---TOUKOVAUVAT 20009 Kesäkuuhun---
Kommentit (53)
Pääsinpäs tänne ainakin hetkeksi tänään. :) Molemmat poikaset nukkuvat, joten on hetki ihanaa omaa aikaa.
Voi RICE, miten sulla voi olla tylsää kotosalla?! Tulehan tänne meille esikoisen leikkitädiksi. ;) Huoh, itsestä kun tuntuu ettei aika riitä yhtään mihinkään. Eemilillä on aamutankkailut niin, että esikoinen joutuu odottelemaan yövaatteissaan aamupalaa välillä parikin tuntia ja päivällä lähes poikkeuksetta pojat syövät täsmälleen samaan aikaan niin, että imetän samalla kun lusikoin ruokaa syöttötuolissa rimpuilevan pojan suuhun. Tuntuu etten kumpaakaan saa "täydellisesti" hoidettua ja siitä tulee välillä paha mieli. Paremmin tämä kuitenkin päivä päivältä luistaa, ollaanhan tässä kohta jo 3 viikkoa pärjätty kolmisin. Juhannuksesta alkaakin sitten miehellä loma, joten menee päiväjärjestys ihan uusiksi.
Rice, meillä mies lähtee aamulla töihin 7 aikoihin ja kotona on yleensä 16.30-17. Mies on siis naapurikaupungissa töissä, joten työmatkoihin menee paljon aikaa ja muutenkin on hänellä pitkä työaika. Illalla hän yleensä on ihan kotosalla, mutta niin väsynyt, ettei hänestä aina apua ole.. Esikoisen iltapuuhiinkin yleensä ryhdytään ennen kuin kello on 19, joten eipä siinä isoille pojille paljoa yhteistä aikaa päivässä jää.. :(
Meillä on nyt masuvaivat ehkä vähän helpottaneet ja toisinaan poika on todella tyytyväinen pikkumies. Välillä hiljaa ähisee ja pieruttelee, mutta välillä huutaa täyttä kurkkua tuskissaan.. Sylissä tykkää olla ja tutkia maailmaa isoilla silmillään. :) Isovelikin on vauvaan niin rakastunut ja kovasti haluaa hoitaa vauvaa. Tutin tuo melkein 2-vuotias osaa hienosti laittaa vauvaveikan suuhun. :)
Meillä muuten masuvaivoihin auttaa masulla pitäminen. Emppu on nyt ihan vasta parina päivänä viihtynyt mahallaan nukkumassa ja nukkuu niin ihan ennätyspitkiä pätkiä. Itse käyn aina välillä kurkkimassa, että naama on sivulle päin. Osaa tuo kyllä jo itse kääntää päätä puolelta toiselle, mutta silti pelottaa, että jää naama vasten patjaa nukkumaan. Ah, en sentään kaikkea hysteerisyyttäni ole vielä kadottanut! ;)
Välillä on ihan pahakin mieli tämän "kakkosen" puolesta, kun hän saa kyllä ihan erilaista kohtelua kuin esikoinen aikoinaan. Muistan kuinka saatoin pitkiäkin aikoja vain tuijotella esikoista ja pitää sylissä ihan "muuten vaan". Emppu-parka joutuu välillä huutamaan pitkäänkin, kun yksinkertaisesti en ehdi heti hätiin. :( Tänäänkin oli pakko valita esikoisen kakkahädän ja Empun nälän välillä ja kyllä vain pottahommat menivät edelle. Tosin aika nopsasti sain haettua hysteerisen Empun sängystään ja syötin hänet sitten vessan lattialla istuen. :)
En vielä ole tainnut kertoakaan, että meillekin hankittiin tuplarattaat ja ihan tyytyväinen olen tähän päätökseen, vaikka aluksi ajateltiin pärjätä ilman niitä. Tänään käytiin pikkukakkosen-puistossa ja lounaalla Stockalla ja ihan hyvin mahduttiin noilla menemään, vaikka aluksi jännittikin. :) Oli kiva päästä vähän ihmisten ilmoille. :) No, nyt vähän hukkui ajatus.. Eilen käytiin sitten hakemassa sadesuojaa tupliin ja mukaan tarttuikin heräteostoksena jalustallinen turvakaukalo. Oioi mitä luksusta tuo onkaan!! Nyt ei tarvitse enää pää punaisena kieputella turvavöitä kaukalon ympärille, jee!! :) Tuotakin pitkään harkittiin ja nyt jo ollaan ihan vakuuttuneita, ettei kyllä ollut hukkaostos. :)
Huh, jospas nyt lopettaisin tämän romaanini ja menisin itsekin vähän pötköttelemään. :)
Miimi ja Eemil
Varmasti riittää touhua ja tuntee itsensä riittämättömäksi 2 tai kolmen pienen kanssa,kun välillä ei itsekään ehdi tekemään kun äkkiä välissä jotain ja saa olla taas hyssyttelemässä.
On mahavaivaa ollut taas enemmän..voisikohan tuo limsa olla paha mahalle??oon sitä tullu juotua nyt paljon,kauheat himot siihen:P.'Nyt pari sisarustani on käymässä ja mielissään hoitelevat pikkuista joten saa ite sitten kävästä koneella....
Vatsavaivoihin(kovasti kanssa piereskelee, kouristelee ja kätisee myös sylissä)kävin ostamassa Rela-tippoja.Kovasti niistä tykkäsi:)Kuinka usein teillä kakataan?Meillä nimittäin vain kerran viikossa..ja välillä tuntuu että punnaa muttei mitään tuu,vain pahanhajuisia rupsuja..Kokeilin nyt sitten antaa hieman levolacia,vaan kannattaakohan tuo?Nehän sanoo että kolmeviikkoakin voi olla kakkaamatta.
Miimi:Meillä on kanssa turvakaukalossa jalusta ja se on mitä mainioin olemassa!Niin tuo mahallaan nukuttaminen reisien päällä tai missä vain on oiva keino meilläkin!ja täällä ollaan kanssa tarkistelemassa vähän väliä ettei vain naama ole kääntynyt alustaan..Kai se on ihan luonnollista,tutulla oli meinannut noin tukehtua,joten siksikin hirvittää..
Rice:meillä mies on 8-16 töissä(onneksi ei vuorotyö!)ja hoitaa illalla paljon,jos ei ole harrastuksissa tms..Ilomielin minäkin hänelle tytön annan,että saa itse vähän hengähtää:)eikai siitä tarvi potea huonoa omaatuntoa??Minäkin annan miehen nukkua yöt(Aida kyllä nukkuu yönsä hyvin)myös viikonloppuisin herään aamulla hoitamaan..Mutta kukin tyylillään..:)
Juu ja nyt tyttö on pidentänyt taas syöttövälejä,ja vaikka yrittää tarjota useammin niin huuto alkaa ja tuttia imee nyt nukkuessakin!?Mutta jos kasvaa niin mikäs siinä.
Minna-76, kolibri ja laivamuija Onnittelut poikavauvoista!kiva kun saadaan porukka tänne kirjottelemaan:)
Janev, meillä kakataan ehkä 10 kertaa vuorokaudessa, eli suunnilleen joka syötön välissä. Heh, nyt onkin Eemilillä ekaa kertaa päällään fuzzin kestovaippa ja tässä jännäilen, tuleeko kakka lahkeesta ulos vai pysyykö vaipan sisällä. :) On kyllä suloinen tuo pieni rimppakinttu isossa vaipassaan. :)
Miimi
Ihanaa kun täällä on aktiivista porukkaa, niin sitä vain kotiäideillä on aikaa istua koneella ;) Yritin yks päivä pariin otteeseen kirjoitella meidän kuulumisia, mutta pari sähkökatkosta sai yliiotteen ja yks kaks kun kone meni kiinni, niin sai sitten olla kone kiinni koko illan.
Mutta asiaan...eli meidän tyttö syntyi siis sektiolla 4.5 (51cm 3600g) ja nyt jo, kauhistus kuin äkkiä, ikää siis jo yli 5 viikkoa! 1kk-neuvolassa mitat 4590g ja pituutta 55,3cm, eli hyvin kasvanut. Meillä siis syödään Nania, alkuunsa sain omat maitoni pumpattua pulloon, mutta nyt sitten sekin on tässä hiipumassa. Pojan kohdalla oli 2004 ihan sama juttu, joten samoilla linjoilla siis mennään täällä.
Meillä päivät menee oikeastaan niin, että aamusta nyt on herännyt syömään kl5.30 ja siitä jatkuu unet 9-10 asti, sitten on hereillä puoleenpäivään ja nukkuu taas sen jälkeen pitemmät unet 15 asti ja on taas sen jälkeen hereillä hetken, sitten pienemmät tirsat ja sitten illasta on hereillä 22 tai 23 asti. Joten jos itsekin menee nukkumaan samaan aikaan klo 23 niin saa nukuttua 6 tuntia. Tänä aamuna nukahti nyt syönnin päälle paremmin, melkein heti, eilen taas valvoi aamusta 7 asti. Poika herää yleensa 8-9 aikaan, mutta onneksi katsoo yksikseen lastenohjelmia ja antaa äidin vielä jatkaa unia vauvan kanssa. Mikä helpotus!
Joku jo kyseli kakkaamisesta, eli meillä yleensä kerran päivässä. Ja saa Rela-tippoja ja Jekovitteja päivittäin.
Miten muuten te muut sektion kokeneet, onko teillä vielä vatsa sen näköinen kuin olis vauva tulossa? :) Meinaan mulla vatsa on pienentynyt, mutta omat vaatteet ei mene päälle, joten olenkin saanut tutustua KappAhlin XLNT:t mallistoon tässä kesän alkajaisiksi, on nyt sitten yhdet housut ja yksi hame jopa ostettuna täksi kesäksi. Niin, ja yksi tunika. On vaatekaapin saranat pysyneet nyt vähäisellä käytöllä kun varmaan ensi kesäksi saan mahdutettua omat vaatteeni, ehkä. No, mies on sanonut, että mitä väliä, onpahan kaikki kuiteski hengissä ja lapset ja äiti voi hyvin. Ihanasti ajateltu! Mutta omia vaatteitani en saa mahtumaan päälle. On siis vatsa vielä sen näköinen kuin olis yks vauva jäänyt sinne. POjan kohdalla alateitse kun syntyi, niin vatsa tais vähän nopeemmin pienentyä kuiteski. No, vielä on 10kg ylimääräistä painoakin jäljellä.
Olen laittanut jo 50cm ja kohta 56cm vaatteet eri pinoon ja haikeana ajetellut, että siinä se vauva-aika oli. Niin äkkiä vauvat kasvaa, sinäänsä harmi kun haluais, että ne on kooltaan pienia vähän kauemman aikaa. No, saapahan siirtyä uusiin vaatteisiin kun pituutta tulee lisää. Meillekin vieraat tuonu tytölle nyt mekkoja, ja kaikissa melkein koko 62-68, joten sais nyt helteet tulla, että saatais mekkojakin käyttää, edes kotona. En uskaltais vielä vauvaa pelkässä mekossa ulos viedä, edes vaunuissa.
Jokos teillä on muuten nimet mietittynä vauvoille? Meillä on vielä jokseenkin harkinnassa, mutta eiköhän sopuun päästä ennen ristiäisiä, jotka siis heinäkuun alussa. Ristiäiset pidetään kotona ja väkeä tulee 15, joten pikkubudjetilla aiotaan selvitä.
Mutta nyt jos lähtis vielä koittaan nukkumista, vois hyvällä tuurilla vielä reilun tunnin nukkua ennenku poika tulee herättään kaukosäätimen kans ja pyytää niitä lastenohjelmia. Hyvin suhtautunu muuten pikkusiskoon, pusuttelee ja näyttää lelujansa ja kaikille tuntemattomille kertoo, että hänellä on pikkusisko. Ei ole mitään mustis-kohtauksia saanut, että sovussa ollaan nyt kotosalla oltu, lokakuussa täyttää siis 5v. Kunhan vain päivittäin saadaan lähdettyä puistoon, jossa saa virtaansa kuluttaa.
t. Iippalainen ja tyttö, reilu 5viikkoa
Taitaa tulla katkonaista kirjoittelua, otsikon ehdin kirjoittaa,niin tutti tippu ja ähinä alkoi. Nyt näyttää taas rauhalliselta ;).
Tänään olis neuvola, tietty sen takia nukkuu nyt huonosti,että saa sit siellä olla pahalla päällä, eikös neuvolassa aina pidä osoittaa mieltään ;o). No, ehkä tämä kuitenkin tästä, ähinä on alkanut tänään 7:ltä ja tuossa nyt söi 9 jälkeen,että jospa nyt nukkuis reilun tunnin niin sit olis taas ruokailun aika.
Jätin jekovitit nyt hetkeksi pois ja annoin cuplatonia eilen,toivotaan,että päästään nyt vähän noista ähinöistä. Meillä kyllä kakitaan useamman kerran päivässä, mut ei mitään hirmuisia satseja. Saiskin kerralla tulemaan kaikki,niin ei tarvisi joka syötön jälkeen junnata naama punaisena. Nyt on alkanut myös puklaamaan enemmän =(. Ehkäpä tämä tästä iloksi muuttuu. Onneks tosiaan on kesä ja vaununukkuminen sujuu meiltä mallikkaasti (kop-kop), että kesän lopulla pitäis jo nuo mahavaivat kummasti olla paremmalla tolalla. Jos tässä nyt jotain valoa tunnelin päästä etsii. No ei meillä nyt kuitenkaan huudeta jatkuvasti mahavaivaa, mut levotonta on välillä ja toki se sit kostautuu itseen väsymyksenä. Mies on työssä 8-16, matkoihin menee vartti. Mut meillä on kaikenlasita projektia ollut pihan laiton kanssa, niin siinä ei sit paljon apuja oo saanut, ku mies on sit laittanu sitä asiaa töiden jälkeen kuntoon. Mut nyt näyttää jo siltä,että nurmikko tarvii enää vettä =)
Mulla kans se sektio takana ja maha tosiaan näyttää olevan tullut jäädäkseen =(, todella masentavaa! Jotkut housut mahtuu mahan kohdalta, mut suuri osa jää kaappiin odottamaan ihmettä! On tämä ihan erilainen toipuminen ja palautuminen,ku alatiesynnytyksestä. Mun kaveri kerto,että kaks kuukautta oli maha ollut normaalia isompi..plaah, kesä meneekin sit siinä! Enpä tiedä mikä siinä sitten on, olisko ne tikit, mitkä sit kuitenkin turvottaa mahaa, eikös niitä aika useassa kerroksessa oo ja kuitenkin ku on revitty auki "kaikki mahdollinen", niin kai se sit tosiaan kestää ennenku turvotus laskee. Kiloja mulla on 4-5 jäänyt, mahassa on paljon (n.15 senttiä normaalia suurempi maha nyt vielä) ja toki tissit kans on keränny jotain. Muuten varmaan ihan normaalimitoissa. Mut niinku iippalaisen mies oli sanonu, niin tärkeintä,että kaikki on kunnossa.. Mun mies ei oo tuollaisia ihanuuksia suustaan päästänyt =(. No, nyt pitää valmistautua neuvolaan ja pojan leirillä käyntiin, joten mukavaa päivän jatkoa kaikille.
Ai niin, mitä vaippoja käytätte öisin? MEillä on nuo Liberot alkanu falskaamaan, eli jo yhden syöttövälin jälkeen on märkä sivulta!! Ehkä se toisaalta johtuu tuosta potkimisesta ja ähisemisestä, että vaippa ei pysy paikoillaan, mut nyt tosiaan on useampana yönä käyny noi. Pampersit varmaan vois olla parempia yövaipoiksi??
uuniz ja "rähisijä" kohta 4 vko:a =)
Minna-76:lle vauvaonnitteluja!! Päivitän sut vielä tuonne meidän odotuspuolen listalle. On meinaa muutama muukin päivitettävä vauvautunut siellä odottamassa. Tervetuloa siis Hyttyselle ja Möllille tänne vauvautuneiden joukkoon kertomaan kuulumisia.
Kolibri ja Laivamuijakin olivat löytäneet tiensä meidän toukomammojen joukkoon. Mukavaa saada lisää juttuseuraa...musta on ihana lukea pätkiä teidän kaikkien arjesta...pystyy samaistumaan niin moneen tilanteeseen ja tarinaan, ja samalla saa aina hyviä vinkkejä omaan arkeen.
Josta mieleeni tulikin Callawayn neuvo tuosta nenänvarsi silittelystä. Mulle mies sanoi heti kun tultiin synnäriltä, että vauvoilla on sellainen kohta tuossa silmien välissä. Minä puolinauraen pidin sen juttuja ihan höpönä, mutta se onkin tosiaan totta ja auttanut meitä monissa väsymys-itkuisuus-herkkyys-kiukku tilanteissa.
Miimi, mä tulisin mielelläni teidän poikaa viihdyttämään, jos se huolii mut yksikätisenä. ;) Tavallaan ei siis täälläkään tekemisen puutetta olisi, mutta kun mitään ei voi tehdä kun eräs pikkumies vaan viihtyisi sylissä. Eilen pistin Kyöstin kantoliinaan aamuseurustelun aikaan, että olisin saanut pyykit kuivumaan ja aamupalaa itselleni, mutta eipä siitä mitään tullut. Hirveä huuto, että pitääkö tässä taas alkaa nukkumaan vai miksi mua kantoliinassa roikotetaan. Siirryinkin siitä sitten suosiolla sohvalle katselemaan telkkua ja jo oli Kyöstikin tyytyväinen. Salaa yritin sitten tutin avustuksella saada jätettyä Kyöstin hetkeksi itsekseen, jotta olisin saanut leivät tehtyä, mutta ei, ei...kauhea huuto heti kun laskin sylistä. Sitten tulavaisuudessa, heikkoina hetkinä, ollessani alakynnessä kun Kyösti on oikkuileva teini voinkin sitten käyttää hyväkseni tätä vauva-ajan mammariippuvuutta...ja varsinkin sitten siinä nuoruusiässä kun lapsi häpeää vanhempiaan niin paljon, että haluaa jäädä autokyydistä pois muutama kortteli ennen nuorisotaloa. ;)) No joo...en mä niin ilkeä ole...tai kattoo nyt. ;0)
No kylläpä tämä teksti taas harhautui raiteiltaan...Miimille paljon kuitenkin voimia sinne kahden pienen miehen kanssa. On tuo kyllä aikamoista menoa kahden kanssa kun esikoinenkin on vielä niin nuori. Hyvinhän te kuitenkin olette pärjänneet. :)
Miten mä taas en muista yhtään mitä piti kirjoitta...ehkäisyasiasta ainakin oli puhe. Mulla ei ole kierukasta kokemusta näin nuorena ensisynnyttäjänä, mutta mulle on kans suositeltu tuota kierukkaa nyt raskauden jälkeen. Aluksi ajateltiin kokeilla ihan kondoomin kanssa, vaikka onkin jokseenkin ärsyttävä kapistus. Ei me kyllä olla vielä petipuuhiinkaan päästy. Paikat olis kyllä varmaan valmiina jo, mutta mieli ei. Jotenkin hirvittää koko ajatus. Kauanko teillä jo aiemminkin synnyttäneillä on mennyt, että olette päässeet taas sinuiksi sänkyhommien kanssa, jos kehtaa kysyä??
Noista vaipoista...meillä myös käytettiin ihan alkuun Liberoa, mutta se tosiaan falskasi ja usein oli bodyn kyljet märät. Ostettiin sitten Pamperssia, josta hirveät vaippaihottumat nivusiin. Neuvolassa sanoivat, että joillekin ei vaan sovi nuo laadukkaimpana pidetyt merkit. Nyt ollut sitten pari viikkoa käytössä PIRKKA vaipat eikä tietoakaan vaippaihottumista tai falskauksista!! Edullisemmaksikin tulee, joten olen hyvin tyytyväinen. Mitä tästä opimmekaan...vähän sama kuin viineissä; ei se hinta välttämättä kerro mikä on kenellekin hyvää. :) Poikavauvojen kohdalla on kyllä myös se kikka, että pippeli pitää muistaa painaa "alas". Monet vaipat ovat falskanneet meillä siitäkin syystä, että pippeli osoittaa millon mihinkin suuntaan. :)
Mitäs meidän arkeen muuta. Toinen päivä kaksistaan...niin ja siis en minä pode huonoa omaatuntoa siksi että en itse ole pojan kanssa jos annan hänet isälleen, vaan siis siksi kun minusta tuntuu etten anna miehen yhtään levätä, tyrkkään vaan pojan syliin niiksi muutamaksi tunniksi kun on kotona. No eipä tuo kyllä eilen vastaan pannut vaan sylitteli poikaa koko illan, hyvä kun tissille sen mulle luovutti. :)
Cuplatonet on alkaneet auttamaan täällä. Eilen oli jo vähän helpompi ilta, vaikka itkukohtaus kesti silti hyvän aikaa. Aina itkukohtauksen aikana yritän kuitenkin pitää mielen positiivisena ja tuudittautua ajatukseen, että onneksi itku ajoittuu iltaan, eikä yöhön. Se vasta hirveää olisikin.
Ristiäisistä vielä...meillä on pappi varattuna 4.7 lauantaiksi. Nimi on vielä hiomista vaille valmis...tai no voiko sitä niin sanoa kun ollaan etunimestä aivan erimieltä, mutta kuitenkin... Kummit on jo pyydetty (4kpl) ja muutenkin suunniteltu runkoa.
Nyt pitää alkaa tekemään jotain kotitöitäkin, iskee muuten lorvikatarri..vai mikä se nyt oli!? Hui miten pitkä..jaksoikohan kukaan lukea edes...
Terv. Rice + Kyösti tasan 1kk
Mies katsoo jalkapalloa Vadelma sylkyssä ja minäpä vielä koneelle ennen yöunia. Tänään aion mennä ajoissa nukkumaan ja neiti saa seurata äidin esimerkkiä. Eilen illalla oli varsinainen itkuilta, siihen nähden ettei typy ole tähän mennessä itkenyt juurikaan. No nyt onneksi on ihan rauhassa taas, muttei vielä kuitenkaan yöunilla.
Mulla on jälkitarkastus heinäkuun alussa ja silloin lääkäri laittaa hormonikierukan samalla. Mulla ei ole aikaisemmin ollut, mutta on ok imetyksekin yhteydessä ja tutuilla on ollut hyvät kokemukset. Minipillereistä olen kuullut vain ja ainoastaan huonoja kokemuksia. On varmasti hyviäkin, mutta en ole kuullut. Meillä on kahden ekan raskauden jälkeen luotettu imetysehkääisyyn kunnes ollaan päätetty taas raskautua. Ja tän kolmannen kohdallakin oli vain päivien laskemista kunnes pikkuinen ylläri sitten meidät iloisesti yllätti. Nyt ei enää ylläreitä, joten kierukka nyt ja sitten muutaman vuoden päästä ehkä miehen piuhat poikki. Katsotaan. Me ollaan jo pariin kertaan nautiskeltu seksistä ilman masua!! Ihanaa ja olen tuota jo odottanutkin. Muistan kyllä ekan raskauden jälkeen kuinka eka kerta jännitti tosi paljon ja aikaa vierähti selkeästi enempi kuin nyt. Nyt olen palautunut niin nopsaan ettei edes jännittänyt. Mun kohdalla tuo seksi on vain parantunut raskauksien ja synnytysten myötä. Uskomatonta mutta totta. Olen hirmu paljon herkempi tuntemaan kaiken ja se on hyvä! Mulla on kyllä ihan mahtava mieskin joka osaa ottaa mut ja mun fiilikset huomioon ihan ekstra ihanasti!!! Olen aloittanut myös kunnolliset ja päivittäiset lantiopohjalihastreenit joka kyllä kannattaa varsinkin useamman raskauden jälkeen, eikä pelkästään seksin vuoksi vaan on se kumma kuinka esim trampoliinilla ei enää pysty hyppimään ilman falskausta....
Vaipoista olen huomannut ihan saman että liberot falskaa sivuilta. Mies osti vahingossa liberoita joita nyt siten muutama päivä käytetään. Kohta aloitan nuo kestovaipatkin ohelle kun ei enää kakkoja ole kamalasti ihan joka vaipassa vaan alkaa olemaan selkeitä kakka-aikoja. Pampersit sopii meille. Sitten kun on housuvaippa aika niin liberot on olleet sopivampia.
No tässäpä iltaturinoita taas riittämiin.
-Callaway ja Vadelma 3 ja puoli vkoa
huh,vihdoin sain tuon tirppanan nukkumaan! siis nyt on ollut muutamana iltana/päivänäkin sellaista että nukhtaa syötön jälkeen olalle kun röyhtäytän ja kannan siitä sänkyyn tai partsille vaunuihin,niin eikös tämä havahdu siihen että äidin syli on hävinnyt ja alkaa itkeä ihan muutaman minuutin kuluttua.saan ravata vauvaa hyssyttelemässä monia kertoja ennekuin simahtaa kokonaan unille. en oikein tiedä mikä auttaisi kun jos vien hereillä niin ei taatusti nukahda yksin vaan alkaa itkeä hetkenpäästä,eikä nukahda mihinkään silittelyihin jos sängyssä nukuttaisin.vinkkejä??
meillä ei masuvaivoja juurikaan ole enää ollut. cuplatonet ja dtipat(en muista nyt merkkiä) menee ja avent pullosta syö korviketta. kop kop tosiaan puuta koputtelen.kakkaa tulee usean kerran päivässä.
vaipoista meillä ollut papmerssia ja liberoa kun saatiin monta pakettia vierilta kun aina joku toi:D ovat olleet hyviä,eikä ole falskaamisia vielä tullut. Itse ajattelin ostaa ihan halvimpia kunhan nuo loppuvat,lidlistä tai euroshopperia tms.katsoo sitten kuinka pitävät ja iho kestää.nyt vielä iho ollut hyvänä!
Onko kuinka paino lähtenyt tippumaan vai jäikö edes raskauskiloja:)? itsellä jäi vain2 kg kun 12 tuli ja nekin ovat jo tippuneet ja kilon päälle. ei vaan ehdi syödä niin usein kuin ennen. tarkoitus olisi muutenkin päästä eroon noista 15 ylimääräiusestä kilosta mitä kertynyt 2v sisällä.
meillä vaunuillaan paljon. Ainakin kerran päivässä käyn kävelyllä,käyn myös paljon kaupungilla kahvittelemassa.minulla kun ei muita lapsia niin on helppo ottaa vauva vaunuihin,vaipat ja maidot mukaan niin hyvin pärjää:)
päivät tosiaan hurahtavat hurjaa vauhtia ohitse!!huh.
ehkäisystä itse ajattelin pillerit aloittaa mutta en uskalla seksiä edes ajatella ennen jälkitarkastusta.tuo reilu 4kg jötkäle teki jonkin verran tuhoa:S
mutta jospa lähtisin telkkua katsomaan hetkeksi ja sitten itsekkin nukkumaan..tosin tirppa heräileekin 12 maissa syömään.
laakli ja tirppana 3 viikkoa ja 4 päivää:)
Huhhei, toivoin niin kovasti että pojat nukkuisivat tänään päiväunet yhtäaikaa, mutta Emppu on ilmeisesti päättänyt viettää laatuaikaa äidin kanssa isoveikan nukkuessa.. No, ehkä hetken ehdin kirjoittamaan, kun poika ihan tyytyväisenä tuijottelee ympärilleen sitterissä istuen. :)
Käytiin tänään poikien kanssa äitiysneuvolassa, kun mun piti käydä tarkistuttamassa hemoglobiini. Alhaallahan se edelleen oli ja siitä johtuu tämä huono-oloisuus ja huimailu, joten nyt sitten täytyy käydä hakemassa apteekista rautaa. Alkuraskaudessa Hb oli 148 ja pysyi suunnilleen samana koko ajan, alimmillaan oli 135. Leikkauksen jälkeen oli 89 ja nyt melki 6 viikkoa myöhemmin 110. Onhan se siis noussut, mutta vielä on melkoisesti matkaa tuonne lähtöarvoihin. Huh, oli helpottavaa saada joku selvyys tähän omaan kurjaan oloon, toivottavasti lisäraudasta nyt on apua. :)
Sektiomasua on täälläkin jäljellä edelleen, ehkä tuo tuosta vähitellen poistuu... Periaatteessa kyllä jo saan monet housut kiinni, mutta ne sattuvat niin paljon tuohon pystyarpeen, että pakko on kulkea toooosi löysissä housuissa edelleen. :( Vieläkin harmittaa ja suututtaa hätäsektio ihan hirveästi. On tämä palautumisaika jotain ihan käsittämätöntä, huomenna 6 viikkoa kipuilua takana ja niistä ehkä 2 päivää olen selvinnyt ilman särkylääkkeitä.
Jes, Eemil nukahti sitteriin :D voin siis rauhassa jatkaa vielä hetken!
Ricelle kiitokset tsempeistä. :) Kyllähän tämä rankkaa on, mutta ihanaa myös. Esikoinen on aivan ihanassa iässä nyt, kun oppii uutta jatkuvasti ja on niin kova touhuamaan. Toisaalta uhmaikä tuo kyllä omat rankkuutensa tähän kuvioon, mutta kummasti sitä on oppinut sulkemaan korvansa pojan raivoamiselta. :) Nyt on esikoinen ollutkin pari päivää aika kärttyinen ja eilen selvisi, että pojalle oli tullut pari hammasta. Jee, kaksi enää jäljellä, sitten on pojalla kaikki maitohampaat kasassa. :)
Pitikin muuten Rice vinkata sulle, että ollaan äitiysneuvolalle menossa, jos olisit vaikka tullut vähän kärryttelemään meidän kanssa, mutta sainkin niin nopsasti tuon ajan, etten sitten ehtinytkään. Olisi kiva nähdä teidän Kyöstiä! :)
Laaklille en osaa oikein mitään vinkkejä antaa vauvan nukuttamiseen, meillä on ilmassa vähän samaa probleemaa nyt.. Neuvolassa arveltiin, että voisi olla eroahdistusta. Emppu on muutenkin yllättävän herkkäuninen, vaikka luulisi että on jo masuaikana tottunut veljensä pitämään meteliin.. Rattaissa tuo nukkuu hyvin, mutta heti kun rattaat pysähtyvät, niin alkaa kiukkuinen itku. Huh, onkin sitten kiva tehdä esikoisen kanssa yhdellä kädellä hiekkakakkuja ja toisella kädellä heilutella rattaita. ;)
Jeps, mutta jospas sitä nyt laittaisi pyykit pyörimään ja menisi hetkeksi vaikka lukemaan. Ah, ihana hiljaisuus kun kumpikaan pojista ei huuda. :)
Miimi ja Eemil
Heippa vaan kaikille! Ompas ihana lukea teitin vauva-arjestanne, kovin tutulta kuulostaa ilot ja surut.. kiva, kun saa vähän vertaistukea:) En oo paljoa ehtinyt raapustelemaan, kun tuntuu, että aika ei oikeen meinaa riittää!Just kun ehtii koneelle niin eikös toi meitin Eikka-poitsu heräile;) Nyt tuntuu nukkuvan, oli aikas raskas päivä, kun käytiin neuvolassa ja miun työpaikalla näyttäytymässä. Ja tultiin ekaa kertaa vaunujen kaa bussikyydissä kotio, aikas jännää:)
Aikamoista tää arki on, mutta kyllä tähän pikkuhiljaa alkaa tottumaan:) Alkaa sujumaan perusrutiinit ja on itekin vähän rennompi. Mutta täytyy kyllä nostaa hattua Miimille ja muille, joilla toinenkin pieni kotona, on siinä varmaan hommaa! Tosi nopeesti aika menee, ja poika kasvaa vauhdilla! Ekat vaatteet tosiaan jo pieniä! Eikka on nyt 5viikkoa vanha, huhhuh! Painoa oli tullu kahessa viikossa 700g eli poitsu on nyt 4300g:) On se vaan niin ihana:) Ihan oma persoonansa jo!
Meillä kanssa ne liberot falskas ja nyt käytössä halvemmat vaipat. Lidlistä saa kuulemma tosi halvalla vaippoja, mutta siellä ei ihan pieniä vaippoja oo, tais oll 4-7kg pienimmät. Vähän vaippaihottumaa on kyllä tullut sekä kallimmista että halvemmista vaipoista..Meillä poitsu kakkii monta kertaa päivässä, useimmiten aamuisin. Eilen koitettiin ekaa kertaa kestovaippaa, mutta ei varmaan ihan vielä niihin kokonaan siirrytä...
Voih, nyt Eikka alkaa heräilemään, täytyy rientää! ehin sentään jotain kirjottelemaan:) Saataiskohan me tamperelaiset muuuten se kaffehetki jossain vaiheessa järkättyy, ois kiva saada vähän vaihteluu päiviin ja tavata muita vauva-arkelaisia;)!?
T: Myrsky ja Eino 5vk
Emppiksellä on taas aamukitinät meneillään, mutta jospa hetken ehtisin kirjoittamaan.. Esikoinen on mummulassa yökylässä vielä ja on kyllä ollut ihana aamu, kun olen saanut hoitaa Empun jutut ihan rauhassa tuntematta syyllisyyttä esikoisen puolesta. :)
Kaunis ilma on tänään ja tarkoitus olisi mennä kavereiden kanssa picnicille Sorsapuistoon, kunhan poika nyt ensin palaa kotiin. Samalla käydään tietysti katsomassa Sorsun "kukkoja", joista tuo 2-vuotias on valtavan innoissaan. :)
Myrsky - kahvitreffeille oon minä ainakin valmis melkein koska vaan, ensi viikolla vaikka jo? :) Keitäs muita me saadaan mukaan? Vauvakinossa olisi kiva käydä myös, mutta se taitaa seuraavan kerran olla vasta kuukauden päästä..
Nyt alan vähän pakkaamaan picnic-tavaroita kasaan. :)
Miimi ja Emppu, tasan 6 vkoa
AI, ku lupaa kivaa keliä =) Me ollaan vauvan ja isosiskojen kans parina päivänä käyty tuossa lähipaikkakunnalla kattomassa leirielämää, kun poika on leirillä. Vauva on tyytyväisenä nukkunut molemmat reissut (automatkat ja pelit), syöty on vaan välillä. Eilen sit iski hepuli,ku oltiin lähdössä. Häthätää laitoin sit tuttipulloon Nannia ja ylpeälle siskolle (joista toinen sit pitää varmasti huolen,että hänen vuoro on seuraavaks) tuttipullo käteen ja auton nokka kotia kohti! Onneks meillä ei oo tuon syömisen kans sitä onh?elmaa,ettei kelpaa..taitaa mennä toisin päin,että kelpaa vähän liiankin hyvin =)
Neuvola oli eilen ja hyvin vauva on saanu painoa, 350g/vko ja pituuttakin oli tullu 4 senttiä syntymästä (nyt siis 4 vko:a). JAhas, nyt se ähinä alkoikin taas.. On tämä aamu ollut taas melkoista ähinää, kovasti junnailee eli ilmavaivaa näyttää olevan. Täytyy vissiin rientää, nimittäin kohta huudetaan lujaa, jos ei tissiä ala näkymään,ku herra tahtoo =)
Hyvät vkl:t kaikille
Piti kysyä vielä tuosta nukkumisesta, eli nukutaanko teillä paljon?? Musta tuntuu,että meidän vauva on ihan mieletön nukkumaan. Välillä jaksaa olla jopa tunnin hereillä,mut sit onkin jo ihan väsyksissä. Ja sit se kumma juttu, päivällä nukkuu tosi hyvin ja nukahtaa itekseenkin..mutta annas olla ku kello tulee illalla 8-9..sit se alkaa ja yöunille saaminen on jos jonkinlaista hyssyttelyä jne..No, nyt tulee jo vaativaa huutoa!!!
Meillä kans tyttö nukkuu melkein liiankin hyvin, aamuyöstä herää 04 aikaan, syö ja on silloin hereillä max 06 asti, sitte nukkuu 10 asti, on hereillä 11 ja siitä nukkuu 16 asti. Sitten jaksaa olla hereillä pienten tirsojen avulla ja illasta nukahtaa 23 aikaan. Oon ajatellu sen niin, että raskausaikana aina just illasta alkoi hirveä möyrintä mahassa kun itse rauhoittui sohvalle, joten kaippa se sama "rytmi" on vielä muistissa. Samoin yöstä kävin aina 04 aikaan hereillä, joten sekin täsmää vielä. Päivällä kyllä täälläki nukutaan tosi helposti, saa pojan kanssa touhuta vaikka mitä ja kaupoissa käydä, niin ei kyllä ole hereillä :) Mutta tosiaan illasta on vaikea saada nukkumaan, pitäskö yöksiki pukea myssy päähän ja lapaset käteen niin josko se auttais unen saantiin ;)
t. Iippalainen ja tyttö, reilu 5viikkoa
Juuh täällä kanssa Yksi Treelta mekin voitaisiin tulla saisi tosiaan vaihtelua arkeen ja juttella livenä vauvoista :)
MEIDÄN LISTA TAITAA OLLA VIHDOIN VALMIS!!!!!
SYNTYNEET TOUKOTOIVEET 2009:
TYTÖT: 15
POJAT: 26
Julianna 9.4.2009 TYTTÖ 2200g JA POIKA 2265g, rv 36+1
-Hanna- 18.4.2009 TYTTÖ 2160g, 45cm JA POIKA 2430g, 45,5cm, rv 35+4
Murunen82 19.4.2009 POIKA 3330g, 50cm, rv 38+2
AngaT 30.4.2009 TYTTÖ 3710g, 51,5cm rv 39+5
Janev 26.4.2009 TYTTÖ 3500g, 50cm, rv 38+5
KimpaleKultaa82 29.4.2009 POIKA 3220g, 50cm, rv 39+2
Korasa 1.5.2009 POIKA 2600g, 45cm, rv 36+6
Miimi_ 1.5.2009 POIKA 2980g, 49,5cm, rv 39+5
Berry-1 4.5.2009 POIKA 3510g, 49cm, rv 40+2
Puolukka78 4.5.2009 TYTTÖ 3850g, 50cm, rv 39+4
Iippalainen 4.5.2009 TYTTÖ 3600g, 51cm, rv 39+2
Myrsky 6.5.2009 POIKA 3280g, 51cm
Noora76 8.5.2009 POIKA 3835g, 50,5 cm, rv 39+2
Marvik 8.5.2009 POIKA 4770g, 53cm, rv 40+0
Barbamama77 8.5.2009 ???
Vilijonkka85 5.5.2009 POIKA 3540g, 51cm, rv 38+2
Peppie 11.5.2009 POIKA 4250g, 51cm, rv 41+1
Christina84 11.5.2009, TYTTÖ, 3806g, 51cm
Rice 13.5.2009 POIKA 3735g, 51cm, rv 41+2
Ankuliini 13.5.2009 POIKA 3715g, 51cm, rv 39+4
Piiperot 13.5.2009, TYTTÖ 2674g,48cm,rv 39+4
Callaway 16.5.2009, TYTTÖ 4160g, 52cm
Uuniz 15.5.2009 POIKA 3700g, 52cm, rv 39+6
Tiuhti07 15.5.2009 POIKA 4010g, 50cm, rv 38+6
Viivi99 23.5.2009 POIKA 3590g, 52cm, rv 39+6
Nepsunen 26.5.2009 TYTTÖ 3290g, 50cm, rv 40+5
Mussunmuu 25.5.2009 POIKA 4880g, 57cm
Leppis06 21.5.2009 TYTTÖ 4180g, 51cm, rv 40+6
Laakli 16.5.2009 TYTTÖ 4100g, 51cm, 39+4
Lumivalkoinen 28.5.2009 POIKA 4430g, 53cm, rv 40+0
Kiskis 21.5.2009 POIKA 3950g, 52cm, rv 42+0
Minna-76 22.5.2009 POIKA 4800g, 52cm, rv 39+3
Hyttynen80 5.6.2009 POIKA 3585g, 50cm, rv 42+0
Mölli 7.6.2009 TYTTÖ 3960g, 53cm, rv 41+4
Santtu05 2.6.2009 POIKA 3170g 52cm
SR_81 8.6.2009 POIKA 4015g, 51cm
Rouvatossavainen 8.6.2009 TYTTÖ 3365g, 50cm, rv 41+5
_Leppis_ 9.6.2009 TYTTÖ 3650g, 50cm, rv 42+0
Kolibri 22.5.2009 POIKA 3795g, 53cm, rv 40+1
Laivamuija 11.5.2009 POIKA 2205g, 45cm, rv 34
Onnea vielä viimeisillekin toukovauvoille!! Hienostihan ne sieltä maailmaan putkahtivat kaikki kuitenkin! Eli SR, RvaT ja Leppis: ONNEA!!
Tuosta syntyneiden listasta uupuu Laivamuija ja Kolibri, koska se on siis tehty meidän odotuspuolella pulisseiden mammojen mukaan. Jos kuitenkin porukka mielii listaa täällä keskustelujen alkuviestinä pitää (että tiedetään ketä toukokuisissa kirjoittelee) niin teidät voi sit lisäillä. Miten vaan...
Nyt siis lista kuitenkin vihdoin kasassa!!! Voi meitä, niin se vaan on toukokuu ohi ja nyytit kaikilla sylissä! Ajatelkaa...!! Ihanaa!!
Nyt ei kerkeä kuulumisia kertoa, mutta hyvin menee ja poika on edelleen ihana (vaikka koliikkista kärsitäänkin kovasti), mutta ihana se on!
Terv. Rice + Kyösti 1kk
PS. Kahville tullaan me mukaan myös, mutta palataan asiaan kans sen tiimoilta...! Ja Miimi, yhdessä kärryttelykin olisi kivaa!
Meillä päivät menee aika vaihtelevasti, mahavaivojen kanssa taistellessa. Cuplatonia ollaan syöty nyt kohta viikko ja sen tehosta en oikein osaa sanoa. Ilmaa tuntuu olevan niin kovasti pienellä masussa :( Varsinkin illat on täyttä huutoa, ei auta isin eikä äidin syli, poika huutaa aikansa ja simahtaa sitten huudosta uupuneena. Jotain apua oon huomannut olevan siitä, jos syötän päivisinkin makuulla. Jotenkin vauva syö rauhallisemmin ja ilmaa menee masuun vähemmän.
Nyt poika nukkuu ja nämä hetket päivisin menevät kyllä kotihommien tekoon ja isompien lasten huomioimiseen. Vaan onpa se ihana käydä täällä lukemassa välillä ja hakemassa vertaistukea. Voimia ja nautinnollisia vauvahetkiä kaikille!
Niin ja meidän tiedot: POIKA 22.5. 3795g ja 53cm RV 40+1
Huoh, meillä jää tipat nyt tauolle hetkeks, taidan tänään kuitenkin hakea cuplatoneja. Ei mitään hillitöntä huutamista, mut ähinää, kähinää,junnaamista..eli mahassa vääntää ihan selvästi! Meillä kans on parina iltana ollu tuo 22-24 aika sellaista nahinaa, väsyttää,mutta jotenkin ei vaan nukahda. Tissiä pitäis saada joka välissä, mut sit se ähinä vaan pahenee. Onneks tutti kelpaa (jos kelpaa ;o))
Viime yö meni ähistessä ja sit oltiinkin tissillä 2-3 tunnin välein. Aamulla sit puoli 6 otin viereen ja yritin siinä rauhoittaa ja taputella,nukahti, mut jo 7 piti saada taas ruokaa. Nyt sit on nukkunutkin oikeastaan koko päivän. Tunnin verran oli aamusta hereillä. No, sainpa siivottua =). Pitää se toviksi sitten seuraavalla syötöllä herättää, mikäli meinaa uniaan jatkaa..
Mua kans vetäis tuo ulkoilma puoleensa, olis vaan niin ihanaa viettää auringossa aikaa. Mut päivät kyllä menee ihan huomaamatta. Ulos lähdetään,mikäli syötöt ja omat hommat menee yksiin, mut sit tosiaan joskus saattaa jäädä ulkoilut vasta iltaan.
Ehkäisyasiaa oon miettiny, meille nyt hyvin tod.näk. tämä on viimenen ja mietin sitä kierukkaa. Millaisia kokemuksia teillä on siitä? Ite e oo koskaan kyseistä ehkäisyä käyttänyt,joten ihan ummikkona oon.
No, nyt täytyy mennä valmistelemaan pojan leirikassia, kun tuo yks tuossa nyt niin kiltisti uinuu ... ehkäpä ens yö on pikasen parempi äipällekin.