Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertookahan kotiäidit/-isät

Vierailija
15.08.2016 |

Miten tulette toimeen taloudellisesti? Mistä saatte elantonne?
Elättekö täysin puolison tulojen varassa, saaden vain "taskurahaa" Kelalta nimikkeellä kotiohoidontuki? Sillä sehän on aivan naurettavan pieni summa, jolla ei perhettä elätetä. (Onneksi valtion viisaat miehet ja naiset osaavat leikata juuri niiltä, jotka eniten tukia kaipaisivat...) Vai miten ihmeessä on mahdollista pysyä kotona lapsen kanssa ja silti osallistua perheen menoihin?
Vaikka raha ei tee onnelliseksi, on sitä ilman aika pirun vaikea elää.
En voi laittaa 9kk vanhaa vauvaa hoitoon ja mennä töihin, mutten myöskään voi elää Kelan tarjoamalla 250€:llä kuukaudessa, kun jo ruokakauppaan perusostoksiin menee 800€/kk. Pattitilanne siis.. Kertokaahan muut miten olette toimineet vanhempainvapaan päätyttyä.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te saatte kauppaan meneen 800e/kk?

Vierailija
2/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse jään kuukauden kuluttua hoitovapaalle ja mies tottakai elättää jos näin voi sanoa, meillä on joka tapauksessa yhteiset rahat. 250e kuussa nyt tuskin kukaan elelee. Tämä on miehelle itsestään selvyys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee viikonloppuisin töitä kun mies kotona tai joku muu läheinen voi vahtia :)

Vierailija
4/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tuloilla menty vuosikausia. Pärjätään ihan ok:sti. Autot on vanhat, mutta molemmilla sentään omat. Matkoillekin päästään kolmen lapsen kanssa eikä tarvitse kaurapuuroa vetää.

Mies on ihan amispölö eli tienaa ihan normisti.

Vierailija
5/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin tekemään öisin ja viikonloppuisin töitä itselleni "uudella alalla".

Vierailija
6/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen tuloilla menty vuosikausia. Pärjätään ihan ok:sti. Autot on vanhat, mutta molemmilla sentään omat. Matkoillekin päästään kolmen lapsen kanssa eikä tarvitse kaurapuuroa vetää.

Mies on ihan amispölö eli tienaa ihan normisti.

amispölö :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et kai oo maksanut kaikesta puolia, vaikka tienaat nyt huomattavasti vähemmän siksi, että hoidat kotona YHTEISTÄ lastanne? Missä miehen rahat? Jos ei tienaa sen verran, että tulette sillä toimeen, oikea osoite on Kela ja toimeentulotuen haku. 

Vierailija
8/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakointi, säästöt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vanhempainvapaaraha ja lapsilisä on laskettu tosia alas sen takia, että oletetaan että a) perheen työssäkäyvä elättää b) jos perheen työssäkäyvä ei tienaa tarpeeksi tai on työtön, perhe kääntyy hakemaan toimeentulotukea. 

Vierailija
10/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ollaan miehen kanssa lyöty pienet tulomme yhteen. Kumpikaan ei laske että kuka maksaa ja mitä. Näin siis on ollut myös silloin kun minä olin töissä. Niin ja mies ei mitään hulppeaa tili kuukausittain saa, palkka on noin 1700e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?

Vierailija
12/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut nyt vuodesta 2011 kotona lukuunottamatta muutamaa työpätkää. Kolme lasta.

Mies on raksalla töissä, tienaa ihan ok:sti.

Me tullaan ihan hyvin toimeen, vaikka toki sitä rahaa saisi enemmänkin olla. Ruoka on edullisemmasta päästä mutta ei pelkkää kaurapuuroa/itseleivottua leipää/sikanautaa. Ihan perusruokaa.

Mä maksan puolet vuokrasta, sähkön ja netin +tietty omat menot.

Vuoden päästä sitten töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?

Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...

Vierailija
14/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut nyt vuodesta 2011 kotona lukuunottamatta muutamaa työpätkää. Kolme lasta.

Mies on raksalla töissä, tienaa ihan ok:sti.

Me tullaan ihan hyvin toimeen, vaikka toki sitä rahaa saisi enemmänkin olla. Ruoka on edullisemmasta päästä mutta ei pelkkää kaurapuuroa/itseleivottua leipää/sikanautaa. Ihan perusruokaa.

Mä maksan puolet vuokrasta, sähkön ja netin +tietty omat menot.

Vuoden päästä sitten töihin.

