Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kevyt keskusteluketju ruotsin kielitaidon ylläpitämiseksi!

Vierailija
05.06.2009 |

Hej! Vill du börja eller måste jag?

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitimme koulussa aikoinaan tällä lauseella:

"jag älskar livet i skolan över allt i annat"

Vierailija
22/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag kan tala svenska bättre än prata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
24/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

förstod du inte att hon skojade?

Vierailija
25/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag skall fara på sverigekryssning nästa vecka. Om ni skulle vara i Sverige och någon skulle fråga er, att ska vi gå och fika...Vad betyder det?

Vet ni vad svenskarna i Sverige kallar en smörgås, en bensinstation och en homosexuel samt fint socker?

Ni kan också göra lätta frågor åt min 38-årige man. Han är inte hemma just nu men svarar säkert senare under dagen.

Vierailija
26/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...men jag ska försöka. :) Om någon frågar mig att ska vi gå och fika, jag tror det betyder att han eller hon vill ha kaffe. :)

Vierailija
27/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffe skall det vara, var så god! Och påtå betyder att man får dricka en kopp till och det ingår i priset. Vill man dricka tretå eller även fyratå så går det också bra, men det blir nog ganska mycket kaffe på en gång...påtå brukar jag dricka. Det fick man igår på kryssning till Tallinn också åtminstone på restaurangen på deck 7. Där sa de, att vill du ha en kopp till så skall du bara visa kvittot.

Har du druckit IDEKAFFE någon gång? Det är det godaste kaffet jag vet, men det kan man inte handla i Finland. Jag har försökt hitta Idekaffe i Finland, men har inte lyckats. Det är en kaffesort (jag tror att de tillverkar Idekaffe i Tyskland) där man har tagit bort vissa ämnen som irriterar bl a mage, fetter etc. Men kofeinet finns dock kvar. Det finns nog även koffeinfritt Idekaffe, men det vill jag inte ha. Inte ens Stockman säljer Idekaffe. Det är nog en något dyrare kaffesort, men Stockmann brukar ju ha sådana exklusiva varor i sitt sortiment.

Vilken kaffesort föredrar du? Hur mycket tycker du att ett kaffepaket skall få kosta?

Vierailija
28/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

och beklagar först hur dåligt jag skriver. Men hur är det med er, som behöver svenska ibland på arbetet, är det lätt att börja tala svenska plötsligt?

Vierailija
29/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nej, jag tycker inte heller att det är lätt att prata svenska om det är länge sedan man pratade det. Jag använder ingen svenska på dagarna och har börjat tappa bort ord etc. Jag har en svensktalande man som pratar dålig finska, men han vill att vi pratar bara finska...Jag skulle nog gärna snacka svenska med honom och antagligen är min svenska betydligt bättre än hans finska...Jag ofta gissa vad han försöker säga, men jag har blivit ganska bra på det...kanske är det därför att jag kan lite svenska...

Jag skulle behöva åka till affären, men eftersom jag måste cykla dit och det regnar ute har jag ingen lust. Jag vill inte bli blöt och få någon sommarflunssa. Någon sa att det är riktigt kalt och kanske skall man ha mössa på sig också, men hej hallå, det är ju sommar...Nu regnar det ännu mera...

Det är bara roligt om det finns olika ämnen man kan diskutera här...då finns det något för var och en...

Kan du någon svensk låt som du kunde sjunga på karaoke? Brukar du lyssna på någon svensk musik? Varje morgon när jag vaknar har min man satt på Radio Vega kanalen och det är ganska mysigt att vakna till prat och musik på svenska. Vega är nog ganska bra jämfört med många andra radiokanaler. Vilka kanaler brukar du lyssna? Har du några favoritserier som går på tv och som du brukar följa? Nu regnar det riktigt kraftigt, men jag MÅSTE sköta mina ärenden - jag måste också till hälsocentralen och skriva på några papper.

Ha det så bra tills vi skriver igen! Finns det inga finlandsvenskar här som ville delta i denna diskussionskedja? Men vi har ju hela sommaren på oss att skriva om ett och annat!

Vierailija
30/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Men ändå försöker jag. :) En gång jobbade jag i svensk språkig hemvård, men bara i tre dagar. Då fick jag veta många ord som jag inte viste tidagare, liksom leivänpaahdin. Men det har jag redan glömt. :D Men det var hemskt mycket svårare än jag hade tänkt, för de gamla frun pratade så.. nå på et konstikt sätt. :) Men nån fru sa, att jag klarade mig bra, bara mitt ordförråd är litet.

Min man är svenskspråkig, och jag hoppas att när babyn är född han ska prata svenska hemma. då kunde jag också lära mig lite.

Vierailija
31/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Det gör du! Du skall bara prata och vistas i svenskspräkig miljö så blir du riiiiktigt duktig på svenska. Och det är bra om du har en finlandssvensk man och skall ha barn med honom. Hoppas ditt barn blir tvåspråkigt...Kom hit och snacka med mig varje dag eller ta adressen "seniorinetti" där finns en diskussionskedja som inte försvinner som den här gör...Jag går dit (till seniorinetti) och kollar om någon har skrivit något...jag har för litet att göra (kanske hela sommaren)...

Förresten "leivänpaahdin" heter brödrost på svenska.

Har du hört att Daniel Westling, Kronprinsessa Victorias fästman, har blivit opererad och att han har varit mycket sjuk. Samtidigt som jag kollade de där nyheterna om Daniel Westling stötte ja på en nyhet om Prinsessan Madeleine. Någon hade tagit kort på henne (alltså fotograferat) henne på en privat fest med en cigg i handen. Sedan diskuterade man om det var joint (huumesätkä) och inte en cigarett hon hade i handen. Många tyckte att låt den där stackarns flicka vara i fred och ta en cigg om hon nu vill. Hon har ju en pappa som röker, och brorsan röker också då och då...så familjen består inte av icke rökare. Några menade att Madeleine borde föregå med gott exempel för unga svenskar och inte röka...Och de menade att de som röker idag är unga och lågutbildade kvinnor. Vilka röker i Finland idag? Är de låg- eller högutbildade? Jag vet både låg- och högutbildade som röker här!

Vierailija
32/32 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jag har altid tänkt det skulle vara roligt att kunna prata svenska. Min mamma jobbade i sverige när hon var ung, i 60-talet, och därför hon är väldigt duktig. Jag hade planerat att gå till Falun och plugga som et utbyteselev, men just i januari när jag hade köpt biljetter och allt var färdigt fick jag veta att jag var med barn. :) Så tänkte jag att jag sku hellre stanna hemma med min man.

Han tycker han ska prata svenska med barnet, men vi får se. det skrämmar honom, för vi pratar nog finska och det känns lite fånigt att plötsligt byta språket. Vi har försökt prata svenska tillsammans också, men jag är lite blyg och tappar.. Kanske vi bara borde satsa på det för några veckor, då kunde det börja fungera.

Men vist ska jag kolla seniorinetti! Och det är det samma med mig, jag har för mycket tid hela sommaren.. pluggar lite, försöker ha allt gjord innan babyn kommer.

Om Madeleine och hennes rökning tycker jag det är hennes egen bestämning. Ändå hoppas jag att ingen sku röka, men det stör inte mig om nån gör. Och stackars madeleine med pressen och allt..

det här jag inte säkert på, men jar tror rökning ökar mest genom lågutbildade kvinnor..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä