KOTILOT eli kolmatta odottavat ***kesäkuu09***
Kommentit (37)
Eilen illalla ennen nukkumaan menoa oli kiistaa viilis mausta, kumpi lapsista oli syönyt hedelmäpommin - viiliksien syöntiin meni siinä 30min. Ihana riidan aihe...
Masusta: alkaa jo kovasti odottaan että tuo kolmas tuolta syntyisi. Leuk ja prot 1+, ja en haluaisi sitä toksemiaa uudelleen. Aamupaineet onneksi aina hyvät, iltaisin hiukan nousussa. Toki voi olla tuon lasten iltahärdellin kanssa ;)
SAin kuulla viime viikolla, että ystäväperheeseemmekin on tulossa kolmas, ja ihan olvat hiljaa olleet, nyt näkyi maha... on siis joitain kuukausia jäljessä. Aika sattumaa, kun meidän tyttö on vuotta nuorempi kuin heidän esikoisensa ja toisilla lapsilla on ikäeroa 4kk, joka lienee nyt kolmansillakin tulossa ikäeroksi. Saa kivaa puistoseuraa:)
Kiva nähdä eksyykö tänne muita kotiloita kuin heinämammoja.
t:Tai rv 35+1 sekä tulevat ekaluk. poika ja tokalk.tyttö
Tänään oli kontrolli äp:lla kun oli ollu se sairaalapöpö, kaikki kunnossa! Kohdunsuu on kiinni ja eikä ole pehmentynyt supistuksista huolimatta, eli ihan hyvä. Vauva menee alakäyrällä (vaikka sf-mitta yläkäyrällä), nyt oli painoarvio 550 g. Minä tietysti olen tyytyväinen ettei kovin suurta lasta olis tulossa... Ja viides kerta näytti olevan tyttö =)
Sain vielä painoarvioajan rv 37,koska hyvin napakasti sanoin että en synnytä yli 4 kiloista jässikkää taas, niin kuin eka oli. Ja taas sama juttu, kyllä noilla lantioilla synnyttää, kyllä paikat on jo siitä venynyt, ei sektio kannata... En minä edes halua sektiota, vaan haluan että jos vauva on kovin iso,synnytys käynnistetään la ajankohtana, eikä anneta mennä pari viikkoa yli! Ja kun ei siellä alapäässä ole vaan ne lantiot, vaan kaikkea muuta mitä haluais et pysyis suht ehjänä... Ja sit saa kuulla ne maagiset sanat, ei kannata stressata! Herrajumala,onneks paineet oli jo otettu, tollaset asiat pistää vihaseks!
Muuten kaikki on hyvin, vauva on ajoittain todella villi, ja jotkut potkut sattuu jo. Vauva vetää edelleen kuperkeikkaa vatsassa, eilen kääntyi ekaa kertaa pää alaspäin, muuten se on vaan ollu poikittain tai perätilassa. Vaikka kyllä se vielä siellä vaihtaa asentoa monta kertaa ennen kun asettuu =)
Zoya rv 24+3
Eli kyllä se meiän kolmonen on tulossa. tiistaina käytiin ultrassa.
Maaginen rv 12 on jo ylitetty joten asiat on aika hyvällä mallilla.
Ultrasta löyty semmnen 59,6mm pää-perä miteltaan oleva mötkylä joka kovasti venytteli ja kieppu mutta ei oikein siihen oikeeseen asentoon. Sikiö vasta 3 päivää isompaa kuin mitä LA on mutta sitä nyt ei lähetty muuttamaan nuin pienen heiton vuoksi.
reilu 2 tunti oli pissimättä ja siellä jouvuin käymään sit tyhjentämässä ultraajan käskystä rakkoo kun oli kuulma liian täysi. 2 kertaa jouvuin vielä ravaamaan siinä vessassa. eli ens kerran ultraan kiun menen nii tunti ennen aikaa käyn veskissä.
T: M_K kera tiinatoljanterin 12+3 (12+6)
Täällä tuskaillaan pahoinvoinnin kanssa.. Pahoinvointi alkoi samana päivänä kuin tein testin, ja senkin tein muistaakseni jo kp 26 (rv 3+4). No, täytyy olla onnellinen, et on huono olo, tietää ainakin, et keho reagoi raskauteen. Aaltoileva huono olo alkaa aamuyöllä ja jatkuu nukkumaan menoon asti. Great! Eka neuvola 16.6. ja siellä varataan ultra ja lääkäri. Ultra pelottaa kauheasti, sen verran karut kokemukset nämä kaksi edellistä, joissa keskenmenot todettiin. Viimeksi kävin alkuraskauden ultrassa jossa sikiö oli elävä (rv 7+), mutta rv 9+4 oli jo kuollut. Nyt en mene alkuraskauden ultraan. Jännätään heinäkuulle ihan rauhassa..
Hyviä vointeja kaikille kolmosille ja peukkuja Minskullekin (olikos muitakin alkumetreillä olevia?), että pikkuihmeet pysyvät matkassa!
Nyt syömään!
vuma rv 5+4
Kesäkuuta kaikille!
Hiljaista oli toukokuussa ja enpä muista, laitoinko itsekään sinne yhtä viestiä. No nyt jotain.
Kuulumiset ihan ok. Kesäloma alkoi ja sen päälle jään sitten mammalomalle. Hyvä näin - aika huojentunut olo, kun ei tarvi enää työasioilla stressata. Pojat (6 ja 3v.) jatkavat hoidossa vielä pari viikkoa, niin saan aikaa laittaa kotia kuntoon ja myös hemmotella itseäni jalkahoidolla tms.
Toinen lääkärintarkastus oli vasta ja kaikki tuntui olevan kunnossa. Hb oli laskenut sen verran, että piti aloittaa rautakuuri - sen seurauksena ollut vähän mahavaivoja tällä viikolla. Pitäis muistaa kai juoda enemmän vettä ja en tiedä, auttaisko Rela-tabletit. Maha on aikamoisen suuri. Yläkäyrällä mennään vakaasti. Mahdan olla muhkea sitten syyskuussa kun la lähestyy! Puf.
Unista pitää vielä mainita, että ne on olleet taas raskauden aikana melko villejä. Tosi ihmeellisiä välillä ja toden tuntuisia - paljon värikkäämpiä ja kummallisempia kuin normaalisti. Viime aikoina myös kamalia painajaisia, mikä ei niin kiva juttu. Kai nämä muutokset ja hormonit jylläävät alitajunnassakin.
Nyt tankkaamaan aamupalaa nro 2. Heräsin jo kuuden aikaan ja söin, mutta eipä tuo enää lohduta. Syömään siis. :)
Nurmeliini 27+0
Mulla on limatulppa irronnut =)
Neuvolassa annoin pissanäytteen joka oli mielestäni "sotkuinen" ja siinä oli verijuovia ja muutakin moskaa ja terkka sanoi heti sen nähtyään että limatulppa on nyt sitten irronnut. Viikko sitten sisätutkimus ja silloin olin jo auki sormelle ja kohdunsuu pehmeä. Nyt alkoi kyllä jänskättää tosissaan!!!! Eilen supisteli jopa yli 2h 10min välein. Tänään supistellu kans varmaan 20 kertaa, mutta ei tarpeeksi. Aika kipeitä on mutta saisi olla kipeempiä!
Neuvolatäti antoi vielä ajan ens vkon tiistaille ja sanoi että nähdään silloin tai sitten teitä on jo viisi!
mp73 ja sissi rv 36+2
21. raskausviikko menossa ja lokakuun loppuun on laskettuaika.Mietinkin, että olisi kiva välillä kirjoitella, kun muiden mahakkaiden kuulumisia kuitenkin lueskelen. Tuo lokakuisten lista takkuuaa kuitenkin pahasti, varmaan kaikki ovat sieltä paenneet Yahoon suljetulle;D
Mulla ennestään kaksi poikaa, 4v. ja 6v. Tämä raskaus oli kovin toivottu ja odotettu. Hyvin on mennyt tähän asti, nyt np uä ja rakenne uä molemmat onnellisesti takana ja puhtain paperein niistä selvittiin. Pienen sukupuolikin on selvillä ja näyttäisi, että vaaleansinisellä linjalla jatkettais!
Olen yrittänyt kirjautua nimimerkillä JAM3, mutta vaikka jostain syystä en siinä onnistu. Kiva siis, että voin "vierailijana" osallistua jatkossakin. Onnellista odotusta meille kaikille!
JAM3
Uutisia neuvolasta: Sf-mitta menee melkein vaakasuoraan, kasvanut vain 1½ cm kuukaudessa. Vauvan sydän ei yhtäkkiä lyönytkään tasaisesti, vaan jätti lyöntejä väliin. Uusintakäynti 2 viikon kuluttua, lepoa (haha, olipas hauskaa, 2 lasta, koira ja talo, MISSÄ välissä silloin lepää, vaikka onkin lomalla) eikä stressiä. Juu, eipä tietenkään, mielessä pyörii kauhukuvia siitä että joudun sektioon viikolla 27 ja synnytän mikrokokoisen vauvan joka tankkaa painoa teholla 4 kk:tta ja jolla on vakava sydänvika. Alko jotenkin loppua usko tähän koko touhuun, kun tasasin aikavälein tulee jotain uutta ja inhottavaa (ja mä en oo edes mielessäni hirveesti natissut liitoskivuista, selkäsäryistä ja suonikohjuista alapäässä), ei vaan näitä "normaaleja" juttuja. Oon kironnut alempaan helvettiin tuon edellisen työpaikan, josta varmaankin sain sairaalapöpön, ja sen seurauksena jouduin syömään kielletyn ab-kuurin. Mitä jos se kuitenkin aiheutti jotain? Aaargh, menee hermot!
Voihan se tietty olla että vauva vaan oli hassussa asennossa mikä vaikutti käyrään (sama mittaaja), ja että kyseessä on vain epäkypsä sydän joka korjaantuu ajan mittaan. Mutta silti... Tuleva isä oli mukana neuvolassa, mutta yritin sille vaan sivuttaa koko aihetta, koska se stressaa ihan kaikesta (soitti jopa synnärille kun kerran sain hirveen kipeän supistuksen kun juttelin sen kanssa puhelimessa, sen jälkeen kun olin tapellut ekan pojan isän kanssa. Ja se ei saanu nukutuks yöllä kun ihmettelin että jos limatulpan osa irtos, kun tuli normaalista poikkeavaa vuotoa). Äidille en edes viitsi puhua, en jaksa sen voivottelua. Hmm... Pitää varmaan soitta ex-miehelle, ainoa ihminen joka osaa puhua mulle järkeä =)
Eli, onko muilla ollu muissa raskauksissa sitä että sf-mitta jätättää, tai että lapsen sydänäänissä olis jotain poikkeavaa? Mä oon aina kulkenu nätisti yläkäyrällä ja lapsen sydänäänet ovat olleet hyvät ja tasaiset.
Tervetuloa kaikille uusille, ja sori purnauksesta!
Zoya 25+1
Minäkin kuulun kolmansia odottaviin ja viikkoja noin 14.En muista olenko ennen kolmansiin kirjoittanut.Ekassa ultrassa olin tällä viikolla ja pienellä oli silloin kokoa huikeat 74,4mm.Sokerit minulla on jo nyt päin pyllyä joten ruokavaliolle jouduin.En ole ylipainoinen mutta joka raskaudessa sama homma.Sokerit heittää häränpyllyä.
Sf mitasta.Mulla vauvat mahtunut niin hyvin alas lantioon että sf mitta on ollut aina hiukan käyrien alapuolella.Sykkeestä en osaa sanoa mitään.Toisaalta,jokainen ihminen kasvaa omaa vauhtiaan ja tärkeintä on että sydän lyö.Toivotaan että sinun vauvallesi tapahtuu kasvupyrähdys ja mitat kasvavat ja rytmi tasoittuu.Muuta en osaa sanoa.Ymmärrän kyllä huolesi.Ja seuraavat kaksi viikkoa voivat tuntua turhauttavan pitkiltä.Pidän peukut pystyssä sulle.Koita jaksaa!
