Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17-vuotias lapseni ei sitten enää ole KELAn mukaan lapsi. Lapsilisät loppu.

Vierailija
23.02.2007 |

Menot vaan nousee (lukion oppikirjat). Mihinkähän tuo perustuu, että lapsilisiä ei makseta 17veestä?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä logiikka????

Vierailija
2/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin kai sai tosi vähän jotain tai ei ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän se opintotuki on, noin 20 euroa kuussa? Saakohan edes sitäkään. Eihän sillä maksa edes bussilippua kouluun.

Vierailija
4/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en aikanaan saanut opintorahaa lukiossa, koska vanhempien tulot meni nipin napin yli sen rajan. Molemmat tosi pienipalkkaisia duunareita.

Vierailija
5/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotukea maksetaan vain rajallinen määrä vuosia. Joten jos nuori joutuu nostamaan opintotukea vain koska on köyhät vanhemmat ei hänelle jää paljonkaan vuosia maksettavaksi sitten kun hän niitä OIKEASTI tarvitsisi kotoaan muutettuaan ja mahd pitkät opinnot aloitettuaan.

Vierailija
6/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavat toki aikuisen hinnan minne vaan menevätkin, mutta käytännössä ovat lapsia vailla aikuisten tukia tai oikeuksia. Mitätön opintoraha ei todellakaan paikkaa lapsilisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesti kierrätys on mahdotonta, kun kirjat vaihtuvat niin usein



Järjestelmä on tosiaan armoton lukiolaisille

Vierailija
8/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säännöt on säännöt eikä siinä mitään, mutta tuntuuhan se silti hassulta, että 17-vuotias lapsi ei olekaan lapsi lapsilisäasiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vanhempani olivat keskituloisia.



Ja kaikein eniten perseestä on se, että vanhempien tulot vaikuttivat 20 ikävuoteen asti.

Vaikka vanhemmilla elatusvelvollisuus vain 18 vuoteen!!!



Siinäpä oli sitten kiva asua 250 km päässä vanhemmista ilman tuloja! Ja koittaa opiskella.



Toi on aivan kusipäinen systeemi..

Vierailija
10/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuonne kelan laskuriin ja näytti nollaa opintotuki lapselle, joka täyttää kesällä 17 v, meidän tuloilla. Mies duunari, jolla alkupalkka tehtaassa uuden työn takia ja istellä valtion pienipalkkainen virka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisin kuin korkea asteen koulutuksesas. Eli voi vaikka opiskella 30 tutkintoa ammattikoulussa ja saa kaikkeen tukea!

Vierailija:


Opintotukea maksetaan vain rajallinen määrä vuosia. Joten jos nuori joutuu nostamaan opintotukea vain koska on köyhät vanhemmat ei hänelle jää paljonkaan vuosia maksettavaksi sitten kun hän niitä OIKEASTI tarvitsisi kotoaan muutettuaan ja mahd pitkät opinnot aloitettuaan.

Vierailija
12/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun omat tuloni jo ylittävät tulorajan, joten opintotuki ei kyllä ole vaihtoehto.



Aika moni puolue on ainakin nyt vaalien alla esittämässä lapsilisän saamisen iän korotusta 18-vuotiaaksi asti.



Toisaalta tässä nyt sinällään on tietty ajatusongelma =): 18-vuotiaskin on vielä lukiossa / ammattikoulussa, yhtä lailla.



Itse olen asennoitunut niin, että lapsilisä on ekstraa (todella tervetullutta ekstraa!!!), ja se loppuu kun loppuu. Minä elätän kuitenkin lasta niin kauan kuin hän opiskelee, ennen toisen asteen koulutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ratkaisimme asian niin, että muutin pois kotoa, jolloin tulotkin nousivat hieman. Lisäksi kävin töissä silloin tällöin iltaisin ja viikonloppuisin. Lukion kirjoja ei muuten kannata ostaa, ainakaan uutena, niillä ei tee mitään lukion jälkeen. Kannattaa lainata kirjastosta! Tsemppiä nuorellesi opiskeluun:)!

Vierailija
14/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa voi tuetusti opiskella useita ammatteja ja tutkintoja

Vierailija:


Toisin kuin korkea asteen koulutuksesas. Eli voi vaikka opiskella 30 tutkintoa ammattikoulussa ja saa kaikkeen tukea!

Vierailija:


Opintotukea maksetaan vain rajallinen määrä vuosia. Joten jos nuori joutuu nostamaan opintotukea vain koska on köyhät vanhemmat ei hänelle jää paljonkaan vuosia maksettavaksi sitten kun hän niitä OIKEASTI tarvitsisi kotoaan muutettuaan ja mahd pitkät opinnot aloitettuaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulun jälkeen menee vielä töihin jotta saisi ostettua esim. vaatteita ja muuta tarpeellista. Itse en pysty rahallisesti auttamaan häntä. Järjetöntä,että hänen palkkansa lasketaan perheemme tuloiksi!!!!

Vierailija
16/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa siitäkin kärsiä opiskelu ja elämä yleensäkin, koska on vain opiskelua ja töitä...



Ehdottomasti pitäisi nostaa opintotukea tai maksaa lapsilisää tuonne 18v saakka.

Vierailija
17/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. amk:ssa saa 3,5 vuoden opinnoille max. 42 tukikuukautta ja jos yhden tutkinnon suorittaa niin sitten toiseen amk-tutkintoon saa tietyn määrän tukikuukausia eli 70 - 42 = 28. Ammattikoulussa tuki myönnetään sille normaaliopintoajalle ja sen jälkeen saa taas uusiin opintoihin normaalituet jne. Eli ammattikoulussa tai lukiossa ei ole mitään tukikuukausijuttua, josta vähenee tukikuukaudet käytön mukaan.

Vierailija
18/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmasti tiennyt tämän järjestelmän kun lapsia hankit ja jos ei lapsia voi muuten kuin lapsilisillä elättää niin olisiko kannattanut miettiä ennen kuin lapsia hankkii!

Vierailija:


koulun jälkeen menee vielä töihin jotta saisi ostettua esim. vaatteita ja muuta tarpeellista. Itse en pysty rahallisesti auttamaan häntä. Järjetöntä,että hänen palkkansa lasketaan perheemme tuloiksi!!!!

Vierailija
19/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Opintotukea maksetaan vain rajallinen määrä vuosia. Joten jos nuori joutuu nostamaan opintotukea vain koska on köyhät vanhemmat ei hänelle jää paljonkaan vuosia maksettavaksi sitten kun hän niitä OIKEASTI tarvitsisi kotoaan muutettuaan ja mahd pitkät opinnot aloitettuaan.

Toisen asteen opintoihin käytetty opintotuki ei lyhennä korkeakouluopintojen opintotukiaikaa, eikä korkeakouluopintojen tukiaika vaikuta tukioikeuteen toisen asteen opinnoissa.

Vierailija
20/37 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen opiskelun tukemiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän