Minkälainen työpaikka on Kela?
Kelan työntekijöitä paikalla? Asiakassihteerin paikkaa ajattelin hakea. Varmaan on paljon muitakin hakijoita, kun on päivätyö ja palkka suht ok...
Kommentit (36)
No juu hoitoalalla olen kyllä tottunut saamaan "sitä itseään" niskaan... t. ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 19:54"]
No juu hoitoalalla olen kyllä tottunut saamaan "sitä itseään" niskaan... t. ap
[/quote]
Niin eli ajattelit sitten että nyt on aika laittaa paska valumaan muitten niskaan?
Jos jaksat "rasistiksi" haukkumista säännöllisesti ja tappouhkauksia myös, tervetuloa mukaan!
Ei en mä niin ajatellut. Lähinnä tarkoitin että olen tottunut kuuntelemaan valitusta.. Kiinnostaisi tietää miksi sinulla/teillä on niin negatiivinen mielikuva Kelasta? t. ap
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 20:11"]
Ei en mä niin ajatellut. Lähinnä tarkoitin että olen tottunut kuuntelemaan valitusta.. Kiinnostaisi tietää miksi sinulla/teillä on niin negatiivinen mielikuva Kelasta? t. ap
[/quote]
Ne kerrat kun olen tarvinnut kyseisessä laitoksessa asioida, on siellä minua vastassa ollut ikivanha norsunvittu asenteella, että mitä vittua tuokin tänne tulee.
Ikävä kuulla. Itse olen saanut useimmiten todella hyvää asiakaspalvelua paikan päällä. Joskus puhelimessa eivät okein ole osanneet vastata kysymyksiin, mutta ovat aina soittaneet takaisin selvitettyään asian.
t. ap
Onkohan kukaan aikaisempi edes töissä Kelalla? Meillä on "puolet suvusta" ja hyvin tuntuvat viihtyvän. Eivät kyllä ole asiakasrajapinnassa.
Niin, ja Kelahan toki jakaa asiakkailleen ilmaista rahaa... Itse en sen takia viitsi vihata ko. laitosta, vaikka sen kanssa välillä olen aika paljon joutunutkin tappelemaan.
Hei,
Itselläni pitkä työkokemus Kelasta ja (muutaman yksityisen alan työpaikan jälkeen) voin sanoa, että paras työpaikka jossa olen koskaan ollut. Ihanat työkaverit, hyvä ilmapiiri. Nuo asiat tietty voivat olla, toimistosta riippuen, mitä tahansa, mutta tämä minun kokemukseni. Voisin hakea joskus takaisinkin.
Minäkin olen Kelassa töissä. Toisaalta hyvä työpaikka, toisaalta kamala. Tosi hyvät työsuhde-edut, palkka ei tosin päätä huimaa. Meillä ei todellakaan ole hyvä työilmapiiri. Paljon kuppikuntia ja johdolla ja monilla esimiehillä ei ole mitään hajua kuinka johtaa tai toimia esimiehenä. Paljon paskanjauhamista, selkään puukottamista. Ongelmiin ei puututa. Mutta jos pysyy "omassa porukassa", niin välillä on oikeesti kivaakin-
Teen käsittelytyötä, eli en tapaa ihmisiä kasvotusten. Mutta puhelimessa on kerran jos toisenkin saanut uhkauksia ja haukkuja.
Toisin kun osa täällä väittää, Kelan työntekijät eivät tahallaan ole vittumaisia kenellekkään, vaan yrittävät oikeasti auttaa. Monesti, kun asiat ei mene niin nopeasti tai asiakkaan haluamalla tavalla, mennään asiattomuuksiin. Myöntöperusteet saattaa olla monille asiakkaille hankalia, ja joissain tapauksissa ne on hankalia myös käsittelijöille. Jos asiakkaan tilanne on normaalista poikkeava, kaikki virkailijat eivät yksinkertaisesti osaa ratkaista asiaa/neuvoa, ja siitä tulee kuva, että Kelassa ei tiedetä mitään. Mutta näitä tilanteita varten on etuusvastaavat yms. Mutta samanlaista varmaan kaikissa työpaikoissa, että kaikki ei tiedä kaikkea.
Mutta siitä kivaa työtä, että jokaisen asiakkaan tilanne on erilainen, joten melkein joka päivä oppii jotain uutta. Ja suurin osa asiakkaista on ok, ja saadaan me sitä hyvääkin palautetta.
Mutta kova paine koko ajan, suurimman osan ajasta työtilanne on aika paha, ja töitä on tosi paljon. Mutta siihenkin tottuu.
Kelan ämmät voi ihan huoletta purkaa oman pahan olonsa asiakkaan niskaan ilman sen kummempia seurauksia. Mitä asiakas muka voi tehdä? Valittaa huonosta asiakaspalvelusta? Ja mitä sitten, jos valittaa? Ei se oo menossa kilpailijallekaan asioimaan....
Sama tietty koskee kaikkia julkisen sektorin luukkuja.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 21:35"]
Minäkin olen Kelassa töissä. Toisaalta hyvä työpaikka, toisaalta kamala. Tosi hyvät työsuhde-edut, palkka ei tosin päätä huimaa. Meillä ei todellakaan ole hyvä työilmapiiri. Paljon kuppikuntia ja johdolla ja monilla esimiehillä ei ole mitään hajua kuinka johtaa tai toimia esimiehenä. Paljon paskanjauhamista, selkään puukottamista. Ongelmiin ei puututa. Mutta jos pysyy "omassa porukassa", niin välillä on oikeesti kivaakin-
Teen käsittelytyötä, eli en tapaa ihmisiä kasvotusten. Mutta puhelimessa on kerran jos toisenkin saanut uhkauksia ja haukkuja.
Toisin kun osa täällä väittää, Kelan työntekijät eivät tahallaan ole vittumaisia kenellekkään, vaan yrittävät oikeasti auttaa. Monesti, kun asiat ei mene niin nopeasti tai asiakkaan haluamalla tavalla, mennään asiattomuuksiin. Myöntöperusteet saattaa olla monille asiakkaille hankalia, ja joissain tapauksissa ne on hankalia myös käsittelijöille. Jos asiakkaan tilanne on normaalista poikkeava, kaikki virkailijat eivät yksinkertaisesti osaa ratkaista asiaa/neuvoa, ja siitä tulee kuva, että Kelassa ei tiedetä mitään. Mutta näitä tilanteita varten on etuusvastaavat yms. Mutta samanlaista varmaan kaikissa työpaikoissa, että kaikki ei tiedä kaikkea.
Mutta siitä kivaa työtä, että jokaisen asiakkaan tilanne on erilainen, joten melkein joka päivä oppii jotain uutta. Ja suurin osa asiakkaista on ok, ja saadaan me sitä hyvääkin palautetta.
Mutta kova paine koko ajan, suurimman osan ajasta työtilanne on aika paha, ja töitä on tosi paljon. Mutta siihenkin tottuu.
[/quote]
tämä tietämättömyys onkin se ongelma. On ihan normaalia että Kelaan tuodut paperit häviävät, kun kysyy perään sanotaan me ei olla saatu. Miten se on mahdollista jos olen omin käsin tuonut ne teille ? Tai puhelimessa neuvotaan asia ja teet niin, ei asia pidä paikkansa. Eräskin Kelan kertoma asia maksoi mulle 5 000 mutta Kela ei tullut pätkääkään vastaan koska etu ei kuulu minulle. Viis siitä vaikka toinen niin kertoi.
Kaikkein ikävintä on tämä ettei henkilö jolta pyydät asian tee mitään vaan hän kirjaa asian joka laitetaan eteenpäin ja toinen ( tai kolmas ) ihminen tekee pyydetyn. Olen 2 kertaa tarvinnut tätä "palvelua" ja kummassakin kerrassa olen joutunut lopulta soittamaan toisessa 3 krt ennen kuin sain asian miten halusin ja toisessa 5.
Liika kiire heijastaa kauas mutta kiireessä tehdään aivan liikaa virheitä jolloin noidankehä on valmis.
Kyllä Kelasta kannattaa hakea töitä. Turvallinen ja hyvä työpaikka. Mutta pitää olla valmis kovaan paineeseenja jatkuviin muutoksiin.
Minkälainen pohjakoulutus tarvitaan/vaaditaan käsittelytyöhön (ei asiakaspalvelua kasvotusten)?
Monet työntekijät ovat sosionomeja/tradenomeja, jonkin verran merkonomeja, farmaseutteja ja lähihoitajia. Palkkaus on tosiaan aika surkea, joten ei sinne monetkaan maisterit yms tahdo.
Hei, kiitos asioinnistasi meillä. Voit tulostaa tarvitsemasi lomakkeen kotonasi ja tuoda se täydennettynä tuohon punaiseen laatikkoon. Kiitos! Ja seuraava asiakas!
kaikki käynnit videoidaan jotta tälläistä ei tapahdu.
Ja asiakkaat Kelan virkailijoita kohtaan. Js ei tule "ilmaista" rahaa, niin johan ollaan haukkumasa. Elämä se on Kelnan virkailijoillakin ja usein tuntuu, että heillä menee paljon huonommin elämässä, siis ainakin taloudelliseti, kuin asiakkailla. ei nimittäin saa pienestä palkasta huolimatta ilmaisia vuokria, silmälaseja, lääkärikäyntejä ym. ym. Eli kannattaisko hieman miettiä asiaa joka kantilta, ei vaan omasta jos ei aina saa ilmatteeks kaikkea mitä haluaa.
Itse en viihdy. Teen ratkaisutyötä. Meillä on jatkuva painostus siitä, että pitää päästä tavoitteisiin. Niitä määriä kyylätään jatkuvasti. Toisena mukavana tekijänä ovat asiakkaat, jotka ihanimillaan aukovat päätään, uhkailevat jne. Nuo uhkailut aina niin piristävät päivää. Se on niin mukavaa soittaa asiakkaalle kun on joutunu eväämään jtn. ja asialle ei voi mitään. Sä saat niskaasi koko sen ihmisen tuskan siitä rahattomuudesta, etkä voi tehdä mitään.
Päätösmäärät ovat ihan liian suuret. Kukaan ei pysty tekemään virheettömiä päätöksiä sitä määrä, mitä Kela vaatii. Jos et pääse tavoitteisiin saat kuulla asiasta ja joudut miettimään miten voit saada tavoitteen. Johdossa ei ymmärretä sitä, että virheet lisäävät työtä ja korjaaminen vie aikaa. Lisäksi sun pomosi ei osaa tehdä sun työtäsi.
Sitten on nämä niin ihanat selkeät ohjeet. Ainakin viikottain tulee tilanteitä kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä. Se on niin kivaa yrittää selvittää jotain asiakkaalle, kun et sitä itsekään meinaa tajuta. Lisäksi kun näitä koukeroita ja muita on ihan hirveästi ei niitä pysty edes muistamaan tai sitten muistaa väärin. Lisäksi nämä koukerot ja ohjeeet muuttuvat kokoajan tai niitä tulee lisää, tuntuu välillä ettei tajua enää mistään mitään. Ja tosiaan teen vain yhtä etuutta, ja Kelallahan näitä eri etuuksia on varmaan 200.
Kaikki etuudet eivät varmaan ole yhtä v-mäisiä kun tämä omani. Kesäloman jälkeen alan etsimään uutta työpaikkaa....
Onhan sinulla sarvet päässä ja nautit kurjuuden tuottamisesta? Muuten sinne ei ole asiaa. Jonkin lainen valmius ja rituaaliosaaminen mustia messuja varten on myös suotavaa.