mitä teen eka luokkaiaiseni kanssa???
Loppuvuodesta syntynyt tyttö. hän on todella voimakastahtoinen. Nyt jälkeenpäin ajateltuna eskari tuplana olisi tehnyt todella hyvää.
Tyttöni on vaikea sietää ryhmässä odottamista, sitä että ei ole paras. Karkailee tunnilta, suuttuu tunnilla niin ettei suostu tekemään mitään. Opettaja lähettää päivittäin viestejä näistä tapahtumista ja minä puhun tytölleni päitittäin. Niinkuin tänään taas.. Tunnen jo itseni voimattomaksi. mitä tekisin??
Kommentit (42)
että hän on käynyt eskarin.
Ihmettelen sitä, että eikö ne siellä eskarissa huomanneet mitään, jos tuo kerran noin takkuista on.
Minulla on eka lapsi tokalla ja toka lapsi eskarissa ja tosi paljon ainakin täällä jo eskarivaiheessa keskusteltiin noista taidoista yms.
Ja ainakin yksi loppuvuoden lapsi jäi sitten kertaamaan eskaria, koska taidot olivat vähän tuonsuuntaiset kuin mitä kerrot.
Siis ilman eskaria.
Kyllähän nuo taidot nyt viimeistään siellä oppii.
Osaako hän oikeasti vai onko tuo sitä, että hän huomaa olevansa oikeasti muita huonompi?
eikös AP just sanonut että eskarin tuplaaminen olisi ollut järkevää... eli eiköhän tuo eskarin ole käynyt.
kyllä hän kävi eskarin. Lukemaan on oppinut ja laskemaankin. Ei nyt mikään luokan priimus, mutta taidoiltaan pärjää. Käytös on vaan niin itsepäistä, että en kertakaikkiaan ymmärrä miten saan hänen päähänsä taottua, että koulussa on toteltava. Jos esim. annan hänelle arestia, vilkuttelee hän iloisesti kavereilleen ikkunasta. Hänellä on uskomaton tapa pyyhkäistä huonot asiat mielestään. Alkaa vaan tuntuumaan pahalta opettajan jatkuva moittiminen ( mikä on kyllä syystä).
lapselle sanonut, että jos koulussa ei osaa käyttäytyä joutuu takaisin tarhaan? Kannattaa kokeilla ainakin.
samoin koulussa voisitte pitää palaverin ja miettiä tilannetta yhdessä myös erityisopettajan kanssa. Jos ekaluokka on vaikea, sen voi kyllä tuplata, mutta opettajan pitää tehdä päätös ajoissa ja teidän kanssanne.
Jaksoiko siellä keskittyä tehtäviin paikoillaan? Sen pohjalta voisit vaan miettiä onko mahdollisesti luokassa niin rauhatonta/tylsää/turhauttavaa, että lapsi ei vaan jaksa olla, jos on eskarissa kuitenkin onnistunut.
Tiedätkö mitä ope sanoo/tekee lapsen karatessa? Minusta ongelma on ensisijaisestin opettajan, ethän sinä ole siellä tunnilla valvomassa lapsen paikoilla oloa. Ja jos ope ajattelee, että tilanne ei normaali, niin hän varmaan osaa pyttää erityisopea katsomaan lasta.
samoin koulussa voisitte pitää palaverin ja miettiä tilannetta yhdessä myös erityisopettajan kanssa. Jos ekaluokka on vaikea, sen voi kyllä tuplata, mutta opettajan pitää tehdä päätös ajoissa ja teidän kanssanne.
... ei ainakaan neuvola hoida enää koululaisten asioita, vaan kouluterveydenhoitaja ja koululääkäri.
ja jos olisit itse viitsinyt lukea, olisit houmannut, että korjasin erheeni tuota pikaa..
2&3
eka kerta kun törmäät tähän itsepäisyyteen? Siis eikö se ole ollut aiemmin ongelma?
Jos ei, niin sitten kyllä siellä koulussa mättää jokin.
Jos taas on, niin miksi ihmeessä havahdut vasta nyt.
Kyllä tuo lapsi jotain muuta tarvitsee kuin uudelleen ekan luokan. Koulussahan opitaan "lukemaan ja laskemaan" nuo käytösongelmat on sitten jotain muuta. Ei se ole syy jäädä luokalleen. Siihen haetaan apua muualta. Jos se on kypsymisestä kiinni, lapsi kypsyy sitten toisella luokalla, ei siten että ottaa ekan luokan uudestaan.
Jaksoiko siellä keskittyä tehtäviin paikoillaan? Sen pohjalta voisit vaan miettiä onko mahdollisesti luokassa niin rauhatonta/tylsää/turhauttavaa, että lapsi ei vaan jaksa olla, jos on eskarissa kuitenkin onnistunut.
Tiedätkö mitä ope sanoo/tekee lapsen karatessa? Minusta ongelma on ensisijaisestin opettajan, ethän sinä ole siellä tunnilla valvomassa lapsen paikoilla oloa. Ja jos ope ajattelee, että tilanne ei normaali, niin hän varmaan osaa pyttää erityisopea katsomaan lasta.
Tuo on kyllä niin uskomatottoman lyhytnäköistä ajatuksenjuoksua! Kuvitteletko ihan oikeasti, että ongelma on vain opettajasta johtuvaa? Miksiköhän ne muut lapset sitten osaavat käyttäytyä luokassa...? Kyllä ongelma on nimenomaan kasvatustyön puutteessa, jos lapsi ei ole koulukypsä! Ja siitä ovat ENSISIJAISESTI vastuussa vanhemmat!
Sitäpaitsi eskarissa olo eroaa todella paljon koulun vaatimuksista! Koulaiselta saa jo vaatia enemmän paikoillaan oloa ja hiljaista työtä! Tylsä tehtävä ei anna kenellekään oikeutta häiriköintiin!
Loppuvuodesta syntynyt tyttö. hän on todella voimakastahtoinen. Nyt jälkeenpäin ajateltuna eskari tuplana olisi tehnyt todella hyvää.
Tyttöni on vaikea sietää ryhmässä odottamista, sitä että ei ole paras. Karkailee tunnilta, suuttuu tunnilla niin ettei suostu tekemään mitään. Opettaja lähettää päivittäin viestejä näistä tapahtumista ja minä puhun tytölleni päitittäin. Niinkuin tänään taas.. Tunnen jo itseni voimattomaksi. mitä tekisin??
Miten toimit kotona, kun tyttö ei tottele? Vaaditko häntä kotona tekemään velvollisuuksia, esim. siivoamaan? Miten "rankaiset", kun tyttö ei käyttäydy toivotulla tavalla? Jotenkin vaan minulle tulee sellainen tunne, että et ehkä ole tarpeeksi jämäkkä tyttösi kanssa!
Meidän lapsi on nyt tokalla. Kaikki toimii, eikä häiriöitä ole.
Ihan sama luokka oli viime vuonna totaalikaaosta. Ja suurin syy oli kyllä kaoottinen opettaja.
Kaikki ei vain ole päteviä ko. työhön!
jolla myös ollut ongelmia,ei samanlaisia mutta samaistun tunteisiisi. Tuo oli kyllä juuri kuin mun pojasta sanottu tuo "Hänellä on uskomaton tapa pyyhkaistä huonot asiat mielestään"!!! Kuvaa niin täysin.
Meillä oppi nyt ekalla lukemaan,laskee hyvin ja kaikki oppimisessa itsessään ok.
Palautetta opelta tulee ettei ole puhumatta tunnilla ja koska valehtelee. Tuo valehteleminen on alkanut nyt vasta eka luokalla ja koskee vain kouluaikaa joten minä olen koittanut kovasti ottaa selvää miksi jne mutta selvyyttä ei ole tullut.
Esim. otti kaverin pallon välitunnilla,hukkasi sen pusikkoon ja valehteli ettei ole koskenutkaan vaikka välituntivalvoja näki pojan pallon kanssa.
Meni niin pitkälle että koulun valvontakameroista tarkistamaan piti lähteä et on se meidän poika,kun poika vaan jankkas ettei oo nähnytkään palloa.
Ostettiin uus pallo ja pyydettiin anteeksi.
Seuraavaksi opelta tuli n.1kk päästä lappu jossa kyseltiin ed.lapun perään joka olisi pitänyt allekirjoittaa. Poika oli nakannut roskiin lapun jossa opelta oli mulle viesti,ettei poika keskity tunnilla ja tulee siksi niin paljon läksyjä.
Jne. Meillä tällaista. Vastaavia on vielä muutama,esim. väittää ettei joku tehtävä tullut läksyksi jne.
Muissa asioissa ei tosiaan valehtele.
En todellakaan tiedä mitä tehdä. Meillä rangaistuksena on aresti sisällä ja jonkun edun pois vienti.
Jos se on kypsymisestä kiinni, lapsi kypsyy sitten toisella luokalla, ei siten että ottaa ekan luokan uudestaan.
että jos lapsen käytösongelmat ovat häirinneet ekaluokan taitojen opettelua, voi ekaluokan aivan mainiosti tuplata. Siksi suosittelinkin palaveria koulun kanssa, että perhe olisi kärryillä siitä miten lapsella _oikeasti_ menee opiskelun suhteen ja voisivat yhdessä koulun kanssa tehdä suunnitelman seuraavaa vuotta varten. Suunnitelma voi olla pienryhmä, avustaja, ekaluokan tuplaus, erityisopen tuki tai muu juttu.
Meidän lapsi on nyt tokalla. Kaikki toimii, eikä häiriöitä ole.
Ihan sama luokka oli viime vuonna totaalikaaosta. Ja suurin syy oli kyllä kaoottinen opettaja.
Kaikki ei vain ole päteviä ko. työhön!
Toisella luokalla olevat lapset ovat kuin eri maailmasta kuin ne jotka edellisenä vuonna aloittivat koulun. Todella iso ero.
paitsi että ko ryhmä oli koossa jo eskarissa, eikä sielläkään ollut ongelmia...
ja laskemaankin. Ei nyt mikään luokan priimus, mutta taidoiltaan pärjää.
Jos se on kypsymisestä kiinni, lapsi kypsyy sitten toisella luokalla, ei siten että ottaa ekan luokan uudestaan.
että jos lapsen käytösongelmat ovat häirinneet ekaluokan taitojen opettelua, voi ekaluokan aivan mainiosti tuplata. Siksi suosittelinkin palaveria koulun kanssa, että perhe olisi kärryillä siitä miten lapsella _oikeasti_ menee opiskelun suhteen ja voisivat yhdessä koulun kanssa tehdä suunnitelman seuraavaa vuotta varten. Suunnitelma voi olla pienryhmä, avustaja, ekaluokan tuplaus, erityisopen tuki tai muu juttu.
Ap. kirjoitti.. Lukemaan on oppinut ja laskemaankin. Ei nyt mikään luokan priimus, mutta taidoiltaan pärjää.
Onko asia varmasti niin, vai onko tämä vain vanhempien näkökulma? Ehdottomasti kannattaa palaveerata koulun kanssa ja varmistaa mikä tilanne on _oikeasti_, eikä luottaa arvauksiin.
Siis ilman eskaria.
Kyllähän nuo taidot nyt viimeistään siellä oppii.
Osaako hän oikeasti vai onko tuo sitä, että hän huomaa olevansa oikeasti muita huonompi?