miksi kahviloissa yms. pitäisi itse viedä tarjotin ja roskat?
Minua ärsyttää todella, monissa paremmissakin paikoissa on tämä systeemi. Jos maksaa capuccinosta ja kakkupalasta aika paljon, minusta ei tarvitse alkaa tarjoilijan hommia tekemään. Sitä paitsi olisi parempi, että tarjoilija kävisi hakemassa astiat pöydästä ja pyyhkisi samalla pöydän!
Kommentit (121)
Vai oikein elitisti ketju kahvila. :D
Tämän ketjun luettuani muistan huudahtaa aina, kun näen kahvilassa tuollaisen. Ei ole asiallista jättää omaa siivoa toisen eteen. On todella pieni vaiva nostaa se oma kuppi.
Katsotaan, tarviiko ketään muistuttaa...
Vai oikein elitisti ketju kahvila. :D
joissa sijoittajat kerää hillot, kun kahvilassa on joku franchising konsepti tai muuten vaan matkitaan "suurta maailmaa"? Suomi on kahvimaa ja suomalainen kahvikulttuuri on vanhaa. Bembölen kahvitupa löytyy pääkaupunkiseudulta esimerkkinä monipuolisesta kotimaisesta paikasta ja lisäksi löytyy monet konditoriot, Antellin kahvilat ja Häggmanit. Niin ja tuon edellä maininneen oppilaskuntakahvilat. Kaikissa suomalaisissa, joissa olen käynyt astiat saa viedä itse, mutta henkilökunta kyllä nopeasti hoitaa moukkienkin jäljet.
on siellä yliopistoilla ja muualla pikkukahvilat, jossa oppilaskunnat tai yrittäjät pitävät niitä ja kupitkin ovat opiskelijoiden tai muiden sinne tuomia, mutta en suosittele tosiaankaan tämän ketjun väelle. Pysykää siellä elitistiketjukahviloissa.
sitä Bemböleä pitemmällä..monet tässäkin ketjuissa mainituista kahviloista ei ole ketjukahviloita (jos siis sillä tarkoitit sellaisia paikkoja kuin Wayne's Coffee, Picnic tai CoffeeHouse). Helsingissä nimenomaan suosituimmat kahvilat eivät ole noita ketjuja. Tai no, en nyt osaa ketjuna vielä pitää sellaista paikkaa, jonka yrittäjällä on kaksi kahvilaa, kuten Espa/Success tai Java (Lasipalatsi ja Hakis).
Yliopistolla muuten kahvioita pitää ihan Unicafe, se vasta ketju onkin.:)Yliopiston kahvilat ei siis todellakaan ole yrittäjän tai ylioppilaskuntien pitämiä täällä.
sitä Bemböleä pitemmällä..
kävin siellä sivukylällä konditoriossa. Aika samanlainen fiilis kuin kotimaisissa kahviloissa, oikein siisti paikka. Vein itse kupinkin takaisin. Edeltäneellä viikolla olin Lontoossa hienossa yksittäis kahvilassa ja kävin myös hotellia vastapäätä olleessa Café Nerossa. Samalla reissulla kävin Pohjois Devonissa, jossa olimme kahvilan ainoat asiakkaat. Tammikuussa olin Thames joen varrella taidemuseon lähellä ja siellä kahvikupit sai itse viedä, sillä reissulla kävin Skotlannissa Invernessistä itään pubin tapaisessa kahvilassa. Reissaan paljon töiden puolesta Euroopassa, joten kyllä kahvilat tulevat tutuiksi. Mieluiten käyn kahviloissa, joissa pöydät on tyhjät. Lontoossa tahti tahtoo olla sen verran kiivas, että auttaisi paljon yleisilmeeseen ja viihtyvyyteen, kun olisi paikka jonne viedä ne kahvikupit.
Yliopistolla muuten kahvioita pitää ihan Unicafe, se vasta ketju onkin.:)Yliopiston kahvilat ei siis todellakaan ole yrittäjän tai ylioppilaskuntien pitämiä täällä.
Niin, puhuin ainejärjestöjen kahviloista. Unicafe ei ole sellainen. En tiedä missä sinä olet, mutta joillain oppilaskunnilla, killoilla ja osakunnilla on ihan oma ainejärjestön ylläpitämä. Joillain jopa ravintoloita, mutta ne onkin eri asia.
Minä taas en periaatteesta punnitse hedelmiä marketissa. Kassatyttö ehtii hyvin kipaista hedelmäosastolla punnitsemassa, ja lisäähän se työllisyyttäkin, kun tarvitaan ainakin tuplamäärä kassoja töihin kun asiakkaat eivät tee heidän töitään.
En tainnut törmätä yhteenkään AV-mammaan, tai ainakin ne mammat jotka olivat siellä, käyttäytyivät asiallisemmin kuin olisin palstalaiselta odottanut.
Söin voileivän, täytetyn Croissantin (salaattia+juusto+leikkele) ja munkin (korvasin niillä lounaan).
Sinä aikana sieltä ensin poistui parikymppinen pariskunta, kantoivat kiltisti kuppinsa pois. Sen jälkeen poistui iäkkäämpi rouva ja vähän nuorempi, viisissäkymmenissä ollut rouva. Heillä oli ollut kakkupalat ja kahvit, veivät nätisti lautasensa ja kupit. Sitten katsoin, kun tuli kolmikymppinen nainen sinne yksin harmaissa verkkareissa, että nyt täytyy olla AV-mamma. No jos oli, niin aika poikkeuksellinen tapaus, kun hänkin muisti viedä lautasen ja kahvikuppinsa. Sama jatkui koko ajan, kun olin kahvilassa. Kaikki veivät astiansa pöydästä.
Seurasin samalla iäkkäämpää kahvilanpitäjää. Hän kävi kahteen kertaan siellä oloni aikana pyyhkimässä pöydät, joista väki poistui. Astiakärryt kävi kerran tyhjentämässä, vaikka ei ehtinyt puoliksikaan täyttyä. Oli mukavan siistiä, sain herkutellessa luettua hesarin. Sen kahvilan kävijät näyttävät osaavan.
Mies, 37v.
Niin, puhuin ainejärjestöjen kahviloista. Unicafe ei ole sellainen. En tiedä missä sinä olet, mutta joillain oppilaskunnilla, killoilla ja osakunnilla on ihan oma ainejärjestön ylläpitämä. Joillain jopa ravintoloita, mutta ne onkin eri asia.
se merkitsee vain sitä, että joko työvoima on ilmaista tai sitten kyseessä ei ole muuten virallinen kahvila, eli homma pyörii niin sanotusti pimeänä.
Eli aika erikoista, että pidät tavoittelemisen arvoisena kahvilaa, joka ei pyöri pelisääntöjen mukaan, eli maksa normaalisti palkkoja ja muita kuluja tai edes veroja. Ihanteensa kullakin..
Eli aika erikoista, että pidät tavoittelemisen arvoisena kahvilaa, joka ei pyöri pelisääntöjen mukaan, eli maksa normaalisti palkkoja ja muita kuluja tai edes veroja. Ihanteensa kullakin..
Ry:t eivät taida maksaa veroja liiketoiminnastaan, kun eivät tuota voittoa. Palkkakuluja ainakin se minun tietämäni kahvila käsittääkseni maksaa ja eiköhän siitä mene muutkin työnantajakulut. Oulussa toimiva humukuppila on varmasti viihtyisimpiä kahviloita joissa minäkin joskus istuskelen.
ja täysin laillisesti se toimii. Oma facebook sivukin sillä löytyy.
http://www.humanistinenkilta.fi/index.php/humus
Ei kai kukaan täällä puhunut edullisuudesta? On se edullinen, mutta taitaa se tuottaakin, kun humanistikilta taitaa apurahat jakaa sen tuottojen pohjalta.
mäkkärissä vien mielelläni, mutta kalliissa kahvilassa en
vaikka ne tarjotintelineet siellä tönöttävät, ja osa asiakkaista näyttää tarjottimet itse kuljettelevan. Selkeät pikaruokapaikat ovat asia erikseen, mutta ei kahvilakulttuuriin ole ennenkään kuulunut se, että asiakkaat tekevät tarjoilijan työt. Suomessa on tässä asiassa menty ihan väärään suuntaan.
ja olen täysin samaa mieltä. Akat vaan notkuvat tiskin takana, vaikka ehtisivät loistavasti tyhjentää pöydät ja pyyhkiä ne.
Saatte pöytiintarjoilun eikä tarvitse viedä tarjotinta tai etsiä tarjottimen kanssa vapaata pöytää.
ole ikinä käynyt missään paremmassa paikassa jossa olisi pakko itse viedä tarjotin pois.
Kun käy halvemmassa paikassa (ABC, Mäkki jne) on tavallaan itsestäänselvää että on halpaa koska siellä ei siivota pöytiä, mutta jos käyn jossain missä kahvi+pulla maksaa tunnin palkan verran, niin tosiaan outoa jos pakko itse korjata pöytä...
Puuttuisi tosiaan vaan että oitäisi itse pyyhkiä pöytää kun lähtee =D
Saatte pöytiintarjoilun eikä tarvitse viedä tarjotinta tai etsiä tarjottimen kanssa vapaata pöytää.
helsingin keskustassa on jokunen, mutta muuten...
helsingin keskustassa on jokunen, mutta muuten...
Mitkä ne on? Mä en tiedä yhtäkään. Menen heti, jos tuollainen löytyy.
Periaatekysymys. Kahvilahinnat on muutenkin pilvissä. Asiakkaiden pitäisi osata vaatia jotain vastinetta hinnoille.
te olette laiskoja... kaikki pitäsi tulla valmiina nokan eteen.
Ne kahvilat ei ole mitään kultakaivoksia, ei niillä ole varaa palkata henkilökuntaa vaan siivoamaan pöytiä. Ne siivoukset tehdään sitten kun muilta töitä ehditään.
Kuinka mukavaa on sitten kahvintuskissaan mennä sellaiseen kahvilaan, jossa joka ikinen pöytä on täynnä lautasia ja kuppeja? Jos jokainen ne jättäisi pöytään?
Ja kuinka vaikeaa on kerätä tavaransa siihen tarjottimelle, ottaa se kaksi askelta ja nostaa se tarjotin siihen vaunuun. Aivan helvetin raskasta, mokomat läskiperseet! Keittäkää itse kahvinne!
on siellä yliopistoilla ja muualla pikkukahvilat, jossa oppilaskunnat tai yrittäjät pitävät niitä ja kupitkin ovat opiskelijoiden tai muiden sinne tuomia, mutta en suosittele tosiaankaan tämän ketjun väelle. Pysykää siellä elitisti ketju kahviloissa.