Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakointi raskauden aikana! :(

Vierailija
07.08.2013 |

Sain tänään tietää syyn uupumukseen & mahakramppeihin... Olen raskaana viikolla 10+.

Nyt huolettaa, kun olen polttanut n. 5 tupakkaa päivittäin. Olenko mahdollisesti aiheuttanut pahoja kehityshäiriöitä vauvalle? Lapsi on ollut haaveissa pitkään ja samantien lensivät tupakat roskiin.

Syytän itseäni ikuisesti jos jokin on vialla.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voithan ajatella niin että todnäk raskaus olisi mennyt jo kesken jos olisit suurta vahinkoa saanut aikaiseksi...

 

Ja syntyyhän tupakoimattomillekin vammaisia lapsia, joten JOS lapsellasi sitten joskus todettaisiinkin jotain, niin on hyvin pieni todennäköisyys että tupakka olisi syynä, varsinkin kun noin vähän poltat.

 

Hienoa että onnistut lopettamaan nyt =)

Tsemppiä ja onnea raskauteen!

Vierailija
2/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla määrällä et todellakaan, huoli pois.

 

Tänne kohta varmaan linkitetään kaikkea mahdolllista siitä, mitä tupakointi sikiölle aiheuttaa (ADHD, oppimisvaikeudet ja ja ja ja...) , mutta tuolla savukemäärällä alkuraskauden aikana et ole saanut mitään vahinkoa aikaiseksi. 

 

Ihanaa odotusta sinulle ja toivottavasti maltat jatkaa savutonta elämää myös raskauden jälkeen! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte linkittää. Lopetin tupakanpolton odottaessani melkein kokonaan, sallin itselleni vain 5kpl vuorokaudessa. Aiemmin meni yli puoli askia. Silloin asenteet edes neuvolassa eivät ollet niin tiukkoja. Siis: tupakka aamulla,  tupakka aamupäivällä ko 10, tupakka lounaan jälkeen, tupakka toisella tauolla ja viimeinen illalla klo 20.

 

Ja totuus on se, että pojasta tuli ADHD-piirteinen. Älykäs, ihana poika, mutta keskittymisvaikeuksia ja hankaluuksia ymmärtää muun maailman tapaa toimia.

 

Nämä piirteet alkoivat tullla esille eskari-iässä ja olivat pahimilliiaan jossakin 11-12-vuotiaana.

Vierailija
4/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikeasti häviävän pieni mahdollisuus ongelmille.

 

Itse sain tietää olevani raskaana vasta rv. 15 ja siihen asti poltin noin kaksi askia päivässä.

 

Nyt lapsi menee ekalle luokalle eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Terve kuin mikä ja fiksukin vielä =)

 

Tietenkin jotkut ongelmat esim. hedelmällisyys näkyy vasta aikuisiällä.

Vierailija
5/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos... En uskonut saavani noin asiallisia ja ihania vastauksia. Itku herkässä.

Ehkä yritän olla stressaamatta ja iloita siitä, että vihdoinkin mieheni ja minun suurin haave on toteutumassa. 

Vierailija
6/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tupakoimattomuutesi pitää myös synnytyksen jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, jätä se tupakka niin vähälle kuin ikinä vaan voit. Kokeile vaikka sitä pahinta hetkeä (tupakka aamula, tupakka illalla?).

 

Se On tosi vaikeata, ihan hiton vaikeata, mutta kun pääset vaikka siihen yhteen sauhuun kerran päivässä, niin olet jo kovasti voitolla. T: ADHD-piirteisen pojan mude

 

 

Vierailija
8/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 01:58"]

Toivottavasti tupakoimattomuutesi pitää myös synnytyksen jälkeen?

[/quote]Niin ja synnytyksen aikana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia raskaana polttaneita. Ja siis KOKO RASKAUDEN.

Ainakaan yksi ei mikään järjenjättiläinen ollutkaan... kiroili facebookissa koko raskauden ajan miten himoitsee tupakkaa. Lapsen synnyttyä harmitteli, kun tulikin odotettua isompi lapsi - 3100 g !

 

Eräs "ystävä" (naapurini) tupakoi kuin korsteeni odottaessaan kaksosia!

 

Vedoten siihen, kun esikoinenkin poikkeuksellisen terve, tupakasta huolimatta. Ei huhhuh.

 

Kukin tyylillään. Ei se tupakointi, vaan se minkä kuvan itsestään antavat. Todella suloisia lapsia ovat kaikesta huolimatta saaneet.

Vierailija
10/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 01:58"]

ap, jätä se tupakka niin vähälle kuin ikinä vaan voit. Kokeile vaikka sitä pahinta hetkeä (tupakka aamula, tupakka illalla?).

 

Se On tosi vaikeata, ihan hiton vaikeata, mutta kun pääset vaikka siihen yhteen sauhuun kerran päivässä, niin olet jo kovasti voitolla. T: ADHD-piirteisen pojan mude

 

 

[/quote]Ap lopetti jo kokonaan, joten miksi hänen pitäisi uudestaan pyrkiä aloittamaan??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus seurustelin yhden yh-mamman kanssa joka ilmeisesti oli polttanut ollessaan raskaana... ja olihan ne sen lapset vähän vajaan oloisia valitettavasti.

Vierailija
12/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan JOS tulee mielitekoja näin alkuun, niin ei se maailma kaadu 1-2 tupakkaan satunnaisesti raskauden aikana. Ei kannata syyllistää itseään liikaa, sillä tiedän miten hankalaa on lopettaa seinään. Todella hienoa toki jos ap pystyy siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 02:08"]

Tiedän monia raskaana polttaneita. Ja siis KOKO RASKAUDEN.

Ainakaan yksi ei mikään järjenjättiläinen ollutkaan... kiroili facebookissa koko raskauden ajan miten himoitsee tupakkaa. Lapsen synnyttyä harmitteli, kun tulikin odotettua isompi lapsi - 3100 g !

 

Eräs "ystävä" (naapurini) tupakoi kuin korsteeni odottaessaan kaksosia!

 

Vedoten siihen, kun esikoinenkin poikkeuksellisen terve, tupakasta huolimatta. Ei huhhuh.

 

Kukin tyylillään. Ei se tupakointi, vaan se minkä kuvan itsestään antavat. Todella suloisia lapsia ovat kaikesta huolimatta saaneet.

[/quote]

 

Niin, ja tämä liittyy ap:n aloitukseen niinkuin miten...? 

 

Onnea ap raskaudetasi ja ihanaa savuttoman elämä jatkoa! 

 

Vierailija
14/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2013 klo 01:50"]

Ei tartte linkittää. Lopetin tupakanpolton odottaessani melkein kokonaan, sallin itselleni vain 5kpl vuorokaudessa. Aiemmin meni yli puoli askia. Silloin asenteet edes neuvolassa eivät ollet niin tiukkoja. Siis: tupakka aamulla,  tupakka aamupäivällä ko 10, tupakka lounaan jälkeen, tupakka toisella tauolla ja viimeinen illalla klo 20.

 

Ja totuus on se, että pojasta tuli ADHD-piirteinen. Älykäs, ihana poika, mutta keskittymisvaikeuksia ja hankaluuksia ymmärtää muun maailman tapaa toimia.

 

Nämä piirteet alkoivat tullla esille eskari-iässä ja olivat pahimilliiaan jossakin 11-12-vuotiaana.

[/quote]

 

No, savukkeet ovat toki voineet ehkä osaltaan asiaa edesauttaa, mutta muutama rööki päivässä tuskin on se syy tuohon ADHD:hen. Siihen kun vaikuttaa moni muukin asia. 

 

Yksikään tuntemani ADD, ADHD- tms. lapsen äiti ei ole tupakoinut raskausaikana - tai sitä ennen. Enkä tupakoi itsekään. Maailma ei aina vaan ole niin mustavalkoinen... 

 

 

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mustavalkoisuudesta puhunutkaan, mutta omallatunnllani on se raskausajan tupakointi. Mitä enemmän tutkimuksia tulee, sen enemmän vahvistuu yhteys tupakointiin ja ADHD:hen. Ei sitä voi vähätellä. Toki moni saa terveitä lapsia, mutta moni ei. Erilaiset keskittymisvaikeudet ja autismin kirjon vivahteet lisääntyvät koko ajan. (kun tällasiin tuloksiin tullaan, ollan jo karsittu moni ympäristöltekijä tms. pois) Jos sitä voi minimoida savuttomuudella, niin suosittelen painokkaasti.

Vierailija
16/16 |
07.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain mahdollista, niin raiskauden aikana pitäisi olla täysin nollalinja niin tupakan, alkoholin kuin muidenkin päihteiden suhteen. Mutta ongelma voi olla alussa kun ei vielä itsekään tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme