Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tankkaatteko 98-oktaavista bensaa vai

Vierailija
16.01.2011 |

E10 bensaa?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tankkasin sitä useimmiten jo ennen tuota bensamuutosta.



Sitä en vaan ymmärrä, että miksei meillä voinut olla edelleen valikoimissa myös 95-bensaa? Esim. Saksassa on lähes joka bensamittarin kohdalla 6:kin eri pistoolia. Yhdessä on dieseliä, yhdessä 98:a, yhdessä, 95:a ja kahdessa sitten näitä etanoli-ekobensoja jne. Miksei meillä voi olla samalla tavalla, suuri valikoima?

Vierailija
2/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hajos moottori

Ajattelin että on hyvä laittaa ympäristöystävällisempää E10:ä. Muutaman minuutin ajon jälkeen alkoi kolista koko moottori. Oli vähä kiire ja jatkoin ajoa. Kolina lisääntyi aivan kamalksi ja laitoin suomipopin täysille. Nyt se on korjaamolla ja ukko marmattaa että "se on diisseli ja takuu ei korvaa". Mun mielestä ne bensahanat on vierekkäin ja voi valita ympäristöystävällisemmän. Kauheen romun osti mulle joluna. Korjaamolla on kuulemma tilattu uusi moottori ja maksaa 22400. Mä olen sitä mieltä, että kyllä huoltoasema saisi paremmin opastaa mistä kahvasta tankkaa. Onneksi mun ei tarvii enään kuulemma tankata kertaakaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran hepposta kamaa että kun 30€:lla tankkas niin viisari vaan vähän värähti :/

Ihan sama nestetilavuus siinä on kuin muissakin, vai hintaanko viittaat? Ei se vanha 95E5 olisi sen halvempaa.

Ystävä perheellä on sama auto kuin meillä ja nyt heillä on alkanut mootorivalo palaa vaikka listan mukaan E10 käy autoon. Loppu tyhjästä maksaminen tässä talossa.

Sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä asian kanssa. Niitä valoja kun syttyy etenkin talvikeleillä ihan ilman mitään syytäkin.

Vierailija
4/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 95% tankkaa 98-oktaanista bensaa! Olen aina kuvitellut, ettö suomalaisilla on 95%:sti niin uudet autot, että 95-oktaaninen käy... Vai onko vaan AV-mammoilla alla 80-luvun Opelit?

Ei ole ooppeli, ja automme on vuoden vanha. Ei eds saa käyttää 95E10:iä, vaan on oltava 98E. Ongelma ei ole että etanoli rikkoisi koneen, vaan korkeampi oktaanivaatimus. Näitäkin autoja on.

Vierailija
5/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi 95E10 sopii meidän autoihin ja sillä ajetaan. Tehossa ei ole havaittu muutosta, sen enempää kuin kulutuksessakaan. Talvikeleillä kun kulutuslukemat vaeltelee muutenkin miten sattuu.



Ja joo, minullakin syttyi moottorin varoitusvalo päälle samana päivänä kun uuden polttoaineen myynti sallittiin! Maagista! vaikken edes tankannut sitä silloin! Eikä sitä silloin olisi ollut jakelussakaan, vaikka olisin tankannutkin!



Ja uudella polttoaineella sen auton moottorin tuhoaminen on vuosien homma, joten nämä "antaa muiden kokeilla" -tyypit voi siirtyä ihan pysyvästi käyttämään sitä korkeampioktaanista. Turha kuvitella mitään hetken koeaikaa.

Vierailija
6/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 95% tankkaa 98-oktaanista bensaa! Olen aina kuvitellut, ettö suomalaisilla on 95%:sti niin uudet autot, että 95-oktaaninen käy... Vai onko vaan AV-mammoilla alla 80-luvun Opelit?

Mutta asiaan: meillä tankataan molempiin autoihin 95-oktaanista tai E10:ä - kumpaa nyt mikäkin asema sattuu myymään.

että uusi 95E ei käy edes kaikkiin 2000-luvun autoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi mennyt läpi missään muualla kuin Suomessa. Täytyy onnitella suurta suomalaista öljy-yhtiötä ja autokauppiaita kaikkien aikojen lobbauksesta :D

Vierailija
8/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että 95% tankkaa 98-oktaanista bensaa! Olen aina kuvitellut, ettö suomalaisilla on 95%:sti niin uudet autot, että 95-oktaaninen käy... Vai onko vaan AV-mammoilla alla 80-luvun Opelit?

Mutta asiaan: meillä tankataan molempiin autoihin 95-oktaanista tai E10:ä - kumpaa nyt mikäkin asema sattuu myymään.

että uusi 95E ei käy edes kaikkiin 2000-luvun autoihin.

95E10 ei käy edes kaikki 2010-luvun autoihin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehossa ei ole havaittu muutosta, sen enempää kuin kulutuksessakaan.

Teidän auto sitten rikkoo fysiikan lakeja... E10 -bensiinin energia sisältö on yksinkertaisesti pienempi kuin E5 -bensiinin. Tällä ei ole mitään tekemistä mielipiteen kanssa vaan tämä on fysikaalinen fakta. Alkoholissa on vähemmän energiaa kuin hiilivedyssä.

Vierailija
10/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehossa ei ole havaittu muutosta, sen enempää kuin kulutuksessakaan.

Teidän auto sitten rikkoo fysiikan lakeja... E10 -bensiinin energia sisältö on yksinkertaisesti pienempi kuin E5 -bensiinin. Tällä ei ole mitään tekemistä mielipiteen kanssa vaan tämä on fysikaalinen fakta. Alkoholissa on vähemmän energiaa kuin hiilivedyssä.

En ole se ketä lainaat, mutta eihän hän ole väittänyt että tehot eivät olisi vähentyneet. Hän vain toteaa ettei ole sellaista havainnut. Lisäksi auton moottorinohjaus voi hyvinkin kompensoida tilannetta ainakin osittain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehossa ei ole havaittu muutosta, sen enempää kuin kulutuksessakaan.

Teidän auto sitten rikkoo fysiikan lakeja... E10 -bensiinin energia sisältö on yksinkertaisesti pienempi kuin E5 -bensiinin. Tällä ei ole mitään tekemistä mielipiteen kanssa vaan tämä on fysikaalinen fakta. Alkoholissa on vähemmän energiaa kuin hiilivedyssä.

oli nimenomaan tuntemuksesta ja polttoainelaadun vaikutuksesta ajotuntumaan, fiilikseen ja kokemukseen. Ei mitään vaikutusta havaittu.

Kannattaa lukea, ymmärtää ja lukea uudestaan tarkistaakseen ymmärtäneensä.

Vierailija
12/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi 95E10 sopii meidän autoihin ja sillä ajetaan.

Ja uudella polttoaineella sen auton moottorin tuhoaminen on vuosien homma, joten nämä "antaa muiden kokeilla" -tyypit voi siirtyä ihan pysyvästi käyttämään sitä korkeampioktaanista. Turha kuvitella mitään hetken koeaikaa.

Jos on varaa ostaa ja vaihtaa auto uuteen aina 2-3 vuoden välein, niin eihän tuolla ole mitään väliä. Mutta joku ne teidänkin autot sitten käytettynä ostaa, ja myöhemmin sen moottoriremontin maksaa. Eihän se teidän kukkarosta ole pois.

Minä olen omaani sijoittanut, ruostesuojannut ja toivon, että kestää käytössä vielä ainakin seuraavat 5 vuotta. Autoissa arvo laskee niin nopeaan, ettei huvita ihan heti olla kaivamassa kupeista välirahaa uudemman vaihtoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jotenkin laiskemmin starttas auto.

Vierailija
14/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyautot, olettaen ettei siellä ole syöpyviä osia, voisi virittää kulkemaan vaikka 100% etanolilla eikä se olisi mikään ongelma.



Kyse ei ole kovin suuresta osamäärästä tankin ja sylintereiden välillä. Tässä ei puhuta mistään maailmanlopusta tai asiasta jota autotehtaat eivät voisi helpostikin tarkistaa.



Mutta eihän siinä mitään. Jokainen voi elää naurettavine fobioineen juuri niin kuin parhaiten pelottaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän siinä mitään. Jokainen voi elää naurettavine fobioineen juuri niin kuin parhaiten pelottaa.

Vierailija
16/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tankillisen sitä E10:iä ja jotenkin laiskemmin starttas auto.

Ei ole välttämättä lainkaan harhaluuloista, E10 todellakin voi aiheuttaa kylmäkäynnistysongelmia. Jee! Milloinkohan tulee E10:stä talvilaatu, jossa etanolin osuutta on laskettu? Se voisi olla E10-talvilaatu ja siinä ei olisi lainkaan etanolia.

Vierailija
17/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin tankillisen sitä E10:iä ja jotenkin laiskemmin starttas auto.

Ei ole välttämättä lainkaan harhaluuloista, E10 todellakin voi aiheuttaa kylmäkäynnistysongelmia. Jee! Milloinkohan tulee E10:stä talvilaatu, jossa etanolin osuutta on laskettu? Se voisi olla E10-talvilaatu ja siinä ei olisi lainkaan etanolia.

Siis eihän E10 sisällä välttämättä lainkaan etanolia, jolloin sitä voitaisiin hyvin myydä kovemmilla pakkasjaksoilla vähemmällä etanolilla höystettynä.

Vierailija
18/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän E10 sisällä välttämättä lainkaan etanolia, jolloin sitä voitaisiin hyvin myydä kovemmilla pakkasjaksoilla vähemmällä etanolilla höystettynä.

Jos haluttaisiin, tämä olisi mahdollista. Mutta näin ei tule tapahtumaan tai sitten näin tapahtuu jo nyt, mutta emme saa koskaan tietää, koska etanolin tarkka määrä tuntuu olevan varjeltu liikesalaisuus.

Vierailija
19/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskikulutus ajotietokoneen mukaan nousi 0.7l 100km? vaikka aivan samat ajot kuin ennenkin ja pakkanen lauhempi? Nyt tankkaan 98. Tulee suhteessa halvemmaksi kun kulutus pienenmi.

Vierailija
20/51 |
17.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niinkään mikään liikesalaisuus ole, se on vain liikkuva osa, jolle on asetettu vuosittainen prosenttiosuus.



Jakelussa biopolttoaineen osuus vaihtelee lähinnä kulloisenkin saatavuuden ja hinnan mukaan. En usko että biopolttoaineen osuuden tietoinen vähentäminen pakkasjaksoilla on mikään ongelma, sillä se parantaa käytettävyyttä. Ennemminkin siitä saa kilpailuvaltin, joten kyllä se tullaan ottamaan huomioon jatkossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi