Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks aina väitetään et opiskelijat köyhiä?

Vierailija
11.03.2006 |

Elänkö mä jotenkin nuukasti vai kun rahat kuitenkin riittää. Toki joka kuukausi tulee opintolainaa 220¿. Tältä kuulta kaikki laskut maksettu ja tilillä kuitenkin rahaa 700¿.

Minulla siis myös 2 lasta, että ei kukaan kuvittele että tuon 700¿ voisin käyttää humputteluun...

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämmöset ihan yksin asuvat opiskelijat valittavat aina ettei oo rahaa,mutta kummasti aina on rahaa viihteelle lähtöön lähes jokavkonloppu... :/

Vierailija
2/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainaa saan 220¿. Lapseni saavat lapsilisää reilu 200¿ ja elatutukea 200¿.

Tässä kuussa en asumistukea saanut lainkaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en koe olevani tiukilla. Toki katson mitä kaupasta ostan enkä tuhlaa. Viinaa en juo lainkaan jne

T:ap

Vierailija
4/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne päinkään..

kappas, täytyykin olla tyhmä että saa rahat riittämään. Uusi näkökulma

Vierailija
5/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


lainaa saan 220¿. Lapseni saavat lapsilisää reilu 200¿ ja elatutukea 200¿.

Tässä kuussa en asumistukea saanut lainkaan..

sulla täytyy olla ihan hirmu pieni vuokra eikä laisinkaan laskuja että vielä noiden tulojen jälkeen jää 700¿ tilille.

Vierailija
6/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti siis saankin asumistukea lisäksi...Mulle vaan nää rahat riittää. Kulutan ilmeisesti niin vähän että rahaa jopa jää hieman säästöön. Taidan olla liian nuuka..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

a! Itsellä tosin ei ollut lapsia parantamassa elintasoa, niinkuin ap:llä! Vaikka omapahan oli mokani, kun halusin ilman lainaa sinnitellä.



Mutta onneksi ajat ovat ohitse!!



Terv.Valmistumisen (12/05) jälkeen suoraan töihin.

Vierailija
8/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoraha 259,01 e/kk

Asumislisä 201,60 e/kk

Opintolainan valtiontakaus 300,00 e/kk

Opintotuki yhteensä 760,61 e/kk



Mutta kun vuokra on jo 630 euroa... Aika ankeeta tulee olemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ketkä eivät ole lainaa ottaneet elävät köyhyysrajalla..

Ihan en ole tolleen ajatellut että tein lapset elintasoani parantamaan...

Aika ilkeämielisiä kirjoituksia.

Vierailija
10/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit ehkä muuttaa pienempään ja halvempaan auntoon opiskelujesi ajaksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni opiskelee, mutta ei saa mun miehen tulojen takia opintotukea. Mies ei kuitenkaan hänen opintojaan maksa, koska ei ole hänen isänsä. Kyllä mulla on ollut nyt tiukkaa, onneksi kesällä ehtii vähän tienatakin.

Ai niin saan lapsestani ylempää hoitotukea, koska hän on sairas.



Silti olo on ihana, saan uuden ammatin!!!

Vierailija
12/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä minulla vaan erilainen käsitys köyhyydestä. Minun mielestäni köyhä ei pysty ostaamaan terveellisistä ruokaa vaan on makarooni linjalla..Köyhä ei pysty ostamaan kestäviä vaatteita, pysty käymään kampaamossa, omistamaan autoa jne.

Minulla riittää rahat tämmöisiin asioihin kuitenkin.

Olen siis köyhä mutta en tunne itseäni köyhäksi. Kerrottava vielä että minulla vararahasto, johon ei ole tarvinnut opiskeluaikana vielä ainakaan koskea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep, opiskelijoiden köyhyyttä perustellaan usein tuolla lainanottamisen pakolla ja työttömyystuen suuruudella jne.



