Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi TE-toimiston väellä on usein hyökkävä/negatiivinen palveluasenne

Vierailija
15.08.2013 |

Tuntuu, että olisinpa millä asialla tahansa niin kohdellaan heti kuin jotain kuritonta lasta tai muuta pahantekijää. Onko niillä kamalan stressava työ vai miksi ne on (ei nyt ihan kaikki, mutta moni heistä) hirmu ärtyneitä aina?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, kun sellaista käytöstä ei tarvitse kenenkään kestää. Avaa suusi ja sano että anteeksi nyt vain, mutta minulle et noin puhu... Toimii yllättävän hyvin ihan missä vaan toimistossa.

Vierailija
2/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelin itse ihan samoin, mutta tuttu on töissä siellä ja vähän valotti asiaa. 

Se on aika stressaavaa ja toimistolla käy väkeä laidasta laitaan.  Henkilökuntaa vähennetään, monet ovat pitkillä sairaslomilla esim uupumuksen takia. 

 

Toisaalta ei normaaliasiakkaalle saisi käyttäytyä huonosti. 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko hieman perustella? Sieltä on väkeä vähennetty 15% ja töitä lisätty 20 %, joten yhtälö on hieman hankala. Esimerkiksi yksi ainoa uravalmennusjakso (esim. 3 vko) aiheuttaa virkailijalle asiakkaalle näkymätöntä työtä noin 15 min verran ja sen kun kerrot 8:lla (asiakasmäärä päivässä) niin saat 2 tunti työtä, joka pitää ehtiä tekemään, vaikka asiakaskäynti olisi 45 min (8x45 min = 6 tuntia) ja aamulla olisi 2kpl 30 min palavereja asiakastapauksista. Aika ei yksinkertaisesti riitä!

Vierailija
4/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin on kumma, että miksi ne siellä aina käyttäytyvät huonosti ja epäkohteliaasti. Onko niillä joku erityisoikeus siihen kun tavan poliisitkin osaavat olla normaalin kohteliaita?

Vierailija
5/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti vähän: palkka 1900 e/kk eli käteen jää vähemmän kuin asiakkailla. Sitten kuuntelet sitä valitusta, että ei voi tehdä sitä eikä tätä eikä oikein viitsi sinnekään hakea.

Vierailija
6/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:11"]

Minustakin on kumma, että miksi ne siellä aina käyttäytyvät huonosti ja epäkohteliaasti. Onko niillä joku erityisoikeus siihen kun tavan poliisitkin osaavat olla normaalin kohteliaita?

[/quote]

Asiakas saa yleensä sellaisen kohtelun, miten itse kohtelee viranomaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:10"]

Voisitko hieman perustella? Sieltä on väkeä vähennetty 15% ja töitä lisätty 20 %, joten yhtälö on hieman hankala. Esimerkiksi yksi ainoa uravalmennusjakso (esim. 3 vko) aiheuttaa virkailijalle asiakkaalle näkymätöntä työtä noin 15 min verran ja sen kun kerrot 8:lla (asiakasmäärä päivässä) niin saat 2 tunti työtä, joka pitää ehtiä tekemään, vaikka asiakaskäynti olisi 45 min (8x45 min = 6 tuntia) ja aamulla olisi 2kpl 30 min palavereja asiakastapauksista. Aika ei yksinkertaisesti riitä!

[/quote]

Nii-in? Aika ei riitä olemaan kohtelias, ehkä jopa ystävällinen asiakkaille? Missä muualla saa asiakkaita kohdella töykeästi, vaikka olisi kuinka kiire? Omasta kokemuksestani TE-keskuksen lisäksi ainoastaan Naistenklinikalla. 

 

Vierailija
8/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ainoa kokemus TE-toimistosta oli, että ensin pompoteltiin eri toimistoilla moneen kertaan ennen kun ees pääsin tapaamaan ketään (väärä paikka, väärä aika, väärä päivä, työntekijöiden koulutus jne.). Mutta kun vihdoin pääsin virkailijan puheille, oli hän tosi ystävällinen ja mukava. Itse olin asiakkaana tosin sellainen helppo ja selkeä tapaus että ehkä sekin vaikutti. Uskon kuitenkin, että heillä on paljon stressiä ja hankalia asiakkaita työssään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:11"]

Minustakin on kumma, että miksi ne siellä aina käyttäytyvät huonosti ja epäkohteliaasti. Onko niillä joku erityisoikeus siihen kun tavan poliisitkin osaavat olla normaalin kohteliaita?

[/quote]

Asiakas saa yleensä sellaisen kohtelun, miten itse kohtelee viranomaista.

[/quote] Ja paskat! Kyllä nuo työntekijät kyynistyvät aika nopeasti ja käyttäytyvät ihan yhtä törkeästi kaikkia kohtaan. Pitää vaan olla sen verran munaa, että uskaltaa sanoa vastaan ja tuntea sen verran oman arvonsa, ettei alistu ihan millaiseen puhutteluun tahansa. Se taas EI tarkoita sitä, että siellä voi käyttäytyä kuin pilalle hemmoteltu kakara. Mutta asiattomuuksia, tai törkeyksiä ei KENENKÄÄN tarvitse kuunnella.

Vierailija
10/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:11"]

Minustakin on kumma, että miksi ne siellä aina käyttäytyvät huonosti ja epäkohteliaasti. Onko niillä joku erityisoikeus siihen kun tavan poliisitkin osaavat olla normaalin kohteliaita?

[/quote]

Asiakas saa yleensä sellaisen kohtelun, miten itse kohtelee viranomaista.

[/quote]

 

Ei pidä paikkaansa. Olen saanut töykeää kohtelua jo ennen kuin olen itse sanonut ensimmäistäkään sanaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:14"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:10"]

Voisitko hieman perustella? Sieltä on väkeä vähennetty 15% ja töitä lisätty 20 %, joten yhtälö on hieman hankala. Esimerkiksi yksi ainoa uravalmennusjakso (esim. 3 vko) aiheuttaa virkailijalle asiakkaalle näkymätöntä työtä noin 15 min verran ja sen kun kerrot 8:lla (asiakasmäärä päivässä) niin saat 2 tunti työtä, joka pitää ehtiä tekemään, vaikka asiakaskäynti olisi 45 min (8x45 min = 6 tuntia) ja aamulla olisi 2kpl 30 min palavereja asiakastapauksista. Aika ei yksinkertaisesti riitä!

[/quote]

Nii-in? Aika ei riitä olemaan kohtelias, ehkä jopa ystävällinen asiakkaille? Missä muualla saa asiakkaita kohdella töykeästi, vaikka olisi kuinka kiire? Omasta kokemuksestani TE-keskuksen lisäksi ainoastaan Naistenklinikalla. 

 

[/quote]

Tiedätkö, asikastilanteita on joskus kuvattu ja analysoitu ja se, minkä asiakas kokee töykeytenä, onkin ihan normaalia asioiden esilleottamista! Eli töykeyttä on se, minkä asiakas haluaa töykeytenä kokea kuten vaikka kysymys siitä, joko on saanut työtodistuksen (jota kysytty jo 5 kertaa, aina joku tekosyy, että sitä ei voi toimittaa). Asiat eivät etene, jos asiakas ei tee osuuttaan, mutta se etenemisen vaatiminen on asiakkaan mielestä töykeyttä.

Vierailija
12/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:15"]

Mun ainoa kokemus TE-toimistosta oli, että ensin pompoteltiin eri toimistoilla moneen kertaan ennen kun ees pääsin tapaamaan ketään (väärä paikka, väärä aika, väärä päivä, työntekijöiden koulutus jne.). Mutta kun vihdoin pääsin virkailijan puheille, oli hän tosi ystävällinen ja mukava. Itse olin asiakkaana tosin sellainen helppo ja selkeä tapaus että ehkä sekin vaikutti. Uskon kuitenkin, että heillä on paljon stressiä ja hankalia asiakkaita työssään.

