Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hammasta pitää juurihoitaa?

Vierailija
20.01.2015 |

Kävin reilu 5v sitten päivystyksessä särkevän hampaan takia, hammas avattiin ja laitettiin väliaikainen lääkepaikka. Olisi pitänyt varata aika juurihoitoon. En kuitenkaan varannut aikaa, eikä hampaasta ole ollut mitään harmia. Nyt kun kävin hammastarkastuksessa, todettiin että hammas pitää juurihoitaa. Mutta miksi, kun ei särje eikä mitään?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se alkaa mätänemään suuhun, parempi tappaa se hammas paikalleen, jotta sulla vielä hetken päästäkin on hammas.

Vierailija
2/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö tosissasi? Hampaan juuressa on mätää joka on saatava sieltä pois, oli kipua tai ei. Hoitamattomana voi vaurioittaa myös leukaluuta, ja pahimmillaan aiheuttaa yleistulehduksen elimistöön. Jos sattuisit sairastumaan johonkin "perussairauteen" tai sinulle pitäisi tehdä esim. leikkaus, niin ensimmäisenä kysytään onko hampaat kunnossa. Jos ei ole, niin hoitoa ei välttämättä anneta ennen kuin hampaat on hoidettu kuntoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:06"]Ehkä se alkaa mätänemään suuhun, parempi tappaa se hammas paikalleen, jotta sulla vielä hetken päästäkin on hammas.
[/quote]
Niin tai sitten ei. Mulle on onneksi vain yksi juurihoito tehty, mutta se hammaspa ei ole enää kuin puoliksi jäljellä. Siitä lähti puolet purkkaa syödessä. Just kertoi kaveri jolla kaks juurihoitoa tehty, että molemmat ajan mittaan murentuneet suuhun. Ja kysyin tuosta viimeksi hammastarkastuksessa, johon sanoivat että juurihoito haurastuttaa hammasta eikä tämä ole edes harvinaista että näin käy.

Vierailija
4/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:06"]Ehkä se alkaa mätänemään suuhun, parempi tappaa se hammas paikalleen, jotta sulla vielä hetken päästäkin on hammas. [/quote] Niin tai sitten ei. Mulle on onneksi vain yksi juurihoito tehty, mutta se hammaspa ei ole enää kuin puoliksi jäljellä. Siitä lähti puolet purkkaa syödessä. Just kertoi kaveri jolla kaks juurihoitoa tehty, että molemmat ajan mittaan murentuneet suuhun. Ja kysyin tuosta viimeksi hammastarkastuksessa, johon sanoivat että juurihoito haurastuttaa hammasta eikä tämä ole edes harvinaista että näin käy.

[/quote]

Kuinka tyhmä sä olet? Siitä hoitamattomasta hampaasta voi levitä tulehdus koko elimistöön ja siihen voi kuolla. Mutta älä nyt vaan ihmeessä hoidata, sehän voi vaikka joskus murentua.

Vierailija
5/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:06"]Ehkä se alkaa mätänemään suuhun, parempi tappaa se hammas paikalleen, jotta sulla vielä hetken päästäkin on hammas.
[/quote]
Niin tai sitten ei. Mulle on onneksi vain yksi juurihoito tehty, mutta se hammaspa ei ole enää kuin puoliksi jäljellä. Siitä lähti puolet purkkaa syödessä. Just kertoi kaveri jolla kaks juurihoitoa tehty, että molemmat ajan mittaan murentuneet suuhun. Ja kysyin tuosta viimeksi hammastarkastuksessa, johon sanoivat että juurihoito haurastuttaa hammasta eikä tämä ole edes harvinaista että näin käy.
[/quote]Odotitko että juurihoidettu hammas olisi uudenveroinen? No ei ole. Syvään porattu ja avattu, sen jälkeen täytetty. Omaa hammasta ei ole paljoa jäljellä ympärillä. Ei ihme että on herkempi lohkeamaan. Joskus juurihoito ei edes onnistu halutulla tavalla, mutta voit saada vähän jatkoaikaa omalle hampaallesi. Ja jos et halua juurihoitoa, niin ainahan voit pyytää poistamaan hampaan kokonaan ja laittamaan tilalle implantin. Ei tämäkään välttämättä ikuinen ole, mutta kallis se ainakin on. Helpompaa ja halvempaa on yrittää pitää mahdollisimman hyvää huolta niistä omista hampaista, viimeiseen asti.

Vierailija
6/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:06"]Ehkä se alkaa mätänemään suuhun, parempi tappaa se hammas paikalleen, jotta sulla vielä hetken päästäkin on hammas. [/quote] Niin tai sitten ei. Mulle on onneksi vain yksi juurihoito tehty, mutta se hammaspa ei ole enää kuin puoliksi jäljellä. Siitä lähti puolet purkkaa syödessä. Just kertoi kaveri jolla kaks juurihoitoa tehty, että molemmat ajan mittaan murentuneet suuhun. Ja kysyin tuosta viimeksi hammastarkastuksessa, johon sanoivat että juurihoito haurastuttaa hammasta eikä tämä ole edes harvinaista että näin käy.

[/quote]

Kuinka tyhmä sä olet? Siitä hoitamattomasta hampaasta voi levitä tulehdus koko elimistöön ja siihen voi kuolla. Mutta älä nyt vaan ihmeessä hoidata, sehän voi vaikka joskus murentua.
[/quote]
Niin minä olen kyllä sen hampaan hoidattanut jo vuosia sitten! Yritin vaan sanoa että ei se hammas siellä suussa välttämättä tule pysymään. Ehkä opettelet vähän sisäistämään lukemaasi? Jälkiviisaana vaan mietin että ehkä olis ollu fiksumpaa poistattaa se hammas eikä juurihoitaa. Nyt se pitäis poistaa leikkauksella, ei oikein houkuttele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:06"]Ehkä se alkaa mätänemään suuhun, parempi tappaa se hammas paikalleen, jotta sulla vielä hetken päästäkin on hammas.
[/quote]
Niin tai sitten ei. Mulle on onneksi vain yksi juurihoito tehty, mutta se hammaspa ei ole enää kuin puoliksi jäljellä. Siitä lähti puolet purkkaa syödessä. Just kertoi kaveri jolla kaks juurihoitoa tehty, että molemmat ajan mittaan murentuneet suuhun. Ja kysyin tuosta viimeksi hammastarkastuksessa, johon sanoivat että juurihoito haurastuttaa hammasta eikä tämä ole edes harvinaista että näin käy.
[/quote]Odotitko että juurihoidettu hammas olisi uudenveroinen? No ei ole. Syvään porattu ja avattu, sen jälkeen täytetty. Omaa hammasta ei ole paljoa jäljellä ympärillä. Ei ihme että on herkempi lohkeamaan. Joskus juurihoito ei edes onnistu halutulla tavalla, mutta voit saada vähän jatkoaikaa omalle hampaallesi. Ja jos et halua juurihoitoa, niin ainahan voit pyytää poistamaan hampaan kokonaan ja laittamaan tilalle implantin. Ei tämäkään välttämättä ikuinen ole, mutta kallis se ainakin on. Helpompaa ja halvempaa on yrittää pitää mahdollisimman hyvää huolta niistä omista hampaista, viimeiseen asti.
[/quote]
Tuo juurihoidettu hammas on ainoa hammas jossa mulla ikinä on reikä ollut, eli hampaidenhoito on kyllä hallussa. Ja noin teenkin jatkossa, JOS tarve tulee, eli poistatan ennemmin sen hampaan. Tuokin on ihan takana, eli siihen ei mitään implanttiakaan olisi välttämättä tarvittu. En vaan sillon teini-ikäisenä tuollaista osannut ajatella.

Vierailija
8/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:06"]Ehkä se alkaa mätänemään suuhun, parempi tappaa se hammas paikalleen, jotta sulla vielä hetken päästäkin on hammas. [/quote] Niin tai sitten ei. Mulle on onneksi vain yksi juurihoito tehty, mutta se hammaspa ei ole enää kuin puoliksi jäljellä. Siitä lähti puolet purkkaa syödessä. Just kertoi kaveri jolla kaks juurihoitoa tehty, että molemmat ajan mittaan murentuneet suuhun. Ja kysyin tuosta viimeksi hammastarkastuksessa, johon sanoivat että juurihoito haurastuttaa hammasta eikä tämä ole edes harvinaista että näin käy.

