Eikö oravat muka nuku talviunta?
Olen aina luullut että nukkuvat. Näin kuitenkin juuri kun orava juoksi puusta toiseen kuin ei olisi pakkasta ollenkaan.
Kommentit (10)
Tuossahan ne näyttävät käyvän lintulaudalla syömässä auringonkukansiemeniä :)
:D Otahan ala-asteen bilsankirja käteen. Taitaa löytyä tokan luokan kirjasta.
Sä luulet, että kun lauletaan makeasti oravainen nukkuu sammalvuoteessansa niin se tarkottas talviunta. Ihana höpönassu oot... Ei ne nuku, vaan vaihtaa jopa talviturkin, kesällä männyn pinnan värinen punaruskea, talvella enemmänkin tummanharmaa.
Vierailija kirjoitti:
:D Otahan ala-asteen bilsankirja käteen. Taitaa löytyä tokan luokan kirjasta.
Ne oli tylsiä tunteja. Lintsasin niistä suurimman osan.
Kuinka kaupunkilainen pitää olla, ettei oo nähnyt oravaa? Niitä on siellä kehäkolmosen sisälläkin.
Kyllä osa nukkuu, vyöhykkeestä riippuen. Yleensä menevät karhun kanssa samalle talvipesälle, jonne karhu on varannut ruokaa koko talveksi. Tällöin orava ei vaihda turkkiaan, vaan tiputtaa sen yleensä kerralla varhaiskeväästä pesästä ulos tullessaan.
Karhulla sen sijaan turkki uusiutuu talven aikana jopa kaksi kertaa, ja näistä karvoista tulee oravalle pesänrakennusainetta. Ihmeellinen on luonto!
Mä taas tykkäsin olla bilsan tunneilla! :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa nukkuu, vyöhykkeestä riippuen. Yleensä menevät karhun kanssa samalle talvipesälle, jonne karhu on varannut ruokaa koko talveksi. Tällöin orava ei vaihda turkkiaan, vaan tiputtaa sen yleensä kerralla varhaiskeväästä pesästä ulos tullessaan.
Karhulla sen sijaan turkki uusiutuu talven aikana jopa kaksi kertaa, ja näistä karvoista tulee oravalle pesänrakennusainetta. Ihmeellinen on luonto!
Mä taas tykkäsin olla bilsan tunneilla! :)
Karhuhan pyyhkii persauksensa oravalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osa nukkuu, vyöhykkeestä riippuen. Yleensä menevät karhun kanssa samalle talvipesälle, jonne karhu on varannut ruokaa koko talveksi. Tällöin orava ei vaihda turkkiaan, vaan tiputtaa sen yleensä kerralla varhaiskeväästä pesästä ulos tullessaan.
Karhulla sen sijaan turkki uusiutuu talven aikana jopa kaksi kertaa, ja näistä karvoista tulee oravalle pesänrakennusainetta. Ihmeellinen on luonto!
Mä taas tykkäsin olla bilsan tunneilla! :)
Karhuhan pyyhkii persauksensa oravalla.
Näin on ja oravakin sen tietää. Mutta pyyhkiminen tapahtuu vasta kun orava on pudottanut karvansa, eli useimmiten se pääsee pakoon. Sen sijaan jänikset ja ketut päätyvät usein karhun uhreiksi riukupaskalla. Hätä ei lue lakia.
pyhäpäivän porvoossa