verenluovutuksesta tietävät!
luin netistä siitä esitietolomakkeesta kysymyksen että oletko asunut isossa-britanniassa vuosina 1995-2001?
kun olen ollut viikon lomalla niin onko se eri asia kuin asuminen? mielestäni ne on kaksi ihan eri asiaa mutta ajattelin vielä täältä kysyä.
Kommentit (7)
Oleskelu yhteensä yli 6 kuukauden ajan Britanniassa aikana 1.1.1980 ¿ 31.12.1996 on pysyvä luovutuseste (variantin Creutzfeldt-Jakobin taudin eli hullun lehmän taudin ihmismuunnoksen mahdollisuus)
Muistaakseni siellä noihin aikoihin annettiin jotain verensiirtoja saastuneella verellä, joten vaikka olis asunutkin, mutta ei olel saanut verensiirtoa, niin sai luovuttaa.
En kyllä muista, että olisin saanut mitään verensiirtoja, mutta en ole koskaan kuullutkaan, että olisi joku tällainen juttu, että ei saisi luovuttaa, jos asunut täällä! Miksi ei saa? Eikö luovuttajilta tutkita kaikki sairaudet kuitenkin, olivat sitten asuneet missä vain?
Vierailija:
En kyllä muista, että olisin saanut mitään verensiirtoja, mutta en ole koskaan kuullutkaan, että olisi joku tällainen juttu, että ei saisi luovuttaa, jos asunut täällä! Miksi ei saa? Eikö luovuttajilta tutkita kaikki sairaudet kuitenkin, olivat sitten asuneet missä vain?
Että sikäli ihan sama mitä sinne vastaat. Tosin jos vastaat tiettyihin kysymuksiin alunalkaenkin kyllä, et pääse luovuttamaan ollenkaan. Mutta jos valehtelet, saat luovuttaa.
Ei ihmisten omaan sanaan voi luottaa, kaavakkeen tarkoitus on kuitenkin karsia mahdollisimman monta " hyödytöntä" luovuttajaa jo alkumetreillä pois.
laitoin aluksi vahingossa oman aloituksen...eli tää kuului tähän keskusteluun