hirveä luokka lapsella :-(
lauma kiljuvia, huonotapaisia kakaroita kirmasi ulos luokasta, ope näytti nääntyneeltä. Olipa taas otettu sellaisia lapsia luokkaan joiden pitäisi olla sairaalakoulussa. Viime vuonnakin yksi oppilas sai psykoottisia kohtauksia, mutta sielläpä sama häirikkö taas oli. Ei ole kivaa laittaa lapsia kouluun kun saa pelätä käykö joku kimppuun :-/ Kyseessä alakoululaiset! Mitä mahtaa olla meno 5v päästä...
Kommentit (16)
se pääsee tiedekouluun. soittaa pienoakin.
on moniosaajien lapsilla jo tunneilla kaitsijat et edes joku rauha säilyisi ja artisti maksaa. Oliko ne kultamunia vai kantaväestöä?
Ja vuosi vuodelta tuntuu meno vaan pahentuvan.
Synttäreilläkin nuo luokkakaverit käyttäytyy tosi huonosti. Eikä vain pojat, vaan tytöt myöskin.
Luokan tytöt harrastavat vapaa-ajalla poikien kiusaamista. Laumana piirittävät jonkun yksin kulkevan luokkansa pojan ja sitten alkavat härnätä niin kauan, että saavat toisen suuttumaan. Sitten kipittävät koteihinsa kantelemaan vanhemmilleen miten se ja se kauhea poika AINA kiusaa meitä. Ja vanhemmat uskovat, tottahan toki. Mäkin uskoin alkuun noita yhteydenottajia, (vanhemmat siis otti meihin yhteyttä). Oma lapsi kertoi yhden version, tytöt toisen. Myöhemmin sain kuulla muualta, että todellakin nuo tytöt olivat itse aloittaneet kiusaamisen ja härnänneet poikia, kunnes nämä suuttuivat ja alkoivat nimitellä/läpsiä.
Kyseisten neitosten vanhemmat ovat hieman iäkkäämpiä vanhempia, opettajia jne. ammatiltaan. Ja kovin oman arvonsa tuntevia ja asenteella, että meidän tyttö ei koskaan tee mitään pahaa, piste.
Mun lapsilla on onneksi paremmat luokat. Luokat eivät ole liian isoja kuin yhdellä lapsistani. Mustalaanen ja ryssä käyttäytyvät hyvin, ihania hyvä tapaasia lapsia. Varmaan puenellä luokkakoolla ja lasten elämässä mukana olevilla vanhemminla on vaikutusta asiaan. Tollon teot kun kantautuu välittömästi kodin tietoon
Kyllä luokissa siis varsin erilaisia lapsia on opetettava. Ennen oli eriyisluokkia, joita nykyään on purettu ja integroitu nämä lapset normaaliin opetukseen. Ongelmana on ettei kunnilla ole rahaa kuitenkaan riittävään määrään tukitoimia (avustajia ja luokanopettajilla ei ole koulutusta erityislasten tarvitsemaan opetukseen).
Kun opettaja väsyy ja keinot ovat vähissä/väärät, niin homma paisuu. Lopuksi levottomuus leviää ja suurin osa käyttäytyy huonosti. Näin on käynyt meidän lapsen 5-luokalla. Opettaja viestinyt koteihin päin luokan ongelmista. Nyt keinona että jos lapsi häiriköi koulussa, niin tulee soitto vanhemmalle juuri sillä hetkellä- kesken työpäivän. Eli vastuuta lapsen käytöksestä laitetaan vanhemmille.
Lapsia kai 25 ja tytöistä ehkä puolet osaa käyttäytyä, pojista 1-3 (poikia ja tyttöjä luokalla suurin piirtein yhtä paljon). Tämän luokan otannalla yli 60% oppilaista on levottomia/häiriköi luokassa. Silti pidä luokkaa hirveänä. Tunnen monen noista lapsista ja ovat ihan ok lapsia ainakin vapaa-aikana. Koulutyöskentelyä en sitten ole näkemässä.
Meidän lapsen luokalla vilkkaat ovat kyllä sanavalmiita ja nyky-yhteiskunnan ihailemia aktiivisia ja kontaktihaluisia lapsia. Kovinkaan monella ei hirveitä ongelmia/diagnooseja ole takana, muutamalla jotain, mutta ei sellaista etteikö voisi olla normaalissa opetuksessa. Ongelmana vain on ettei resursseja siellä normaalissa opetuksessa ole tarpeeksi.
Mun lapsilla on onneksi paremmat luokat. Luokat eivät ole liian isoja kuin yhdellä lapsistani. Mustalaanen ja ryssä käyttäytyvät hyvin, ihania hyvä tapaasia lapsia. Varmaan puenellä luokkakoolla ja lasten elämässä mukana olevilla vanhemminla on vaikutusta asiaan. Tollon teot kun kantautuu välittömästi kodin tietoon
mutta komppaankin tätä :) mielestäni integrointi on hyvä asia JOS resurssit olisi vähä paremmat eikä 1 opettaja loukkaa kohtaan, siitä syntyy helposti aikamoinen hullunmylly.
ja en haluais kyllä lapseni kasvavan sillä tavalla pumpuliin, että ei näe erilaisia ihmisiä. omalla luokallanikin on ollut aikalailla kaikensorttista, silti minusta ei tullut neroa eikä yhteiskunnan elättiä =)
ei takuulla ole kenenkään mielestä hyvä, ei sen häirikönkään tai hänen perheensä!
Tai no, minun assini ei häiriköi, on syrjäänvetäytyvää sorttia. On erityisluokalla, koska täällä stadissa ei normaaliluokalle meno ole kovinkaan toimiva vaihtoehto ainakaan oman lapseni kohdalla.
Ja syy on JUURIKIN tuo, eli se, ettei integroitu erityislapsi saa kunnollista tukea.
Integroitu erityislapsi saa laskennallisesti NELJÄLLE viikkotunnille avustajan luokkaan ja se avustaja tietysti on sitten koko luokan käytössä nekin tunnit, ei pelkästään erityislapsen. Ja jokainen ymmärtänee, ettei neljä tuntia paljoakaan auta, jos lapsella on isoja vaikeuksia oman toiminnan ohjauksessa ja sosiaalisessa kanssakäymisessä. Henkilökohtaisesta avustajasta ei ole toivoakaan.
Joten kyllä, paljon olisi kirveellä töitä suomalaiskuntien koulusysteemeissä, sanokoon Newsweek mitä pähkää tahansa!
-as-lapsen surullinen äiti-
juurikin tuo on kamalaa.. ja rahaa laitetaan niin moneen muuhun p.skaan.
Kyllä romaanejakin on koulussa, myös opettajina.
Jep, romaaneja käytetään ainakin äidinkielen tunneilla muiden kirjojen ja tiedeopusten ohella. Romanit ovatkin sitten ihan eri juttu...
Toki sitä perustellaan kauniin korulausein, mutta totuus on että erityisryhmät ovat varsin kalliita ratkaisuja kuntataloudelle. Köyhissä kunnissa tavallisille luokille tungetaan jopa tapauksia, jotka oikeasti kuuluisivat laitokseen ympärivuorokautiseen valvontaan.
Eilen, kun lähdin töistä kotiin, niin ei voinut kuin autossa nauraa paskaista naurua.
Alakoululuokkaani on integroitu aiemmin erityisluokalla naapurikaupungissa käyneitä lapsia, on suomea huonosti taitavia, levottomia, yksi lapsi, jonka äiti käytti huumeita odotusaikana, jne. Luokassa täysi kaaos.
Ja radiossa joku opetushallituksen edustaja luennoi, miten intergraatio on hyvä juttu ja päivän sana. Tulisi itse sinne luokkaan katsomaan, mikä tilanne on.
Käy sääliksi niitä 25 oppilaan luokan kahtatoista normaalia lasta, jotka yrittävät epätoivoisesti jotain opetella. Muut pistävät ranttaliksi. Yhden ihmisen resurssit ei millään riitä siihen, että luokassa on niin monta erityisapua tarvitsevaa lasta.
Integroinnilla vain säästetään. Luokassani on nyt ainakin 5 oppilasta, joista jokainen tarvitsisi henkilökohtaisen koulunkäyntiavustajan viereensä joka tunniksi. Koko koulussamme on näitä avustajia vain kaksi, he sitten vuorottelevat luokissa.
On yksinkertaisesti lapsia, jotka eivät kykene itsenäiseen työskentelyyn. Ja on lapsia, jotka sekoavat ihan täysin isossa ryhmässä. Tilanne ei ole kenenkään etu.
Ja sitten on vielä ne herrantertut, jotka vanhemmat ovat hemmotelleet piloille. Jotka eivät pysty käsittämään, että opettaja ei ole luokassa vain heitä varten. Jotka ovat tottuneet saamaan koko ajan vanhempiensa jakamattoman huomion, joita on vielä vauva-ajan jälkeen kanniskeltu kantoliinassa ja jotka ovat aina saaneet kaiken haluamansa. Heille on ihan mahdoton sopeutua siihen, että opettaja ei koko ajan huomioi ja auta heitä.
Eikä minua ole koulutettu erityisopettajaksi, en osaa luotsata oppimis- tai käytöshäiriöistä oppilasta. Ei minulla ole taitoja opettaa luokkaa, jossa on lapsia, joiden suomenkieli on vain auttavalla tasolla. Ei minua ole koulutettu tähän. Ja lisäkoulutukseen ei kunnalla ole varoja.
Tehkää palvelus lapsillenne. Älkää laittako heitä tavallisen peruskoulun tavalliselle luokalle. Yrittäkää saada heidät musiikki-, kieli- tai matemaattispainotteiseen luokkaan. Siellä oppilasaines on edes vähän valikoitunut.
Voin rehellisesti sanoa, että en kykene enää hallitsemaan luokkaani. Ongelmatapauksia, joihin tavallinen puhe ei tehoa, on niin paljon. Melu ja kaaos on sietämätöntä. Ja melu ja jatkuva häiriö pilaavat niiden normaalienkin oppilaiden aivojen kehityksen - sehän on tutkimuksin todettu.
Odottelen pääsyä haastatteluun. Ei kuulu kutsua. Mulle kävisi erityisluokka tai normaali luokka, mutta täällä kotona vaan kykin.
Asun Tampereella ja tulen aivan kaikkien lasten kanssa toimeen ja avustan omaa poikaani päivittäin ja osaan tukiviittomiakin. Turhaan valitetaan, kun edes minä en näytä kelpaavan.
hurjasti kun luin viestisi
mutta toi on niin totta, nyky lapsilla ei ole kotona kuria, mitään tapoja ei ohjata jne
heti viimestään kun 3 v täyttää, niin ulos itekseen ja kotona vaan kääntymään
kun on niin itsenäisiä että