Iloista viikonloppua kaikille
äitimaalta:joka ei enää osaa kirjautua nimimerkillään.
En tainnut minakaan ilmoittautua Kotioihin toukokuussa. Meilla oli muttohassakka ja muutenkin tuntui jotenkin epatodelliselta koko raskaus, kun ei puhuttu asiasta kenellekaan.
Eilen sitten oli NP-ultra, ja kaikki naytti olevan hyvin. Kun anturi laitettiin vatsalle, niin kuvaan putkahti pikkuruinen vauva joka liikkui vilkkaasti ja valilla potkotteli selallaan kadet heiluen. Uskomatonta miten suuri rakkauden tunne voi tulla pienta ihmista kohtaan, vaikka kyseessa siis vain 5cm pituinen sikio. :) Ja yhta vimakas se tunne on kolmannella kerralla, kuin aikaisemmissa raskauksissakin.
Tytoillekin (5 ja 3) kerrottiin eilen kun olivat ultrassa mukana. Olivat ihan innoissaan, varsinkin 5v, joka on toivonut vauvaa jo monta kuukautta. :) Toivottavasti kaikki menee hyvin.
Zoya - Sf-mitasta en olisi niin huolissani, mutta epatasainen syke on vahan huolestuttavaa. Kasittaakseni ihan pienella sikiolla voi olla epatasainen syke, mutta se korjaantuu aika varhain. En tajua mikseivat voineet lahettaa ultraan, jossa olisi voitu mitata vauva ja tarkastaa etta kaikki ok. Nyt joudut stressaamaan ihan liian pitkaan ennen kuin saat lisaa tietoa. Tsemppia!
Larubia rv 11+5
Ja kiitos teille =) Olen yrittäny olla ajattelematta koko asiaa, mutta ma on neuvola, ja nyt alkaa tietysti jo jännittämään että onko kaikki ok. Onneksi vauva liikkuu hyvin, niin tietää että se kuitenkin voi jotenkuten hyvin.
Näin ihan ihme unta tänä yönä. Kätilö ei löytäny vauvaa mahasta, ja sano että se on tippunu pois jossain vaiheessa... Onneks vauva alkoi potkimaan kesken unen, että pystyin sanomaan kätilölle että kyllä se siellä vielä on =)
Liitoskivut ovat pahimmat kun missään muussa raskauksissa, mutta muuten olo on hyvä, parempi kuin kakkosta odotin. Suppareita on jo ihan kiitettävästi, onneks ei kuitenkaan säännöllisiä, joskus tulee myös menkkamaista jomotusta. Yritän ottaa rauhallisesti, kun eka meinas syntyä liian aikasin, ja kohdunkaula oli jo alta viikko 30 pehmennyt ja lyhentynyt ja auennut kakkosen kanssa. Ja kun se kohdunkaula on operoitu vielä. Mutta joka päivä on iso askel vauvalle, jalat ristissä ollaan täällä!
Hyvää juhannusta kaikille =)
Moikka, kattelin noista viesteista et muutamilla on sellain n. 6v ja/tai 3v sisaruksia odottelemassa vauvelin saapumista. Jai kiinnostamaan et minkalaisia ikaeroja teidan perheessa? Itsellani on pojat jotka ehtii tayttaa 12v ja 7v just ennen pikkusiskon syntymaa. Eli en ole kiiretta pitany. Ollaan ajateltu etta olisi mukava jos neljas viela jossain vaiheessa liittyisi seuraan, ja nyt olenkin miettiny etta onnistuikohan iteltani jos vaikka aika nopsaan alkais yrittamaan taas. Kun ei ole mitaan kokemusta etta millasta se kahden vaippaikasen kanssa sitten on. Voihan se olla etta siina muutama vuosi taas vierahtaa ennenkun oikeasti alkaa nr 4 kaivata, kun nakojaan tammonen hidas hamalainen olen asian kanssa. Vaan eipa tassa kylla enaa nuorene, kun 30v on jo ylitetty.
täälläkin, kun vaan kaikki menee hyvin. Meillä on siis poika 4v ja tyttö 2,5v, ikäeroa on reilu 1v6kk ja voin suositella lämpimästi. Meillä on kyllä vain ja ainoastaan positiivia kokemuksia tuosta ikäerosta! jo vuoden ovat touhunneet ja leikkineet yhdessä ja äiskä pääsee vähällä ;).
Nyt olis la helmikuussa ja ikäeroa nuorempaan tulee 3v. Jos samalla viikolla syntyy ku toisetki niin synttäreitä juhlitaan samassa kuussakin. Meinaan aina puhua tytöistä joten oliskohan se joku etiäinen siitä kumpi siellä masussa olis kasvamassa, tiedä häntä =).
Mukava palstailla ryhmässä jossa on eri aikoina odottavia. Tulee muistoja mieleen kun lueskelee pitemmällä ja loppusuoralla olevien juttuja. Ja samalla muistutuksia mitä tuleman pitää.
Leppoisaa juhannusta kaikille!
Krisse vk6
meillakin on kaikilla kolmella tulossa syntymapaiva samalle kuulle! Siinahan se syyskuu sitten vierahtaakin kakkuja leipoessa. Toista olin synnyttamassa samana paivana kun esikoisella oli 5v juhlat mummon jarjestamana.
Meilla kahdella ensimmaisella ikaeroa 1v10kk. Mulla ei ollut pahemmin apujoukkoja, joten kylla ekat 6kk tuntuivat aika rankoilta, vaikkei mitaan koliikkia tai muita ongelmia ollutkaan. Nyt jalkeenpain kylla huomaa etta esikoista pidettiin tosi isona tyttona jo 2v alkaen, vaikkei sita viela varmasti ollutkaan. Ja nuoremman vauva-ajasta ei ehka ehtinyt nauttimaan ihan taysilla. En halunnut samaa uudestaan, ja nyt tuntuu etta on ihanaa kun tytot on jo mukana odotuksessa ja ikaeroa tulee vauvan ja keskimmaisen valilla 3v10kk, eli melkein 4v, ja esikoiseen reilut 5,5v.
Muutenhan tuo alle 2v ikaero on aivan mielettoman hyva juttu. Meilla tytot ovat leikkineet tosi hyvin yhdessa heti kun kuopus kynnelle kykeni. Samat leikit sopii molemmille, isompi tietysti johtaa joukkoja. ;) Kaverista ei ole ikina pulaa, eika tylsaa ole koskaan - aidillakaan.. heh.
Jos isommista lapsista no jo auttamaan (niin kuin 12 ja 7 v. varmasti on), niin mikapa siina vaikka teette neljannen heti peraan. :)
Milloin ja miten ootte kertonu lapsille vauvan tulosta?
Meilläkin poika "kasvoi isoksi" jo 1-vuotiaana, kun serkkutyttö syntyi ja he asuvat lähellä. Ja sitten tuli pikkusisko. Varsinki appiukko pitää poikaa paljon vanhempana kuin on, pitäis muka jo vahtia pienempiä ja osata vaikka ja mitä ja hän tosiaan täyttää 4-v ens viikolla! Mulla on totinen homma ku koitan selittää että oikeasti poika on vielä tosi pieni! Sitte ku hän on vielä ikäisiään paljon pitempi (jo 110cm!) niin vieraatki luulee 5-6 vuotiaaksi.
Mulla on muuten haaveissa saada vielä nelonen heti tän kolmosen perään =). Mutta yritetään ny saada tämä pikkuinen kunnialla maailmaan!
Krisse 6+3
eli kolmas olisi tulossa meillekin toivottavasti, la näillä näkymin helmikuun loppupuolella. Tarkkaa rv:tä en osaa sanoa vasta kuin huomenna, jolloin alkuraskauden uä. Otin kierukan pois vasta 19.5 ja viikko sitten tein pos. r-testin! Mitään varsinaisia menkkoja ei tullut välissä, obiksesta ei hajuakaan:) Eli hedelmöittymisajankohta on arvoitus...
Meillä on esikoispoika 5v ja tyttö pian 3v. Ihan kiva, että tulee nyt vähän enempi ikäeroa, kuin edelliskerralla, vaikka poika olikin jo kuiva ja toimi suht kivasti ruokailussa yms itsenäisesti.
