Miksi TE-toimiston väellä on usein hyökkävä/negatiivinen palveluasenne
Tuntuu, että olisinpa millä asialla tahansa niin kohdellaan heti kuin jotain kuritonta lasta tai muuta pahantekijää. Onko niillä kamalan stressava työ vai miksi ne on (ei nyt ihan kaikki, mutta moni heistä) hirmu ärtyneitä aina?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:28"]
Sama juttu, olen saanut todella törkeää "palvelua" TE-toimistossa. Olen koulutettu, kohtelias ja mukava tyyppi, ja olen ollut aivan ällikällä lyöty siitä miten siellä ihmisiä kohdellaan. Voisin kertoa useammankin tapauksen mutta en halua kiihdyttää itseäni raivoon;) Kerran huomautin sitten että nyt on kyllä tosi ikävä asenne, saisinko asioida jonkun muun kanssa. Ei kuulemma käynyt. Otin sitten yhteyttä johtajaan ja asiaa pahoiteltiin.
En tietenkään suurin surminkaan haluaisi siellä asioida, mutta joskus on ollut pakko. Olen aina ottanut etukäteen selvää kaikesta mahdollisesta, mitä papereita tarvitaan, mitkä ovat mahdollisuuteni ja velvollisuuteni jne, silti äyskitään kuin lapselle että "eikö sulla ole sitäkään mukana" tms, on jätetty kertomatta erilaisista vaihtoehdoista, jopa yritetty valehdella. Itse on pitänyt nettisivuilta osoittaa mistä mitäkin tietoa löytyy. Älytöntä vähättelyä ja mollamista, "kuvitteletko että saat sieltä töitä", "älä sitten tule puolen vuoden päästä valittamaan että sua on huijattu" jne. loputtomiin. Olen sentään reilusti yli kolmekymppinen, tolkku ihminen, mitenhän ne puhuu jollekin säikähtäneelle teinille :/
Olisipa mielenkiintoista kuulla jonkun ko. paikoissa työskentelevän näkökulmaa asiaan!
[/quote]
Kirjoita omalla nimelläsi työ- ja elinkeinoministeriöön asiasta. Virkailijoiden nimet, asointipäivämäärät, kokemuksesi saamastasi palvelusta. Valitettavan harva asiakas ryhtyy tähän, sillä kun saatua palvelua ryhdytään tarkastelemaan uudelleen, havaitaan monen asiakkaan toimineen eri tavalla kuin on yhdessä sovittu. Siitä huomauttaminen koetaan huonona palveluna.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:15"]
Mulla on tismalleen sama kokemus.
Aika monta kertaa tosin aspalvelija unohti merkitä, että olin käynyt ilmottautumassa, mikä aiheutti työttömyyskorvauksen maksun loppumisen. Ja kerran annettiin puhelinnumero, mikä ei ollut käytössä. Tämä sitten olikin minun syyni, jostain kumman syystä. No virheitä sattuu kaikille.
[/quote]
Miten sen voi unohtaa? Sinähän saat joka käynnistä mukaasi printin suunnitelman tarkistamisesta ja siinä on myös merkintä käynnistäsi. Virkailija kehottaa sinua lukemaan sen paperin läpi, joten miksi et jo siinä vaiheessa huomauta, että seuraavan tapaamisen aika on tänään?
[/quote]
Tästä on joitakin vuosia aikaa, sain vain sen pikkulappusen, jossa oli seuraava aika, ja ukko sitten unohti näpytellä koneelle, että olin käynyt. Näin kävi usein, tein kyllä valituksen.
[/quote]
Jos saat uuden ajan, vaatii se järjestelmä kirjaamaan nykykäynnin tai puhelinsoiton, jonka vuoksi aika annetaan. Järjestelmä ei anna uutta aikaa ilman perusteluja.
Meidän paikkakunnalla ainakin te-toimisto on ihan mielettömän ruuhkautunut. Henkilökuntaa on aivan liian vähän ja tilanne pahenee koko ajan.
Toisekseen, uskoisin että heillä voi olla vähän sama homma kuin sosiaalityöntekijöillä, joista moni kyynistyy aika nopeasti. Asiakkaista varmaan suurempi osa kuin useimmissa muissa palveluammateissa on sakkia, jolla ei itselläkään ole minkäänlaisia käytöstapoja ja kykyä hoitaa asioitaan asiallisesti, eli paskaa saa niskaan, teki mitä tahansa tai oli miten ystävällinen tahansa. Molemmat luultavasti myös kohtaavat hyvin paljon ihmisiä, jotka yrittävät kusettaa tai venkoilla jokaisessa mahdollisessa asiassa, mikä ei ole omiaan lisäämään yleistä luottamusta asiakkaisiin. Samaan aikaan ihan mieletön kiire, johon itse ei pysty vaikuttamaan. Asiakkaat joutuvat jonottamaan pitkiä aikoja sekä toimistossa että puhelimessa ja purkavat sitten kiukkuaan siitä virkailijoihin. Tähän päälle se, että asiakkailta tulevaan negatiiviseen vyörytykseen ei ole mahdollista reagoida sanomalla vastaan edes silloin kun se on täysin asiatonta, vaan pitäisi vain hymyillen kohteliaana ottaa kaikki vastaan.
Väärinhän se on olla lähtökohtaisesti tyly asiakkaita kohtaan, mutta uskoisin että moni näistä virkailijoista on vaan niin lähellä loppuunpalamista. Teen itsekin asiakaspalvelutyötä, mutta koska meillä työolosuhteet ovat niin paljon helpommat ja stressittömämmät, on helppoa olla itse ystävällinen myös hankalille asiakkaille, muista puhumattakaan.
Minä olen ratkaissut asian sillä, että kysyn aina ekana virkailijalta (jos hän näyttää rasittuneelta) että onko ollut kiireinen päivä? Yleensä virkailijalta jonkinlainen pieni hymynhäivä irtoaa, ja vuorovaikutus on sen jälkeen vähän onnistuneempaa. Lisäksi huolehdin aina, että mulla on kaikki tarvittavat paperit siististi kansiossa, joskus laitan sisällysluettelonkin ja saatteen mukaan myös, koska joidenkin on siitä helmpompi hahmottaa mistä puhutaan, varsinkin jos virkailija vaihtuu.
Te-toimistossa on aina vähän omanlaisensa tunnelma, koska työttömäksi joutuminen on yksi elämän isoista kriiseistä, ja virkailijaan peilataan vähän sitä, että mikä tämä on asema nyt on, ja miten muut siihen suhtautuvat. Virkailijat kuitenkin ovat vaan ihan tavallisia, kiireisiä toimistotyöntekijöitä, ja vaikka varmasti haluavat olla ystävällisiä ja tsempata, niin ei se vaan aina onnistu.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:33"]
Aika monta kertaa tosin aspalvelija unohti merkitä, että olin käynyt ilmottautumassa, mikä aiheutti työttömyyskorvauksen maksun loppumisen. Ja kerran annettiin puhelinnumero, mikä ei ollut käytössä. Tämä sitten olikin minun syyni, jostain kumman syystä. No virheitä sattuu kaikille.
[/quote]
Miten sen voi unohtaa? Sinähän saat joka käynnistä mukaasi printin suunnitelman tarkistamisesta ja siinä on myös merkintä käynnistäsi. Virkailija kehottaa sinua lukemaan sen paperin läpi, joten miksi et jo siinä vaiheessa huomauta, että seuraavan tapaamisen aika on tänään?
[/quote]
Tästä on joitakin vuosia aikaa, sain vain sen pikkulappusen, jossa oli seuraava aika, ja ukko sitten unohti näpytellä koneelle, että olin käynyt. Näin kävi usein, tein kyllä valituksen.
[/quote]
Jos saat uuden ajan, vaatii se järjestelmä kirjaamaan nykykäynnin tai puhelinsoiton, jonka vuoksi aika annetaan. Järjestelmä ei anna uutta aikaa ilman perusteluja.
[/quote]
Tuota, tiedän kyllä itse paremmin mitä tapahtui useamman kerran. Nopeasti kyllä tuli työkkäristä tiedote, jossa kerrottiin että en ole oikeutettu päivärahaan. Mutta kuten sanoin tästä on joitakin vuosia aikaa.
Ärsyttävä jänkätä jollekkin, joka ei tiedä minun kokemuksestani. Ok?
Minua höykytettiin tänään siitä että en ole toimittanut erästä lomaketta, jonka oppilaitoksen edustaja täyttää. Asiallisesti selitin kahteen kertaan, että henkilö jolle lomake pitää viedä (ainoa joka sen voi täyttää), palaa lomalta vasta ensi maanantaina. Ei auttanut, virkailija jatkoi kiivasta sättimistä miten asialla on jo kiire ja se pitää toimittaa. Kyllä minä nyt herranen aika yhdellä kerralla ymmärrän että kiire on ja tuon sen heti kun mahdollista mutta miksi virkailija ei ymmärrä että minä en voi asiaa milllään lailla tässä tilanteessa nopeuttaa? Miksi syyllistää tarpeettomasti?
Mä oon ollut työkkärissä töissä ja se oli niiiin kamalaa työtä... Tosi paljon työtä, se asiakastyö on vaan murto-osa kaikesta. Ja paine on myös, koska jos kiireessä teet väärän päätöksen, syyllistyt itse virkavirheeseen. Vakkarityöntekijät tosi leipääntyneitä ainakin tuossa yksíkössä jossa itse olin, haukkuivat kahvihuoneessa asiakkaita. Ja palkka oli tosiaan se 1900 brutto kokoaikatyöstä.
Ei käy kateeksi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:28"]
Sama juttu, olen saanut todella törkeää "palvelua" TE-toimistossa. Olen koulutettu, kohtelias ja mukava tyyppi, ja olen ollut aivan ällikällä lyöty siitä miten siellä ihmisiä kohdellaan. Voisin kertoa useammankin tapauksen mutta en halua kiihdyttää itseäni raivoon;) Kerran huomautin sitten että nyt on kyllä tosi ikävä asenne, saisinko asioida jonkun muun kanssa. Ei kuulemma käynyt. Otin sitten yhteyttä johtajaan ja asiaa pahoiteltiin.
En tietenkään suurin surminkaan haluaisi siellä asioida, mutta joskus on ollut pakko. Olen aina ottanut etukäteen selvää kaikesta mahdollisesta, mitä papereita tarvitaan, mitkä ovat mahdollisuuteni ja velvollisuuteni jne, silti äyskitään kuin lapselle että "eikö sulla ole sitäkään mukana" tms, on jätetty kertomatta erilaisista vaihtoehdoista, jopa yritetty valehdella. Itse on pitänyt nettisivuilta osoittaa mistä mitäkin tietoa löytyy. Älytöntä vähättelyä ja mollamista, "kuvitteletko että saat sieltä töitä", "älä sitten tule puolen vuoden päästä valittamaan että sua on huijattu" jne. loputtomiin. Olen sentään reilusti yli kolmekymppinen, tolkku ihminen, mitenhän ne puhuu jollekin säikähtäneelle teinille :/
Olisipa mielenkiintoista kuulla jonkun ko. paikoissa työskentelevän näkökulmaa asiaan!
[/quote]
Kirjoita omalla nimelläsi työ- ja elinkeinoministeriöön asiasta. Virkailijoiden nimet, asointipäivämäärät, kokemuksesi saamastasi palvelusta. Valitettavan harva asiakas ryhtyy tähän, sillä kun saatua palvelua ryhdytään tarkastelemaan uudelleen, havaitaan monen asiakkaan toimineen eri tavalla kuin on yhdessä sovittu. Siitä huomauttaminen koetaan huonona palveluna.
[/quote]
Kirjoitin kyseisen toimiston johtajalle. En ala ruotimaan tapausta tässä, mutta kyseessä ei ollut mitenkään omaan toimintaani liittyvä asia (ensimmäinen käynti, joten mitään ei oltu sovittu enkä ollut voinut "toimia eri tavalla"), vaan ihan vain puhdas töykeys ja asiaton kommentointi virkailijalta. Tietysti jos olisin kokenut että minua on muutenkin kohdeltu epäoikeudenmukaisesti olisin ottanut yhteyttä ylempiinkin tahoihin, mutta kyseessä oli "vain" luokattomalla huono asiakaspalveluasenne.
TE-toimisto on viimeisiä virastoja, jonne voi noin vain kävellä sisään ja vaatia, että asia hoidetaan nyt. Muualla on siirrytty ajanvaraukseen, jopa poliisille. Muissa virastoissa voi tuoda papereita jne., mutta varsinainen palvelu onnistuu vain varauksella.
Te-toimistoon tulee asiakkaita, jotka voisivat hoitaa asiansa netissä. He joutuvat virkailijapulan takia jonottamaan tunteja ja purkavat sitten kiukkunsa tälle kuullessaan (ohjeen mukaan kerrottuna), että asian olisi voinut hoitaa netissä. Tätä pidetään töykeytenä puhumattakaan siitä, että virkailija lähtee (jälleen ohjeen mukaan) opastamaan asiakaspäätteelle, miten asiakkaan tulee ilmoituksensa tms. tehdä.
Tai asiakas on käynyt ja saanut ohjeen tuoda työtodistus, jotta saadaan lausunto kassalle. Asiakas tuleekin, jonottaa aikansa ja kimmastuu, kun virkailija infossa ei teekään sitä lausuntoa samantien vaan ainoastaan ottaa kopion todistuksesta.
Esimerkkejä on satoja. Vika on aina virkailijassa!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuota, tiedän kyllä itse paremmin mitä tapahtui useamman kerran. Nopeasti kyllä tuli työkkäristä tiedote, jossa kerrottiin että en ole oikeutettu päivärahaan. Mutta kuten sanoin tästä on joitakin vuosia aikaa.
[/quote]
En tiedä kokemuksestasi, mutta tunnen sen järjestelmän. Et yksinkertaisesti voi saada uutta aikaa, jos ei edellistä kuitata. Yleensä näissä tapauksissa asiakas itse ei ole tullut sovittuun aikaan mennessä, jolloin systeemi lähettää automaattisesti työnhaun katkaisun. Vika ei tietenkään ole asiakkaassa vaan siinä, että virkailija teki väärin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:40"]
Minua höykytettiin tänään siitä että en ole toimittanut erästä lomaketta, jonka oppilaitoksen edustaja täyttää. Asiallisesti selitin kahteen kertaan, että henkilö jolle lomake pitää viedä (ainoa joka sen voi täyttää), palaa lomalta vasta ensi maanantaina. Ei auttanut, virkailija jatkoi kiivasta sättimistä miten asialla on jo kiire ja se pitää toimittaa. Kyllä minä nyt herranen aika yhdellä kerralla ymmärrän että kiire on ja tuon sen heti kun mahdollista mutta miksi virkailija ei ymmärrä että minä en voi asiaa milllään lailla tässä tilanteessa nopeuttaa? Miksi syyllistää tarpeettomasti?
[/quote]
Asialla on kiire, jotta sinä saisit rahaa. Nyt ei ole lomaketta, joten päivärahaasi ei makseta ja siitä taas sinä saat hepulin. Syy on virkailijan, aina.
Virkailija voi todellakin kirjoittaa siihen pahviläpyskään mihin mennessä pitää ottaa yhteyttä mutta tieto ei mene koneelle. Minullekin käynyt noin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:36"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En tiedä kokemuksestasi, mutta tunnen sen järjestelmän. Et yksinkertaisesti voi saada uutta aikaa, jos ei edellistä kuitata. Yleensä näissä tapauksissa asiakas itse ei ole tullut sovittuun aikaan mennessä, jolloin systeemi lähettää automaattisesti työnhaun katkaisun. Vika ei tietenkään ole asiakkaassa vaan siinä, että virkailija teki väärin.
[/quote]
Nuoremapana lähdin kerran itkien työkkäristä, kun kohdalleni sattui niin ilkeä ja vihainen täti. Hän puhui todella epäkohteliaasti ja hän suhtautui minuun kuin johonkin elämäntapapummiin, joka on ihan kiusallaan joutunut työttömäksi. Raivostui, kun en heti tajunnut kaikkea ja kysyin, mitä minun pitää tehdä ja mitkä paperit pitää toimittaa minnekin. Olin siis 19-vuotias, enkä ollut koskaan asioinut työkkärissä, joten mielestäni ei voi olettaa, että tiedän heti kaikki heidän systeeminsä selittämättäkin.
Kun muutimme toiseen kaupunkiin, ja asioin sen työkkärissä, oli meininki aivan toiselta planeetalta. Virkailija ymmärsi tilanteeni, ei syyllistänyt ja puhui todella kannustavasti siitä, että kyllähän nyt näin reipas nuori nainen löytää töitä alta aikayksikön. Ystävällisyys oli jopa sitä tasoa, että hän kehui vaatteitanikin. :) Hän kertoi selkeästi oma-aloitteisesti kaikista vaihtoehdoista, joita minulla oli, eikä olettanut, että tiedän kaiken kertomattakin.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:51"]
[/quote]
Asialla on kiire, jotta sinä saisit rahaa. Nyt ei ole lomaketta, joten päivärahaasi ei makseta ja siitä taas sinä saat hepulin. Syy on virkailijan, aina.
[/quote]
Koulutuksen alkuun on vielä reilusti yli 3 viikkoa, eikä minua haittaa vaikka päiväraha tulisi jonkin verran myöhässä (sen sanoinkin). Silti jaksoi sättiä. En todellakaan tiedä mitä minun olisi pitänyt tehdä/sanoa lepyttääkseni virkailijan. Minä en voi päättää ko. oppilaitoksen loma-ajoista, enkä TE-toimiston "päätöksentekokokousten" aikatauluista.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:47"]
TE-toimisto on viimeisiä virastoja, jonne voi noin vain kävellä sisään ja vaatia, että asia hoidetaan nyt. Muualla on siirrytty ajanvaraukseen, jopa poliisille. Muissa virastoissa voi tuoda papereita jne., mutta varsinainen palvelu onnistuu vain varauksella.
Te-toimistoon tulee asiakkaita, jotka voisivat hoitaa asiansa netissä.
[/quote]
Tampereella ei kävellä toimistoon. Sinne varataan aika puhelimella. Ehkä jonotat puhelimeessa tunnin ehkä päiviä. Saat ajan kuukauden, kahden päähän. Menet paikalle kaikkine papereinesi ja virkailija rupeaa kirjoittamaan työtodistuksestasi työtehtäviä koneelle. Tähän menee n. 20 min. Sitten hän kysyy, että osaatko hakea töitä? Osaan.
Tämän kaiken olisi mielestäni voinut hoitaa sähköisesti. Todistukset yms. minulla on skannattuna. Tuhlasin virkailijan (ja omaani) aikaa 30 minuuttia.
Se virasto toimintatapoineen on jäänyt auttamattomasti ajasta jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:47"]
Te-toimistoon tulee asiakkaita, jotka voisivat hoitaa asiansa netissä.
[/quote]
Tampereella ei kävellä toimistoon. Sinne varataan aika puhelimella. Ehkä jonotat puhelimeessa tunnin ehkä päiviä. Saat ajan kuukauden, kahden päähän. Menet paikalle kaikkine papereinesi ja virkailija rupeaa kirjoittamaan työtodistuksestasi työtehtäviä koneelle. Tähän menee n. 20 min. Sitten hän kysyy, että osaatko hakea töitä? Osaan.
Tämän kaiken olisi mielestäni voinut hoitaa sähköisesti. Todistukset yms. minulla on skannattuna. Tuhlasin virkailijan (ja omaani) aikaa 30 minuuttia.
Se virasto toimintatapoineen on jäänyt auttamattomasti ajasta jälkeen.
[/quote]
Etkö muka itse oma työnhaku -palvelun kautta laittanut työtodistuksista tietoja? Ja virkailija vain tarkistaa, että päivämäärät vastaa todistuksia.
Virkailijat siirtyisi koska tahansa sähköiseen systeemiin, mutta työministeriö ei suostu! Siellä on liian paljon väkeä ylläpitämässä nykyistä sähköistä järjestelmää, uuteen ei voida lähteä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 12:00"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:51"]
[/quote]
[/quote]
Koulutuksen alkuun on vielä reilusti yli 3 viikkoa, eikä minua haittaa vaikka päiväraha tulisi jonkin verran myöhässä (sen sanoinkin). Silti jaksoi sättiä. En todellakaan tiedä mitä minun olisi pitänyt tehdä/sanoa lepyttääkseni virkailijan. Minä en voi päättää ko. oppilaitoksen loma-ajoista, enkä TE-toimiston "päätöksentekokokousten" aikatauluista.[/quote]
Mutta kai ymmärrät, että jos et saa lainkaan päivärahaa, kyse ei ole virkailijan kiukusta vaan siitä, että et ole toimittanut paperia, joka pitää olla toimistolla, jotta päätös voidaan tehdä. Jos aloitat koulutuksen ennen päätöstä, putoat opintotuelle. Opintotoimisto on se paikka, jota pitää kovistella, ei TE-toimisto.
Minullekin käynyt niin, että uusi aika on annettu, mutta sitten työttömyyskassasta on tullut viesti, että eivät voi maksaa päivärahoja, koska en ole oikeutettu siihen, eli lausuntoa ei ole sinne mennyt. Että kyllä niin voi käydä! Ja onkin käynyt usemmalle.
Minulla taas on oikein hyvä kokemus työkkärin palvelusta. Jäin vuorotteluvapaalle viime vuonna ja neuvonta oli ystävällistä, pätevää, nopeaa ja asiakaslähtöistä. Loma-ajasta huolimatta ei pienintäkään viivästystä tai odottelua. Virkailija neuvoi jopa neuvomaan sijaisekseni palkattavaa henkilöä, jotta hänenkin palvelunsa sujuisi nopeasti ja helposti.
Palveluproseissa on pielessä virkailijoiden asenne. Missään muualla en ole saanut yhtä huonoa asiakaspalvelua.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 11:23"]
Minäkin ehdin sanoa vain nimeni ja henkilötunnukseni kun alkoi jo tulla ikävänsävyistä ripitystä. Ehkä olen jo ollut liian kauan työttömänä ja siksi saa kohdella miten vain? Sillä ei ole merkitystä että olen aina tunnollisesti tehnyt kaikki työnhakusuunnitelmaan kirjatut jutut, osallistunut kaikkiin heidän osoittamiin koulutuksiin jne. Luuseri vissiin olen ja sellaisena pitää kohdella kun en vaan sitä pysyvää työpaikkaa onnistu saamaan.
[/quote]
Voisitko tarkentaa? Työministeriö on kiinnostunut asiakkaiden kokemuksista, joten pienellä selvennyksellä voidaan ryhtyä tutkimaan, mikä palveluprosessissa on pielessä eli pitääkö työttömiä aikaisempaa aktiivisemmin ja tiukemmin määrätä palveluihin, jos nykysysteemi saa työttömän kokemaan olevansa luuseri. Enemmän kotitehtäviä, tarkempi seuranta jne.?
[/quote]