Lapseni on mielestäni fiksu 2v4kk, mutta ei osaa värejä
on kiinnostunut niistä ja kyselee niistä. Osoittelee eri värisiä vaatteita ja tavaroita ja ehdottaa "tämä on punainen", "tämä on sininen" ja niin edelleen. Aivan päin mäntyä kyllä. Ihan sekaisin menee. Eli osaa luetella sininen, punainen, keltainen ja vihreä, mutta koskaan ei mene säännönmukaisesti oikein. Vahingossa kyllä.
Hän kyllä tietää samalla, että ne tavarat ovat mukeja, palloja jne - eli hän ei kuvittele, että joku tietty sininen pallo olisi vaikka "sininen", olematta samalla pallo.
Missä iässä teillä lapsi on hoksannut värit ihan oikein (edes päävärit)?
Kommentit (10)
vaikkei vielä värejä osaisikaan tai muistaisi niitä. Annat hänelle vain aikaa, niin tulet huomaamaan kuinka hienosti hän oppii värit ja paaaaaaaaaallljon muutakin ;)
sanoo värejä ihan samalla tavalla sekaisin, kahdella kielellä.
Osaa kyllä aakkoset kahdella kielellä ja laskee kahteenkymmeneen kahdella kielellä - eli siis fiksu ipana, mutta värit eivät vain tule vielä.
Omaan tahtiinsa??
mutta kai niille nyt saa puhua ja kertoa asioita?!? Ei meillä nyt joka päivä käydä värejä läpi, mutta kun hän itse käy niitä. Joskus osoittelen, että tämä on punainen jne.
Tänään ei olla taidettu väreistä puhua ollenkaan, sen sijaan hän halusi tietää, mikä on vastasyntyneen vauvan navassa oleva "juttu", siis se napavarsi. Piti selittää napanuorasta alkaen.
ap
sanoo värejä ihan samalla tavalla sekaisin, kahdella kielellä.
Osaa kyllä aakkoset kahdella kielellä ja laskee kahteenkymmeneen kahdella kielellä - eli siis fiksu ipana, mutta värit eivät vain tule vielä.
mutta ei luettele numeroita kahteenkymmeneen vaan pikemminkin viiteen. Numeroita saattaa jäädä kyllä pois. Aakkosista hän osaa vain muutaman kirjaimen sieltä täältä - molemmilla kielillä.
Kyllä hän ne värit oppii ilman, että asiaa vatvotaan. Toki lasten kanssa keskustellaan ja asioita opetellaan, mutta sinä tunnut yrittävän liikaa, joten anna luonnon osaltaan hoitaa juttu.
lapset ovat erilaisia ja kehittyvät kukin omaan tahtiinsa. Samankin vanhemman eri lapset voivat oppia taitoja eri vaiheissa, eikä se siis kerro yhtään mistään muusta kuin siitä, että kyseinen lapsi on ominaisuuksiltaan juuri tietynlainen.
sanoo värejä ihan samalla tavalla sekaisin, kahdella kielellä.
Osaa kyllä aakkoset kahdella kielellä ja laskee kahteenkymmeneen kahdella kielellä - eli siis fiksu ipana, mutta värit eivät vain tule vielä.
mutta ei luettele numeroita kahteenkymmeneen vaan pikemminkin viiteen. Numeroita saattaa jäädä kyllä pois. Aakkosista hän osaa vain muutaman kirjaimen sieltä täältä - molemmilla kielillä.
Kyllä hän ne värit oppii ilman, että asiaa vatvotaan. Toki lasten kanssa keskustellaan ja asioita opetellaan, mutta sinä tunnut yrittävän liikaa, joten anna luonnon osaltaan hoitaa juttu.
menkää lepäämään niiden huolenaiheidenne kanssa, joita täältä kysymyksistä löydätte.
Päävärit pitäisi mielellään osata eskariin mennessä. Joka vuosi tosin ryhmään tulee joku joka ei osaa (oppii sitten kyllä hetkessä, kun valmiudet on).
Yleensä valmius hahmottaa adjektiivit (siis värit, isompi/pienempi jne) kehittyy 3-4 vuotiaana eli vielä ei kannata kiirehtiä. Omassa puheessa voi isommalle taaperolle esitellä näitä muun toiminnan lomassa. (Esim. kun lapsi tuo nallen, niin kertoa että nalle on pehmeä ja ruskea tai autoleikissä laittaa autot riviin isommasta pienimpään ja kertoa lapselle mitä tekee, näin käsitteet tulee tutuiksi.)
t. Eskarin täti
Mutta vähän sitä "harjoiteltiin" niin että jonain päivinä etsittiin vain punaisia, sitten kun punainen oli tuttu niin vaihdettiin väriä ja testattiin välillä niitä jo opeteltuja. Tai siis lapsi nyt teki mitä tykkäsi, mutta minä etsin hänelle kerrallaan vain yhtä väriä siinä muun elämisen ohessa. Tuntui että se usean värin luetteleminen kerralla sekoitti vaan.