Suomessa on vain yksi kotimainen kukka ja se on kielo.
Kielipolitiikkaa soveltaen vain kielo on kotimainen kukka, koska se on Suomen kansalliskukka.
Vrt. Suomessa on kaksi kansalliskieltä ja niistä käytetään termiä "toinen - toinen kotimainen", eli on vain kaksi kotimaista kieltä.
Kommentit (4)
Ja jokaisen pihalla pitää kasvaa pakkokieloja.
Vierailija kirjoitti:
Ja jokaisen pihalla pitää kasvaa pakkokieloja.
Ja koululaiset pakotettava istuttamaan kieloja ala-asteelta yliopistoon saakka.
Suomen lippu on on siniristilippu (perustuu purjehdusseura NJK:n lippuun. Wikipedia kertoo lisää).
Suomen kansallislaulu on (alunp. ruotsinkielinen ja saksalaisen säveltämä) Maamme-laulu.
Suomen kansalliskukka on kielo.
Suomen kansallispuu on muistaakseni koivu.
Suomen kansallislintu on joutsen (en muista mikä niistä).
Suomen kansallissäveltäjä on Jean Sibelius.
Suomen kansalliskirjailija on Aleksis Kivi.
Suomen kansallisurheilu on pesäpallo.
Kaikki nuo kuuluvat kulttuuriin, ovat joidenkin "brändityöryhmien" aikoinaan tekemiä valintoja, ehkä itsenäistymisen aikoihin 1900 -luvun alussa ja/ tai sotien jälkeen.
Kasvien siitepöly, eläimet, ihmiset tai kulttuurivaikutteet eivät ikävä kyllä noudata valtioiden vaihtuvia rajoja. Ensimmäinen ahomansikka ei kääntynyt pois Suomen silloiselta rajalta (missä se silloin lienikään), vaan levisi tänne aika törkeästi.
Lätkä vaikuttaa suomalaisiin paljon väkevämmin kuin pesis. Toisaalta, Kanadan kansallisurheilu on lacrosse!
Näillä asioilla ei ole mitään tekemistä perustuslain kanssa.
Perustuslain mukaan maassamme on kolme virallista kieltä: suomi, ruotsi ja saame. Ymmärtääkseni myös romanikielellä on laissa vahva asema, mutta sitä ei lueta viralliseksi kieleksi. Kanadassa, Espanjassa ja Belgiassa on kaksi, Sveitsissä muistaakseni neljä (ranska, saksa, italia, retoromaani) virallista kieltä.
Suomen alkuperäiskansa on saamelaiset, esim. useilla eteläisen Suomen järvillä on saamen kieleen perustuvat nimet = saamelaiset asuttivat Suomea laajalti. Sitten tulivat ne suomalais-ugrilaiset, jotka eivät älynneet kääntyä Uralilta etelään (kuten nyk. unkarilaiset), vaan tulivat näille raukoille rajoille ja ajoivat saamelaiset pohjoiseen.
Toisen, toiseuden käsitteitä voi pohtia esim. Simone de Beavoirin teoksen Toinen sukupuoli kautta.
Että osaat olla tyhmä.
Laissa ei määritellä Suomen kansalliskukkaa.