Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkälainen työpaikka on Kela?

Vierailija
07.08.2013 |

Kelan työntekijöitä paikalla? Asiakassihteerin paikkaa ajattelin hakea. Varmaan on paljon muitakin hakijoita, kun on päivätyö ja palkka suht ok...

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
19.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen Kelassa ratkaisutyössä ja allekirjoitan kaikki edellisen kirjoittajan mainitsemat viheliäiset puolet. Ollaankohan samassa etuudessa...

Varmasti viihtyisi paremmin,  jos tulostavoitteita ei olisi asetettu epärealistisiksi eikä niihin liittyisi alituista kyttäämistä.  Paljon muuten törmää tuohon kyttäys-sanaan kun lukee työkokemuksia Kelasta ja minustakin se tuntuu kuvaavimmalta. Oikeasti on käytännössä mahdotonta tehdä täydellisiä päätöksiä niin paljon kuin työnantaja vaatii. Jos omalle kohdalle osuu paljon hankalia töitä tai muuten teet vastuullisesti ja huolella, ei siitä saa kiitosta vaan korkeintaan hiillostusta siitä, miksei tulosta tipu.

Homma on pahasti aliresursoitu ja nopeus on tärkeintä. Irvokkaimmillaan ne tehokkaina pidetyt työntekijät saavat esimiehiltä kehuja samalla, kun muut käyttävät työaikaansa näiden tehokkaiden aiheuttamien sotkujen korjaamiseen ja vastaanottavat asiakkaiden haukut edellisen työntekijän huolimattomuudesta. Kannattaa pitää takaraivossa sekin, että työsuhdetta ei välttämättä jatketa, jos ei ole ollut tarpeeksi nopea. Niin ja minunkaan pomoni ei osaa tehdä työtäni ja tyytymättömän asiakkaan on turha vaatia häntä tilalleni puhelimeen tai tekemään jotain päätöstä.

Asiallisia ja mukavia asiakkaita on, mutta monet lähtevät aina hoitamaan asioitaan räyhäten kelan työntekijöille. Etuusasiat eivät ole yksinkertaisia ja jotkut asiakkaat ovat todella hankalassa tilanteessa, mutta yhtä lailla ne edellytykset etuuden saamiseksi on selvitettävä. Teen kuitenkin parhaani asiakkaiden auttamiseksi aikapaineen, koko ajan muuttuvien ohjeiden ja muutenkin ison tietomäärän puitteissa. Asiakkailta tulee huorittelua, uhkailua väkivallalla ja kiristämistä itsensä tappamisella eikä meille ole järjestetty tukea kuormittaviin asiakastilanteisiin.

On hyviäkin puolia, pääasiassa jotkut mukavat kollegat, toimistoajat, työterveyshuolto ja lounasetu. Talossa oppii paljon sosiaaliturvasta ja asiakkaita on mukava auttaa silloin kun vain voi jotenkin auttaa. Kela on myös ilmeisen haluttu työnantaja, jokaista työpaikkaa kohti hakijoita on paljon, vaikka kai monet eivät tätä uskoisikaan.  Valitettavasti työssä oleva ilmapiiri ja paine aiheuttavat sen, että en voi työssä hyvin ja luojan kiitos onkin tiedossa muuta tämän määräaikaisuuden päätyttyä.

Vierailija
22/36 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan tätä jos olisi lisää kokemuksia:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kesätöissä ja ihmettelen niitä, jotka sitä työtä jaksavat vuodesta toiseen.

Vierailija
24/36 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on täysin empatiakyvytön ihminen niin oikeen sopiva paikka.

Vierailija
25/36 |
03.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei tietenkään koske kaikkia paikkoja, mutta kaveri oli pöyristynyt, kuinka hitaita ja rutisevia kollegat on. Tämä kaveri hakkaa moninkertaisesti päätöksiä ja ihan oikein vielä päivässä, kun nämä etanat puuhastelee siellä papereitaan kuin hidastetussa filmissä ja valittaa hirveää kiirettä päälle. Tämä tietysti yhden toimipisteen toimintaa. Se kai on yllättänyt, että on niin hidasta porukkaa, jotka on tottuneet, ettei kiire paina ja toimivat sen mukaan.

Vierailija
26/36 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei tietenkään koske kaikkia paikkoja, mutta kaveri oli pöyristynyt, kuinka hitaita ja rutisevia kollegat on. Tämä kaveri hakkaa moninkertaisesti päätöksiä ja ihan oikein vielä päivässä, kun nämä etanat puuhastelee siellä papereitaan kuin hidastetussa filmissä ja valittaa hirveää kiirettä päälle. Tämä tietysti yhden toimipisteen toimintaa. Se kai on yllättänyt, että on niin hidasta porukkaa, jotka on tottuneet, ettei kiire paina ja toimivat sen mukaan.

Ihan pakko vastata tähän viestiin, koska riippuu täysin etuudesta mitä teet Kelassa.

Kelan suurin ongelma on välipomot, joilla ei ole mitään hajua noista päätösmääristä/tavoitteista. Työntekijät kilpailevat vakkaripaikoista sen mukaan, kuka saa eniten päätöksiä aikaan.

Sitten nämä työntekijät, jotka tekevät työnsä hyvin korjaavat edellisten tekemiä virheitä. Pahimmassa tapauksessa et saa sitä paikkaa..joten kannattavinta Kelassa on tehdä päätöksiä sinnepäin..kyll joku ne sitte oikaisee ellei asiakas itse sitä ole huomannut..Kaikista parasta tässä on ku sun pomo hehkuttaa näitä määräkoneita. Työssä on myös se ongelma, että työtä mitä teet ennen päätöstä..sill ei ole mitään merkitystä.

Onhan se palkkakin ihan paska verrattuna vaatimuksiin.

Vierailija
27/36 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ratkaisupuolella saa palkkaa?

Vierailija
28/36 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten kävin työhaastattelussa Kelan etuuskäsittelijäksi ja oli kyllä veemäisin haastattelu ikinä. Kysyttiin kaikki kysymykset mitä ei saisi kysyä, terveydentilasta yms. ja peloteltiin, että kannattaa kertoa totuus, koska heillä tehdään huumetestit. Olen tanakka ja siitäkin piilovitt*iltiin. Haastattelun jälkeen oli tunne, että oliko tämä joku piilokameraohjelma vai mitvit...olin tyytyväinen, etten tullut valituksi.

Vierailija
29/36 |
11.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko ratkaisupuolella saa palkkaa?

Luki siinä työpaikkailmoituksessa, noin 2500 eur/ kk.

Vierailija
30/36 |
11.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös kokemusta. En voiy htyä sun mielipiteeseen, paitsi että työntekijöillä tavallaan tosi helppo duunipaikka, saa tehdä etätöitä yms. ja jos pomo sattu susta tykkäämään, niin saat vaikka mitä vapaita esim. lasten asioissa. Se mua ihmetytti alusta alkaen, että duunista pystyi poistumaan jo klo. 14.30 ja tuntui että asiakkaat jotka sun liksan maksoi ei olleet mitään. Muutaman kerran edellisen työsuhteen jälkeen olen Kelalle hakenut enkä ole päässyt. Syy: esimies inhosi mua eikä kestänyt mun omia kehittämismielipiteitä. Ei koskaan enää Kelalle duuniin tai sit esimiehen pitäis olla kaveri.

Vierailija
31/36 |
07.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei onko kelalaisia linjoilla? Kuinka monta ratkaisua pitää tehdä kuntoutuksessa?

Vierailija
32/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala ja huonosti johdettu työpaikka. Sinne vain mikäli haluat joutua burnoutin partaalle kaiken byrokratian johdosta. Turvallinen vaihtoehto niille jotka eivät muualta saa töitä tai muuten vain kunnianhimo parempaan puuttuu.

Vierailija
33/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamala ja huonosti johdettu työpaikka. Sinne vain mikäli haluat joutua burnoutin partaalle kaiken byrokratian johdosta. Turvallinen vaihtoehto niille jotka eivät muualta saa töitä tai muuten vain kunnianhimo parempaan puuttuu.

Haluaisitko hiukan avata omaa kokemustasi?

Vierailija
34/36 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Itse olen aina ajatellut että Kela on hyvä ja arvostettu työnantaja, ja että pääsääntöisesti työntekijät viihtyvät...

Vierailija
35/36 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vanha lanka, mutta vuoden koetin olla Kelalla.

IT puolella on rahaa kuin roskaa ja se työnnetään konsulttifirmoihin joista osa on aika hämäriä virityksiä miljoonadiileineen, työntekijät ovat alinta kastia eikä esimerkiksi hiirtä saanut kokotyösuhteen aikana.

Jos ei työ kiinnosta niin suojatyöpaikkalaisia siellä piisaa ja lisääntyvät kuin kanit.

Työtä tekevät ajetaan loppuun ja vittuillaan päälle ja kehutaan johtoa koska se kelan kehumisteatteri on siellä tosi tärkeää

Suosittelen pysymään erossa, mulle riittää kuoleman jälkeinen helvetti ihan hyvin.

Vierailija
36/36 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin kesätöissä etuuskäsittelijänä vuosia sitten. Vei uskoni siihen, että Kela olisi asiakkaitaan kohtaan oikeudenmukainen ja Suomi ylipäätään hyvinvointivaltio.

Ensinnäkin työkavereistani hämmentävän usealla ei ollut korkeakoulututkintoa. Ja kuitenkin tehtiin työtä, jossa piti tuntea lainsäädäntöä laajasti. Samoin erilaisista sairauksista ja vammoista. Kollegani olivat toki suurimmalta osin soten, yhteiskuntatieteiden ja kaupan alan korkeakoulutettuja, mutta oli siellä myös mm. Taidealan entinen freelancer, baarimikko, vaatekaupan myyjä jne. Huippu oli yks eläkeikää lähestyvä, joka oli aloittanut Kelassa lähettinä keskikoulupohjalta 15-vuotiaana ja oli edennyt etuuskäsittelijäksi jo vuoden työskentelyn jälkeen. 

Tulostavoitteet olivat kuin pörssiyhtiössä ja kielteisiin päätöksiin painostettiin hienovaraisesti esimiestaholta. Vakuutuslääreitä kohtaan tuntemiani asioita en edes uskalla sanoa tässä. Kamala työpaikka, jossa piti tehdä etiikan ja terveen järjen vastaisia päätöksiä. En uskalla edes kuvitella, mitä on olla töissä Kelan asiakaspalvelijana. 

Sanotaan, että kukaan ei tule Kelaan töihin kyykyttääkseen ketään. Kyllä siellä sellaisiakin oli muutama, lähinnä esimiehissä ja lääkäreissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi