Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekaluokkalaisen koulunkäyntimotivaatiosta

Vierailija
19.11.2010 |

Ekaluokkalainen poikamme oppi lukemaan ennen kuin täytti 6 ja lukee nyt todella sujuvasti, on opettajan mukaan luokkansa paras lukija. Samoin matematiikan laskut tuntuvat sujuvan hyvin ja nyt poika ihmetteleekin, miksi hänen pitää tehdä läksyt, kun hän jo "osaa kaikki, mitä ekalla luokalla käsitellään". Turhautuminen ilmenee sotkuisena kirjoittamisena, ja eilen moitin häntä sotatusta kirjan kannesta ja panin kumittamaan töhryt pois.



Mitä sanoisitte ja vastaisitte vastaavassa tilanteessa?



Toki muissa aineissa tulee uutta asiaa ja sekä mieheni että minä olemme vakuuttaneet, että vaikeampaa asiaa on varmasti myös matikassa ja äikässä tiedossa, mutta poika epäilee, ettei tämä ole edessä ekan luokan aikana - en tiedä, mutta kai ne kertolaskutkin (joita poika jo harrastaa myös) tulevat vasta myöhemmin.



Vinkkejä kehiin, kiitos! Olen kuullut niin monta tarinaa varsinkin poikien motivaation kuolemisesta tällaisissa ja vastaavissa tilanteissa, ja tilanne on sitten saattanut jatkua vuosikausia, joten mielelläni sanoisin ne oikeat sanat.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti poika ei näytä turhautumistaan opettajalle luokkatilanteessa, jos opettaja ei ole eriyttänyt tehtäviä enempää.



Kun esim. matikan perustehtävät on tunnilla tehty ja ne selvästi sujuvat, voi opettaja antaa lapselle pulmavihkon ja vaikeampia lisätehtäviä. Läksyjäkin voidaan eriyttaa tarvittaessa. Toki jos lapsi ei esim. tunnilla tee tehtäviä omatoimisesti ja perustehtävät eivät etene, niin silloin on syytä harjoitella ensin perustaitoa, eli itsenäistä tehtävien tekemistä reippaaseen tahtiin, ennen kuin lapsi voi siirtyä lisätehtäviin.

Vierailija
2/3 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hänellä on ollutkin omat tehtävät esim. juuri tuosta lukemisesta, erillinen kirja siis. Mutta tämän kirjan lisäksi käyn joka ilta poimimassa nukahtaneen pojan sängystä noin viisi kirjaa pois. Hän on siis lukenut varmaan sen lisäkirjankin jo kannesta kanteen.



Matikasta en itse asiassa tiedä, onko poikamme tehnyt jotain sen päälle, mitä muuten on määrätty.



Täytyy tosiaan jutella opettajan kanssa.



Mutta edelleen olen kiinnostunut myös kuulemaan, mitä kannustavaa te vanhempina olette keksineet sanoa, jottei into lässähdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
19.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans poika oppi lukemaan ennen kuin oli 6 ja matikka on kans kiinnostanut aina ja on siinä todella taitava,, meillä motivaation puute näkyy niin että pojan mielestä tehtävät ovat tylsiä (väritä 3 tai muuta vastaavaa) ja työn aloittaminen on vaikeaa. Kirjan sotkemista on ollut kans samaan tapaan kuin teilläkin, jotain ääntelyä ja häiriötä luokassa.



Miettiny samoja kuin sinäkin, että mistä motivaatiota pojalle?