Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1v4kk ei kävele

Vierailija
24.11.2015 |

Poika 1v4kk ei vieläkään kävele. Tukea vasten mennyt jo ikuisuuden, muutaman sanan sanoo. Seisoo tuetta, mutta ei vaan ota askelia. Isänsä ja minä olemme molemmat kävelleet 10kk ikäisinä. Pitäisikö huolestua?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
2/19 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla huolissaan sillä nykyään on lapsille saatavissa hyvän laatuisia rullatuolimalleja eikä ole kaikille aina niin helppoa jos on ongelma vielä puheenkin kanssa mikä viittaa siihen että on aivoissa vamma kun yhdistyy tuohon kävely ongelmaan myös. On sitä muillakin kehitysvammaisia lapsia eikä se ole iso asia enää tänä päivänä kun on kaikki tuet ja palvelut saatavilla.

Mautonta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, on tuolla vielä aikaa oppia. Eikä yksivuotiaan tarvi puhuakaan kuin pari sanaa. Eli poikasi menee vielä ihan normikäyrillä. Eiköhän tuo kohta lähde kävelemään, tarvii vaan vielä viimeisen rohkaisun.

Vierailija
4/19 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti kehittynyt poika.

Ota rauhallisesti.

Vierailija
5/19 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika on varovainen ja harkitsevainen 😊 osaa kyllä kävellä mutta irrottaa seinästä/tuesta vasta kun on varma että pystyssä pysyy. Sama varmaan sen puheenkin kanssa.

Paljon harvemmin lapset kävelee 10kk ikäisinä kuin yli 1v.

Vierailija
6/19 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä opittiin samoihin aikoihin.vuosi ja 5 kk.nyt menee kovaa.äöä ole tuon takia huolissaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa normaalilta, lapsesi on ehkä vaan arka. Jossei parin kuukauden kuluttua kävele, niin voithan kysyä asiaa neuvolasta. Sekin on myös normaalia, että sanoo vain muutaman sanan.

Vierailija
8/19 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet pitänyt sylissä liikaa ja hyysännyt. Onko poika ollut lattialla viltin päällä oppimassa kääntyilemään vai oletko silloinkin pitänyt vaan sylissä esim ruokaa tehdessäsi tms? Minun tutullani on poika joka on puolitoista v eikä vielä kävele, ei puhu, möllöttää vaan aivan kuin olisi huumattu. Ihan kuin isänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
24.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla huolissaan sillä nykyään on lapsille saatavissa hyvän laatuisia rullatuolimalleja eikä ole kaikille aina niin helppoa jos on ongelma vielä puheenkin kanssa mikä viittaa siihen että on aivoissa vamma kun yhdistyy tuohon kävely ongelmaan myös. On sitä muillakin kehitysvammaisia lapsia eikä se ole iso asia enää tänä päivänä kun on kaikki tuet ja palvelut saatavilla.

Toi ei oo neuvo vaan ilkeilyä >:(

Vierailija
10/19 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie tutkittavaks. Ootko antanu ees mahdollisuutta opetella vai ootko ylisuojelevainen? Onko lapsellasi turvakypärä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsi oppii kävelemään keskimäärin vuodenikäisenä, osa jo alle 1-vuotiaana, osa lähempänä 1½-vuotispäiväänsä."

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/1_2-vuoti…

Kuulostaa kyllä siltä, että jossain vaiheessa lähtee kävelemään, kun seisoo jo. Tuli hassu ajatus, että pitäisiköhän seisovalle lapselle antaa lelu käteen, jos haluatte rohkaista, koska kuulemma jotkut pikkuiset kokevat saavansa turvaa kävelyyn, jos kädessä on jotain. Ei mitään hajua siis, mutta tuli mieleen vain.

Vierailija
12/19 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö oppi kävelemään 1v8kk vanhana. Alle vuoden ikäisenä käytiin fysioterapiassa arviossa kun ei tahtonut ottaa jaloilleen. Fysioterapeutti totesi että kaikki ok, kehittyy omaan tahtiinsa. :) Ja niin on kehittynyt, ihan normaali, ihana ja fiksu koululainen hänestä tuli. Joskin on yhä enemmän tutkijaluonne kuin ympäriinsä joka paikkaan juokseva hulivili kuten veljensä joka käveli yksivuotissynttäreillään. Yhtä normaaleja ja kehittyneitä lapsia molemmat.

Kysy asiasta neuvolassa ja jos huolettaa pyydä aikaa lääkärille ja lähetettä fysioterapiaan. Kyllä se rauhoittaa mieltä kun on ammattilaisen sana siitä että kaikki on oikeasti hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käveleekö hyvin tuen kanssa? Eli ns. puita pitkin tai joidenkin kärryjen kanssa? 

Ellei, niin voi olla jokin juttu jaloissa. Milloin neuvola? Otat tietysti puheeksi tämän siellä, se on selvä. Jos neuvolakäynti on kovin pitkällä, niin varaa lääkäri. 

Mutta siis vain siinä tapauksessa, ettei ota askeleita tuenkaan kanssa. Jos ottaa, tilanne on vielä aivan normaali. 

Vierailija
14/19 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käveleekö hyvin tuen kanssa? Eli ns. puita pitkin tai joidenkin kärryjen kanssa? 

Ellei, niin voi olla jokin juttu jaloissa. Milloin neuvola? Otat tietysti puheeksi tämän siellä, se on selvä. Jos neuvolakäynti on kovin pitkällä, niin varaa lääkäri. 

Mutta siis vain siinä tapauksessa, ettei ota askeleita tuenkaan kanssa. Jos ottaa, tilanne on vielä aivan normaali. 

Oho, sori! Aloituksessahan on nimenomaan, että tukea vasten kävelee. Eli vedän takaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika 1v 2kk ei sano juuri mitään sanaa, äiti sanoo tai siis huutaa/itkee vain kun on hätä, yleensä kun olen poissa ja ei muiden syli kelpaa.  Muita sanoja hakeilee vain. En ole huolissani ja mitä nyt on seurannut omia ja tuttavien lapsia, kaikki alkaa oleen 2-4 v ihan saman tasoisia, oli alkanut kävellä tai puhua missä iässä vain.

Vierailija
16/19 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellasi on jo hyviä taitoja, kun kävelee tukea vasten ja seisoo tuetta! Oma lapseni käveli vasta 1v7kk iässä, kävimme tk:ssa fysioterapiassakin, kun ei alkanut vuosikkaana kävelemään. Konttaamaankin hän oppi myöhään eli ikää oli melkein 1v2kk. Lihasjäntevyydeltään hän oli pehmeä. Edelleenkin hienomotoriikka haastavaa, eikä muutenkaan ole mikään hirmu-hurjastelija - selvästi tuli myös varovaiseksi, kun ikää tuli!

Kuitenkin tuosta kehityksestä - toki mielessä kulkee pelkoja, josko kehitys olisi jotenkin viiveistä - niin vasta kävimme 5 v neuvolassa ja osasi tehdä kaikki tehtävät (se hienomotoriikan haaste näkyy), ymmärsi tehtävät, on kova kertomaan ja touhuamaan!

Neuvolasta teitä varmaankin ohjataan esim. fysioterapeutille ja voithan kysyä, voisitteko käydä muutaman kerran, jos mietityttää!

Vierailija
17/19 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani oppi 13 kk iässä. Oli motorisesti taitava ja vartaloltaan mielestäni 'sopivan' jäntevä (ei myöskään ylijäntevä), ryömi 4 kk iässä mittarimatona ja nousi konttausasentoon 6 kk iässä, josta parin viikon päästä konttasi. 10 kk iässä seisoi lyhyitä aikoja ilman tukea. Arvelen, että hieman hitaampi kävelemään oppiminen johtui pojan varovaisesta luonteesta. Onhan se melko hurjaa alkaa vaappua pystyssä.

 

Nyt poika on 11 v liikunnallinen, sählyä ja laskettelua harrastava poika. Taitava myös tramppa-volteissa.

Vierailija
18/19 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun lapsi, tyttö, lähti kävelemään vasta hieman ennen 2vuotis synttäreitä. Lapsi oli hieman pyöreä, joka osaltaan hidasti liikkeelle lähtöä.

Vierailija
19/19 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin kävelemään puolitoistavuotiaana ja olen ehtinyt kävellä miljoonia kilometerejä sen jälkeen. Omat lapset oppivat kävelemään eri aikoihin yli vuoden ikäisinä. Kaverin lapsi ei lähtenyt edes konttaamaan (ei kai tuntenut normeja ja suosituksia), vaan liukui sujuvasti pyllyllään selkä edellä(!) paikasta toiseen, kunnes yhtenä päivänä nousi seisomaan ja käveli. Oli silloin vajaat 2 v. 

Puhukaa lapselle, lorutelkaa, laulakaa ja riimitelkää (ellette sitä jo tee). Kyllä se puhe siitä lähtee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan