Kumpi on vaarallisempaa? Kasvot menosuuntaan matkustaminen alle 3-vuotiaana vai jalat ahtaasti penkin selkanojaa vasten (usein suorana) selka menosuuntaan matkustaessa?
Kommentit (20)
niskan niksahtaminen vai jalan poikki meneminen?
Eli jalat koukussa on turvallisempaa, jos ne nyt ei ihan solmussa ole...
Niskat nurin vai murtuneet lonkat?
ahdasta matkustusasentoa, mutta olen vielä sitä mieltä, että turvallisempi on pelata varman päälle ja suojella niitä niskoja. Luulisin myös, että lapsen lonkat ovat joustavammat kuin aikuisen. Sainpa vahvistusta näkemykselleni tällä kysymyksellä. -ap
Lastentarvikkeen täti myi meille nokka menosuuntaan matkustettavan turvavyöistuimen. Kun sitä sit ihmettelin niin sano vaan et joskushan se on kuitenki käännettävä niin päin ja et on enemmänki kiinni lapsen koosta kuin iästä.
Vierailija:
Lastentarvikkeen täti myi meille nokka menosuuntaan matkustettavan turvavyöistuimen. Kun sitä sit ihmettelin niin sano vaan et joskushan se on kuitenki käännettävä niin päin ja et on enemmänki kiinni lapsen koosta kuin iästä.
Mutta kunnon lonkkamurtuma voi olla kohtalokas sekin eli kaikissa kuljetustavoissa on omat riskinsä. Lisäksi tarkistakaa istuimen oikea kiinnitys. Tutkimusten mukaan iso osa hienoista istuimista on viritelty miten sattuu, jolloin niiden turvallisuudesta ei ole mitään takeita. Ne saattavat jopa muuttaa vaarallisesti istuimen käyttäytymistä kolaritilanteessa.
Vähän puhutaan omasta ajotavasta verrattuna siihen, miten päin ja missä istuimissa lapset ovat (mitenkään istuinten merkitystä vähättelemättä). Lähes joka päivä näkee vanhemman kyyditsevän pieniä lapsia hirveällä ylinopeudella. Kaistoja vaihdellaan ja ohitellaan niin, että muut joutuvat vetämään jarrut pohjaan jne.
Ehkä viimeisen päälle kehitetyt turvavälineet ovat tehneet meistä sokeita kokonaisuudelle? Luotetaan isojen, uusien autojen turvallisuuteen ja hyviin turvaistuimiin ja tärkein turvallisuutta lisäävä tekijä unohtuu kokonaan.
Etelä-Euroopassa isompien lasten istuimet ovat aika usein meno suuntaan koska siellä tulee useammin nokkakolareita kuin perään ajoja (vai meniköhän toisin päin) kun taas Suomessa on päin vastoin.
Näin kertoi meille Suomessa lastentarvikeliikkeen myyjä kun olimme ostamassa isompaa istuinta silloin 1-vuotiaalle.
Onko lapsen kehittyvälle keholle terveellistä istua polvet suussa pitkillä auto matkoilla? Miten kauan itse viihdyt ko asennossa?
Saksassa ajetaan baanoilla ihan älytöntä vauhtia (juuri äsken TV:ssä Herman Wallén paahtoi kiireellä oopperaesitykseen 250 km tunnissa). Kun edessä on sitten täysseisokki, niin tällaisen auton rusahtaessa perään tulee pahaa jälkeä.
Suomessa ja Ruotsissa taas on paljon " tavallisia" teitä, joissa ei ole välipiennarta. Sen vuoksi useimmat suurella vauhdilla tapahtuvat onnettomuudet ovat nokkakolareita. Toki peräänajojakin sattuu, mutta etupäässä kaupunkinopeuksilla.
Siis Etelässä naama menosuuntaan;)
Tarkoitetaanko nokkakolarilla tässä tilanteita, joissa molemmat autot tulevat nokat vastakkain? Peräänajo on nimittäin toiselle osapuolelle nokkakolari :-)
Jos kuvitellaan 50 auton ketjukolaria niin kyllä siinä tulee monta nytkähdystä perään ajoista...siis monta enemmän kuin yksi nokka
Kuinka moni etukäteen suunnittelee millaisen kolarin aikoo seuraavaksi rysäyttää:D
Jos ajelee pääasiassa kaupunkialueella, kasvot menosuuntaan voi olla parempi, jos taas maantiellä, niin selkä menosuuntaan. Kyse on todennäköisyydestä, ja silti voi olla että onnettomuuden sattuessa istuin on juuri " väärinpäin" .
vaan lapsen on aina ja joka maassa turvallisinta matkustaa selkä menosuuntaan? Turvakaukalothan kiinnitetään joka maassa selkä menosuuntaan (olenko oikeassa?). Miksi ihmeessä, jos toisin päin olisi esim. Saksassa turvallisempaa? -ap
vain sellainen istuin, jossa lapsi istuu kasvot menosuuntaan :-O Jostain myös luin, että kaikkein tärkeintä on, että lapsi ylipäänsä ON turvaistuimessa ja että turvaistuin ON asianmukaisesti kiinnitetty.
On ihan eri juttu, törmäätkö hitaammin, mutta kuitenkin samaan suuntaan liikkuvaan kappaleeseen, paikallaan olevaan, mutta edes jonkin verran periksi antavaan kappaleeseen (esim. auto, joka rutistuu törmäyksessä), paikallaan olevaan kiinteään kappaleeseen (kallio), vai vauhdilla vastaan tulevaan kappaleeseen. Törmäysvoimat vaihtelevat tietysti tilanteesta toiseen! Ainoa, jolla ei ole eroa, on ajatko 100 km tunnissa kallioon vai 100 km tunnissa vastaan tulevaan autoon, näissä törmäysvoima on sama.
Vierailija:
Tarkoitetaanko nokkakolarilla tässä tilanteita, joissa molemmat autot tulevat nokat vastakkain? Peräänajo on nimittäin toiselle osapuolelle nokkakolari :-)
Voinko kääntää 2,5-vuotiaan lapseni istumaan kasvot menosuuntaan, koska istuimessa ei ole tilaa lapsen jaloille ja hänen asentonsa näyttää epämukavalta?
" Tämä on usein esitetty kysymys. [b]Jalat koukussa istuminen ei ole mitenkään vaarallista lapselle. Sen sijaan lapsen kääntäminen istu
maan kasvot menosuuntaan pienentää istuimen turvavaikutuksen 90% arvosta 50% arvoon. Ehdottomasti tärkeintä on suojata lapsen pää siihen kohdistuvia voi mia vastaan.[/b] Sekä VTI:n että NTF:n mielestä lapsen tulisi istua selkä menosuuntaan niin kauan kuin mahdollista, mieluiten jopa 4-5-vuotiaaksi asti.
haittaa, vaikka jalat ovat vähän koukussa.