Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi kahviloissa yms. pitäisi itse viedä tarjotin ja roskat?

Vierailija
16.04.2012 |

Minua ärsyttää todella, monissa paremmissakin paikoissa on tämä systeemi. Jos maksaa capuccinosta ja kakkupalasta aika paljon, minusta ei tarvitse alkaa tarjoilijan hommia tekemään. Sitä paitsi olisi parempi, että tarjoilija kävisi hakemassa astiat pöydästä ja pyyhkisi samalla pöydän!

Kommentit (121)

Vierailija
1/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, joutuu ihan itse viemään kuppinsa pois. Tuleeko teille kotona joku sen kahvikupin ja lautasen viemään tiskiin? Eikö se nyt ole ihan itsestään selvää, että kun siinä on se tarjotinteline oven vieressä, että sen tarjottimen voi siihen viedä, kiittää ja lähteä kotiin? Mikä siinä on niin vaikeaa?



Kuinkahan moni teistä on työskennellyt kahvilassa? Kokeilkaa edes paripäivää, niin olette erittäin tyytyväisiä, kun asiakas vie tarjottimensa pois, työntekijöillä on kuitenkin monta miljoonaa asiaa, mitä pitäisi hoitaa samaan aikaan ja samalla vielä hemmotella kermaperseet piloille...



Kohtelias hymy ja ystävällisyys on Suomessa ylellisyys kahvilan kassalla!



T: hyväksi kehuttu kahvilantäti...

Vierailija
2/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä(kään) ole sitä henkilökuntaa pilvin pimein töissä.

Siinä olet kyllä oikeassa että kohtelias hymy ja ystävällisyys ovat Suomessa ylellisyyttä kahvilan kassalla, nimittäin tiskin puolella.

Voi apua, joutuu ihan itse viemään kuppinsa pois. Tuleeko teille kotona joku sen kahvikupin ja lautasen viemään tiskiin? Eikö se nyt ole ihan itsestään selvää, että kun siinä on se tarjotinteline oven vieressä, että sen tarjottimen voi siihen viedä, kiittää ja lähteä kotiin? Mikä siinä on niin vaikeaa?

Kuinkahan moni teistä on työskennellyt kahvilassa? Kokeilkaa edes paripäivää, niin olette erittäin tyytyväisiä, kun asiakas vie tarjottimensa pois, työntekijöillä on kuitenkin monta miljoonaa asiaa, mitä pitäisi hoitaa samaan aikaan ja samalla vielä hemmotella kermaperseet piloille...

Kohtelias hymy ja ystävällisyys on Suomessa ylellisyys kahvilan kassalla!

T: hyväksi kehuttu kahvilantäti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti, kun asiakkaat tekevät tarpeeksi itse, työnantajasi irtisanoo sinut. Yrityksen ainoa tehtävä on tuottaa voittoa omistajalleen.

Voi apua, joutuu ihan itse viemään kuppinsa pois. Tuleeko teille kotona joku sen kahvikupin ja lautasen viemään tiskiin? Eikö se nyt ole ihan itsestään selvää, että kun siinä on se tarjotinteline oven vieressä, että sen tarjottimen voi siihen viedä, kiittää ja lähteä kotiin? Mikä siinä on niin vaikeaa? Kuinkahan moni teistä on työskennellyt kahvilassa? Kokeilkaa edes paripäivää, niin olette erittäin tyytyväisiä, kun asiakas vie tarjottimensa pois, työntekijöillä on kuitenkin monta miljoonaa asiaa, mitä pitäisi hoitaa samaan aikaan ja samalla vielä hemmotella kermaperseet piloille... Kohtelias hymy ja ystävällisyys on Suomessa ylellisyys kahvilan kassalla! T: hyväksi kehuttu kahvilantäti...

Vierailija
4/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaa käymästä kahviloissa, niin ei tuotakaan ongelmaa ole. Sitäpaitsi kenellä nykyaikana on varaa käydä kahvilassa, jossa joku pieni kuppi kahvia ja joku kuiva pullanpala maksaa suunnilleen 20 euroa?

Vierailija
6/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on



- osassa maissa pienemmät palkat, mutta lisää palkkaa saadaan TIPEISTÄ, joka motivoi tekemään kaikkensa sen eteen

- osassa maita palkat ovat samat kuin Suomessa, mutta työnantajan muut kustannukset työntekijöiden osalta pienemmän, jolloin on varaa pitää enemmän työntekijöitä



Suomessa perus av-mamma ei ymmärrä sitä, että siellä kahvilassa työskentelevät sen mitä heille on työnkuvaan määritelty. Jos kyseessä on itsepalvelukahvila niin heidän tehtävänsä ei ole kiertää keräämässä astioita vaan oletetaan että asiakkaat ne vievät itse kärryihin. Yksikään teistä leveeperseisistä av-mammoista ei tekisi itse omassa työssään yhtään ylimääräistä ilman lisäpalkkaa, joten miksi odotatte että kahvilatyöntekijä tekisi?



Jos ette osaa käyttäytyä siten, kun julkisissa kahviloissa on ihan oikeasti soveliasta ja kohteliasta sekä työntekijöitä että kanssakahvittelijoita kohtaan niin parempi on että pysytte ihan siellä omassa kodissanne kahvilla tai menette toisen av-mammman luo kahville päivittelemään tätä maailman epäreiluutta.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin maissa maksaa pöytiin tarjoiltuna kahvi enemmän kuin tiskiltä ostettuna. Ja sitten vielä tippi päälle. Minusta on tosi tökeröä jättää kahvikupit pöytään, jos menee sellaiseen paikkaan, missä ne kuuluu kantaa itse pois. Minusta sellaiset asiakkaat ikään kuin nostavat itsensä muiden yläpuolelle. Eivät myyjät ehdi niitä kuppeja kantamaan pois, vaan valitettavasti seuraavat asiakkaat. Tällöin kannattaa tosiaan valita kahvila, jossa ei tarvitse itse kerätä astioita tai mennä kotiin kahville.

Vierailija
8/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ne astiat todella voi jättää pöytään.

Jopa PAM:in puheenjohtaja jättää astiat tarjoilijalle

<a href="http://www.ts.fi/teemat/sunnuntai/1074149145/Pois+palvelusorrosta" alt="http://www.ts.fi/teemat/sunnuntai/1074149145/Pois+palvelusorrosta">http://www.ts.fi/teemat/sunnuntai/1074149145/Pois+palvelusorrosta</a&gt;

Näin taataan työpaikkoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelijoita tms pöytiä siivoamaan. Näin saataisiin Suomeen lisää työpaikkoja.

Joissakin maissa maksaa pöytiin tarjoiltuna kahvi enemmän kuin tiskiltä ostettuna. Ja sitten vielä tippi päälle. Minusta on tosi tökeröä jättää kahvikupit pöytään, jos menee sellaiseen paikkaan, missä ne kuuluu kantaa itse pois. Minusta sellaiset asiakkaat ikään kuin nostavat itsensä muiden yläpuolelle. Eivät myyjät ehdi niitä kuppeja kantamaan pois, vaan valitettavasti seuraavat asiakkaat. Tällöin kannattaa tosiaan valita kahvila, jossa ei tarvitse itse kerätä astioita tai mennä kotiin kahville.

Vierailija
10/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaruokapaikoissa (Mc, Hes, carrols jne) sekä Ikeassa vien tarjottimen roskineen. Niissä se kuuluu asiaan.



Muualla jätän sen pääsääntöisesti tarjoilijoiden tehtäväksi, ellei vientipaikka ole suurinpiirtein vieressä.



Ei minua yhtään haittaa se, jos tarjottimien palautuspaikkoja on kahviloissakin, kunhan niitä vaan ei ole varustettu millään hirveän mauttomilla kylteillä tyyliin "Palautathan tarjottimesi tänne".



Eniten minua harmittaa kahviloissa ja ravintoloissa se, jos pöydät ovat likaisia.



Joskus käyn sanomassa kassalla. Joskus taas otan itse ison tupon paperia, käyn kostuttamassa sen vesiautomaatissa ja pyyhin pöydän. Näin silloin, jos joutuisin odottamaan pöytien siistiytymistä pitkään. Roskat jätän tuolloin viereiseen sotkupöytään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellyt miksi yleensä mammojen jälkeen pöytä on kuin possulauman jäljiltä, tuttelit ympäriinsä ja syöttötuolit keskellä käytävää. Ilmeisesti periaatekysymys.

Työskentelen siis kahviossa, jossa on salissa astiakärry ja roskakoreja. Työntekijä on aina yksin töissä, sillä paikka on pieni, mutta suhteellisen kiireinen. Usein saattaa mennä parikin tuntia, etten ehdi kassalta liikkumaan mihinkään ja silloin itsenäinen astioiden pois vieminen pitäisi salin edes siedettävän näköisenä ja seuraavat asiakkaat mahtuisivat istumaan. Tämä ei tietenkään ole asiakkaan vika, mutta totuus kuitenkin on, ettei Suomessa ravintolan/kahvilan pyörityksellä tee suuria voittoja, joten henkilökuntakin pidetään minimissään. Jos vuorossa olisi kaksi työntekijää, olisi kahvio pian konkurssissa.

Yksi sotkuinen pöytä aiheuttaa myös ketjureaktion, jolloin muutkin ajattelevat että astiat voi jättää pöytään. Sotkuinen sali taas karkoittaa muita mahdollisia asiakkaita.

Tuntuu kurjalta, kun edellinen asiakas on jättänyt pöydän täyteen astioita ja roskia, ja seuraava asiakas raivosta kihisten tulee huutamaan minulle, kuinka hän haluaa juuri tähän tiettyyn pöytään, mutta se on siivoton. En kuitenkaan kehtaa jättää sitä 10min jonoa seisomaan kyseisen pöydän siivouksen ajaksi, vaikka varmaan pitäisi. Tietenkin juoksen rätin kanssa saliin heti kun jono loppuu ja tiedän, että siisteys kuuluu minun toimenkuvaani.

Jostain syystä minusta tuntuu joskus siltä, että astiat on jätetty pöytään mielenosoituksena minua vastaan, jolloin mietin mitä olen tehnyt asiakkaita kohtaan väärin. Tiedän kuitenkin olevani hyvä ja nopea työssäni ja iloisuudestani kehuttu.

Huoh. Anteeksi avautumiseni. Olen tosi pahoillani palvelun vähäisyydestä ja kahviloiden toimintatavoista, mielelläni lisäisin henkilökunnan määrää ja pitäisin huolen asiakkaiden 110% viihtyvyydestä. Tämä hiki hatussa juokseva nuori kahvilatäti ei kuitenkaan asialle mitään voi.

Lisään vielä, että olen työskennellyt myös yksikössä, jossa henkilökuntaa on enemmän, mutta ei sieläkään tarpeeksi asiakasmäärää kohden. Kyllä sitä tekemistä löytyy ilman periaateastioita pöydissä.

Vierailija
12/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän asiakas palvelee itse itseään, sitä vähemmän tarvitaan työvoimaa. Esim. Stockmann on vähentänyt näkyvästi kahvilatyöntekijöitä. Samaan aikaan ilmestyi kahvilan nurkkaan astioiden palautuspiste. Älä siivoa itse, anna ihmiselle työpaikka.


Kyllä monissa paikoissa osataan laskea tarkkaan, kuinka paljon porukkaa tarvitsee töihin. Mikään yritys ei taatusti palkkaa henkilöä töihin, jos vain voi olla palkkaamatta.

On naiivia kuvitella, että jos asiakkaat jättävät tarjottimensa pöytään, palkataan uusi työntekijä. Ei varmasti palkata. Niitä vakkarityöntekijöitä kuumotetaan vaan enemmän, että töitä pitää tehdä nopeammin ja nopeammin. Asiakaspalautteiden paska kaadetaan työntekijöille. Yritys taas haluaa sen saman tuoton, jonka se on ennenkin saanut. Ei se sitä tuottoa riskeeraa ottamalla uuden työntekijän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä tarkoitin. Eli monessa paikassa lasketaan hyvin tarkkaan, mitä vuorossa ehtii tehdä, kuinka monta asiakasta palvella ja mitä kaikkea tehdä siinä ohella. Henkilöstöä on kallista pitää.

34

Vierailija
14/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä selvästi laskettu tämä tarjoilijan palkka pois hinnasta. Muualla on korkeat hinnat ja its epitäisi vielä korjata kuppinsa pois kas kun ei vielä pyyhkiä pöytäkin.



Olen sitä mieltä, että tällä asenteella me viemme monelta nuorelta ja opiskelijalta työpaikan pois. Matkikaa minua ja lopetetaan tämä itsepalvelu nuorten hyödyksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä selvästi laskettu tämä tarjoilijan palkka pois hinnasta. Muualla on korkeat hinnat ja its epitäisi vielä korjata kuppinsa pois kas kun ei vielä pyyhkiä pöytäkin.

Olen sitä mieltä, että tällä asenteella me viemme monelta nuorelta ja opiskelijalta työpaikan pois. Matkikaa minua ja lopetetaan tämä itsepalvelu nuorten hyödyksi!

Porukka ei mitä ilmeisemmin ymmärrä, että kahvila ei lisää työpaikkoja työmäärän lisääntyessä, vaan tulojen lisääntyessä. Eikä kahviolle tule rahallista tuottoa, kun vähäinen henkilökunta on siivoamassa pöytiä, eikä palvelemassa jonottavia asiakkaita. Karua mutta totta.

Kiitos 34 komppauksesta, puhut asiaa!

- 33, hiki hatussa juokseva nuori kahvilatäti

Vierailija
16/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin ihmetellyt miksi yleensä mammojen jälkeen pöytä on kuin possulauman jäljiltä, tuttelit ympäriinsä ja syöttötuolit keskellä käytävää. Ilmeisesti periaatekysymys.

Työskentelen siis kahviossa, jossa on salissa astiakärry ja roskakoreja. Työntekijä on aina yksin töissä, sillä paikka on pieni, mutta suhteellisen kiireinen. Usein saattaa mennä parikin tuntia, etten ehdi kassalta liikkumaan mihinkään ja silloin itsenäinen astioiden pois vieminen pitäisi salin edes siedettävän näköisenä ja seuraavat asiakkaat mahtuisivat istumaan. Tämä ei tietenkään ole asiakkaan vika, mutta totuus kuitenkin on, ettei Suomessa ravintolan/kahvilan pyörityksellä tee suuria voittoja, joten henkilökuntakin pidetään minimissään. Jos vuorossa olisi kaksi työntekijää, olisi kahvio pian konkurssissa.

Yksi sotkuinen pöytä aiheuttaa myös ketjureaktion, jolloin muutkin ajattelevat että astiat voi jättää pöytään. Sotkuinen sali taas karkoittaa muita mahdollisia asiakkaita.

Tuntuu kurjalta, kun edellinen asiakas on jättänyt pöydän täyteen astioita ja roskia, ja seuraava asiakas raivosta kihisten tulee huutamaan minulle, kuinka hän haluaa juuri tähän tiettyyn pöytään, mutta se on siivoton. En kuitenkaan kehtaa jättää sitä 10min jonoa seisomaan kyseisen pöydän siivouksen ajaksi, vaikka varmaan pitäisi. Tietenkin juoksen rätin kanssa saliin heti kun jono loppuu ja tiedän, että siisteys kuuluu minun toimenkuvaani.

Jostain syystä minusta tuntuu joskus siltä, että astiat on jätetty pöytään mielenosoituksena minua vastaan, jolloin mietin mitä olen tehnyt asiakkaita kohtaan väärin. Tiedän kuitenkin olevani hyvä ja nopea työssäni ja iloisuudestani kehuttu.

Huoh. Anteeksi avautumiseni. Olen tosi pahoillani palvelun vähäisyydestä ja kahviloiden toimintatavoista, mielelläni lisäisin henkilökunnan määrää ja pitäisin huolen asiakkaiden 110% viihtyvyydestä. Tämä hiki hatussa juokseva nuori kahvilatäti ei kuitenkaan asialle mitään voi.

Lisään vielä, että olen työskennellyt myös yksikössä, jossa henkilökuntaa on enemmän, mutta ei sieläkään tarpeeksi asiakasmäärää kohden. Kyllä sitä tekemistä löytyy ilman periaateastioita pöydissä.

Jos työnantajasi on huono yrittäjä eikä ole osannut rakentaa liiketoimintaa järkeväksi, ei syy ole asiakkaissa.

Ihan oikeasti, kyllä se kuuluisi kahvilahenkilökunnan tehtäviin edes pyyhkiä pöydät.

Ei nimittäin ole mitenkään tavaton tilanne, että asiakkaana saan kiertää kaikki pöydät läpi ja aivan kaikki ovat likaisia, muruja ja juomajälkiä täynnä.

Sinä vielä tunnut odottavan, että meidän 7-10 euroa kahvista + leivoksesta maksaneiden asiakkaiden kuuluisi tulla auttamaan sinua työssäsi? Toinen hyvä vaihtoehto lienee olisi pysyä kokonaan poissa kahvilastasi.

Asenteesi on kyllä jännä.

T: Yrittäjä itsekin

Vierailija
17/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis kassalla on 5 ihmistä jonossa ja sali täynnä likaisia pöytiä niin sinusta siis kassahenkilön pitää mennä saliin siivoamaan eikä palvella jonossa seisovia asiakkaita?

Vierailija
18/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Olen sitä mieltä, että tällä asenteella me viemme monelta nuorelta ja opiskelijalta työpaikan pois. Matkikaa minua ja lopetetaan tämä itsepalvelu nuorten hyödyksi!


Selitin jo tuossa edellä, että se, että asiakkaat eivät vie astioita kärryihin ei johda siihen, että palkataan lisää henkilökuntaa. Se pelkästään lisää niiden kiirettä ja painetta, joilla on työpaikka.

Vierailija
19/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti kierrän sellaiset paikat kaukaa, jossa saa ensin siivota paikan, jotta mahtuu pöytään. Mitä se astioiden vieminen hyödyttää, jos pöytä on tahrainen ja muruja täynnä. Ei se tee paikasta yhtään viihtyisämpää tai houkuttelevampaa.


Sotkuinen sali taas karkoittaa muita mahdollisia asiakkaita. Tuntuu kurjalta, kun edellinen asiakas on jättänyt pöydän täyteen astioita ja roskia, ja seuraava asiakas raivosta kihisten tulee huutamaan minulle, kuinka hän haluaa juuri tähän tiettyyn pöytään, mutta se on siivoton.

Vierailija
20/121 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kierrän sotkuiset paikat kaukaa. Mihin siellä mahtuisi edes istumaan?

Jos siis kassalla on 5 ihmistä jonossa ja sali täynnä likaisia pöytiä niin sinusta siis kassahenkilön pitää mennä saliin siivoamaan eikä palvella jonossa seisovia asiakkaita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi