Jumalan seurakunta
MIKÄ ON UNIVERSAALINEN JUMALAN SEURAKUNTA?
Puhuessamme maailmanlaajuisesta, globaalisesta ja koko universumin Jumalan seurakunnasta tarkoitamme koko Jumalan lasten joukkoa, eläviä ja kuolleita Jeesukseen uskovia.
Me kaikkien aikojen uskossa olevat Jumalan ihmiset olemme yhdessä Jumalan seurakunta, uudestisyntyneistä koostuva pelastuneitten joukko, Kristuksen ruumis. ¿Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne Hänen jäseniänsä¿ (1 Kor.12:27).
Olemme saaneet syntimme anteeksi Jeesuksen Nimessä ja sovintoveressä. ¿¿ he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä..¿ (Ilm. 7:14). Tämä pyhien seurakunta on se suuri valkopukuisten joukko (Ilm. 14:9), joka jo pian on Taivaassa kuulemassa Jeesuksen siunaavan sanan: ¿Tulkaa minun Isäni siunatut ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti¿ (Matt.25:34).
Tämä uskossa oleva ihmisryhmä on Raamatun mainitsema ¿Kristuksen ruumis¿ (1 Kor.12:27), ¿Jumalan temppeli¿ (1 Kor.3:16-17; 1 Tim.3:15; Hebr.3:6 ym.), ¿hengellinen huone¿ (1 Piet.2:5), ¿Jumalan perhe¿ (Efes.2:19-22), ¿Jumalan viljelysmaa¿ ja ¿Jumalan rakennus¿ (1 Kor. 3:9).
Me uskoon tulleet ihmiset olemme Jumalan seurakunta, Kristuksen ruumis. ¿Te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne Hänen jäseniänsä¿ (1 Kor. 12:27). Siinä on esitetty ikuisesti pätevä seurakunnan jäsenyys.
MIKÄ ON PAIKALLISSEURAKUNTA?
Puhuessamme paikallisesta Jumalan seurakunnasta tarkoitamme kaikkia samalla paikkakunnalla olevia Jumalan pyhiä, Kristuksen ruumiin jäseniä, jotka kuitenkin ovat yhtä seurakuntaa kaikkien aikojen kaikilla paikkakunnilla olevien Jeesukseen uskovien kanssa.
Esimerkiksi Turun kaupungissa olevat uskovaiset ihmiset ovat Turun PAIKALLISSEURAKUNTA eli yksi Jumalan seurakunta Turussa, osa maailmanlaajuista Kristuksen ruumista.
Jumalan seurakunta on paikallisesti kuten maailmanlaajuisestikin ¿Jumalan perhe¿ (Efes.2:19-22).
Paikallista seurakuntaa ei pidä hajottaa minkäänlaisilla asioilla, opeilla, työnäyillä, nimityksillä tai tunnustuksilla.
Jokaisen uskossa olevan turkulaisen tunnustus tulee olla, että hän kuuluu tähän yhteen Turussa olevaan Jumalan seurakuntaan. Samoin on siis laita Sinunkin paikkakunnallasi.
Raamatullinen paikkakuntajako ei tietenkään sulje toiminnan ulkopuolelle naapurikuntien uskovia. Kaikkien Kristuksen ruumiin jäsenten tulee toimia yhdessä. Raamattu ei tunne käsitettä ¿itsenäinen¿ paikallisseurakunta. Tällä tarkoitan sitä, että Seurakuntalaiset paikallisellakaan tasolla eivät saa pystyttää raja-aitoja ympärilleen. Ei ole olemassa erikseen yleismaailmallista ja paikallista Kristuksen ruumista. On vain ¿Yksi ruumis¿ (Efes. 4:4). Lahkoaitojen rakentaminen uskovien välille on synti Jumalaa vastaan. ¿ Lahkot ovat lihan tekoja (Gal. 5:19-21). ¿
Seurakunta on yksi kokonaisuus. Lahko on siitä erottautuva eriseura. Paikallinen seurakunta taas ei ole lahko, vaan on seurakunta, yhden maailmanlaajuisen kokonaisseurakunnan haaraosasto. Se on kunkin paikkakunnan näkyvä ¿lampunjalka¿ (Ilm. 1:11-12,20). Raamattu ei tunne käsitettä ¿näkymätön seurakunta¿.
Mikäli samalle paikkakunnalle järjestetään kaksi paikallista seurakuntaa, on toinen niistä lahko. -Yleisesti asiaintila vielä on sellainen, että jokaisella paikkakunnalla on pelkästään lahkoja.
Nyt tuleekin alkaa järjestää Jumalan seurakunnan toimintaa jokaiselle paikkakunnalle.
SEURAKUNTAAN LIITTYMINEN
Liittymällä Jeesukseen ihminen on liittynyt Jumalan seurakuntaan. Raamattu ei tunne mitään muuta seurakuntaan liittymistä. - Uskoon tuleminen on sitä, että ihmisen sisin henki (persoonallisuuden keskus) herää ja sinne tulee uusi Elämä Pyhän Hengen myötä. Tätä Raamattu nimittää uudestisyntymiseksi. ¿Joka ei synny uudesti ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan Valtakuntaa¿ (Joh. 3:3-5). ¿Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso uusi on sijaan tullut¿ (2 Kor. 5:17).
Raamatun opettamaan uskoon tulemiseen on tarvittu parannuksen teko, syntien katuminen, tunnustaminen ja hylkääminen eli elämän suursiivous sekä sen jälkeen tapahtunut upotuskaste Herran Jeesuksen Kristuksen Nimeen !!!
Uskoon tuloa voidaan ilmaista monin eri käsittein. Mutta kun joku on uskoen ottanut Jeesuksen vastaan omaksi henkilökohtaiseksi Vapahtajakseen ja syntiensä sovittajaksi, niin hän on tullut uskoon.
¿Mutta kaikille, jotka ottivat Hänet vastaan, Hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat Hänen nimeensä, jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta¿ (Joh. 1:12,13). Tämä Jumalasta syntyminen tuo Pyhän Hengen asumaan ihmissydämeen. Ja näin ihminen on liittynyt Jeesukseen ja siis samalla Jumalan seurakuntaan.
Seurakuntamme alkuajoista lähtien on tapanamme ollut siunata uudet seurakuntalaiset yhteiseen paikallisseurakunnan toimintaan. Tämä kätten päälle paneminen on eräs Kristuksen opin alkeista (Hebr. 6:1,2).
Vedessä tapahtuvasta kirjaimellisesta upotuskasteesta kieltäytyviä ei siunata! Sellaiset luetaan vieraan uskonnon harjoittajiksi.
" Jos te pysytte minun sanassani (Raamatun opetuksissa), niin te totisesti olette minun opetuslapsiani; ja te tulette tuntemaan totuuden, ja totuus on tekevä teidät vapaiksi¿ (Joh. 8:31-32).
Olemme Jeesuksen opetuslapsia. Sana on kaksiosainen: opetus ja lapsi. Jos opetus jää pois, niin jäljelle jää lapsi.
Meidän tulee pysyä Hänen antamissaan opetuksissa kasvaaksemme täysi-ikäisiksi kristityiksi.
· Seurakuntaan synnytään uskoontuloprosessin myötä (ei mitenkään muuten).
· Seurakuntaan kuuluminen on kuulumista Jeesukselle (ei mitään muuta).
· Seurakuntayhteys (kokoukset ym.) on yhteyttä muiden uskovien kanssa (ei mitään muuta).
· Seurakunta tulee näkyväksi toimintansa kautta (ei mitenkään muulla tavalla).
Meidät, jotka olemme tulleet raamatullisella tavalla uskoon, Jumala on täyttänyt Pyhällä Hengellään, josta merkiksi olemme saaneet puhua uusin kielin. Meitä Hän johdattaa kulkemaan tahtonsa tietä kaikessa totuudessa. Me olemme alkaneet rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistämme niin kuin itseämme. Tämä Pyhän Hengen kautta sydämiimme vuodatettu Jumalan rakkaus on oikea ¿uskonsuunta¿. Olemme iloiten erottautuneet tämän maailman syntielämästä (Apt.2:40).
Seurakuntaan liittyminen on siis samaa kuin tulla uskoon. Emme löydä Raamatusta sellaista käsitettä, että joku voisi olla oikeassa uskossa Jeesukseen, mutta seurakuntaan kuulumaton. Yhteisen toiminnan ulkopuolella joku voi olla. Silloin hän kulkee oman tahdon tietä, mutta on siitä huolimatta seurakuntalainen. Näitä irrallaan kulkevia Jeesus tahtoo kutsua laumansa yhteyteen. Jokaisen kristityn tulee Jumalan rakkauden kehottamana sitoutua yhteiseen toimintaan.
Jokainen oikea kristitty kuuluu Jumalan seurakuntaan tunnusti hän sen tai oli tunnustamatta. Mikään muu ei ole mahdollista.
JEESUKSEN NIMESSÄ KOKOONTUVA SEURAKUNTA.
Seurakuntalaiset kokoontuvat ja toimivat ainoastaan Herransa Jeesuksen Kristuksen Nimessä. ¿Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen Nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa¿ (Kol.3:17). Tämän opetuksen perusteella myös kaste on suoritettu Herran Jeesuksen Kristuksen Nimeen. Katso myös Apt. 2:38; 8:16; 10:48; 19:5,6 ym. -
Uskovien ei tule käyttää seurakuntaa hajottavia etuliitteitä, esimerkiksi ¿helluntailainen kristitty¿, ¿vapaakirkollinen kristitty¿, ¿luterilainen kristitty¿ jne.. Tai ¿minä kuulun helluntaikirkkoon¿, ¿minä vapaakirkkoon¿ jne.. Sellaisia nimityksiä ei ole Raamatussa. Raamatullinen seurakuntalaisen nimitys on kristitty. Tämä nimitys kuuluu jokaiselle uskoon tulleelle eli syntinsä anteeksi saaneelle ihmiselle, pakanalle sekä juutalaiselle. Jeesuksen Nimessä kokoontuminen tarkoittaa, ettei kokoonnuta minkäänlaisten ihmistekoisten nimikylttien alla.
Kristityt ovat yhtä kuin Jumalan seurakunta ja heidän tulee tunnustaa kuuluvansa ainoastaan Jumalan seurakuntaan.
Jos jollakin paikkakunnalla on Kristuksen ruumiin eli Jumalan seurakunnan toimintaa, mutta he ovat ottaneet toiminnalleen itse keksimänsä nimen, tulee sellainen ¿nimittely¿ poistaa. Nimen poistaminen toiminnan yltä on yksinkertainen toimenpide. Oikean uskovien seurakunnan nimeähän ei ole tämän maailman kirjoissa ja kansissa.
Yhdistyksillä taas voi olla mitä tahansa nimiä. Nehän eivät ole seurakuntia. Eikä seurakunta ole sidoksissa niihin. Yhdistykset ovat ¿työrukkasia¿.
Kun siis pidämme esimerkkinä Turun tilanteen, niin voimme todeta: Turussa seurakunta toimii Kristuksen ruumiin periaatteella. Tosin valtaosa seurakuntalaisista toimii vielä hajaannuksen periaatteella erilaisissa uskonsuunnissa. Mutta vain tämä on Turun paikallisseurakunnan raamatullista toimintaa. Jumalalla ei ole Turussa muita seurakuntia. Tämä varma todellisuus pätee jokaisella paikkakunnalla kaikkialla maailmassa, Sinunkin paikkakunnallasi, jos kokoonnutte sillä periaatteella, että suljette seurakunnan sisäpuolelle jokaisen uudestisyntyneen Jumalan lapsen!
Turussa olevaan Jumalan seurakuntaan luetaan siis kuuluvaksi kaikissa kristillisissä uskonsuunnissa sekä niiden ulkopuolella olevat turkulaiset uudestisyntyneet Jumalan lapset, jotka ovat uskoon tulonsa jälkeen käyneet kasteella.
Me Jeesuksen verellä lunastetut ihmiset olemme ainoa Turussa oleva Jumalan seurakunta.
Samoin ovat sinun paikkakunnallasi asuvat Jumalan lapset paikkakuntasi ainoa Jumalan seurakunta.
+
SEURAKUNNAN NIMI
Apostolisena aikana seurakunnasta käytettiin nimeä Jumalan seurakunta. Nimi kuvaa omistussuhdetta. Seurakunta on Jumalan.
Nimiasian väärin ymmärtäminen on saanut aikaan hajaannusta ja monissa asioissa harhaan johtavaa vääristelyä Jumalan kansan keskuudessa.
Nykyisin puhutaan jopa sen ja sen veljen seurakunnasta; tai se ja se veli perusti seurakunnan. Tuon kaltaiset lausunnot todistavat uskovien suuren tietämättömyyden Raamatun seurakuntaopetuksesta.
Tunnettua on, että ihmisten tekemälle seurakunnalle periytyy nimi perustajansa tai opin painotuksen mukaan. Esimerkkinä Lutherin perustama luterilainen kirkko tai helluntaitapahtumien pohjalle perustettu helluntaiseurakunta. Myös Jumalan seurakunnalle on periytynyt nimi perustajansa mukaan. Jumala perusti seurakunnan Golgatan ristillä Jeesuksen sijaisuhrissa. Tämä on Golgatan voittotyön perustalle perustettu seurakunta, ¿ja tuonelan portit eivät sitä voita¿ (Matt.16:18). Ajattele tätä! Iloitse tästä!
Tutkimme seurakunnan nimiasian Raamatun faktoista käsin:
¿Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle¿ (1 Kor. 1:2; 2 Kor. 1:1).
¿Älkää olko pahennukseksi ¿ Jumalan seurakunnalle (1 Kor.10:32; 11:16; 15:9).
¿¿ että minä ylen määrin vainosin Jumalan seurakuntaa¿ (Gal. 1:13).
¿Sillä teistä, veljet, on tullut niiden Kristuksessa Jeesuksessa olevien Jumalan seurakuntain seuraajia, jotka ovat Juudeassa, ¿ ¿ (1 Tessal. 2:14).
¿että tietäisit miten tulee olla Jumalan huoneessa, joka on elävän Jumalan seurakunta¿ (1 Tim. 3:15).
Jumalan seurakunnasta käytettiin alussa myös nimityksiä ¿Kristuksen seurakunta¿ ja ¿Herran seurakunta¿. ¿Kaikki Kristuksen seurakunnat tervehtivät teitä¿ (Room. 16:16). ¿¿ Pyhä Henki on pannut teidät kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka Hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut¿ (Apt. 20:28).
Alussa Jumalan seurakuntaa voitiin nimittää myös kaupungin nimellä. ¿¿ tessalonikalaisten seurakunnalle Isässä Jumalassa ja Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa¿¿ (1 Tessal. 1:1). Tämä tarkoitti siis, että Tessalonikan kaupungissa oleva Jumalan seurakunta oli tessalonikassa asuvista pyhistä koostuva seurakunta. Katso Ilm. 1:11 ja Tiitus 1:5.
Jumalan seurakunta mainittiin monikossa laajempien alueiden yhteydessä. ¿Juudeassa olevat Jumalan seurakunnat¿ (1 Tes.2:14). ¿¿Galatian seurakunnille¿¿ (Gal. 1:2) tai ¿¿Makedonian seurakunnissa¿ (2 Kor. 8:1). Juudeassa, Galatiassa ja Makedoniassa oli useita kaupunkeja, siksi seurakunnasta voitiin puhua monikossa. Raamattu pitää tiukasti sen linjan, että yhden kaupungin kohdalla seurakunnasta puhutaan aina yksikössä. ¿Minä jätin sinut Kreetaan, että asettaisit¿joka kaupunkiin vanhimmat¿ (Tiitus 1:5).
Yksi kaupunki, yksi seurakunta; kaksi kaupunkia, kaksi seurakuntaa; seitsemän kaupunkia, seitsemän seurakuntaa, jne.. Esimerkiksi Aasian seitsemän seurakuntaa (Ilm. 1:11).
Mutta ¿
Raamatusta otettu Jumalan antama seurakuntanimi ei yksistään tee jostakin ihmisporukasta Jumalan seurakuntaa. Esim. luterilaisesta kirkosta ei tulisi Jumalan seurakuntaa, vaikka se vaihtaisi nimensä.
On oltava Raamatun mainitsemat seurakunnan elementit. Alku on se, että jollakin paikkakunnalla asuu uskoon tulleita ja sen jälkeen upotuskasteella vedessä kastettuja ihmisiä. Nämä uskoon tulleet ihmiset ovat oman paikkakuntansa Jumalan seurakunta. Heidän ei tule enää perustaa seurakuntaa. Heidän tulee nyt vain alkaa säännöllisesti kokoontua jo olemassa olevana Jumalan seurakuntana. Pyhä Henki sitten valitsee erilaiset toimimiehet tehtäviin sekä jakaa armolahjoja (Efes. 4:11-16 ja 1 Kor. 12: 4-11).
Pyhä Henki johtaa niin, että järjestys syntyy seurakuntaan. Näin on tapahtunut mm. Turussa, vaikkakin vielä kovin pienessä mittakaavassa.
Turussakin valtaosa Jumalan seurakunnasta kuuluu erilaisiin ihmisperusteisiin seurakuntiin ollen näin hajaannuksen tilassa. Maailmanlaajuinen eksytyksen verkko on kietonut uskovat pauloihinsa, kun on alettu perustaa seurakuntia jäsenkortistoineen. Raamattu ei opeta perustamaan seurakuntia, vaan toteaa, että me olemme srk. Siinä on suuri käsitteiden ero.
+
Ei kirkkoja.
Kirkko on uskonnollisten ihmisten termi. Maailmalla on tapana käyttää seurakunnastakin tuota halventavaa nimitystä. Se ei kuitenkaan tee asiaa oikeutetuksi. Uudessa Testamentissa ei lainkaan esiinny sanaa kirkko. Tämän seikan huomasi vuoden 1992 suomennoksen raamatunkäännöskomiteakin. He päättivät poistaa tämän ¿puutteen¿. Nyt uudessa raamatunväännöksessä on sana kirkko mm. Matt.16:18. Alkutekstissä tässä kohden on sana ekkleesia, jonka merkitys on, ekk = ulos, leesia = kutsutut. Uloskutsutut eli Jumalan seurakunta on kokonaan eri asia kuin kirkko.
" Antakaa pelastaa itsenne (ulos) tästä nurjasta sukupolvesta¿ (Apt.2:40).
¿Älkää luottako valheen sanoihin, kun (kirkoista) sanotaan: ' Tämä on Herran temppeli, Herran temppeli, Herran temppeli!' ¿ (Jer. 7:4). Jumalalla ei ole minkään nimistä kirkkoa.
Kommentit (2)
20 Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: " Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. [Luuk. 19:11, 22:18; Ap. t. 1:3,7]
21 Eikä voida sanoa: ' Se on täällä' , tai: ' Se on tuolla.' Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne." * [Toinen tulkinta: sisäisesti teissä.] [Ap. t. 28:31; Room. 14:17]
jotka jaksoivat lukea tekstin. Kiitos.