Se 2v uhmaaja ja itkuinen, vaativa vastasyntynyt ei ollut kuitenkaan ihan paras yhdistelmä...
Tänne siis kirjoittelen lisää, mikäli huomenna kaikki ok! LÄhdemme maanantaina Kyprokselle, joten sitä ennen haluan tietää, onko kohdussa ketään ja jos, niin miten siellä voidaan.
Oireet ovat vähentyneet alusta selvästi, hiukan etova olo koko ajan ja alavatsaa kipristelee silloin tällöin. Muuten en tietäisi olevani edes raskaana...
Jännittää huominen...
ihmetys78
rv?
Meillä ikäerona pojilla on 2v 4kk ja meillä se oli vaikea vaihe. Isompi oli mustasukkainen ja uhmakas. Toisaalta oli hyvin oppinut kuivaksi, eikä ollut enää vaipparumbaa. Nyt (8v ja melkein 6 v) ovat leikkineet jo pitkään yhdessä ja kohtuullisen hyvin menee. Tähän kolmoseen sitten tuleekin vähän enemmän ikäeroa. Esikoinen tässä yks päivä alkoi puhua luokkakaverinsa tulevasta pikkusisaruksesta ja kysyi, et tuleeko meille koskaan enää vauvaa? Hän kuulemma haluaisi toisen kerran isoveljeksi.. :-) Noista koululaisista taidankin saada jo lapsenvahdit aikanaan..:-)
Huomenna (kunnallinen) ultra mullakin. Ei oikein huvita mennä, mutta parempi tietää ajoissa, jos jotain häikkää, kuin odotella viikkotolkulla tietoa. Tosin tilanne voi muuttua..
Nyt taas syömään kun alkaa etoa.
vuma rv 8+1
Me kerrottiin kolmannesta vauvasta 11v lapselle melkeinpa heti positiivisen testin jalkeen, kuin myos omille vanhemmille ja sisaruksille. Kaikkia pyydettiin pitamaan omana tietonaan viela vahan aikaa, ja sitten 12. viikolla kerrottiin 6v lapselle myos, ja vanhemmalle etta nyt saa kertoa ihan kenelle haluaa. Aikoinaan kun odotin nro 2 kerroin asiasta silloin 4v esikoiselle muistaakseni jossain siina rv 10.
Mun la siirrettiin viikolla eteenpain, joten viimeset 2 vkoa on tuntunu ikuisuudelta, kun molemmat oli omassa paassa rv 25, ja tuntui etta ei tama homma nyt etene mihinkaan! Samalla oli netti poikki melkein viikon niin kylla tuli hypittya seinilla. Nyt on taas raskaus liikahtanu viikon eteenpain ja yhteys ulkomaailmaan kunnossa :)
Kylläpä on ollut kotiloiden pino hiljainen toukokuussa??!!
Nyt kaikki kirjoittelemaan!!
Onnea Vuma!!! Minä muistan sinut tuolta odotuspuolelta, minäkin siellä roikuin 2vuotta. Nyt pysyt loppuun saakka sitten täällä, jookos!! Vielä saisi ainakin 2poj@näiti siirtyä tänne ja nopeesti!
Tiistaina kävin taas äitpolilla. Ultran mukaan vauvan paino on nyt 2.370kg eli pieni ja laiha vauva. Keskikäyrän alapuolella mennään vieläkin. Tällä menolla vauva jää alle 3.5kg:n laskettuun aikaan. No, hyvä niin ettei mitään jättiläistä ole tulossa. Seuraava kontrolli menikin vasta kolmen viikon päähän eli 23.6. silloin on rv 38+2.
Kaikki sanovat että minulla on pieni maha, vaikka itsestä tuntuu välillä kyllä ihan muulta. Kieltämättä maha ei ole suuren suuri.
Supistelee välillä todella kipeesti ja usein, mutta sit ne loppuu taas. Kävely on todella hankaalaa kun vauva on jo niin alhaalla. Nyt on kohdunsuu pehmentynyt ja sormelle auki!
Mukavaa viikonloppua kaikille!
mp73 ja Sissi rv 35+5