Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi kahviloissa yms. pitäisi itse viedä tarjotin ja roskat?

Vierailija
16.04.2012 |

Minua ärsyttää todella, monissa paremmissakin paikoissa on tämä systeemi. Jos maksaa capuccinosta ja kakkupalasta aika paljon, minusta ei tarvitse alkaa tarjoilijan hommia tekemään. Sitä paitsi olisi parempi, että tarjoilija kävisi hakemassa astiat pöydästä ja pyyhkisi samalla pöydän!

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuppi hyvää cappuccinoa Suomessa maksaa helposti kuusi euroa. Siihen joku leivos kylkeen, toinen kuusi euroa. Itse pitää kantaa sekä kahvi että leivos pöytään.

Italiassa vastaava setti maksaa yhteensä sen kuusi euroa ja joku tuo sen nokan alle. Että joo, pitää matkustaa muille maille vierahille, jos haluaa palvelua.

Vinkki tarjoilijoille: kysykää kerrankin jotain muuta kuin "maistuiko?", niin saatte tippiä. Mä tippaan joka kerta eurolla tai parilla, kun tarjoilija on edes sen oloinen, että tekee työtään mielellään. Harvemmin pääsee sellaista ihmettä todistamaan.

Vierailija
82/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko missään muualla kuin Suomessa tollasta systeemiä kuin Suomessa?! Kaikkeen ne asiakkaat suostuukin, ja vielä pyydetään ihan hirveitä hintoja. Enpä oo täällä Saksassa montaa kertaa törmänny kahvilaan, jossa pitäisi itse hakea kahvinsa jostain. Saatikka että pitäisi vielä jälkensä siivota. Siksihän sinne kahvilaan mennään että siellä on palvelua, muuten keittäisin kahvini vaan kotona aina.

Ihan täynnä olen tätä itsepalvelukulttuuria! Haluan istua kahvilapöytään, hengähtää hetken, katsella ihmisiä ympärillä, olla omissa ajatuksissani tai selata vaikka lehteä. Enkä jonottaa sinne tiskille, että saan itse kantaa kahvin pöytään!

Kiitos teille, jotka tässä ketjussa listasitte _palvelevia_ kahviloita Helsingissä, tuli pari uutta itsellekin. Toivottavasti nämä alkaisivat palata pikkuhiljaa "muotiin". Ilahduin tosi paljon, kun Shellit lanseerasivat uudelleen palveluasemansa, eikä tarvitse bensaa tankata itse :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin huonoja kahviloita ole?

Vierailija
84/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta pöytiintarjoilupaikkojen listasta! Strindbergin tiesinkin, Engeliä luulin itsepalvelupaikaksi. Näihin listattuihin siis menen jatkossa.

Puolittainen pöytiintarjoilu. Siellä kassa on ulko-oven vieressä ja tullessa tilataan, lähtiessä maksetaan. Tilaus ja tykötarpeet (vesi, kahvin kyytipojat, suklaa ja muut) sekä mahdollinen santsikuppi tuodaan pöytään. Lähtiessä astiat luonnollisesti jätetään silleen. Kahvilamiljöössä pidän tästä melkein enemmän kuin varsinaisesta pöytiintarjoilusta.

Vierailija
85/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitähän tuo ongelma juontaa juurensa.

Kyse EI ole siitä, jaksanko minä kantaa astiani pestäväksi, vaan siitä, että kuuluuko se hyvään palveluun.

Oikeasti suomalaisessa kahvilassa ja pikaruokalassa maksetaan aika paljon siitä muonasta. Ihan tarpeeksi, jotta sillä pitäisi saada jonkinlaista palveluakin.

Kohta ehkä nöyrät suomalaiset tiskaavatkin itse...

Tämä on tasan samaa kategoriaa kuin se, että:

- kokoamme itse huonekalumme läjästä levyjä ja muttereita

- ompelemme itse nappimme, koska kaupan takeissahan napit ovat kiinni ompeleella, jonka saa irki nykäisemällä vähän langan päästä

- tyydymme siihen, että hedelmät myydään raakana, ettei kauppa vaan saa hävikkiä ylikypsiksi ehtineistä hedelmistä

- kestämme sen, että esim. autokaupat eivät viitsi enää pitää varastoa varaosista (varastot maksavat), joten jos auto hajoaa, monet osat joudutaan tilamaan suoraan valmistusmaasta tehtaalta.

Tämä on tätä. Palvelusta ei haluta maksaa, ja sen varjolla sitä ei myöskään TARJOTA missään. Hinnat silti nousevat.

varmaan saada nakata roskatkin kadulle, eihän arvon kermaperseet voi niitä roskikseen kiikuttaa! Lakasijat kadulle siivoamaan rouvien jälkiä!

Kukas teidän perseet pyyhkii ja vessat pesee kotona, ettehän te moisia pysty tekemään, kun se kahvikupin palauttaminenkin on niin ylivoimaisen vaikeaa.

Jos et halua koota sitä hemmetin kaappia, osta se semmoisesta liikkeestä, jossa maksaa puolet enemmän, mutta on varmasti kasassa! Nämä halvat hinnat kun saadaan sillä, että kuljetetaan mahdollisimman monta kaappia kerralla, eikä säilytys vie tilaa.

Ja voit aivan hyvin ompeluttaa vaatteesi ompelijalla, saat ihan mittatilaustyönä.

Osta ne hedelmät vähän aikaisemmin, siten saat kypsiä hedelmiä. Tai muuta sinne, missä voit odotella että hedelmät tippuu puusta suoraan suuhun. Katsos aika epäekologista kärrätä puolimätää tavaraa kauppoihin...

Tämä ongelma ei koske minua, sillä en juo kahvia. Siinä ratkaisu sinunkin ongelmaasi.

Vierailija
86/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka paikassa on omat säännöt, sinä noudatat niitä. Muuten kannattaa jäädä pois sieltä.

Vierailija
87/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että 6e maksaa kahvi ja leipä, ei tarkoita sitä, että kahvilalla on varaa palkata yksi ihminen ainoastaan vahtaamaan pöytiä.

Ymmärtäisin jos kyse olisi jostain oikeasti kalliista paikasta.

Mihin te vertaatte noita kun väitätte kalliiksi? :D

Vierailija
88/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin en todellakaan siivoa pöytää, mutta jos kahvila on tupaten täynnä ja tarjoilijoilla ilmeinen kiire, niin sitten vien astiat. Mutta siltikin ketuttaa maksaa siitä palvelukonseptista, jota ei oikeasti ole.

Vierailija
89/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on kotoisin eräästä toisesta länsi-euroopan maasta ja jaksaa edelleen päivitellä suomalaisen palvelukulttuurin ala-arvoisuutta. Ja vertailupohjaa on, sillä hän on asunut yli kymmenessä eri maassa ja matkustellut kymmenissä. Suomi saa häneltä tässä(kin) suhteessa todella huonot pointsit :(

Kyse EI ole siitä, jaksanko minä kantaa astiani pestäväksi, vaan siitä, että kuuluuko se hyvään palveluun.

Oikeasti suomalaisessa kahvilassa ja pikaruokalassa maksetaan aika paljon siitä muonasta. Ihan tarpeeksi, jotta sillä pitäisi saada jonkinlaista palveluakin.

- ompelemme itse nappimme, koska kaupan takeissahan napit ovat kiinni ompeleella, jonka saa irki nykäisemällä vähän langan päästä

- tyydymme siihen, että hedelmät myydään raakana, ettei kauppa vaan saa hävikkiä ylikypsiksi ehtineistä hedelmistä

- kestämme sen, että esim. autokaupat eivät viitsi enää pitää varastoa varaosista (varastot maksavat), joten jos auto hajoaa, monet osat joudutaan tilamaan suoraan valmistusmaasta tehtaalta.

Tämä on tätä. Palvelusta ei haluta maksaa, ja sen varjolla sitä ei myöskään TARJOTA missään. Hinnat silti nousevat.

Vierailija
90/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä käyn juomassa sen pöytiintarjoilupaikoissa

Kuppi hyvää cappuccinoa Suomessa maksaa helposti kuusi euroa. Siihen joku leivos kylkeen, toinen kuusi euroa. Itse pitää kantaa sekä kahvi että leivos pöytään.

Italiassa vastaava setti maksaa yhteensä sen kuusi euroa ja joku tuo sen nokan alle. Että joo, pitää matkustaa muille maille vierahille, jos haluaa palvelua.

Vierailija
91/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas moni tosi epäsivistynyt ja huonokäytöksinen. Itse en ainakaan menisi paikkaan, jonka laatimat käyttäytymissäänöt eivät sopisi ylpeydelleni.

Hävetkää siat.

Vierailija
92/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että 6e maksaa kahvi ja leipä, ei tarkoita sitä, että kahvilalla on varaa palkata yksi ihminen ainoastaan vahtaamaan pöytiä.

Ymmärtäisin jos kyse olisi jostain oikeasti kalliista paikasta.

Mihin te vertaatte noita kun väitätte kalliiksi? :D

Vierailija
93/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin lintunen lehdossa tarjoilijattaret siella, yhta ahkeria, tarkoitan

Vierailija
94/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ensin, mihin te vertaatte näitä hintoja kun niin kovin kalliiksi näette. :D

Palstan nirppikset wt-mammat paikalla selvästi. :D

Vierailija
95/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on kotoisin eräästä toisesta länsi-euroopan maasta ja jaksaa edelleen päivitellä suomalaisen palvelukulttuurin ala-arvoisuutta. Ja vertailupohjaa on, sillä hän on asunut yli kymmenessä eri maassa ja matkustellut kymmenissä. Suomi saa häneltä tässä(kin) suhteessa todella huonot pointsit :(

Suomessa saa hemmetin ylimielistä, töykeää ja huonoa palvelua. Vastaavaan olen törmännyt vain Venäjällä ja Unkarissa.

Vierailija
96/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten jos kahvilan palvelu ei miellytä, toiseen paikkaan vain. Tai sitten voi kauniisti antaa palautetta. Yrittäjä voi sitten miettiä mikä on mahdollista ja mihin hintaan ja kuinka sen voi toteuttaa.

Asiakakkaan niskaan ei voi kuitenkaan sälyttää yritystoiminnan kannattavuusongelmia.

t. yrittäjä itsekin

Vierailija
97/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan on kaikissa tullut käytyä eikä minusta pöytiintarjoilu yksistään selitä kahviloiden hintaeroja. Ja nyt puhun Hgin keskustan kahviloista.

Kyllä on kalliimmat hinnat, koska palvelu eli työvoima maksaa.

Paitsi ettei noissa pöytiintarjoilupaikoissa ole sen kalliimmat hinnat kuin niissä missä ei saa mitään palvelua ja pöydät täynnä edellisten asiakkaiden tarjottimia, muruja pöydillä jne.

Ap, puutut ihan oikeaan asiaan. Suomalaiset eivät halua maksaa palvelusta,

Mikään tekijä ei yksistään selitä paikkojen hintaeroja. Varmasti Perähikiällä kahvikuppi maksaa palvelun kerakin vähemmän kuin jossain stadin keskustan hot spot-paikassa.

Mutta kyllä työvoima on ilman muuta yksi suurimmista kustannustekijöistä ravintola-alalla.

Älä kinaa, kun et ymmärrä.

Vierailija
98/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan pyydystyspaikkoja, siis asiakkaiden rahojen pyydyksia. kahvi on kahvi vaikka nokipannusta nuotiotulella varkauden torilla.

Vierailija
99/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on täysin normaali käytäntö, että kahvilassa on kunnon palvelu. Näin on esimerkiksi Saksassa, jossa työvoimakustannukset eivät todellakaan ole yhtään pienemmät kuin Suomessa.

Itse olen kyllä valmis maksamaan kalliimpia hintoja kunnon palvelusta.

Ihan on kaikissa tullut käytyä eikä minusta pöytiintarjoilu yksistään selitä kahviloiden hintaeroja. Ja nyt puhun Hgin keskustan kahviloista.

Paitsi ettei noissa pöytiintarjoilupaikoissa ole sen kalliimmat hinnat kuin niissä missä ei saa mitään palvelua ja pöydät täynnä edellisten asiakkaiden tarjottimia, muruja pöydillä jne.

Mikään tekijä ei yksistään selitä paikkojen hintaeroja. Varmasti Perähikiällä kahvikuppi maksaa palvelun kerakin vähemmän kuin jossain stadin keskustan hot spot-paikassa.

Mutta kyllä työvoima on ilman muuta yksi suurimmista kustannustekijöistä ravintola-alalla.

Vierailija
100/121 |
16.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvin hinta voi olla sama, toisessa paikassa saa palvelua, toisessa ei. Onko toisessa sitten laiskemmat myyjät?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme