Voiko vesirokolle olla immuuni? Tarhassa pyrinyt rokko kaksi kk ja kaikki muut ryhmän
lapset sairastaneet, meidän lapsi vaan ei. Olis nyt sen saanut että alta pois..
Kommentit (6)
Itselläni ei ole koskaan ollut. Kävin testissä, koska pelkäsin saavani sen joskus aikuisena lapseltani. Aikuiselle se voi olla todella raju. Testin mukaan en voi sitä saada. Joko olen immuuni tai sitten olen sairastanut sen joskus niin lievänä että on jäänyt huomaamatta. Sekin on mahdollista. Ei tule näppyjäkään, vain esim kuumetta.
Ihan samalla tavalla mullakin koulussa kaverit rinnalla sairastivat, minä en sitä koskaan ole saanut. En ole sairastanut myöskään parvorokkoa enkä mitään muutakaan rokkoa.
Asia tarkistettiin raskausaikana vasta-ainetesteillä. Sitten jouduinkin jännittämään raskausajan mahdollisia tartuntoja, kumpikin näistä vaurioittaa sikiöä tuona aikana sairastattaessa. Nyt minut on rokotettu vesirokkoa vastaan, etten saa sitä lapsiltani aikuisiällä.
Saako terveyskeskuksesta lähetettä, vaikka ei olisi raskaana tai muuta erityistä syytä? Vai kannattaisko ottaa rokote vaan ilman muuta, jos ei aikuinen ole sairastanut, kun lapsen kautta sen luultavasti tulee saamaan muuten?
Kaverini hankki lapselleen tartunnan sukulaislapsilta. Tuloksena kolmen päivän kuume ja neljä näppyä, joita ei olisi huomannut ellei olisi niitä hakemalla hakenut. Ei olisi tajunnut sen olevan vesirokkoa, jos ei olisi tartuntaa hakenut. Kuumettakaan ei vesirokossa välttämättä tule.
Kannattaa testata, rokote on todella kallis. Jos et vaikka tarvitsekaan menee rahat hukkaan. Olisko rokote ollut jotain 2kertaa 80euron piikki...
Vanhin lapseni sai rokon vasta 9 vuotispäivien kynnyksellä.