Valtion virastojen palvelun laatu on romahtanut
Kävin jokin aika sitten lupavirastossa. Ovella oli kolme haukottelevaa vartijaa ja viraston asiakaspalvelussa kaksi.
Kommentit (14)
Mun mielestä tuo palvelujen verkkoon siirtäminen ei ole hyvä idea.
Jos säästöt ovat uudistuksen perusteena, niin mun mielestä silloin säästetään väärästä päästä. Mainitsemassani esimerkissä on jotenkin absurdin oloista, kun ulko-ovella kolme ihmistä haukottelee ja asiakaspalvelussa toistakymmentä ihmistä jonottaa palvelua, mutta liki mitään ei tapahdu.
Oletko kuullut valtionhallinnon säästöistä?
Ja mikä pahinta. Kun olet sen ensimmäisen tunnin vuoroasi odottanut, niin juuri kun seuraavaksi olisi sinun numero niin työntekjä lähtee tauolle.
Mielestäni tuollaisten peruspalvelujen olisi hyvä olla kunnossa, koska niitä tarvitsee kukin kansalainen. Ennemmin säästää jostakin toisesta kohteesta kuin välttämättömistä palveluista.
Mihin voi tehdä kantelun siitä että jonot on aivan liian pitkät?
Kelassa ainakin palvelu on nopeutunut muutaman vuoden takaisesta. Asumistukipäätöksen saa viikossa, kun ennen meni kuukausi.
En tiedä olisiko pitänyt itkeä vai nauraa, kun virkailija lopuksi kertoi anomukseni olevan talossa puolitoista viikkoa käsittelyssä ja sen jälkeen vielä pari viikkoa toisaalla.
Niin, nyt on mennyt se parku läpi että säästetään "valtion turhista paperinpyörittäjistä".
Vartijoita pitää lisätä luultavasti sen vuoksi, että pitkät jonot ja vähäinen palvelu tekevät asiakkaat aggressiivisiksi.
Niin, nyt on mennyt se parku läpi että säästetään "valtion turhista paperinpyörittäjistä".
Vartijoita pitää lisätä luultavasti sen vuoksi, että pitkät jonot ja vähäinen palvelu tekevät asiakkaat aggressiivisiksi.
^ Suattaahan se noinkin olla, mutta eikö virkailija voisi tehdä sen päätöksen eikä enää tarvitsisi anomuksen seista pinossa saati toisen työntekijän käsitellä? Siinä sitä säästöä tulisi eikä siinä, että palvelu siirretään internettiin.
Virkailijan pitää ehtiä palvella ne jonossa olevat asiakkaat, ja päätöstä odottavia hakemuksia on kertynyt jossain vaiheessa toiseen jonoon, eli ne on käsiteltävä ensin.
Päätösten teko on joskus aikaa vievää hommaa, koska päätöksessä usein tarvitaan taustatietojen tarkistusta ja harkintaa. Kaipa viranomaiset pyrkivät myös tarkkuuteen ettei tulisi vääriä päätöksiä, joiden purkamisessa taas kuluu aikaa.
^ Juu, toki ymmärrän tuon seikan harkinnanvaraisissa päätöksissä, mutta kyllä jotkut päätökset luulisi olevan itsestäänselviä ja niissä voisi olla erilainen käytöntö eikä jäykkää ja byrokraattista käsittelyä.
Siellä ei enää ole töissä kuin 5 ihmistä, kaikki asiat hoituu verkossa.