Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En omaa taipumusta käyttää verbiä " omata" , mutta...

Vierailija
13.01.2007 |

silti huvitun huomattavasti paljon enemmän ihmisistä, jotka ärsyyntyvät tuosta sanasta, kuin sanan käyttäjistä.



Ettekö te ymmärrä, mitä sillä tarkoitetaan, vai mikä probleemi? Sehän on kuitenkin vakiintunut puhekieleen sanasta omistaa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisäpiirivitsi, vähän niin kuin vauvasatanen tai Nastola. En silti ärsyynny jos sitä joku täällä palstalla käyttää :)

Vierailija
2/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin aluksi kummeksuin sanaa, mutta pakko kai sitä on opetella käyttämään, jos pitää työkseen kirjoittaa. En mä tohon hajoo, vaikka oonkin pilkunviilaaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. 4.

Vierailija
4/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun oon tähän mennessä välttäny (kun muistaakseni joku lukion äikänmaikka sano niin. niin tämä maikka sanoi, että se on jo vakiintunut käyttöön, joten saa käyttää



t:toimittajakoulutuksessa opiskeleva 5

Vierailija
5/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkä minun on siis hyväksyttävä, jos joku toinen tykkää niin lehteen kirjoittaa. Tyylinsä kullakin, ja tämä sana pysyy mun tyylin ulkopuolella. :) Kai kielitoimisto on vakiinnuttanu aika paljon muitakin outoja juttuja.

Vierailija
6/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni ei ole tullut vastaan tilanteita, joissa tarvitsisin omata-verbiä, mutta muuten selkeän ilmaisun joukossa jokin yksittäinen omata-verbitapaus tuskin häiritsee muita kuin umpimielisimpiä puristeja.



Terv. kielenhuollon ammattilainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tempaissut hupinsa nimiketjusta, jossa äiti kirjoitti, että " hänen lapsensa omaa nimen sejase" .



No siinä se on kyllä kökköä suomea ja pisti silmään. Yhtä hyvin kun voi sanoa, että " lapseni nimi on sejase" . Niin kuin ennenkin on asia ilmaistu.



t. Asiasta siinä ketjussa ohimennen maininnut

Vierailija
8/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

-5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäpä sitä siinä toisessa ketjussa käytin, eikä se sanavarastooni yleensä kuulukaan, mutta kun vauhdilla kommentoin, sana tuli jostakin.



Muapa ärsyttää kun kaupoissa lukee esim " ulkolaisia tomaatteja"



tai kun sana ruoka taivutetaan ruuan...vaikka se nykyään onkin ihan " sallittua."

Vierailija
10/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


minäpä sitä siinä toisessa ketjussa käytin, eikä se sanavarastooni yleensä kuulukaan, mutta kun vauhdilla kommentoin, sana tuli jostakin.

Muapa ärsyttää kun kaupoissa lukee esim " ulkolaisia tomaatteja"

tai kun sana ruoka taivutetaan ruuan...vaikka se nykyään onkin ihan " sallittua."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, boikotti ei kestäny kauan, kun aika vähän ois jääny ostospaikkoja jäljelle. :) Eikä näin vanhemmiten jaksa enää tuohtua... Paras oli Itiksessä eräässä kebab-mestassa: Kebabvalkosipuliperunoilla. Yleensä on taipumuksena kyllä laittaa ylimääräinen välilyönti... :)

Vierailija
12/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se toinen vaihtoehto, vanhempi. Nykyään myös RUUAN on ok.



Ja ap:

Lapseni omaa vilkkaan luonteen

Lapseni omistaa vilkkaan luonteen

- molemmat lauseet on väärin.

suomeksi sanotaan: Lapsellani on vilkas luonne.



Tosin tällä palstalla sallin kaikki hörhöilyt kielen suhteen, koska on kyse melkein puheesta. Silti vähän ärsyttää, kute pitkät juoksut ym.



Terkuin,

erään kirjallisuuslehden toimitussihteeri

:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
13.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINA jos on mahdollista käyttää on-verbiä (kuten nro 17 esimerkeissä), niin valitkaa se, hyvät toimittajat!

Vierailija:


Lapseni omaa vilkkaan luonteen

Lapseni omistaa vilkkaan luonteen

- molemmat lauseet on väärin.

suomeksi sanotaan: Lapsellani on vilkas luonne.

:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi