Mitä käytännössä tarkoittaa opettajan pedagogiset opinnot?
Eli kun esim. AMK opettajalla pitää olla suoritettu 35ov. pedagogiset opinnot, mitä se tarkoittaa? Tai siis eikö muka silloin kun opiskelee opettajaksi, suorita jo noita opintoja? Kuuluuko nuo pedagogiset opinnot siis jo johonkin esim. yliopistotutkintoon sisälle, vai pitääkö jokaisen opettajan uraa aloittavat suorittaa ne vielä erikseen??
Olen ihan pihalla... valmistun opettajaksi yliopistosta, mutta pitääkö myöhemmin suorittaa nuo pedatkin vielä?
Kommentit (3)
yhtään ole lukenut oman alasi opetussuunnitelmaa tai -oppaita? Jokaiselle opiskelijallehan annetaan ties mitä oppaita joista löytyy kaikki opintokokonaisuudet ja yksittäiset kurssit, siellä selvästi mainitaan nuo pedagogisetkin jos ne alaasi kuuluvat
siellä varmasti on asiasta selitetty. Opettajan pedagogiset voi sisällyttää tútkintoon jolloin valmistuu suoraan opettajaksi tai ne voi suorittaa erillisinä valmistumisen jälkeen ja näin pätevöityä aineenopettajaksi. Joka tapauksessa ne pitää suorittaa: open pedagogiset suoritetaan yleensä yhden lukuvuoden aikana, niihin kuuluu kasvatustieteen opintoja sekä opetusharjoittelua.
Mutta esim. AMK-opettajat ovat yleensä valmistuneet ensin joksikin muuksi kuin opettajaksi, vaikka diplomi-insinööreiksi. Ja DI-opintoihin ei normaalisti kuulu lainkaan pedagogisia opintoja. Jos DI sitten haluaa AMK-opettajaksi, pitää hänen suorittaa nuo pedagogiset opinnot viimeistään ensimmäisten työvuosien aikana.
Vastaavasti esim. matematiikan alan maisteri, joka ei ole aikoinaan suorittanut aineenopettajan opintoja, voi myöhemmin erikseen suorittaa pedagogiset opinnot ja sillä tavalla saada pätevyyden peruskoulun ja lukion matematiikan opettajaksi.