Lainsäädännön perusteella Suomessa ei kukaan joudu olemaan oikeasti köyhä. Perustoimeentulon saa kaikki viimeistään sossusta, kun vaan jaksaa tapella. Ongelmana tietysti on, että jos itse yrittää tilannettaan parantaa, niin usein lopputulos on plusmiinus nolla. Sain tässä juuri kuulla, että 4-henkiselle perheelle tulisi jäädä 1104 euroa asumisen jälkeen käteen. Jos ei jää, niin sossu paikkaa loput. 1104 euroa on aika paljon rahaa. No, itsellä ei ole kokemusta, joten en tiedä toteutuuko tuo niinkään käytännössä.



Kyllähän tässä välillä on motivaatio hieman hakusessa, kun yrittää perhettään yhden tuloilla elättää. Oma palkkatasoni on pk-seudulla ihan keskitasoa, ehkä jopa ylikin. Bruttona hieman yli 3000, mutta ei paljoa yli tuon 1104 euron käteen asumisen jälkeen jää. Onneksi pidän työstäni, en tosin niin paljoa, ettenkö mielummin viettäisi sitä aikaa perheeni kanssa.

Vierailija
14/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA.



Opintotuki on kutakuinkin samaa luokkaa kun kotihoidontuki, ja jos jompaa kumpaa pitäisi lähteä korottamaan, niin mielestäni jälkimmäistä!



-opiskelija voi lisätä tulojaan mm. osa-aikatyöllä, näin itsekin tein. Hoitovapaalla tämän järjestäminen on usein mahdotonta.



-Opiskelijalla on mahdollisuus lainaan elämistä varten, hoitovapaalla näin ei ole.



-Opiskelijalla tuki on tarkoitettu omaan elämiseen, hoitovapaalla saman rahan pitää riittää myös lapsen elättämiseen.



-Opiskelijalla on mahdollisuus ilmaiseen tai edulliseen ruokailuun viitenä päivänä viikossa, hoitovapaalla ruoka pitää kustantaa kokonaan itse



-Opiskelijana ei yleensä ole rasitteena asuntolainaa. asumisen muuttaminen edullisempaan on helpompaa ja liikkuvuus on yksinkertaisempaa. Moni hoitovapaalla oleva on sidotumpi asumisen suhteen.



-Opiskelijat saavat alennuksia hyvin monesta asiasta, mm. matkustamisesta jne. Hoitovapaalla ei saa mistään alennuksia.



-Opiskeluaika on sellaista, joka tähtää siihen, että tulot kohenevat opiskelun päättymisen jälkeen roimasti. Hoitovapaa päinvastoin hidastaa tulojen kasvua esim. ikälisien yms. viivästymisellä.



Luonnollisestikin nämä kaikki esimerkit on tarkoitettu kuvaamaan perheettömien opiskelijoiden tilannetta. He kun ovat yleensä niitä jotka eniten mölyävät opiskelijoiden surkeasta rahatilanteesta.



Niin ja olin itse opiskelijana 6½ vuotta joten tilanne ei ole minulle vieras. Hoitovapaalla pystyin olemaan vain 5 kk taloudellisten seikkojen vuoksi.



Nyt en ole kumpaakaan, vaan työssä, joten sikäli tämä puheenvuoro ei ole oman tilanteen mukainen mielipide, vaan ihan kokonaiskuvan mukaan muodostunut kannanotto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset




Lainsäädännön perusteella Suomessa ei kukaan joudu olemaan oikeasti köyhä. Perustoimeentulon saa kaikki viimeistään sossusta, kun vaan jaksaa tapella. Ongelmana tietysti on, että jos itse yrittää tilannettaan parantaa, niin usein lopputulos on plusmiinus nolla. Sain tässä juuri kuulla, että 4-henkiselle perheelle tulisi jäädä 1104 euroa asumisen jälkeen käteen. Jos ei jää, niin sossu paikkaa loput. 1104 euroa on aika paljon rahaa. No, itsellä ei ole kokemusta, joten en tiedä toteutuuko tuo niinkään käytännössä.



Vierailija
16/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Jep jep, opiskelijoiden köyhyyttä perustellaan usein tuolla lainanottamisen pakolla ja työttömyystuen suuruudella jne.

Lainsäädännön perusteella Suomessa ei kukaan joudu olemaan oikeasti köyhä. Perustoimeentulon saa kaikki viimeistään sossusta, kun vaan jaksaa tapella. Ongelmana tietysti on, että jos itse yrittää tilannettaan parantaa, niin usein lopputulos on plusmiinus nolla. Sain tässä juuri kuulla, että 4-henkiselle perheelle tulisi jäädä 1104 euroa asumisen jälkeen käteen. Jos ei jää, niin sossu paikkaa loput. 1104 euroa on aika paljon rahaa. No, itsellä ei ole kokemusta, joten en tiedä toteutuuko tuo niinkään käytännössä.

Kyllähän tässä välillä on motivaatio hieman hakusessa, kun yrittää perhettään yhden tuloilla elättää. Oma palkkatasoni on pk-seudulla ihan keskitasoa, ehkä jopa ylikin. Bruttona hieman yli 3000, mutta ei paljoa yli tuon 1104 euron käteen asumisen jälkeen jää. Onneksi pidän työstäni, en tosin niin paljoa, ettenkö mielummin viettäisi sitä aikaa perheeni kanssa.

Vierailija
17/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän on päivänselvää! Mutta oikeesti yritän elää tämän hetkisillä tuloilla koskematta vararahastoon.

Lapsen (kallis) harrastus maksetaan kyllä vararahastosta sekä auton vakuutusmaksut ja ajoneuvovero) Muuten pärjätään normaaleilla tuloilla. Uskokaa pois! Ai niin, ulkovaatteet ostamme alennusmyynnistä, lapsi kulkee reimatecissä, ecco kengissä jne.

Tämän on ihan kokeilu miten nuukasti pärjää! Sanoisin menneen helposti tähänn asti. On riittänyt ruokaan, vaatteisiin, sähkölaskuun, puhelinlaskuun, nettiin jne.

Olen kyllä myynyt tässä vanhoja huonekaluja mistä tullut ylimääräistä. Vielä kun ois valveutuneempi kävis vaattetkin myymässä kirpparilla. Nyt olen lahjoittanut sukulaisille tai köyhille

Vierailija
18/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta opiskelu on yleensä ainoa keino jos haluaa hyvän palkkatason. Ei noita voi verrata keskenään.

Vierailija
19/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuu käymään duunis jne., no en yhtään ihmettele jos asuu yksiössä esim.Helsingin ytimessä ja bilettää joka viikonloppu. Niille maksetaan kuitenkin myös asumistukea. Meillä mies opiskelee ja rahaa ei oo todella ollu ylimääräistä, mut toimeen olla tultu mun äityspäivärahoilla, hoitorahoilla, lapsilisillä, opintotuella ja asumistuella. Ei sitä rahaa ole kyllä sillonkaanj hirveesti kun milemmat lähtee töihin, menot kasvaa sillon kuitenkin.

Vierailija
20/44 |
11.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies opiskelee ja minä pidän välivuotta opiskelusta, enempi meillä on rahaa silloin kun menen takaisin opiskelemaan jos lainat lasketaan mukaan, kuin nyt, kun saan minimiäitiyspäivärhaa. tosin en sitten tiedä että miten laita on kotihoidontuen, lisien, ym. kanssa...



rahaa jäis nytkin ihan hyvin käteen, jos ei olis niin paljon laskuja. meillä kun on pyykkäri, tiskari, kone, ym osiksella, onneks kesäkuussa on pyykkäri maksettu kokonaan pois ja syyskuussa tiskari, niin sitten rahaa rupee jäämään huomattavsati enempi käteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi