Mummot pois stadin liikenteestä!
Mikä siinä on niin vaikeaa tajuta, että erilaisissa liikenneympäristöissä tarvitaan erilaisia ajotapoja?!
Pääkaupunkialueen aamuruuhkissa EI kannata yrittää väkisin pitää turvaväliä, uskokaa nyt vaan. Huonolla säällä kannattaa hidastaa, mutta hyvällä kelillä yksi turvavälien pitäjä aiheuttaa ohittelua, jarrutteluja ja pahan kolaririskin!! Jos autoja on esimerkiksi Kehä 1:llä viiden metrin välein, turvaväliin kiilaa välittömästi joku ja taas sen varovaisen pitää jarruttaa... liikenne nykii ja peräänajon riski kasvaa huomattavaksi.
Toinen esimerkki: maaseudulla ja pikkukaupungeissa voi jarrutella hyvissä ajoin risteystä. Mutta jos monikaistaisella pk-seudun kadulla alat hidastella valoihin jo 150 metriä aiemmin, takana tulevien autojen kaistan valinta vaikeutuu (he eivät pääse kääntymään omalle kaistalleen, jos sinä blokeeraat matelemalla sen väylän risteyskaistoille). Ajakaa siis reippaammin niihin valoihin ja jarruttakaa vasta lähempänä risteystä. " Mummot" tykkäävät, että tuo on nykivää ajoa, mutta suurilla liikennemäärillä ja monikaistaisilla teillä se on ainoa oikea tapa.
Ihan vastaavasti kaupunkikuskin on syytä maaseudulla ajaessaan ottaa huomioon sen liikenneympäristön vaatimukset. Joustosta tässä siis on kyse...
Kommentit (49)
Itse kinaan aina isäni (79 vee) noista ajotavoista. Se asuu pikkukaupungissa, eikä tajua, miksi minulla on aika raskas jarru- ja kaasujalka. Ei parane jäädä risteyksissä matelemaan täällä Hesassa.
raskaan kaasujalan omaavat Hesalaiset eivät osaa käyttäytyä sitten näissä vähäliikenteisissä paikoissa joissa on oikeasti ymmärrettävä varoa jalankulkijoita ja muuta liikennettä. Ja tuo teidän ajotapa kuluttaa bensaa aivan älyttömästi, luonnonraiskaajat!
Mutta noin kokonaiskulutuksen puolesta ne luonnonraiskaajat asuvat kylläkin maaseudulla, jossa ajokilometreja kertyy jo pitkien etäisyyksienkin takia enemmän. Luonnonraiskaaja olet siis itse...
Vierailija:
raskaan kaasujalan omaavat Hesalaiset eivät osaa käyttäytyä sitten näissä vähäliikenteisissä paikoissa joissa on oikeasti ymmärrettävä varoa jalankulkijoita ja muuta liikennettä. Ja tuo teidän ajotapa kuluttaa bensaa aivan älyttömästi, luonnonraiskaajat!
Kuule, mitä tulee varomiseen, niin kyllä sitä varomista oppii nimenomaan siellä, jossa liikennettä on enemmän. Täytyy olla silmät niskassakin, ettei aja jonkun autojen välissä fillaroivan tms. päälle. Ihan naurettava ajatuskin, että jos vastaantulijoita on yksi 50 kilometrin matkalla olisi jotenkin enemmän varovainen kuin jos niitä on yksi viiden metrin välein...
Buahahaha....
-ap-
jos ei pk-seudun liikenteessä muka opi varomaan muuta liikennettä, niin maaseudulla todella paljon vähemmän, kun siellä saa ajella vaikka keskellä tietä kun ei muuta liikennettä juur ole.
ja taisi sielä Hesassa olla joitain metroja ja sitten raitiovaunujakin... Mitenköhän täällä " maalla" on niin hyvät julkiset vuorot että ei tarvitse omaa autoa työ- ja kauppamatkoihin, käyttäkää pölvästit niitä julkisia!!!!! Kyllä siellä pitäisi kulkea niitä julkisia sen verran usein että varmasti ehtii töihin. Ja aivan turha sanoa että siinä menee enemmän aikaa kuin omalla autolla, aivan samoissa aamuruuhkissa ne bussitkin on ja ratikoidenhan ei tarvitse väistää ketään, eli mene sporalla töihin ja jätä auto kotiin!!! Ei tarvitse kiukutella mummoista!
Pk-seudun liikenteessä voi ihan hyvän pitää kohtuulliset turvavälit, paino sanalla kohtuullinen, niihin ei kiilaa kuin sellaiset turboahdetut parikymppiset keravalaiset, tai anttipiippojen kaverit, jotka muutenkin muodostavat sen riskiryhmän liikenteessä.
Myös valoihin voi ihan hyvin hidastella jonkun verran, se on ekologista ja sitäpaitsi pitää ruuhkan tasaisessa liikkeessä, mikä on sujuvuuden kannalta järkevää.
Niin, oikeasti stadilaiset hymyilee vinosti näille elefanttikavioille. selaista se on kun luullaan eikä tiedetä. Ja siksi ne massakolari tapahtuukin aina sisääntuloväylillä kun " järvenpää" , " sipoo" tai " vihti" puskee pönttövuorten
takaa duuniin.
Ikävä vaan että ne esiintyy " stadilaisina" ja on kovaäänisiä.
Turvavälejä on aika mahdoton oikeasti kaikkien pitää, jos vaikkapa 10 kilometrin tieväylällä on 2000 autoa. Laske vaikka itse. Ai niin, et taida osata... No lasken sulle sitten, että siinä on keskimäärin 5 metriä per auto tienpätkää. Jos joku kuvittelee voivansa pitää siinä sen 2 sekunnin turvavälin, niin mihin ne loput 1500 autoa viskataan siltä tieltä?
Ja sulle tiedoksi: en ole merkonomi, ja olen kolmannen polven stadilainen. Millä seikoilla ei ole mitään tekemistä sen tosiseikan kanssa, että erilaiset liikenneympäristöt vaativat erilaisia ajotapoja.
Taidat itse olla näitä 200 metriä ennen risteystä ykkösellä matelemaan ryhtyviä, jotka haluavat kaikin keinoin välttää kunnollista pysähtymistä valoihin (että pääsevät kaasuttamaan nopemmin vauhtiin kuin naapurikaistalla säntillisesti pysähtynyt). NÄÄHÄN ne oikeita kaahareita usein on, ja täydellisellä EVVK-asenteella muihin tienkäyttäjiin suhtautuvia.
Minä en kehota välttämään jojo-ajoa ja matelua siksi, että se olisi minusta erityisen hauskaa, vaan koska se on minusta muille autoilijoille parempi ja turvallisempi.
-ap-
jepu-jee ja silläkö kuvittelet itsellesi kalastelevan uskottavuuspisteitä...
Tämä lujaa risteykseen ajo niitä vaaroja aiheuttaa eikä se että hidastaa aikaisemmin, nyt on taas syksy tulossa ja katsotaan vaan miten paljon pelti kolisee kun iskee äkkiliukkaat ja sinä kaasuttelet tuhatta ja sataa risteykseen " vielä ehdin, empäs ehdi jarru pohjaan ja sitten liu' utaan" . Ja tämä sinun tielle-mahtumis -vertaus, ääliö, ei sille tielle tarvitse kaikkien tunkea vaan voi kiltisti odottaa siellä liittymässä että tiellä on tilaa, no näin meillä täällä " maalla" toimitaan eli odotetaan omaa vuoroa eikä tungeta sekaan mentaliteetilla aina on tilaa yhdelle joka käyttää rexonaa.
Olen hyvin onnellinen siitä että EN asu Hesassa vaan asun täällä sivistyksessä missä osataan kunnioittaa risteysalueella niin muita autoilijoita kuin luontoakin (samalla säästyy monet euroset) sekä olen hyvin kiitollinen TKL:lle toimivista vuoroista!
Vierailija:
Tämä lujaa risteykseen ajo niitä vaaroja aiheuttaa eikä se että hidastaa aikaisemmin, nyt on taas syksy tulossa ja katsotaan vaan miten paljon pelti kolisee kun iskee äkkiliukkaat ja sinä kaasuttelet tuhatta ja sataa risteykseen " vielä ehdin, empäs ehdi jarru pohjaan ja sitten liu' utaan" . Ja tämä sinun tielle-mahtumis -vertaus, ääliö, ei sille tielle tarvitse kaikkien tunkea vaan voi kiltisti odottaa siellä liittymässä että tiellä on tilaa, no näin meillä täällä " maalla" toimitaan eli odotetaan omaa vuoroa eikä tungeta sekaan mentaliteetilla aina on tilaa yhdelle joka käyttää rexonaa.
Kuule, stadin liityntäväylille tullaan liittymistä, joissa ei voi jäädä keskellä kiihdytyskaistaa odottamaan vuoroaan... :=DDDD
Mutta sinulla on niin pahvipäiset kommentit, että jätän ne jatkossa kommentoimatta. Et selvästi tiedä asiasta mitään, ja juuri sinunkaltaisesi " mummot" ovat se vaaratekijä liikenneturvallisuudelle, josta puhun. PYSY ihmeessä siellä kotiseudullasi ja tule tänne julkisilla.
-ap-
Että oikeasti luontoa saastuttavat enemmän haja-asutusalueelta tulevat kuin lähiliikenne, jos kokonaiskulutusta mitataan.
Ja mitä tulee julkisiin kulkuneuvoihin, niin älä viitsi olla naiivi. Totta hemmetissä niitä käytetään aina, kun voidaan. Mutta tosiseikka pk-seudulla on, että julkinen liikenne toimii lähinnä säteittäin Helsingin keskustaan, poikittaisliikenne paljon heikommin. Jos esim. itse kulkisin töihin julkisilla välineillä, joutuisin vaihtamaan kahdesti kulkuneuvoa ja siihen kuluisi aikaa 1h 20 min suuntaansa. Käyttäisitkö itse työmatkoihin melkein kolme tuntia päivässä, jos omalla autolla pääsisit alle tunnissa?
Et takuulla. Joten älä leiki typerää. Tuossa ei ole siis kyse ruuhkissa kuluvasta ajasta vaan siitä, että julkiset reitit eivät likimainkaan aina osu yksi yhteen ihmisten kulkutarpeiden kanssa.
-ap-
Vierailija:
ja taisi sielä Hesassa olla joitain metroja ja sitten raitiovaunujakin... Mitenköhän täällä " maalla" on niin hyvät julkiset vuorot että ei tarvitse omaa autoa työ- ja kauppamatkoihin, käyttäkää pölvästit niitä julkisia!!!!! Kyllä siellä pitäisi kulkea niitä julkisia sen verran usein että varmasti ehtii töihin. Ja aivan turha sanoa että siinä menee enemmän aikaa kuin omalla autolla, aivan samoissa aamuruuhkissa ne bussitkin on ja ratikoidenhan ei tarvitse väistää ketään, eli mene sporalla töihin ja jätä auto kotiin!!! Ei tarvitse kiukutella mummoista!
Vierailija:
Ja tämä sinun tielle-mahtumis -vertaus, ääliö, ei sille tielle tarvitse kaikkien tunkea vaan voi kiltisti odottaa siellä liittymässä että tiellä on tilaa, no näin meillä täällä " maalla" toimitaan eli odotetaan omaa vuoroa eikä tungeta sekaan mentaliteetilla aina on tilaa yhdelle joka käyttää rexonaa.
toinen stadilainen
istuen ja katselen, kun pikkuautot matelee jonoissaan! Stadilaisilla on niin hyvät yhteydet paikasta toiseen, että tyhmää lähteä omalla autolla töihin!
olen opiekeluiden vuoksi siellä joutunut asumaan ja kummastelin aina näitä omalla autolla kulkijoita. Itse koin että bussilla pääseen todella hyvin kun niillä on ihkaomat kaistatkin joten aamuruuhka ei niin paljoa vaikuta. Nyt asun täällä " ei missään" ja kuljen bussilla töihin, edelleen. Omaa autoa tarvitsee käyttää vain kun aikoo ostaa koiraale muonat (en jaksa kuljettaa 15kg säkkiä bussissa) ja käy vanhempien luona toisella paikkakunnalla, elukoiden kassa ei bussilla pääse :)
Siitä suuri kiitos Helsingin kaupungille että siellä pääsee isonkin koiran kanssa bussissa, täällä meilläpäin on koiran oltava sylikoira jotta saa bussissa matkustaa, eli kun kuljetat rekkua vaikka rokotuksille on sinun käytettävä omaa autoa kun kukaan bussikuski ei usko että minun 30kg koira on " vain pieni sylikoira" .
Kuskaa siinä sitten lapset ensin yhteen suuntaan julkisilla välineillä hoitoon ja mene sen jälkeen ihan toiseen suuntaan julkisilla välineillä töihin ja vaihda välinettä kerran tai pari. Tulee meinaan pikkasen päivälle mittaa, lasten hoitopäivälle varsinkin.
Mistä niitä " minä-tiedän-kaiken-helsinkiläisten-oloista-vaikken-ole-siellä-ikinä-asunutkaan" -idiootteja sikiää?
Vierailija:
Ja mitä tulee julkisiin kulkuneuvoihin, niin älä viitsi olla naiivi. Totta hemmetissä niitä käytetään aina, kun voidaan. Mutta tosiseikka pk-seudulla on, että julkinen liikenne toimii lähinnä säteittäin Helsingin keskustaan, poikittaisliikenne paljon heikommin. Jos esim. itse kulkisin töihin julkisilla välineillä, joutuisin vaihtamaan kahdesti kulkuneuvoa ja siihen kuluisi aikaa 1h 20 min suuntaansa. Käyttäisitkö itse työmatkoihin melkein kolme tuntia päivässä, jos omalla autolla pääsisit alle tunnissa?Et takuulla. Joten älä leiki typerää. Tuossa ei ole siis kyse ruuhkissa kuluvasta ajasta vaan siitä, että julkiset reitit eivät likimainkaan aina osu yksi yhteen ihmisten kulkutarpeiden kanssa.
-ap-
Kun ei mene jakeluun, että voi lähteä liikkeelle aiemmin, ettei tarvitse tunkea joka h...in väliin. Toinen ongelmaryhmä ovat " formulakuskit" , jotka saisivat vaikka aloittaa muunlaisen ajoharrastuksen sen sijaan, että harjoittelevat muun liikenteen joukossa.
Vierailija:
Pääkaupunkialueen aamuruuhkissa EI kannata yrittää väkisin pitää turvaväliä, uskokaa nyt vaan. Huonolla säällä kannattaa hidastaa, mutta hyvällä kelillä yksi turvavälien pitäjä aiheuttaa ohittelua, jarrutteluja ja pahan kolaririskin!! Jos autoja on esimerkiksi Kehä 1:llä viiden metrin välein, turvaväliin kiilaa välittömästi joku ja taas sen varovaisen pitää jarruttaa... liikenne nykii ja peräänajon riski kasvaa huomattavaksi.
Vuositasolla noin 45 000 kilometriä henkilöautolla, josta Suomen kaupungeissa noin 10 000 kilometriä. En erikseen Helsinkiä erottele mutta kyllä sielläkin pyörähdetään.
Turvavälit: totta, aamuruuhkissa turvavälien pitäminen on hankalampaa. Tietysti Helsinki on siitä mielenkiintoinen paikka, että siellä eivät fysiikan lait päde. On aivan mahdollista pysäyttää auto 15 metrin matkalla 100 - 110 km/h vauhdista, samoin tämä onnistuu 60 km/h vauhdista 3 metrin matkalla. Ja tietysti kesät talvet homma onnistuu ihan ok. Nuohan ne tavallisimmat turvavälit pääkaupunkiseudulla.
Perusongelmahan on, että noilla sisääntuloväylille ei yksinkertaisesti mahdu noin paljon autoja kulkemaan nykyisillä nopeuksilla. Minun ottaa päästä niin perkuleesti kun joutuu junnaamaan 120 km/h alueella 80 km/h mutta niin ylikuormitettu tie toimii. Jos sinun asenteesi on, että kelillä kuin kelillä ja ruuhkasta riippumatta pitäisi päästä ajamaan normaalia vauhtia (nopeusrajoitus + 10 km/h mittarissa) niin turvavälejä et varmasti voi pitää järkevinä. Niin ja ennenkuin ehdit valittamaan, että mihin moottoritiellä turvavälejä edes tarvitsee, niin kannattaa seuraavan kerran kiinnittää huomiota esim. Turun väylällä tien reunoihin. Nehän ovat ihan reservaattialueita, isompaa ja pienempää elukkaa vilistää tien laidassa.
Kaupunkiajo Helsingissä (ja Tampereella, ehkä Oulussa) onkin sitten hauskempaa huvia. Meno on kuin parhaimmissa kiihdytysajoissa. Minä ihmettelen, että eivätkö paljasjalkaiset alkuasukkaat ole vieläkään oppineet esim. keskustan liikennevalojen rytmiä. Ne pystyy ajamaan " mummokyytiä" aivan rauhallisesti lävitse myös hitaammalla vauhdilla.
Tähän väliin voisi muistin virkistämiseksi Tieliikennelaista pätkä
10 §
Ajoneuvojen välinen etäisyys
Etäisyys edellä kulkevaan ajoneuvoon on sovitettava sellaiseksi, ettei päälleajon vaaraa ole, vaikka tämä ajoneuvo pysäytetään.
Taajaman ulkopuolella muuta liikennettä selvästi hitaammin ajavien moottorikäyttöisten ajoneuvojen on pidettävä toisiinsa sellaiset etäisyydet, että ohittava ajoneuvo voi vaaratta ajaa niiden väliin.
