Auton käynnistäminen pakkasella?
Auto on tähän saakka käynnistynyt aina ilman mitään ongelmia. Nyt on pakkasta -25 astetta. Auto on ollut lämmitystolpassa nyt 2 tuntia. Tolppa toimii. Starttasin autoa, mutta se ei käynnisty. Yrittää kyllä käynnistyä, eli akussa on virtaa. En uskalla startata pitkään, koska pelkään, että akku vain tyhjenee. Pelkäänkö turhaan?
Jostain olen saanut tiedon, että 2 tuntia lämpötolpassa on sellainen aika, että lämpenee sen minkä on lämmitäkseen. Eli on turhaa pitää sen kauempaa. Onko tuo oikeaa tietoa?
Tämä auto on minulla nyt ensimmäistä talvea.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auto on tähän saakka käynnistynyt aina ilman mitään ongelmia. Nyt on pakkasta -25 astetta. Auto on ollut lämmitystolpassa nyt 2 tuntia. Tolppa toimii. Starttasin autoa, mutta se ei käynnisty. Yrittää kyllä käynnistyä, eli akussa on virtaa. En uskalla startata pitkään, koska pelkään, että akku vain tyhjenee. Pelkäänkö turhaan?
Jostain olen saanut tiedon, että 2 tuntia lämpötolpassa on sellainen aika, että lämpenee sen minkä on lämmitäkseen. Eli on turhaa pitää sen kauempaa. Onko tuo oikeaa tietoa?
Lämpenee se enemmän tietenkin jos pitää kauemmin ja kovilla pakkasilla kannattaakin pitää vaikka 3 tuntia.
Itse käynnistän autoa siten, etten jurnuta akkua tyhjäksi vaan kokeilen muutamia sekuntteja ja annan auton levätä hetken ja pumppaan myös vähän kaasua käynnistäessä. Sitten 15 sekunnin päästä muutama sekunti uudestaan. Näin saadaan esilämmitettyä tavaraa sinne koneeseen ja se kerkeää siellä hetken vaikuttamaankin.
Toimi ehkä kaasutin autoissa mut nykyajan autoossa kun ruiskuun pumppaat bensaa niin ei varmana lähe käyntiin. Eri asia on antaa kaasua kun hörähtää käyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpenee se enemmän tietenkin jos pitää kauemmin ja kovilla pakkasilla kannattaakin pitää vaikka 3 tuntia.
Itse käynnistän autoa siten, etten jurnuta akkua tyhjäksi vaan kokeilen muutamia sekuntteja ja annan auton levätä hetken ja pumppaan myös vähän kaasua käynnistäessä. Sitten 15 sekunnin päästä muutama sekunti uudestaan. Näin saadaan esilämmitettyä tavaraa sinne koneeseen ja se kerkeää siellä hetken vaikuttamaankin.
esilämmitettyä tavaraa....... hmmm?
Wiki auttaa sinuakin:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Moottorinl%C3%A4mmitin
Se vesi tai öljy pitää tietenkin saada kiertämään moottoriin, että se voi auttaa moottoria. Yritin juuri tätä demonstroida tuolla esimerkillä miten kannattaa moottoria käynnistää, että se lämmitetty tavara (mitä onkaan) pääsee auttamaan sitä moottoria lämpiämisessä.
Ei se pelkästään riitä, että johto on seinässä. Se tavara pitää saada myöskin liikkeelle. (=lue moottorin sisään)
Lohkolämmitin lämmittää moottorin. Se lämmitetty tavara on jo siellä missä pitääkin.
Jos sä imet pillillä mehua ja lopetat imemisen niin paljonko siihen pillin päähän jää mehua?
Tosin ite en kyllä näe tässä lämpösessä tavarassa nyt järkeä. Kylmä bensa palaa paremmin siks sitä meneekin enemmän talvella.
Nope.