Jos sinä tienaat alle puolet siitä mitä miehesi tienaa, niin onko oikeasti mielestäsi reilua, että maksat puolet kaikesta? Vaikka syy siihen on se, että hoidat lapsianne, joista miehesi on elatusvelvolinen myös? Nyt naiset, oikeasti, kun olette kotona hoitamaasa YHTEISIÄ lapsianne, teille ei kerry eläkettä ja työsuhde-etuja, työpaikan ikälisiä ja sitä palkkaa. Kyllä miehen kuuluu maksaa enemmän kuin puolet laskuista jos tienaakin enemmän. taloudellinen menetys lapsista ei voi jäädä yksin naisen vatuulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?

Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...

No kodinhoidontuki sitten. Ymmärsit varmaan pointin, halusit vain viisastella. 

Vierailija
16/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?

Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...

No kodinhoidontuki sitten. Ymmärsit varmaan pointin, halusit vain viisastella. 

Se on kotihoidontuki. Kotia ei hoideta. Kaikille ihan samansuuruinen ja hänhän kertoo summan aloituksessa. Eikä siihen saa asumislisää.

Vierailija
17/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?

Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...

No kodinhoidontuki sitten. Ymmärsit varmaan pointin, halusit vain viisastella. 

Se on kotihoidontuki. Kotia ei hoideta. Kaikille ihan samansuuruinen ja hänhän kertoo summan aloituksessa. Eikä siihen saa asumislisää.

Kyllä olen käsittänyt, että asumislisää saa kotihoidontuen päälle, jos sitä hakee ja ehdot täyttyvät. 

Vierailija
18/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut nyt vuodesta 2011 kotona lukuunottamatta muutamaa työpätkää. Kolme lasta.

Mies on raksalla töissä, tienaa ihan ok:sti.

Me tullaan ihan hyvin toimeen, vaikka toki sitä rahaa saisi enemmänkin olla. Ruoka on edullisemmasta päästä mutta ei pelkkää kaurapuuroa/itseleivottua leipää/sikanautaa. Ihan perusruokaa.

Mä maksan puolet vuokrasta, sähkön ja netin +tietty omat menot.

Vuoden päästä sitten töihin.

Jos sinä tienaat alle puolet siitä mitä miehesi tienaa, niin onko oikeasti mielestäsi reilua, että maksat puolet kaikesta? Vaikka syy siihen on se, että hoidat lapsianne, joista miehesi on elatusvelvolinen myös? Nyt naiset, oikeasti, kun olette kotona hoitamaasa YHTEISIÄ lapsianne, teille ei kerry eläkettä ja työsuhde-etuja, työpaikan ikälisiä ja sitä palkkaa. Kyllä miehen kuuluu maksaa enemmän kuin puolet laskuista jos tienaakin enemmän. taloudellinen menetys lapsista ei voi jäädä yksin naisen vatuulle!

Mä en kyllä todellakaan maksa puolia kaikesta, mistä niin päättelit? Mies maksaa kaikki ruoat, vakuutukset, bensat jne. Meillä on tuo jako mennyt mielestäni oikein hyvin.

Vierailija
19/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?

Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...

No kodinhoidontuki sitten. Ymmärsit varmaan pointin, halusit vain viisastella. 

Se on kotihoidontuki. Kotia ei hoideta. Kaikille ihan samansuuruinen ja hänhän kertoo summan aloituksessa. Eikä siihen saa asumislisää.

Kyllä olen käsittänyt, että asumislisää saa kotihoidontuen päälle, jos sitä hakee ja ehdot täyttyvät. 

Näin.

Me saamme asumislisää hoitorahan lisäksi.

Vierailija
20/38 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis paljon sinä saat Ap käteen kuukaudessa rahaa, eli lapsilisä+vanhempainraha? Paljonko miehellesi jää käteen verojen jälkeen? Asutteko vuokralla, paljon saatte asumislisää?

Hän ei kysynyt vanhempainrahakaudesta...

No kodinhoidontuki sitten. Ymmärsit varmaan pointin, halusit vain viisastella. 

Se on kotihoidontuki. Kotia ei hoideta. Kaikille ihan samansuuruinen ja hänhän kertoo summan aloituksessa. Eikä siihen saa asumislisää.

Kyllä olen käsittänyt, että asumislisää saa kotihoidontuen päälle, jos sitä hakee ja ehdot täyttyvät. 

Kotihoidontukeen ei kuulu mitään asumislisää. Hoitolisää voi saada. Asumistuki on sitten ihan erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä