Miksi hammasta pitää juurihoitaa?
Kävin reilu 5v sitten päivystyksessä särkevän hampaan takia, hammas avattiin ja laitettiin väliaikainen lääkepaikka. Olisi pitänyt varata aika juurihoitoon. En kuitenkaan varannut aikaa, eikä hampaasta ole ollut mitään harmia. Nyt kun kävin hammastarkastuksessa, todettiin että hammas pitää juurihoitaa. Mutta miksi, kun ei särje eikä mitään?
Kommentit (23)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:29"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:36"]
Ok, ihmettelen vain kun kuitenkin yli 5v ollut hoitamattomana. Väriltään on kyllä tummempi kuin muut hampaat. Muuta vikaa ei ole. Jos mätää olisi, niin kai sen nyt huomaisi? Ap
[/quote]
Niin ei sitä mätää välttämättä kerry sinne, ihmisten immuniteetti voi pystyä pitämään tulehdusprosessin sen verran kurissa ettei oireita tai merkittäviä määriä märkäeritettä synny. Silti se tulehdusprosessi siellä tekee hitaasti tuhojaaan ja lisäksi voi jossain tilanteessa roihahtaa ihan kunnon oireilevaksi ja märkiväksikin, esim. jos immuniteetti alenee jonkun muun sairauden takia. Ja vaikkei tuota kävisikään koskaan, niin tosiaan se tulehdus rauhallisenakin syö sitä luuta leuasta ajan kanssa ja voi johtaa hampaan irtoamiseen ja vaikuttaa viereistenkin hampaiden kiinnitykseen.
[/quote] Kiitos, vihdoin kattava vastaus!
Ap
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:23"]Antaa ap:n delata, kun kerran on niin tyhmä, että vieläkin inttää. [/quote] Anteeksi, mutta mitä olen inttänyt? Olen vain esittänyt kysymyksiä. Ja ihan aidosti ihmettelen etteikö mätää välttämättä huomaa. Ja lähinnä halusin tietää, mitä juurihoito tekee/auttaa. Tottakai aion juurihoitoon mennä. Ap
[/quote] Ei ny enää kannata.... menetetty peli.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 15:23"]Antaa ap:n delata, kun kerran on niin tyhmä, että vieläkin inttää.
[/quote]
Anteeksi, mutta mitä olen inttänyt? Olen vain esittänyt kysymyksiä. Ja ihan aidosti ihmettelen etteikö mätää välttämättä huomaa. Ja lähinnä halusin tietää, mitä juurihoito tekee/auttaa.
Tottakai aion juurihoitoon mennä.
Ap