Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko alkoholin mainostaminen kannustanut sinua juomaan?

Vierailija
09.01.2015 |

Karhu täyttä olutta -mainos televisiossa, olutrekka ajanut ohi tai olet nähnyt bussipysäkillä kuohuviinimainoksen? Tai olet ajanut autolla Koffin tai Laitilan panimon ohi ja suuren tölkin nähdessäsi kokenut vastustamatonta halua mennä ensimmäiseen Siwaan hakemaan kaljaa?

Oletteko miettineet mitä kuljetusfirmoille maksaa teippauttaa/maalata autonsa? Ihan mielettömiä summia. En ole kuullut että yksikään entinen tai nykyinen alkoholisti olisi sanonut että mainokset on se syy miksi hän on alkanut viinaa kiskomaan, kyllä silloin ongelmat on olleet jossain syvemmällä. Jos alkoholi on vienyt koko ihmisen niin ei silloin ole mitään väliä mainostetaanko sitä vai ei. Ja tuskin kukaan normaali alkoholin käyttäjä luopuu saunakaljoista / viinilaisillisesta ruuan kanssa vain sen vuoksi että mainonta kielletään. Onhan tuo jo ihan älytöntä holhoamista. Samoin kuin myyntirajoitus klo 9-21, eniten tuo normaaleja ihmisiä haittaa, kun ei esim pääse iltavuoron jälkeen enää hakemaan sitä 1-2 saunakaljaa. Ne jotka tosissaan haluaa ryypätä niin kyllä ryyppää, ja myyntiajan ulkopuolella ostetaan sitten baarista tai tuttavan takakontista.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole. Juon jos juon, siihen ei mainokset vaikuta pätkän vertaa. Juopotkaan tuskin juo mainoksien takia.

Vierailija
2/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep ei todellakaan vaikuta. Juon koska haluan paeta todellisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siinä jano yltyy, kun mainostavat tv:ssä hyviä siidereitä ja oluita. Monesti pitänyt kioskille tai kuppilaan lähteä.

Vierailija
4/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen kokemus ja omat tuntemukset eivät välttämättä ole absoluuttinen totuus tässä asiassa. Yhtä hyvinhän voitaisiin vaikka kysyä, että Onko vähäpukeisten naisten jatkuva esilläolo mediassa kannustanut sinua esineellistämään naisia? 

Vierailija
5/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Sen sijaan minua kannustaa juomaan se, että mitä vaikeampaa on sitä olutta saada, sitä enemmän sitä kerralla ostaa, ja kun sitä on niin se menee kurkusta alas.

Ja myöskin se että 24-pakkaus tulee halvemmaksi kuin pienempi, irtotölkkejä en ala kanniskelemaan ja pyörittelemään jos ottaisin vaikka 16 esim. Mutta 18 pack maksaa saman tai enemmän kuin 24.

Maalla asuvana veikkaan myös ongelmaksi sitä että jos aletaan rajoittaa noita kellonaikoja entisestään, niin edellispäivänä ryypänneet lähtevät ehkä vielä aikaisemmin rattiin, kun on pakko ehtiä.

En usko oikein iltamyynnin olevan mikään keino holhota. Eivätköhän kaikki ongelmakäyttäjät osta niin paljon etteivät ole vielä yhdeksän aikaankaan hakemassa lisää.

Itse käyn kaupassa viikottaiset tai harvemmat ostokset tekemässä hiljaisempaan aikaan, ja haluan saada kaiken silloin. Nyt aamullakin ostoksilla käyntiä oikeastaan rajoittaa nuo kellonajat alkoholin myynnille.

Vierailija
6/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mainokset kannustanut, mutta nämä lakitiukennukset ja siihen liittyvä pelleily virkamiesten taholta on kyllä saanut minut ajattelemaan alkoholia useammin kuin ennen. Taidan siis kohta ratketa ryyppäämään ja syytän siitä sitten aluehallintovirastoa ja heidän byrokraattejaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Nytkin luin netistä, että Koffin tehtaan jättioluttölkki on muutettu Battery-tölkiksi, ja olen kiskonut hallitsemattomasti Jekkubatteryita naamaan kolme tuntia. Hik.

Vierailija
8/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä mä osaan juua ilman mainoksiaki

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kun huvittaa, ei siihen mainokset vaikuta. Harvoin mainoksia edes näen kun mainostauko on kanavasurffaus, vessa tai jääkaapille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä niistä sai ideoita, mitä juoda. Oltais muutenkin juotu mutta ehkä sitä peruslonkeroa likööridrinkkien sijaan. Eli ei suoranaisesti.

Vierailija
12/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on todella yksinkertainen asia. Jos alkoholituotteen mainostaminen ei lisäisi tuotteen kulutusta, sitä ei mainostettaisi. Piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ala tehdä mieli juomaan kun näkee mainoksia, mutta joskus kuunnellessa tietyn tyyppistä musiikkia esim joltain radiokanavalta, saattaa alkaa tehdä mieli bilettämään ja juomaan. Eli minun mielestäni kannattaisi kieltää mielummin esim musiikki ;)

Vierailija
14/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kannustanut, joulun alla oli Baileys-mainos ja muistin että ai niin, tuommoistakin on, ja ostin. Mutta pullosta on kyllä vielä yli puolet jäljellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh. Minä en ole pahemmin edes niitä kuljetusrekkoja nähnyt, ja telkkaria kahtoessa minäkin kipitän mainostauolla vessaan, tekemään kotihommia, hakemaan syötväää yms. Joten en juuri niitäkään näe. Ja muutenkaan minuun ei mainokset juuri vaikuta.

Juon ja olen juomatta oman mielen mukaan, ja siihen ei mitkään mainokset ti tyrkytykset vaikuta.

Vierailija
16/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:04"]

Tämä on todella yksinkertainen asia. Jos alkoholituotteen mainostaminen ei lisäisi tuotteen kulutusta, sitä ei mainostettaisi. Piste.

[/quote]

No itse olen mainonnasta saanut vinkkejä kokeilla uusia makuja. En ole vartavasten niitä lähtenyt ostamaan, vaan ostanut sen perus kaljatölkin tilalle. Eli olisin juonut joka tapauksessa.

Vierailija
17/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan ei tule enää sitä ärsyttävää golden cap mainosta... pojat, miksi kiusaatte ja tuotatte vain arven, se on mielenkiinnon merkki varmin... yms

Vierailija
18/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. En tosin ole luonteeltanikaan alkoholiin tai muihin päihteisiin tukeutuva. Mutta sen verran muistan että kerran teininä olin porukassa jossa ns. kiersi tupakka eli kaikki sai ottaa henkäykset. Siinä kohtaa kiinnostus oli tosi kova, mutta lopulta sitten en uskaltanutkaan. Mainonnassa vain pohdin mainosten toteutustapaa ja kuinka kiinnostavia ne ovat, mutta yleensä en kiinnitä huomiota sisältöön. Eli vääränlainen seura tässäkin kohtaa painaa varmaan enemmän kuin jotkut rekkojen kuvat.

Vierailija
19/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puolustele laisinkaan tätä uutta alkoholilakia ja mainostuksen kieltoa, mutta kysymyksen asettelu ei mielestäni toimi.

Mainonnan vaikutus ei ole sellaista vaikutusta, jonka kohde näkisi heti tai tiedostaisi tulleensa vaikutetuksi (jos ei nyt kyse ole alehinnoista, jotka suoraan houkuttavat ostopäätökseen).

Tämä kuuluu samaan kategoriaan, kuin "minä sain pienenä katsoa kaikkea lapsilta kiellettyä, eikä se vaikuttanut minuun laisinkaan". Vaikutti se, mutta et tietenkään muuttunut hirviöksi välittömästi katseltuasi K-18 elokuvan. Kun ihmiset eivät heti näe jonkun asian vaikutusta, he uskovat helposti, ettei sitä ole laisinkaan.

Voisi kysyä, miksi panimot mainostaisivat, jos sillä ei ole vaikutusta? eikö tämä olisi silloin hyvä ratkaisu niille, koska kulut pienenevät, mutta ostokäyttäytyminen ei muutu? Vai olisiko sittenkin niin, että mainonta vaikuttaa ja siksi siihen käytetään rahaa.

Vierailija
20/24 |
09.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2015 klo 16:09"]

ainakaan ei tule enää sitä ärsyttävää golden cap mainosta... pojat, miksi kiusaatte ja tuotatte vain arven, se on mielenkiinnon merkki varmin... yms

[/quote]

Arven? Ettei harmin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä