Kuka (ketkä) on teidän lempirunoilijanne?
Minä rakastan Märta Tikkasen Suurta rakkaustarinaa.
Frederico Garcia-Lorcaa ja A. Hellaakoskea. Myös Sylvia Plath on aika mieletön.
Kommentit (10)
Pablo Nerudan varhaistuotanto ja E. Södergran, aina ja ikuisesti.
Arcana ja Rota olivat kummatkin lieviä pettymyksiä, kun ajattelee miehen sanoituksia musiikin puolella. Nykyään niihin on tullut jo joku ikävä tekotaiteellinen efektio, mutta Auran ja Auringon ym. aikaan mies oli vielä vireessä....tai nämähän ovat makuasioita.
(yrittää viljellä sivistyssanoja onnistumatta, noloooo)
eihän osaa edes kirjoittaa oikein...
Eino Leino
Heli Laaksonen (vakavat runot)
Seuraavat ovat suosikkejani;
KOTIMAAT
Paavo Haavikko
- aika ennen ja jälkeen Talvipalatsin
Pentti Saarikoski
- kauttaaltaan hyvä, en kylläkään pidä matkakirjoja juuri minään.
Gösta Ågren
- Ågrenissa on jotain hyvällä tavalla isoa runollisesti
Edith Södergran
- vain osittain, romanttisimmillaan ei uppoa
Jouni Inkala
- harmittaa sanoa, mutta pidän alkupään jutuista enemmän kuin myöhemmistä
Eeva-Liisa Manner
- edelleen mielestäni paras suomalainen naisrunoilija
ULKOMAAT
Seamus Heaney
- kestosuosikki, muistan miten kuolasin Helsingin Juhlaviikoilla
John Ashbery
- Moderni sananjäyttäjä, todella versatiili, käännökset suomeksi eivät toimi. Googleta verkosta.
Walt Whitman
- hävettää tunnustaa, että minuun uppoaa Whitmanin amerikkalainen " me as a cosmos" - hapatus. Todella epämuodikas antiikkisetä.
Anna Ahmatova
- Ahmatova on Venäjän Södergran ja päinvastoin
Ted Hughes
- minun on pakko tunnustaa, että Ted on parempi runoilija kuin vaimonsa Sylvia Plath. Sylvialla on kuitenkin tyyli ja tarina, ja sehän nykypäivänä tärkeää on.
ee cummings
- Avantgardisti jyrää, loistavaa herkkyyttä
Leena Krohn (se vähä mitä on kirjoittanut) ja Bo Carpelan.
Myös Mika Waltarilta löytyy yksi suosikkirunoistani, Asfalttikukkia.