Lue keskustelun säännöt.
Jos ruotsin opiskelu olisi vapaaehtoista, ruotsin kieleen suhtauduttaisiin positiivisemmin
Kommentit (3)
Jep. Elättelen toiveita, että näen sen päivän, kun suhteemme ruotsin kieleen on normalisoitunut eli pakkoruotsi on poistunut samoin kuin virkamiesruotsin vaatimus. Olen reilut 40-vuotias.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija kirjoitti:
Jep. Elättelen toiveita, että näen sen päivän, kun suhteemme ruotsin kieleen on normalisoitunut eli pakkoruotsi on poistunut samoin kuin virkamiesruotsin vaatimus. Olen reilut 40-vuotias.
Suomessa suhtaudutaan epänormaalisti ruotsiin ja viinaan juuri näiden älyttömien holhouslakien vuoksi.
Det är sant. Koulussa kun oli pakko opiskella ruotsia, vihasin sitä ihan periaatteesta. Ett miks helvetissä sitä pitää opiskella pakosta (englannin ymmärrän, kun siitä on hyötyä kaikkialla maailmassa). Mutta sitten kun myöhemmin kävin vapaaehtoisesti pari ruotsin kurssia, tykkäsin siitä tosi paljon ja huomasin että motivaatio ja sitä myötä oppiminenkin oli paljon tehokkaampaa.
Myöskin opettajista varmaan olis kiva jos oppilaat ei ois niin kielteisiä ruotsia kohtaan, ainakin lukiossa huomasin että opettajat olivat paljon innokkaampia opettamaan sellaisilla kursseilla, jotka olivat valinnaisia (esim. fyssan ykköskurssi pakollinen, opettaja näytti tosi kyllästyneeltä, mutta kurssit 2-9 sama opettaja vaikutti ihan eri ihmiseltä)