[/quote] On mulle itselleenkin käynyt noin, onhan se selvääkin kun hammas on kuollut, mutta helpompi siihen on rakentaa hammasta, kun tehdä kokonaan implantti/tekohammas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:15"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:06"]Ehkä se alkaa mätänemään suuhun, parempi tappaa se hammas paikalleen, jotta sulla vielä hetken päästäkin on hammas. [/quote] Niin tai sitten ei. Mulle on onneksi vain yksi juurihoito tehty, mutta se hammaspa ei ole enää kuin puoliksi jäljellä. Siitä lähti puolet purkkaa syödessä. Just kertoi kaveri jolla kaks juurihoitoa tehty, että molemmat ajan mittaan murentuneet suuhun. Ja kysyin tuosta viimeksi hammastarkastuksessa, johon sanoivat että juurihoito haurastuttaa hammasta eikä tämä ole edes harvinaista että näin käy.

[/quote]

Kuinka tyhmä sä olet? Siitä hoitamattomasta hampaasta voi levitä tulehdus koko elimistöön ja siihen voi kuolla. Mutta älä nyt vaan ihmeessä hoidata, sehän voi vaikka joskus murentua.
[/quote]
Niin minä olen kyllä sen hampaan hoidattanut jo vuosia sitten! Yritin vaan sanoa että ei se hammas siellä suussa välttämättä tule pysymään. Ehkä opettelet vähän sisäistämään lukemaasi? Jälkiviisaana vaan mietin että ehkä olis ollu fiksumpaa poistattaa se hammas eikä juurihoitaa. Nyt se pitäis poistaa leikkauksella, ei oikein houkuttele.
[/quote]Jälkeenpäin on aina helppo tietää miten olisi kannattanut tehdä. Normaali järjestys kuitenkin on siirtyä kevyemmästä hoidosta järeämpään, eli ei tehdä poistoja turhaan jos juurihoitokin riittää. Ja suurimmalla osalla se riittää. Joidenkin kohdalla todetaan myöhemmin että juurihoito ei ole ollut riittävä ja että hammas on poistettava, mutta tässä välissä on ehkä saanut pitää omaa hammastaan 1-n vuotta. Hyvä asia sekin on.

Vierailija
10/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla juurihoidettuun hampaaseen laitettiin keraaminen nastakruunu. Ei murene! Kestänyt suussa nyt 5 vuotta ilman oireita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ihmettelen vain kun kuitenkin yli 5v ollut hoitamattomana. Väriltään on kyllä tummempi kuin muut hampaat. Muuta vikaa ei ole. Jos mätää olisi, niin kai sen nyt huomaisi?

Ap

Vierailija
12/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:36"]

Ok, ihmettelen vain kun kuitenkin yli 5v ollut hoitamattomana. Väriltään on kyllä tummempi kuin muut hampaat. Muuta vikaa ei ole. Jos mätää olisi, niin kai sen nyt huomaisi? Ap

[/quote] Sydänkohtauksen tullessa huomaat sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ien paisuu jos mätää tulee.

Vierailija
14/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:10"]Kyllähän ien paisuu jos mätää tulee.
[/quote]

Näin itsekin ajattelin, että tuskin sitä mätää ihan huomaamatta tulee.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Implanttihan (eli tekohammas) maksaa monta tuhatta euroa. Ei ole halpaa lystiä.

Vierailija
16/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:01"]

Kävin reilu 5v sitten päivystyksessä särkevän hampaan takia, hammas avattiin ja laitettiin väliaikainen lääkepaikka. Olisi pitänyt varata aika juurihoitoon. En kuitenkaan varannut aikaa, eikä hampaasta ole ollut mitään harmia. Nyt kun kävin hammastarkastuksessa, todettiin että hammas pitää juurihoitaa. Mutta miksi, kun ei särje eikä mitään?

[/quote]

Kun reikä ulottuu hampaan läpi juureen, tulee hammas juurihoitaa. Juuri näin on sinun tapauksessasi, reikä on mennyt hampaan läpi hampaan juureen.

Reikä hampaassa voi viedä tehohoitoon tai hengen

Hampaan hermoon asti ulottuva reikä voi olla hengenvaarallinen, muistuttavat asiantuntijat Lääkäripäivillä.

Syvä reikä tai osittain puhjenneen viisaudenhampaan tulehdus saattaa levitessään vaatia vuorokausien mittaista tehohoitoa.

Asiantuntijoiden mukaan satoja potilaita joutuu vuosittain tehohoitoon hammasperäisen infektion vuoksi.

Lääkäripäivillä muistutetaan hampaiden säännöllisen hoidon tärkeydestä. Oireileva hammas pitäisi hoitaa heti.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015010818987149_tr.shtml

Vierailija
17/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa ap:n delata, kun kerran on niin tyhmä, että vieläkin inttää.

Vierailija
18/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehohoitoon sairaalaan joutuu vuosittain satoja ihmisiä hampaista lähteneen tulehduksen takia. Muutama heistä kuolee, kertoi erikoishammaslääkäri Marja Pöllänen Lääkäripäivillä torstaina.

Tulehdus suussa voi olla jatkuva tai äkillinen. Kaikkia tulehduksia ei edes huomaa, sillä se voi olla oireeton. Silti siitä voi lähteä vakava sairaus:

"Hampaan hermoon asti ulottuva reikä tai osittain puhjenneen viisaudenhampaan tulehdus voi olla hengenvaarallinen levitessään", Pöllänen sanoi. Sen hoitaminen saattaa vaatia useita vuorokausia teho-osastolla.

SANOMA NETWORK OPTIMIZER


Oireettomat hammastulehdukset ovat yleisiä. Valtaosalla aikuisista suomalaisista on suussaan parodontiittia eli hampaiden kiinnityskudoksen tulehdusta.

Useammalla kuin joka toisella aikuisella on lieviä kudosmuutoksia ja vaikeampia joka viidennellä. Ne voivat pahentaa muita sairauksia ja aiheuttaa uusia.

Parodontiittia sairastavilla on esimerkiksi enemmän valtimokovettumatautia, joka johtaa sydäntautiin. Siihen liittyy myös sydän- ja aivoinfarkteja sekä kuolemia niiden takia.

Suhde diabetekseen on kaksisuuntainen. Huonossa tasapainossa oleva diabetes lisää parodontiitin vaaraa. Parodontiitti taas heikentää diabeteksen tasapainoa.

"Kun parodontiitti hoidetaan, tulehdustila vähenee ja veren rasva-arvot kohenevat", Pöllänen muistutti.

"Myös reuman oireet voivat vähentyä."

Suun jättäminen hoidotta tulee voi tulla kalliimmaksi kuin sen hoitaminen, Pöllänen arvioi:

Jos hampaan juurenpään tulehduksia ei hoideta, tulehdus voi muhia elimistössä vuosikausia. Tulehtuneesta kohdasta bakteerit voivat päästä muualle elimistöön ja tulehduttaa esimerkiksi tekonivelen tai kulkeutua keuhkoihin.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1420692290911

Vierailija
19/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:36"]

Ok, ihmettelen vain kun kuitenkin yli 5v ollut hoitamattomana. Väriltään on kyllä tummempi kuin muut hampaat. Muuta vikaa ei ole. Jos mätää olisi, niin kai sen nyt huomaisi? Ap

[/quote]

 

Siinä kohtaa kun hammas muuttuu tummemmaksi kuin naapurinsa niin se on jo mennyt kuolioon.

Vierailija
20/23 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:36"]

Ok, ihmettelen vain kun kuitenkin yli 5v ollut hoitamattomana. Väriltään on kyllä tummempi kuin muut hampaat. Muuta vikaa ei ole. Jos mätää olisi, niin kai sen nyt huomaisi? Ap

[/quote]

Niin ei sitä mätää välttämättä kerry sinne, ihmisten immuniteetti voi pystyä pitämään tulehdusprosessin sen verran kurissa ettei oireita tai merkittäviä määriä märkäeritettä synny. Silti se tulehdusprosessi siellä tekee hitaasti tuhojaaan ja lisäksi voi jossain tilanteessa roihahtaa ihan kunnon oireilevaksi ja märkiväksikin, esim. jos immuniteetti alenee jonkun muun sairauden takia. Ja vaikkei tuota kävisikään koskaan, niin tosiaan se tulehdus rauhallisenakin syö sitä luuta leuasta ajan kanssa ja voi johtaa hampaan irtoamiseen ja vaikuttaa viereistenkin hampaiden kiinnitykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi