Lellikkioppilas - Opettajan lapsi luokalla - onko ongelmia?
Miksi isossa koulussa ei voisi opettajan lapsi olla rinnakkaisluokassa tässä ihmettelen.
Suosikkiasemasta yleensäkin haluasin keskustelua. Usein opettajilla on lellilapsi joka saa suuren huomion ja kaikki erikoisjutut opettajalta. Joskus tuo lellittely on niin näkyvää että kaikki oppilaat sen huomaavat ja jopa lellittelyn kohteelle siitä mainitaan.
Eikö opettaja pysty toimimaan ammattimaisesti ja tasa-arvoisesti kaikkia oppilaita kohtaan. Toiset katkeroituu siitä kun jollain on erityisasema, kehtuaan erityisesti häntä vaikkei ole sen kummempi opintomenestykseltään (koetulokset) kuin muutkaan joku toinen on jopa parempi.
Ovatko nämä lapset perseennuolijoita vai miksi ovat suosionsa saavuttaneet ? Toki ymmärrän että joillakin kemiat kohtaa paremmin kuin toisilla.
Kommentit (6)
eikä se koulumenestys siitä ollut kiinni, samalla tasolla jatkui, kun isompaan kouluun siirryin.
että ei todellakaan ollut herkkua olla edes samassa koulussa oman vanhemman kanssa. Se lapsi ei voi valita osaansa ja väitän, että ei ainakaan mielellään ole samalla luokalla
Juuri sen takia, että muut kuitenkin puhuvat, että oma lapsi on lellikkioppilas.
Muutenkin suhtaudun tällaiseen lellikkioppilas-asiaan niin, että " Elämä on!" Siis oikeasti kaikessa toiminnassa kemiat vaikuttaa ja on vaan hyvä lapsesta lähtien tajuta se.
Olen itse yläkoulun opettaja, ja siitä näkökulmasta tuo, ettei kaikkia kohtelisi tasapuolisesti ja tasa-arvoisesti, kuulostaa todella vieraalta ajatukselta. Eri asia on tietysti se, että kaikkia oppilaita ei voi eikä pidä kohdella SAMALLA TAVALLA, eiväthän oppilaat ole samanlaisia eivätkä itsekään käyttäydy samoin.
Ja vielä pieni koulu, joten molemmat vanhemmat " joutuivat" opettamaan minua. Esim. saksassa ei ollut muita opettajia kuin äitini.
En koe olleeni lellikki. Vanhemmat pikemminkin komensivat minua enemmän kuin muita ja joskus tuntui, että olivat korostetun asiallisia ja totisia minua kohtaan. Jälkikäteen ovat sanoneet, että yrittivät kaikin tavoin hoitaa tilanteen niin, ettei kukaan voi naputtaa sivusta mitään.
Olin kyllä hyvä oppilas ja sain vanhemmiltani hyviä numeroita. Tosin sain niitä muiltakin opeilta ja pärjäsin ylioppilaskirjoituksissa ja myöhemmissäkin opinnoissa hyvin eli ne numerot oli ihan paikallaan.
Siitä olen samaa mieltä, että helppo opettajan on tykätä aktiivisesta ja menestyvästä oppilaasta, joka suhtautuu tunteihin ja koko kouluun positiivisesti. Lellikkiä ei saa olla, mutta ihmisiähän opetkin on tunteineen.
ovat sellaisia, jotka ovat sovittelevassa roolissa luokassa. Eivät välttämättä ihan luokkansa priimuksia, mutta lähellä kärkeä kuitenkin. Ahkeria ja aktiivisia tunneilla, usein myös sellaisia, jotka uskaltavat kyseenalaistaa opetuksen. Tottakai opettaja tuntee enempi sellaista aktiivista oppilasta kohtaan, joka tuntuu hyötyvän opetuksesta.