Mutta tuohan on turhaa lakihöpinää, kyllä kuljettajat paremmin tietävät miten ajaa.
Vierailija:
Pk-seudun liikenteessä voi ihan hyvän pitää kohtuulliset turvavälit, paino sanalla kohtuullinen, niihin ei kiilaa kuin sellaiset turboahdetut parikymppiset keravalaiset, tai anttipiippojen kaverit, jotka muutenkin muodostavat sen riskiryhmän liikenteessä.
Täällä on kyllä 4-ruuhkassa niin monta reikäpäätä liikkeellä että ei ole tosikaan. Yksi ongelmakohtaristeys on Onkiniemen risteys (siis Särkänniemen lähellä). Ihmiset jotka ajavat tätä päätietä eivät ymmärrä sitä että jos valota ovat vihreät ja jono ei liiku niin ei keskelle risteysaluetta tarvitse mennä. Valot vaihtuvat punaiseksi eikä jono ole liikkunutkaan senttiäkään niin siinä sitä kökötetään keskellä risteystä ja tukitaan poikkikadun liikenne. Jonot kasvavat ja kasvavat kun poikkikdun autot eivät pääse tämän risteyksessä seisovan ohi... Toinen kamala paikka on Lielahti lauantaina aamupäivällä, turkanen kun on tolloja liikenteessä lauantaisin Lietsussa päin... Samaa risteysten tukkimista tällä " kyllä- minä- saan- tämän- hervottoman- kokoisen- jenkkirautani- vielä tuohon- väliin" -ajattelutavalla. Oikeasti ei sinne risteykseen tarvitse tunkea väkipakolla jos jono ei liiku minnekään.
Ja tämä liittymisjuttu, Trella liitytään tälle Rantatielle monestakin kohtaa eikä ole harvinaista että autot odottelevat kiihdytyskaistalla kiltisti omaa vuoroa, samaa tapahtuu Hervannan valtaväylällä johon liitytään mm. Jyväskylän motarilta. Toki tämä hidastaa liittymistä mutta ei kukaan ole ainakaan minun eteen kiilannut Rantatiellä liittymästä, ja toki jos on vain mahdollista niin vaihdan kaistaa jotta liittyjän ei tarvitsisi hiljentää.
Näin meillä täällä ei-niin-sivistyksen-kehdossa Mansessa :)
Kaikki kuljettajat ovat varmaankin huomanneet sitä autoa kiertäessään molemmilla puolilla edessä ja takana sellaiset keltaisella kuvulla peitetyt valot. Niitä kuten muitakin auton laitteita saa ja tulee käyttää. Vastaavasti (ja erityisesti Helsingissä) kaikkien autoilijoiden kannattaa seurata, jos joku tällaisen keltaisen valon pistää tuikkimaan. Se ei ole ruuhkassa kutsu tiivistää välimatkaa edellä ajavaan autoon, vaan vieno toive mahdollisuuksien mukaan antaa mahdollisuus siirtyä muun liikenteen rytmiin. Se toinen autoilija ei ole sinun vihollisesi ja luultavasti sinun matkantekosi ei hirveästi hidastu jos tällaisen ystävällisen eleen teet mahdollisuuksien mukaan.
Liikenne sujuu aina paremmin, kun ei käytetä raskasta kaasu/jarrujalkaa, ryntäillä valoihin ja edetä nykivästi VAAN AJETAAN ENNAKOIVASTI JA PIDETÄÄN KOHTUULLISET TURVAVÄLIT.
Ap:n väite on ihan huttua - ryntäämällä valoihin ja äkkijarruttamalla saadaan aikaan ainaostaan ruuhkia ja sitten kun vielä körötetän toisen perseessä niin se on vielä vaarallista.
Helsingin liikenteessä turvaväleillä on tapumus pienentyä, mutta täälläkin jokainen järkevä autoilija ne pitää. Samoin jokainen liikenteen sujuvuudesta huoltakantava hiljentää ennen valoja hyvissä ajoin - silloin ei nimittäin tarviste välttämättä pysähtyä ja liikkeelle pääsy on huomattavsti helpompaa.
Ja tämä ei siis ole mikään yksityinen mielipide, vaikka päivittäin helsingissä autoilevalta ja siellä ikänsä asuneelta tuleekin vaan täysin tutkittu juttu. Joka haluaa tietää lisää perehtyy liikennevirtojen ruuhka-analyyseihin - ruuhkat nimenomaan syntyvät törppöjen nykimistä aiheuttavien ryntäilijöiden takia. On aina parempi että jono etenee mahdollisimman tasaisesti.