Kevyt keskusteluketju ruotsin kielitaidon ylläpitämiseksi!
Kommentit (32)
inte äta, berättar en som har bott i Sverige.
skita till toilet, men måste väntä först när klockan blir 17.00
Jag lagar mat till min dotter. Grönsakersoppa med massor av kryddor.
Jag lagar god mat, alltid hemlagat
Vill ni fråga något av min man? Han är finlandssvensk och ligger på soffan. Han säger att han måste alltid prata bara finska och det duger inte att prata svenska.
Vet ni hurdan är en mullig mansgris? Han vet inte! Det tycker jag är konstigt, men han är inte någon mullig mansgris. Han är alltid snäll och jag kan inte komma ihåg att han skulle ha sårat mig någon gång. Jag behöver inte passa upp honom. Han damsuger hos oss och för ut alla sopor. Men nu ropar han att det är kvinnans sak att sörva mannen...men jag behöver nog aldrig passa upp honom...nu ropar han att det största misstaget en kvinna kan göra är att inte passa sin man...Nå, men jag har aldrig behövt passa honom...
Vill ni veta hans mått? Hoh,hoh nu blev han blyg och vill inte säga. Han köper alla sina kläder själv - jag köper dem inte. Skonummer är 43, vikt 82 kg och längd något 183.
Jag måste (gå) till vessan (Finland)
Jag måste gå på toa(lett) (Sverige)
Var finns vessa / toa(lett)/WC (=water closet)
Jag måste skita
Jag måste bajsa (kakata)
Jag måste kissa eller pissa (pissata)
Jag är kissnödig
Jag är skitnödig / har skitabrått (var finns vessan)
snobb (pippeli pienellä pojalla)
ja-a, mikäs oliskaan ruotsiksi pienellä tytöllä - nyt en osaakaan ruotsia, meillä oli pimppa
potta
toastol (i Sverige)
skitbytta ??? (i Finland)
toapapper
vessapapper
torka rumpan (pyyhkiä peppu)
Mamma, kom och torka rumpan!
Dra ner byxorna!
Trosor (tytön pikkuhousut)
Kalsonger (pojan alushousut)
Tvätta händerna! Torka händerna!
Vad vill ni veta mera (toaord vessasanoja)?
Jag var just till R-kiosken och lämnade in lotto(raden). Jag brukar lotta bara några rader.
Då fick jag en skrapkupong (raaputusarpa) eller heter det kanske en skraplott. Med den kan man vinna en Mercedes Benz a coupé, om man lämnar in kupongen med namnuppgifter. Över 3 miljoner vinster! På kupongen finns det en normal streckkod. I butikerna läser de sådana koder med streckläsare. Hänger ni med? (Ymmärrättekö?)
du skriver att din man damsuger. Kan du förklara vad det betyder antagligen suger din man en dam, eller?
jag skulle naturligtvis skriva dammsuger...blev det rätt nu? Är du nöjd nu?
Suga en dam...denna spalt är ju ingen sexspalt...
Rätta gärna de fel ni vill...
jag kan inte rätta fel. Jag talar inte svenska tillräckligt bra för att göra det men du skriver bra. Synd att din man inte vill tala svenska med dig. Har du barn? Talar de svenska och finska?
bare for å irritere dere =)
Jeg prater norsk nesten like bra som finsk, det hjelper å jobbe på kundeservice og studere på norske skolen.
Nå er det sommer og masse folk reiser hit til Nord-Norge. Det er veldig koselig å høre finsk i byen, og hjelpe turister.
Tja, kunne skrive omså hvor mye som helst. Men vet ikke hvor mye dere forstår...
bare for å irritere dere =) Jeg prater norsk nesten like bra som finsk, det hjelper å jobbe på kundeservice og studere på norske skolen. Nå er det sommer og masse folk reiser hit til Nord-Norge. Det er veldig koselig å høre finsk i byen, og hjelpe turister. Tja, kunne skrive omså hvor mye som helst. Men vet ikke hvor mye dere forstår...
förstå norska med hjälp av svenska. Skriver du nynorska eller bokmål?
angående ordet pimppi. Det är lite knepigt på svenska, vad heter det egentligen. En av de dummaste ord jag har hört är framtjärt, hur dumt låter det då???
Och inte är mus eller råttan heller så bra.
Vi säger pimppin:)
förstå norska med hjälp av svenska. Skriver du nynorska eller bokmål?
Nynorsk brukes bare på noen få steder i Norge, og på offentlige skjemaer osv.
Har alla vaknat redan? Ni är väl redan på hugget att skriva och läsa lite svenska!
Kan någon berätta om sin familj (maka, make, barn, syskon etc)! Har ni redan ätit frukost tillsammans - vilka vad med? Vad åt ni (läs på matpaket vad det står på svenska)?
Jag vaknade redan före "Vägen till Avonlea" började kl 905 på tv ettan. Jag tog min medicin med ett stort glas vatten. Jag har sådan medicin
att jag måste vara uppe (sitta eller stå, men får inte lägga mig) en halvtimme efter att jag har tagit tabletten och får inte heller äta under den där halvtimmen. Men när den där halvtimmen hade gått så tog jag mig flera koppar Nescafe med mjölk och sötningsmedel (heter det så egentligen?) och beredde en smörgås och tog en halv kopp youghurt.
Jag gillar verkligen den där serien "Vägen till Avonlea". När jag var ung så läste jag många böcker som Montgomery har skrivit. Jag har kollat och det finns gott om hennes böcker i biblioteken på huvudstadsregionen. Skulle inte era tonåriga tjejer älska de där böckerna eller har de blivit för gammalmodiga för "unga och moderna damer"?
Om ni vill ha de där böckerna så kolla Helmet.fi - biblioteksadressen. Förresten biblioteksservicen kontakta "on line person" verkar vara sommarstängd! Har ni änvänd den där tjänsten någon gång? Det är som att chatta med bibliotekspersonalen. Jag undrar om den där servicen skulle fungera på svenska också?
Det är fint att se hur många människor kan svenska. Hoppas att kedjan inte tar slut.Skriv varje dag någonting!
Mina kunskaper i svenska äri inte så bra... men, hur står det till?
Jag kunde ochså försöka, eftersom ja skulle prata svenska ibland i mit nytt job som jag börjar på hösten. Det ska vara jätte svårt... Jag försökte att ta i kurs på svenska, men det hade varit svårt att få en barnflicka(!)för mina två barn.Alla kurser började klockan 16.30 och min maka kommer mellan 17-18 från jobbet.Så kunde jag inte ta i på kurssen. Det måste vara kursser som börjar kl 18 eller ännu senare!