Afrikkalaisten keskimäärionen ÄO on 60
- Ei afrikkalaisten huono-osaisuus ole meidän valkoihoisten syytä. Kun suomalaisten keskimääräinen älykkyysosamäärä on 97, Afrikassa se on 60 - 70. Erot älykkyydessä on merkittävin huono-osaisuutta selittävä ilmiö.
En kyllä ole samaa mieltä tuosta huono-osaisuudesta, sillä tunnen Suomessa monta todella älykästä ihmistä, jotka ovat silti huono-osaisia. Eräs mies menetti äitinsä kun oli lapsi, äiti teki itsemurhan ja mies on kärsinyt koko ikänsä siitä ja sekoittanut päätä kaikin tavoin. Silti mies on yliopistossa ja työelämässä ollessaan todistanut ainakin minulle, että hän on yksi fiksuimmista ihmisistä mitä tunnen ja elää nykyään sossun rahoilla.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011030313291196_uu.shtml
Tuo Afrikan osuuskin on keskiarvo eli siellä on myös viisaampia ja myös tuota tyhmempiä.
Kommentit (104)
kritisointi on niin yleistä, niin suosittelisin kriitikkoja ainakin lukemaan kirjan ensin ja kritisoimaan vasta sen jälkeen. Kyllä siellä pyritään ottamaan sellaisia asioita huomioon, kuten Itä-Euroopan kommunismi, uskonnot ja luonnonvarat jne.
Muuten en ole sitä mieltä, että tuollainen maihin perustuva ÄO olisi erityisen hyvää tutkimusta. Rotujen on sen sijaan varmuudella osoitettu olevan eri tasoilla älyllisiltä kyvyiltään.
Kiina on tunnettu useista vanhoista keksinnöistään. Sellaisia ovat esim. paperi, kirjapainotaito, ruuti, kompassi, seteliraha, valurauta, hiilen käyttö polttoaineena sekä silkki ja monet muut keksinnöt.
Vähän etelämpänä sijaitsevan samankokoisen Intian historiasta ei merkittäviä keksintöjä juuri löydy.
Ja kukas se meni Pisa-tutkimuksissa Suomen ohi?
"Pisa-arvioinnin ykköseksi rynni uusi tulokas, Kiinan Shanghai, joka otti kärkipaikan myös matematiikassa ja luonnontieteissä.
Lukutaidossa Suomea hieman parempi oli nyt myös Etelä-Korea, mutta piste-erot sen, Suomen ja neljänneksi tulleen Kiinan Hongkongin välillä ovat hyvin pienet."
tai Länsi- ja Itä-Euroopan välisten elintasoerojenkin pitäisi johtua älykkyyseroista. Tuskinpa hänkään on voinut osoittaa itäeurooppalaisia vähemmän älykkäiksi kuin länsieurooppalaisia.
Nämä hokemat näistä taudeista ja sairauksista tarkoittavat tasan sitä, että mustassa Afrikassa ÄO on huomattavasti alempi kuin vaikka Suomessa keskinmäärin. Toinen juttu on tutkia, mistä se johtuu. Varmaan syitä on paljon, jotka eivät ole geneettisiä, mutta edelleen tutkimustulos on oikea.
vaikuttavat tuohon tulokseen.
Afrikkalaiset eivät oikeasti ole ollenkaan sen tyhmempiä kuin Eurooppalaiset ..jos saavat elää yhtä hyvinvoivina.
eikä tulokseen vaikuta koulutustaso.
nuo älykkyystestit kuitenkin mittaa lähinnä sellaista älyä, jonka länsimaalaiset oppivat koulussa. En siis usko tuon mittauksen luotettavuuteen ollenkaan.
älykkkyystesteihin, niin niissähän tarvitaan tietynlaista logiikkaa ja, että kyseiset asiat ovat ennalta tuttuja. Kiva jos on käynyt vain pari vuotta kouluja ja muuten keskittynyt lähinnä selviytymiseen eikä edelleenkään osaa kunnolla lukea saatikka, että tuolaista abstraktia logiikkaa vaativia 'tehtäviä'/ pulmia tulisi edes vastaan. Sen äo-testien logiikan pystyy opettelemaan. Meidän koulusysteemi harjoitttaa meidän aivoja aika hyvin sellaiseen.
Mittaillaanpas rytmitajua. Oisko niin, että lasten, jotka ovat kasvaneet ympäristössä jossa sekä aktiivisesti että passiivisesti 'altistuu' musiikille, rytmitaju on keskimääräistä parempi?
Aivojen kehitykselle ovat merkityksellisiä paitsi virikkeet myös ravinto, stressin määrä sekä taudit.
Itse asiassa, älykkyystestit kunte Raven's progressicae matrices suunnitellaan nimenomaan tutkimaan "joustavaa älyä", eli niissä ei esimerkiksi sanaston tai matikan sääntöjen opiskelu sinänsä auta.
Testeissä annetaan tehtäviä, joissa on jokaisessa oma lainalaisuutensa, jonka tekijän pitää löytää rajatussa ajassa. Siksi ne soveltuvat erinomaisesti testaamaan joustavaa (eli yleistä ongelmanratkaisu ja kuvioiden hahmottamiskykyä, eikä opittuja) älyä.
Geneettiset tekijät vaikuttavat huomattavasti enemmän kuin kouluts tähän.
Tietenki Afrikan tapauksessa täytyy todeta, että vaikka perinnölliset tekijät vaikuttavet eniten, koska niihin ei voi vaikuttaa, on etsittävä se suurin tekijä johon voi vaikuttaa. Koulutus luultavasti on juurikin geenien jälkeen toiseksi suurin tekijä. Tosin tämä edellyttäis sitä, että mentäis sanomaan perinteisiin heimoyhteiskuntiin, että älkää enää kuunnelko kunnioitettuja päälikköjänne ja noitatohtoreitanne vaan käyttäkää esimerkiksi samanlaista koulutussisältöä kuin suomen perus- tai kansakoulu... voi olla vaikeata.
on se jo ennenkin todettu mutta nykyään sitä ei vain voida myöntää rehellisesti!
VAlkoisten geeniperimässä on neanderthalin ihmisen geenejä, afrikkalaisilla ei ole, ellei esi-isissä ole valkoisia.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2011 klo 16:43"]ÄO-testit mittaavat älykkyyttä suppeasta, länsimaiseen ajattelutapaan ja koulutukseen liittyvästä näkökulmasta.
Erityisesti varh.lapsuuden heikko ravitsemus vaikuttaa aivojen kehitykseen, lisäksi tautien, traumatisaation ym. vaikutus otettava huomioon.
[/quote]
Niinpä vain mustien adoptiolastenkin ÄO on 92.
Viedäänpä tämä "älynjättiläinen" eli pikkumunainen natsikirjoituksia rustaava äidin pikku suloinen pullamössö suomimulkku selviytymistestiin jonnekin päin köyhää Afrikkaa. Pikkuluuserilla tulis minuutin sisällä vetelät ja pissit pöksyyn kun ei istuisikaan äitimamman paapottavana sossutukia kulutellen. Kyllä siinä voisi mieleen tulla millä itsensä jossain risumajassa elättäis. Ei muuta kuin sinne vaan testaamaan kuinka oma äly "loistaisi" eli ei selviäisi päivääkään. Mahtaisi tulla äitiä ikävä
ja samoin Oprah on fiksumpi ja vaikutusvaltaisempi kuin yksikään suomalainen.
Molempien juuret ovat Afrikassa.
vaikuttavat tuohon tulokseen.
Afrikkalaiset eivät oikeasti ole ollenkaan sen tyhmempiä kuin Eurooppalaiset ..jos saavat elää yhtä hyvinvoivina.
ja varmasti suomalaisetkin olivat tyhmempiä 1800-luvulla ja sitä aiemmin, kun eivät olleet niin hyvinvoivia.
eikä tulokseen vaikuta koulutustaso.
nuo älykkyystestit kuitenkin mittaa lähinnä sellaista älyä, jonka länsimaalaiset oppivat koulussa. En siis usko tuon mittauksen luotettavuuteen ollenkaan.
joku totesi, ettei älyä opita koulussa: ei opitakaan, mutta monia muita tarpeellisia taitoja kyllä, esim. luku- ja kirjoitustaito, joista on kummasti hyötyä itsensä sivistämisessä. Samoin esim. vastaustekniikkaa. Moni afrikkalainen ei ole tottunut kynä-paperi - tehtäviin ja jo se voi heikentää tulosta.
Hän on elänyt elämänsä Yhdysvalloissa ja Indonesiassa. Mistä muuten päättelet että Obamalla tai Oprahilla olisi erityisen korkea ÄO?
Sinun älykkyydestäsi kertoo paljon se, että otat afrikkalaisia käsittelevään ketjuusi kaksi ihmistä, joilla ei ole elämänsä aikana ollut mitään tekemistä AFRIKAN kanssa!
ja samoin Oprah on fiksumpi ja vaikutusvaltaisempi kuin yksikään suomalainen.
Molempien juuret ovat Afrikassa.
joku totesi, ettei älyä opita koulussa: ei opitakaan, mutta monia muita tarpeellisia taitoja kyllä, esim. luku- ja kirjoitustaito, joista on kummasti hyötyä itsensä sivistämisessä. Samoin esim. vastaustekniikkaa. Moni afrikkalainen ei ole tottunut kynä-paperi - tehtäviin ja jo se voi heikentää tulosta.
Ja se ajattelutapa opitaan yleensä koulussa. Mitä huonommin koulutettua porukka on, sitä huonommat tulokset tulee testissä.
no jos täältä vietäisiin vauva jonnekin afrikan pikkukylään ja se asuis siellä koko elämänsä, olisko se viisaampi kuin muut siksi että on suomalainen?
No selitäpä mulle, miten se Suomi kehittyi yhdeksi maailman fiksuimmista maista? Vielä 1800-luvulla SuomiKIN oli kehitysmaa. Jos täällä oltaisiin ihan urpoja, niin oltaisiin kehitymaa yhä.
Suomea on riistänyt vuoroin ruotsalaiset ja vuoroin venäläiset, jos historiaa tarkastellaan. Itänaapuri esti Suomea ottamasta Marshall-apuakin, joka olisi kyllä tullut varmasti tarpeeseen. Itse piti Suomen selvitä ja maksaa hurjia sotakorvauksiakin, sillain se Suomi kehittyi. Eikä luterilaista työmoraalia tunneta monissakaan kehitysmaissa...
Ja se ajattelutapa opitaan yleensä koulussa. Mitä huonommin koulutettua porukka on, sitä huonommat tulokset tulee testissä.
Joka maassa joku osaa lukea. Miksei ne opeta toisiaan? Miksi jotkut jopa estävät toisia menemästä kouluun, esim. talebanit haluais estää tyttöjen koulunkäynnin!? Onko sellainen järkevää toimintaa?
Luin kerran jostain kehitysapulehdestä, että heti kun lähetystyöntekijät lähtee (en enää muista mistä maasta se oli), niin ne kaivot menee piloille, kun niitä ei huolleta ja niihin dumpataan kaikkea jätettä eikä noudateta lähtetystyöntekijöitten antamia hoito-ohjeita... miksiköhän? Laiskuuttako? Vanha sanonta on, ettei kannettu vesi kaivossa pysy.
tarkoiteaan jotain, asiat eivät ole niin kehittyneitä kuin rikkaissa länsimaissa. Samoin kulttuuriset erot on todella suuria. Tollasten "miks nei ei opeta toisiaan lukeen" -juttujen takia monet kehitysapuprojektitkin menee ihan päin peetä, kun ihmetellään vaan et miks noi nyt ei tajuu tehdä noin kuin olis järkevää...jostain muusta se täytyy lähteä. Kiinnostaisi kuulla että missä Afrikan maissa tää tutkimus on tehty, ja millaisilla otoksilla? Ollaanko pyöritty yhden maan savimajoissa, vai käyty myös suurkaupunkinen yliopistoilla?
tai Länsi- ja Itä-Euroopan välisten elintasoerojenkin pitäisi johtua älykkyyseroista. Tuskinpa hänkään on voinut osoittaa itäeurooppalaisia vähemmän älykkäiksi kuin länsieurooppalaisia.