Auton käynnistäminen pakkasella?
Auto on tähän saakka käynnistynyt aina ilman mitään ongelmia. Nyt on pakkasta -25 astetta. Auto on ollut lämmitystolpassa nyt 2 tuntia. Tolppa toimii. Starttasin autoa, mutta se ei käynnisty. Yrittää kyllä käynnistyä, eli akussa on virtaa. En uskalla startata pitkään, koska pelkään, että akku vain tyhjenee. Pelkäänkö turhaan?
Jostain olen saanut tiedon, että 2 tuntia lämpötolpassa on sellainen aika, että lämpenee sen minkä on lämmitäkseen. Eli on turhaa pitää sen kauempaa. Onko tuo oikeaa tietoa?
Tämä auto on minulla nyt ensimmäistä talvea.
Kommentit (24)
Kyllä minä kokeilisin pitää vielä toiset pari tuntia, ei siitä ainakaan haittaa ole jos tolppapaikassa on kiinteä hinta. Heitä vielä vaikka vanha täkki konepellille.
Niin kauan startataan kun sanoo kevväämmällä
2h on se suositus. Meillä ei toinen auto käynnistynyt ja se on ollut viimeksi eilen liikenteessä. Ei edes inahtanut. Toinen auto seissyt reilu viikon ja käynnistyi samantien. Mies laittoi uudestaan lämppäriin oman autonsa ja katsotaan käynnistyykö myöhemmin.
Ei pääse töihin huomenna.
Avoimella ei julistauduta sairaiksi vaan omaan piikkiin menee.
Vierailija kirjoitti:
Auto on tähän saakka käynnistynyt aina ilman mitään ongelmia. Nyt on pakkasta -25 astetta. Auto on ollut lämmitystolpassa nyt 2 tuntia. Tolppa toimii. Starttasin autoa, mutta se ei käynnisty. Yrittää kyllä käynnistyä, eli akussa on virtaa. En uskalla startata pitkään, koska pelkään, että akku vain tyhjenee. Pelkäänkö turhaan?
Jostain olen saanut tiedon, että 2 tuntia lämpötolpassa on sellainen aika, että lämpenee sen minkä on lämmitäkseen. Eli on turhaa pitää sen kauempaa. Onko tuo oikeaa tietoa?
Tämä auto on minulla nyt ensimmäistä talvea.
Lämpenee se enemmän tietenkin jos pitää kauemmin ja kovilla pakkasilla kannattaakin pitää vaikka 3 tuntia.
Itse käynnistän autoa siten, etten jurnuta akkua tyhjäksi vaan kokeilen muutamia sekuntteja ja annan auton levätä hetken ja pumppaan myös vähän kaasua käynnistäessä. Sitten 15 sekunnin päästä muutama sekunti uudestaan. Näin saadaan esilämmitettyä tavaraa sinne koneeseen ja se kerkeää siellä hetken vaikuttamaankin.
Todennäköisesti syynä huono akku.
Toimiiko lämmitin?
Tee pikkutulet öljypohjan alle, wanha venäläinen sanonta ;)
Vierailija kirjoitti:
Onko bensa vai diesel?
Bensa
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei se 2 tuntia pitemmällä lämmityksellä enää parane. Mutta viikonvaihteessa lauhtuu...
Se riippuu lämmittimestä. Säteilylämmitintä saa pitää viikon päällä, niin ehkä starttaa. "Vanhanaikaisella" lohkolämmittimellä kaksi tuntia riittää.
Saa olla kokoajan lämpötolpassa näillä pakkasilla.
Vierailija kirjoitti:
Tee pikkutulet öljypohjan alle, wanha venäläinen sanonta ;)
Suosittelen peltivatia ja grillihiiliä (vähän). Toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on tähän saakka käynnistynyt aina ilman mitään ongelmia. Nyt on pakkasta -25 astetta. Auto on ollut lämmitystolpassa nyt 2 tuntia. Tolppa toimii. Starttasin autoa, mutta se ei käynnisty. Yrittää kyllä käynnistyä, eli akussa on virtaa. En uskalla startata pitkään, koska pelkään, että akku vain tyhjenee. Pelkäänkö turhaan?
Jostain olen saanut tiedon, että 2 tuntia lämpötolpassa on sellainen aika, että lämpenee sen minkä on lämmitäkseen. Eli on turhaa pitää sen kauempaa. Onko tuo oikeaa tietoa?
Tämä auto on minulla nyt ensimmäistä talvea.
Lämpenee se enemmän tietenkin jos pitää kauemmin ja kovilla pakkasilla kannattaakin pitää vaikka 3 tuntia.
Itse käynnistän autoa siten, etten jurnuta akkua tyhjäksi vaan kokeilen muutamia sekuntteja ja annan auton levätä hetken ja pumppaan myös vähän kaasua käynnistäessä. Sitten 15 sekunnin päästä muutama sekunti uudestaan. Näin saadaan esilämmitettyä tavaraa sinne koneeseen ja se kerkeää siellä hetken vaikuttamaankin.
esilämmitettyä tavaraa....... hmmm?
Mulla on takuuvarma keino miten auto lähtee käyntiin, jos ei ole paskana. Akku lämpimään ja kun nesteet vaihdettu niin takaisin.
Jäähdytinnesteistä tulppa pois ja valutetaan alas, samoin öljyt.
Tilalle sisältä lämmintä öljyä ja tulikuumaa vettä/glygolia jäähdyttimeen.
Johan hörähtää käyntiin.
Jos totta puhutaan niin joskus olen tehnyt näin: Pitänyt talvella jäähdytin nestettä vähän vajaalla ja sitten lisännyt sinne tulikuumaa vettä/glygolia talvella hätätilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on tähän saakka käynnistynyt aina ilman mitään ongelmia. Nyt on pakkasta -25 astetta. Auto on ollut lämmitystolpassa nyt 2 tuntia. Tolppa toimii. Starttasin autoa, mutta se ei käynnisty. Yrittää kyllä käynnistyä, eli akussa on virtaa. En uskalla startata pitkään, koska pelkään, että akku vain tyhjenee. Pelkäänkö turhaan?
Jostain olen saanut tiedon, että 2 tuntia lämpötolpassa on sellainen aika, että lämpenee sen minkä on lämmitäkseen. Eli on turhaa pitää sen kauempaa. Onko tuo oikeaa tietoa?
Tämä auto on minulla nyt ensimmäistä talvea.
Lämpenee se enemmän tietenkin jos pitää kauemmin ja kovilla pakkasilla kannattaakin pitää vaikka 3 tuntia.
Itse käynnistän autoa siten, etten jurnuta akkua tyhjäksi vaan kokeilen muutamia sekuntteja ja annan auton levätä hetken ja pumppaan myös vähän kaasua käynnistäessä. Sitten 15 sekunnin päästä muutama sekunti uudestaan. Näin saadaan esilämmitettyä tavaraa sinne koneeseen ja se kerkeää siellä hetken vaikuttamaankin.
Mikä siinä esilämmittää mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on tähän saakka käynnistynyt aina ilman mitään ongelmia. Nyt on pakkasta -25 astetta. Auto on ollut lämmitystolpassa nyt 2 tuntia. Tolppa toimii. Starttasin autoa, mutta se ei käynnisty. Yrittää kyllä käynnistyä, eli akussa on virtaa. En uskalla startata pitkään, koska pelkään, että akku vain tyhjenee. Pelkäänkö turhaan?
Jostain olen saanut tiedon, että 2 tuntia lämpötolpassa on sellainen aika, että lämpenee sen minkä on lämmitäkseen. Eli on turhaa pitää sen kauempaa. Onko tuo oikeaa tietoa?
Tämä auto on minulla nyt ensimmäistä talvea.
Lämpenee se enemmän tietenkin jos pitää kauemmin ja kovilla pakkasilla kannattaakin pitää vaikka 3 tuntia.
Itse käynnistän autoa siten, etten jurnuta akkua tyhjäksi vaan kokeilen muutamia sekuntteja ja annan auton levätä hetken ja pumppaan myös vähän kaasua käynnistäessä. Sitten 15 sekunnin päästä muutama sekunti uudestaan. Näin saadaan esilämmitettyä tavaraa sinne koneeseen ja se kerkeää siellä hetken vaikuttamaankin.
esilämmitettyä tavaraa....... hmmm?
Wiki auttaa sinuakin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottorinl%C3%A4mmitin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on tähän saakka käynnistynyt aina ilman mitään ongelmia. Nyt on pakkasta -25 astetta. Auto on ollut lämmitystolpassa nyt 2 tuntia. Tolppa toimii. Starttasin autoa, mutta se ei käynnisty. Yrittää kyllä käynnistyä, eli akussa on virtaa. En uskalla startata pitkään, koska pelkään, että akku vain tyhjenee. Pelkäänkö turhaan?
Jostain olen saanut tiedon, että 2 tuntia lämpötolpassa on sellainen aika, että lämpenee sen minkä on lämmitäkseen. Eli on turhaa pitää sen kauempaa. Onko tuo oikeaa tietoa?
Tämä auto on minulla nyt ensimmäistä talvea.
Lämpenee se enemmän tietenkin jos pitää kauemmin ja kovilla pakkasilla kannattaakin pitää vaikka 3 tuntia.
Itse käynnistän autoa siten, etten jurnuta akkua tyhjäksi vaan kokeilen muutamia sekuntteja ja annan auton levätä hetken ja pumppaan myös vähän kaasua käynnistäessä. Sitten 15 sekunnin päästä muutama sekunti uudestaan. Näin saadaan esilämmitettyä tavaraa sinne koneeseen ja se kerkeää siellä hetken vaikuttamaankin.
esilämmitettyä tavaraa....... hmmm?
Wiki auttaa sinuakin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottorinl%C3%A4mmitin
Se vesi tai öljy pitää tietenkin saada kiertämään moottoriin, että se voi auttaa moottoria. Yritin juuri tätä demonstroida tuolla esimerkillä miten kannattaa moottoria käynnistää, että se lämmitetty tavara (mitä onkaan) pääsee auttamaan sitä moottoria lämpiämisessä.
Ei se pelkästään riitä, että johto on seinässä. Se tavara pitää saada myöskin liikkeelle. (=lue moottorin sisään)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/455521/JumpStart-apukaynnistinvara-akku
kokeile tämän avulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on tähän saakka käynnistynyt aina ilman mitään ongelmia. Nyt on pakkasta -25 astetta. Auto on ollut lämmitystolpassa nyt 2 tuntia. Tolppa toimii. Starttasin autoa, mutta se ei käynnisty. Yrittää kyllä käynnistyä, eli akussa on virtaa. En uskalla startata pitkään, koska pelkään, että akku vain tyhjenee. Pelkäänkö turhaan?
Jostain olen saanut tiedon, että 2 tuntia lämpötolpassa on sellainen aika, että lämpenee sen minkä on lämmitäkseen. Eli on turhaa pitää sen kauempaa. Onko tuo oikeaa tietoa?
Tämä auto on minulla nyt ensimmäistä talvea.
Lämpenee se enemmän tietenkin jos pitää kauemmin ja kovilla pakkasilla kannattaakin pitää vaikka 3 tuntia.
Itse käynnistän autoa siten, etten jurnuta akkua tyhjäksi vaan kokeilen muutamia sekuntteja ja annan auton levätä hetken ja pumppaan myös vähän kaasua käynnistäessä. Sitten 15 sekunnin päästä muutama sekunti uudestaan. Näin saadaan esilämmitettyä tavaraa sinne koneeseen ja se kerkeää siellä hetken vaikuttamaankin.
esilämmitettyä tavaraa....... hmmm?
Wiki auttaa sinuakin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottorinl%C3%A4mmitin
Se vesi tai öljy pitää tietenkin saada kiertämään moottoriin, että se voi auttaa moottoria. Yritin juuri tätä demonstroida tuolla esimerkillä miten kannattaa moottoria käynnistää, että se lämmitetty tavara (mitä onkaan) pääsee auttamaan sitä moottoria lämpiämisessä.
Ei se pelkästään riitä, että johto on seinässä. Se tavara pitää saada myöskin liikkeelle. (=lue moottorin sisään)
Lohkolämmitin lämmittää moottorin. Se lämmitetty tavara on jo siellä missä pitääkin.
Joo, ei se 2 tuntia pitemmällä lämmityksellä enää parane. Mutta viikonvaihteessa lauhtuu...