[/quote]

 

Miksi asiakkaat ei koskaan valita asiattomuuksista tai törkeyksistä eteenpäin? Valitukset kohdistuu jonoihin ja siihen, että asiakas ei saa rauhassa odotella vaan joku hemmetin neuvoja tulee kyselemään, joko on netisä katsottu työpaikat. Tai sitten valituksia tehdään siitä, että virkailija pakotti johonkin palveluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:15"]

Mun ainoa kokemus TE-toimistosta oli, että ensin pompoteltiin eri toimistoilla moneen kertaan ennen kun ees pääsin tapaamaan ketään (väärä paikka, väärä aika, väärä päivä, työntekijöiden koulutus jne.). Mutta kun vihdoin pääsin virkailijan puheille, oli hän tosi ystävällinen ja mukava. Itse olin asiakkaana tosin sellainen helppo ja selkeä tapaus että ehkä sekin vaikutti. Uskon kuitenkin, että heillä on paljon stressiä ja hankalia asiakkaita työssään.

[/quote]

 

Mulla on tismalleen sama kokemus. 

 

Aika monta kertaa tosin aspalvelija unohti merkitä, että olin käynyt ilmottautumassa, mikä aiheutti työttömyyskorvauksen maksun loppumisen. Ja kerran annettiin puhelinnumero, mikä ei ollut käytössä. Tämä sitten olikin minun syyni, jostain kumman syystä. No virheitä sattuu kaikille. 

 

Vierailija
14/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan siksi saa lapsen kohtelun, koska lapsellisesti käyttäytyy eli keksii tekosyitä sille, miksi ei ole noudattanut suunnitelmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:15"]

Mun ainoa kokemus TE-toimistosta oli, että ensin pompoteltiin eri toimistoilla moneen kertaan ennen kun ees pääsin tapaamaan ketään (väärä paikka, väärä aika, väärä päivä, työntekijöiden koulutus jne.). Mutta kun vihdoin pääsin virkailijan puheille, oli hän tosi ystävällinen ja mukava. Itse olin asiakkaana tosin sellainen helppo ja selkeä tapaus että ehkä sekin vaikutti. Uskon kuitenkin, että heillä on paljon stressiä ja hankalia asiakkaita työssään.

[/quote]

 

Mulla on tismalleen sama kokemus. 

 

Aika monta kertaa tosin aspalvelija unohti merkitä, että olin käynyt ilmottautumassa, mikä aiheutti työttömyyskorvauksen maksun loppumisen. Ja kerran annettiin puhelinnumero, mikä ei ollut käytössä. Tämä sitten olikin minun syyni, jostain kumman syystä. No virheitä sattuu kaikille. 

 

[/quote]

 

Miten sen voi unohtaa? Sinähän saat joka käynnistä mukaasi printin suunnitelman tarkistamisesta ja siinä on myös merkintä käynnistäsi. Virkailija kehottaa sinua lukemaan sen paperin läpi, joten miksi et jo siinä vaiheessa huomauta, että seuraavan tapaamisen aika on tänään?

Vierailija
16/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ehdin sanoa vain nimeni ja henkilötunnukseni kun alkoi jo tulla ikävänsävyistä ripitystä. Ehkä olen jo ollut liian kauan työttömänä ja siksi saa kohdella miten vain? Sillä ei ole merkitystä että olen aina tunnollisesti tehnyt kaikki työnhakusuunnitelmaan kirjatut jutut, osallistunut kaikkiin heidän osoittamiin koulutuksiin jne. Luuseri vissiin olen ja sellaisena pitää kohdella kun en vaan sitä pysyvää työpaikkaa onnistu saamaan.

Vierailija
17/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:23"]

Minäkin ehdin sanoa vain nimeni ja henkilötunnukseni kun alkoi jo tulla ikävänsävyistä ripitystä. Ehkä olen jo ollut liian kauan työttömänä ja siksi saa kohdella miten vain? Sillä ei ole merkitystä että olen aina tunnollisesti tehnyt kaikki työnhakusuunnitelmaan kirjatut jutut, osallistunut kaikkiin heidän osoittamiin koulutuksiin jne. Luuseri vissiin olen ja sellaisena pitää kohdella kun en vaan sitä pysyvää työpaikkaa onnistu saamaan.

[/quote]

Voisitko tarkentaa? Työministeriö on kiinnostunut asiakkaiden kokemuksista, joten pienellä selvennyksellä voidaan ryhtyä tutkimaan, mikä palveluprosessissa on pielessä eli pitääkö työttömiä aikaisempaa aktiivisemmin ja tiukemmin määrätä palveluihin, jos nykysysteemi saa työttömän kokemaan olevansa luuseri. Enemmän kotitehtäviä, tarkempi seuranta jne.?

Vierailija
18/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu, olen saanut todella törkeää "palvelua" TE-toimistossa. Olen koulutettu, kohtelias ja mukava tyyppi, ja olen ollut aivan ällikällä lyöty siitä miten siellä ihmisiä kohdellaan. Voisin kertoa useammankin tapauksen mutta en halua kiihdyttää itseäni raivoon;) Kerran huomautin sitten että nyt on kyllä tosi ikävä asenne, saisinko asioida jonkun muun kanssa. Ei kuulemma käynyt. Otin sitten yhteyttä johtajaan ja asiaa pahoiteltiin. 

 

En tietenkään suurin surminkaan haluaisi siellä asioida, mutta joskus on ollut pakko. Olen aina ottanut etukäteen selvää kaikesta mahdollisesta, mitä papereita tarvitaan, mitkä ovat mahdollisuuteni ja velvollisuuteni jne, silti äyskitään kuin lapselle että "eikö sulla ole sitäkään mukana" tms, on jätetty kertomatta erilaisista vaihtoehdoista, jopa yritetty valehdella. Itse on pitänyt nettisivuilta osoittaa mistä mitäkin tietoa löytyy.  Älytöntä vähättelyä ja mollamista, "kuvitteletko että saat sieltä töitä", "älä sitten tule puolen vuoden päästä valittamaan että sua on huijattu" jne. loputtomiin. Olen sentään reilusti yli kolmekymppinen, tolkku ihminen, mitenhän ne puhuu jollekin säikähtäneelle teinille :/

 

Olisipa mielenkiintoista kuulla jonkun ko. paikoissa työskentelevän näkökulmaa asiaan!

Vierailija
19/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:15"]

Mun ainoa kokemus TE-toimistosta oli, että ensin pompoteltiin eri toimistoilla moneen kertaan ennen kun ees pääsin tapaamaan ketään (väärä paikka, väärä aika, väärä päivä, työntekijöiden koulutus jne.). Mutta kun vihdoin pääsin virkailijan puheille, oli hän tosi ystävällinen ja mukava. Itse olin asiakkaana tosin sellainen helppo ja selkeä tapaus että ehkä sekin vaikutti. Uskon kuitenkin, että heillä on paljon stressiä ja hankalia asiakkaita työssään.

[/quote]

Ongelmahan on siinä, että jos sinulle annetaan asiointiaika Tikkurilaan 15.8. klo 10.00, niin sinua on hankala auttaa 16.8. klo 13.00 Mikonkadulla.

Vierailija
20/42 |
15.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:19"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:15"]

 

Mulla on tismalleen sama kokemus. 

 

Aika monta kertaa tosin aspalvelija unohti merkitä, että olin käynyt ilmottautumassa, mikä aiheutti työttömyyskorvauksen maksun loppumisen. Ja kerran annettiin puhelinnumero, mikä ei ollut käytössä. Tämä sitten olikin minun syyni, jostain kumman syystä. No virheitä sattuu kaikille. 

 

[/quote]

 

Miten sen voi unohtaa? Sinähän saat joka käynnistä mukaasi printin suunnitelman tarkistamisesta ja siinä on myös merkintä käynnistäsi. Virkailija kehottaa sinua lukemaan sen paperin läpi, joten miksi et jo siinä vaiheessa huomauta, että seuraavan tapaamisen aika on tänään?

[/quote]

 

Tästä on joitakin vuosia aikaa, sain vain sen pikkulappusen, jossa oli seuraava aika, ja ukko sitten unohti näpytellä koneelle, että olin käynyt.  Näin kävi usein, tein kyllä valituksen. 

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi