(Aloittaja: Ärsyyntynyt Talous 27.4.2015 12:44)

On ihmeellistä touhua työvoimatoimistossa. Vastuuvirkailija ei laita koulutustietoja Kelalle . Täällä on useampi jätkä, kun ei saa päivärahoja kun virkailija ei suostu ilmoittamaan Kelalle tietoja. Varmaan toistakymmentä jätkää o soitellu ja viestitellyt. Koulutus sitten loppu lyhyeen sillä ilman rahaa on vaikeeta kulkea, varsinkaan jos mahahuutaa ruokaa.

 lähde http://www.kaleva.fi/juttutupa/talous/tyovoimatoimiston-virkailija-lusm…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysturvan muutoksenhakulautakunta on ensimmäinen porras, kun haetaan muutosta valittamalla TE-keskuksen päätöksestä.

http://www.ttlk.fi/asiat.html

Vierailija
16/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytä aina ensisijaisesti verkkopalvelujamme

Automaattinen vastaanottokuittaus ei toimi Uudenmaan TE-toimiston kirjaamon sähköpostiosoitteessa

"Automaattinen vastaanottokuittaus ei toimi Uudenmaan TE-toimiston kirjaamon sähköpostiosoitteessa kirjaamo.uusimaa(a)te-toimisto.fi.

​Automaattisesti lähetetyssä viestissä sanotaan, ettei sähköposti ole mennyt perille täyden sähköpostilaatikon vuoksi. Tieto on virheellinen. Kaikki viestit tulevat perille.

Ongelmaa selvitellään parasta aikaa. Vika pyritään korjaamaan mahdollisimman pian."

29.4.2016  http://toimistot.te-palvelut.fi/-/automaattinen-vastaanottokuittaus-ei-…

29.4.2016

TE-toimisto ei voi sille mitään, että ostopalveluna hankittu sähköpostijärjestelmä ei toimi. Kansalaisethan haluavat, että valtiolla ei ole töissä ketään ja kun järjestelmät ulkoistetaan, voi kestää hyvinkin kauan ennen kuin ne saadaan kuntoon.

Tilaajahan on AINA vastuussa siitä mitä tilaa.

Vierailija
17/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintojen tulee edetä 5 op/kk kun opiskellaan työttömyyskorvauksella. Mikäli opinnot eivät ole edenneet tuohon tahtiin, on todennäköistä ettei tukiajalle myönnetä jatkoa. Ihmiset eivät aina ymmärrä, että tuen saaminen velvoittaa opintojen edistämiseen yleensä ihan kokopäiväisesti.

Vierailija
18/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE-toimiston asiakas piti itseään työttömänä työnhakijana, mutta työvoimatoimisto tulkitsi hänet yrittäjäksi. Eikä kukaan mahda asialle mitään.

http://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/2012188-te-toimisto-tulkitsityott…

Vierailija
19/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä valitusoikeus pitäisi olla jos päätös tehdään tulkinnanvaraisesti eikä se perustu mihinkään tiettyyn sääntöön.

Esim. jos jätät saapumatta johonkin sovittuun tapaamiseen ilman syytä/ilmoitusta ja saat karenssin, se mitä luultavammin on täysin oikea päätös. Jos taas on sovittu tapaaminen ja on vaikka kipeänä ja siitä hyvissä ajoin ilmoittaa tapaamisen siirtämiseksi, sitten siitä huolimatta saat karenssin, on kyseessä epäreilu päätös. Koska ainakin sairastapauksissa peruminen on oikeutettua jos sairastumisesta ilmoittaa ennen sovittua tapaamisaikaa.

"hyvissä ajoin" on myös outo vaatimus sairaustapauksissa. Tapaaminen vaikka yhdeksältä aamulla ja kuumeinen olo jo edellispäivänä, mutta ei varmuutta siitä, jaksaako seuraavana päivänä olla liikenteessä vai ei. 

Vierailija
20/74 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TE-toimisto ei tee päätöksiä, vaan antaa lausuntoja. Lausuntoon ei voi valittaa, vaan etuuden maksajan (kela tai kassa) lausunnon perusteella antamaan päätökseen. Faktat kuntoon ja valitus vireille. Miksi tuollaista mutusontaa edes julkaistaan? Miksi hakija ei ole käyttänyt valitusoikeuttaan hyväkseen. Valitusohjeet ovat mukana etuuden maksajan päätöksessä. Mikä oli kirjoittajan syy valituksen tekemättä jättämiselle?

kela maksaa aina vain ja ainoastaan sen mitä TE toimisto sanoo. Niillä valituksilla ei ole mitään merkitystä koska samat ihmiset on päättämässä niistä valituksista kuin niistä alkuperäisistä päätöksistä.

Sama kuin valittaa poliisin tekemisistä niin sen käsittelee poliisi